• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

TotteH

Patek
2-Faktor
Har bestämt mig vad gäller min nästa klocka. Tänkte bli en Sinn 103 St Sa, men sen kom jag över Guinand som någon i denna tråd visade. Deras Stahlblau Klassik 40 fastnade jag för rejält. I princip samma specs som Sinn 103 St Sa med lite annat stuk som jag verkligen gillar, också 40mm istället för 41mm, dessutom ca 6,000kr billigare. Älskar verkligen tavlan på denna. Riktigt cool!

Får väl starta en Guinand-tråd när den kommer. Men tills dess postar jag bilder på klockan här :)
G_40_50_01_STAHLBLAU_s.jpg

40.50.01-Stahlblau-perpektive.jpg
Gratulerar till köpet, ser verkligen trevlig ut 👌🏻😊
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Har bestämt mig vad gäller min nästa klocka. Tänkte bli en Sinn 103 St Sa, men sen kom jag över Guinand som någon i denna tråd visade. Deras Stahlblau Klassik 40 fastnade jag för rejält. I princip samma specs som Sinn 103 St Sa med lite annat stuk som jag verkligen gillar, också 40mm istället för 41mm, dessutom ca 6,000kr billigare. Älskar verkligen tavlan på denna. Riktigt cool!

Får väl starta en Guinand-tråd när den kommer. Men tills dess postar jag bilder på klockan här :)
G_40_50_01_STAHLBLAU_s.jpg

40.50.01-Stahlblau-perpektive.jpg
Snygg. Kikade på deras hemsida. Många väldigt lika SINN. Frankfurtbaserad vad jag förstod. Spännande att följa denna gobit :)
 

Leiflicious

Cartier
Inte riktigt förstått varför han sålde sitt bolag? Och sen köpa Guinand?
Det bar ju hans familjenamn, inte så vanligt att tyskar säljer sina familjebolag.
Det var nog så enkelt att han var trött på att driva ett stort företag, sålde det för att pensionera sig och sen drev lilla guinand mer eller mindre på kul när han insåg att han ville ha ett kul projekt som gammal.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vilken Sinn klocka ska du vänta en månad med at köpa? :)
vilken grade av SW200-1 kör sinn i 556?
Däri skall vara top grade oavsett om det sitter ETA eller så SW i. Sinn har ju kört båda men sista tiden tror jag man övergått helt till SW. Incabloc är dock ingen säker"tell" då min förra 556a med ETA hade eta-shock/novodiac. Vad det beror på kan man undra. Jag har sett tex på Oris o CW att man specar Elabore men ändå valt att sätta Incabloc vilket möjligen är en"uppgradering". Åtminstone enklare att serva. Varför man gör tvärtom har jag ingen aning om. Säkraste sättet att se om det verkligen är top grade är såvitt jag förstår på balanshjulets utformning. (Finns bilder på nätet) och min 556a hade top grade verk men utan Incabloc. Min nuvarande har SW top med Incabloc.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Helmut Sinn - Vilken affärsman!
Hittade det här;

En lektion att faktiskt rent praktiskt bygga sitt varumärke :)

"Helmut Sinn gained a contract to service the watches for the German army and took the opportunity to swap out the original Heuer dials with a Sinn logo replacement. This is essentially Heuer 1550SG with Valjoux 230 movement. Helmut Sinn purchased Heuer parts and sold several Sinn dialed 1550SG to military and later to civilians. It also happened that one of the big customers of Guinand since 1960 was Helmut Sinn. From the mid-1960s to the 1990s, Guinand manufactured a significant share of watches for the Sinn."

 

Bergets

Panerai
Däri skall vara top grade oavsett om det sitter ETA eller så SW i. Sinn har ju kört båda men sista tiden tror jag man övergått helt till SW. Incabloc är dock ingen säker"tell" då min förra 556a med ETA hade eta-shock/novodiac. Vad det beror på kan man undra. Jag har sett tex på Oris o CW att man specar Elabore men ändå valt att sätta Incabloc vilket möjligen är en"uppgradering". Åtminstone enklare att serva. Varför man gör tvärtom har jag ingen aning om. Säkraste sättet att se om det verkligen är top grade är såvitt jag förstår på balanshjulets utformning. (Finns bilder på nätet) och min 556a hade top grade verk men utan Incabloc. Min nuvarande har SW top med Incabloc.
ok min 556 är uttagen 19 så den är ju inte så gammal, hur ser man ifall den har Incabloc?
gångavikelsen (enligt min app) är +13.3 vilket känns rätt högt ifall det är en top grade? - Den har ju fortfarande garanti, så funderar på att skicka in den till sinn.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
ok min 556 är uttagen 19 så den är ju inte så gammal, hur ser man ifall den har Incabloc?
gångavikelsen (enligt min app) är +13.3 vilket känns rätt högt ifall det är en top grade? - Den har ju fortfarande garanti, så funderar på att skicka in den till sinn.

ok min 556 är uttagen 19 så den är ju inte så gammal, hur ser man ifall den har Incabloc?
gångavikelsen (enligt min app) är +13.3 vilket känns rätt högt ifall det är en top grade? - Den har ju fortfarande garanti, så funderar på att skicka in den till sinn.
Den skall gå att få väl inom Cosc dvs mellan -4 och plus 6. Normalt sett skall det räcka med en enkel ruckning dvs "fartjustering"vilket en uris tar några hundra för. Men är klockan under garanti är det ju frågan om vad som är bäst. Antagligen kan garantin påverkas av att man låter någon annan än Sinn öppna klockan. Å andra sidan är det fånigt att skicka till Tyskland i flera veckor för en liten justering. Jag skulle strunta i garantin o lämna till min mycket bra urmakare. Men det är jag det...
plXVY.jpg
 
Topp