• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Larsmustasch

Cartier
Stål
CE5A003C-CBE6-4BAF-9A6B-C5FBE14D43EE.jpeg
 

Bergets

Panerai
Den skall gå att få väl inom Cosc dvs mellan -4 och plus 6. Normalt sett skall det räcka med en enkel ruckning dvs "fartjustering"vilket en uris tar några hundra för. Men är klockan under garanti är det ju frågan om vad som är bäst. Antagligen kan garantin påverkas av att man låter någon annan än Sinn öppna klockan. Å andra sidan är det fånigt att skicka till Tyskland i flera veckor för en liten justering. Jag skulle strunta i garantin o lämna till min mycket bra urmakare. Men det är jag det...
plXVY.jpg


det är nog en Etachoc då, vad är egentlgien skillnaden, vilken är bäst :p

Jag ringde eriksons ur och han rekommenderade att vända mig till sinn, han trodde det skulle gå fortare..
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
det är nog en Etachoc då, vad är egentlgien skillnaden, vilken är bäst :p

Jag ringde eriksons ur och han rekommenderade att vända mig till sinn, han trodde det skulle gå fortare..
Just den delen har med upphängning (stötsäkring) av balanshjulet att göra. Jag har egentligen aldrig sett någon påstå ett det ena är stötsäkrare än det andra. Incabloc är däremot mer lättservat vilket man väl kanske skiter i om man inte skall serva det själv..det lär nog inte påverka priset på service ändå.
Enda anledningen att jag tog upp det är att Incabloc är en vanlig indikator på ett det är ett top eller chronometer grade verk. (Vilka i sig är fysiskt sett samma). Dock som sagt ingen säker indikation. Om däremot balanshjulets ekrar är avsmalnande istf raka är det såvitt jag vet ganska säkert ett top/chrono verk.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Just den delen har med upphängning (stötsäkring) av balanshjulet att göra. Jag har egentligen aldrig sett någon påstå ett det ena är stötsäkrare än det andra. Incabloc är däremot mer lättservat vilket man väl kanske skiter i om man inte skall serva det själv..det lär nog inte påverka priset på service ändå.
Enda anledningen att jag tog upp det är att Incabloc är en vanlig indikator på ett det är ett top eller chronometer grade verk. (Vilka i sig är fysiskt sett samma). Dock som sagt ingen säker indikation. Om däremot balanshjulets ekrar är avsmalnande istf raka är det såvitt jag vet ganska säkert ett top/chrono verk.
Jag förstår ingenting men beundrar beskrivningen 👍🏼👍🏼👍🏼
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Hur mycket saktar/fortar sig era Sinnar med SW300-verket? Min är nu på +20 spd vilket känns väl högt.
Intressant fråga, men inte ska väl SW;n vara sämre än föregångaren?? Min EZM ger +2-3 spd. Det är den som är mest exakt, min 356;a är sämst, nu har jag inte kollat den på länge, men när jag gjorde det låg den på -8 spd. Ingen av mina 5 Sinnar ligger över 10 +/-.
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Hur mycket saktar/fortar sig era Sinnar med SW300-verket? Min är nu på +20 spd vilket känns väl högt.

Nu har ju inte min 158 SW 300 utan SW 510, men den gick +18 spd de första två veckorna och har nu, vecka 3 gått ned till +10 spd (ska också nämna att den inte suttit konstant på handleden under den tiden). Jag håller ett öga på utvecklingen men kontentan är väl att låta det gå lite tid från nyuttagen innan man drar stora växlar på gångavvikelsen :) Om din fortsätter kring +20 spd över lite tid så låter det absolut i överkant.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Nu har ju inte min 158 SW 300 utan SW 510, men den gick +18 spd de första två veckorna och har nu, vecka 3 gått ned till +10 spd (ska också nämna att den inte suttit konstant på handleden under den tiden). Jag håller ett öga på utvecklingen men kontentan är väl att låta det gå lite tid från nyuttagen innan man drar stora växlar på gångavvikelsen :) Om din fortsätter kring +20 spd över lite tid så låter det absolut i överkant.
Tänkt lite på det också - ska låta det gå några veckor och se hur den beter sig då. :)
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Har bestämt mig vad gäller min nästa klocka. Tänkte bli en Sinn 103 St Sa, men sen kom jag över Guinand som någon i denna tråd visade. Deras Stahlblau Klassik 40 fastnade jag för rejält. I princip samma specs som Sinn 103 St Sa med lite annat stuk som jag verkligen gillar, också 40mm istället för 41mm, dessutom ca 6,000kr billigare. Älskar verkligen tavlan på denna. Riktigt cool!

Får väl starta en Guinand-tråd när den kommer. Men tills dess postar jag bilder på klockan här :)
G_40_50_01_STAHLBLAU_s.jpg

40.50.01-Stahlblau-perpektive.jpg

Oh, det klockmärket har jag inte hört om innan :D

😂 tja... ved är pengar men tyvärr inte i plånboken. Tror du att @ERIKSON URHANDEL byter klockor mot ved ?

Tror att det är toapapper som är det erkända bytesmedlet nuförtiden ;)
 
Topp