• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Kan du definiera "riktigt varmt"?
Otroligt(eller Oroligt) att saker lossnar 😰

Håller med, den borde väl klara varmt vatten? Eller var det diskmedlet som löste upp klistret? Brukar köra samma men bara vatten under kranen.
Det var 60 grader C och låg i 15min. Tror inte limmet löstes upp av diskmedlet då ring och triangel fastnade av sig själv när det svalnat något.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Den får hänga kvar på länk ett tag.

IMG_20201115_152623-01.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det var 60 grader C och låg i 15min. Tror inte limmet löstes upp av diskmedlet då ring och triangel fastnade av sig själv när det svalnat något.
Har råkat ut för släppande inlägg på en 103:a. Men då hade jag ringen lös vill jag minnas. Hur som helst fick jag limma fast den med ny mattejp. Det funkar bra men var pilligt.

Var dock jäkligt observant på om lumetriangeln inte sitter 100% fast.

Jag råkade ut för samma sak på en Marathon jag hade, med undantag för att jag hade förlorat den. Där gick det inte att köpa vare sig inlägget eller lumetriangeln lösa. Jag hade fått köpa hela ringen, vilken är rätt dyr.
Det hela slutade med att jag köpte lume som jag fyllde den med själv. Det blev väl 90% bra, typ. Fick göra om det en gång, viktigt att botten i hålet är vitmålad först, för att få den verkligt vit, vilket jag lärde mig gång 2.
Så, om jag vore du skulle jag vara mycket uppmärksam på om den verkligen sitter fast. Kunde jag, skulle jag hellre se den ramla ur igen, torka ur med sprit och sen sätta tillbaka den med LITE superlim i hålet. Notera lite, så att volymen som limmet tar upp blir verkligt liten, och inte lyfter upp triangeln. Helst repa lite i hålet och på baksidan av triangeln innan den återmonteras också.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Har råkat ut för släppande inlägg på en 103:a. Men då hade jag ringen lös vill jag minnas. Hur som helst fick jag limma fast den med ny mattejp. Det funkar bra men var pilligt.

Var dock jäkligt observant på om lumetriangeln inte sitter 100% fast.

Jag råkade ut för samma sak på en Marathon jag hade, med undantag för att jag hade förlorat den. Där gick det inte att köpa vare sig inlägget eller lumetriangeln lösa. Jag hade fått köpa hela ringen, vilken är rätt dyr.
Det hela slutade med att jag köpte lume som jag fyllde den med själv. Det blev väl 90% bra, typ. Fick göra om det en gång, viktigt att botten i hålet är vitmålad först, för att få den verkligt vit, vilket jag lärde mig gång 2.
Så, om jag vore du skulle jag vara mycket uppmärksam på om den verkligen sitter fast. Kunde jag, skulle jag hellre se den ramla ur igen, torka ur med sprit och sen sätta tillbaka den med LITE superlim i hålet. Notera lite, så att volymen som limmet tar upp blir verkligt liten, och inte lyfter upp triangeln. Helst repa lite i hålet och på baksidan av triangeln innan den återmonteras också.
Efter läst om alla tvättråd kommer mina klockor endast få duscha eller bada med mig 😁
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Har råkat ut för släppande inlägg på en 103:a. Men då hade jag ringen lös vill jag minnas. Hur som helst fick jag limma fast den med ny mattejp. Det funkar bra men var pilligt.

Var dock jäkligt observant på om lumetriangeln inte sitter 100% fast.

Jag råkade ut för samma sak på en Marathon jag hade, med undantag för att jag hade förlorat den. Där gick det inte att köpa vare sig inlägget eller lumetriangeln lösa. Jag hade fått köpa hela ringen, vilken är rätt dyr.
Det hela slutade med att jag köpte lume som jag fyllde den med själv. Det blev väl 90% bra, typ. Fick göra om det en gång, viktigt att botten i hålet är vitmålad först, för att få den verkligt vit, vilket jag lärde mig gång 2.
Så, om jag vore du skulle jag vara mycket uppmärksam på om den verkligen sitter fast. Kunde jag, skulle jag hellre se den ramla ur igen, torka ur med sprit och sen sätta tillbaka den med LITE superlim i hålet. Notera lite, så att volymen som limmet tar upp blir verkligt liten, och inte lyfter upp triangeln. Helst repa lite i hålet och på baksidan av triangeln innan den återmonteras också.
Tack för råden. Ringen sitter ordentligt fast. Jag har hållit klockan med urtavlan nedåt och sprättat med fingret mot och bredvid triangeln och den sitter också kvar men svårt att säga hur bra då jag inte vill peta för mycket. Går nog att peta lös en som sitter som den ska också.

Jag får lite deja vu från då jag glad i hågen digitalt hängde på låset och köpte en 757 Diapal då de kom. Den svarta ringen var lös på den direkt från lådan och även om det förstås är lättfixat så tappade jag intresset och lämnade tillbaka den. Vilket antiklimax.

Bild på huvudpersonen :).

1605454830062.png
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag ska försöka hålla mig under 60 grader C när jag badar med 857. Och för säkerhets skull undviker jag Yes🙂.
Haha - tänker på mannen som försökte stämma Procter & Gamble;
Försökte gå ner i vikt och skumbadade med Yes, gick inte ner ett gram.
- så besviken då det stod att Yes löser allt fett.
 
Senast ändrad:

Yoko

Panerai
2-Faktor
Nu har jag inte hängt med i vändningarna här men varför vill man köra en klocka i ultraljudstvätten eller lägga den i vattenbad men hög temperatur? Varmt vatten och Yes/tvål och mjuk tandborste funkar ju fint och riskerar inga skador på klockan:rolleyes: Kör gärna länk i ultraljudstvätten men inte klockor:)
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Nu har jag inte hängt med i vändningarna här men varför vill man köra en klocka i ultraljudstvätten eller lägga den i vattenbad men hög temperatur? Varmt vatten och Yes/tvål och mjuk tandborste funkar ju fint och riskerar inga skador på klockan:rolleyes: Kör gärna länk i ultraljudstvätten men inte klockor:)
Du summerar allt rätt bra. Misstaget var att jag inte visste att jag hade för varmt förrän svarta ringen snurrade ur position. Sen har det kommit en del skämtsamma inlägg efteråt men det bjuder jag på :).
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
Alltid undrat varför Helmut sålde bolaget 1994?
Googlat runt lite och som alltid är det ju svårt att verifiera det som skrivs i olika forum.
Någon skrev att han sålde bolaget då han av sin läkare fått besked om att han hade cancer, som sedan visade sig vara felaktigt?
En annan skrev att Helmut hade uttryckt;

"Mr Sinn qualifies the sale of the Sinn SpezialUhren company as "unfortunate." Why and for what reason is unclear to me."

Någon som har bättre koll på historiken?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Nästan för många. när det börjar gå 13 på dussinet börjar i alla fall jag funder på vilka modeller/specialare som är värda att samla på. 🤔
Tror det bästa är att köpa klockor jag blir glad av- inget annat.
Alltså ett beslut grundat 100% på känsla.
Om de sen inte tappar allt för mycket i värde är väl det bra för mina barn nån gång i framtiden.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Tror det bästa är att köpa klockor jag blir glad av- inget annat.
Alltså ett beslut grundat 100% på känsla.
Om de sen inte tappar allt för mycket i värde är väl det bra för mina barn nån gång i framtiden.
Det är det som är problemet. Jag köper bara det jag gillar och tycker är snyggt, säljer aldrig mina klockor så värdet är av underordnad betydelse. Men vad gör man om det dyker upp för många snygga modeller? Kan ju inte ha huset fullt med klockboxar, då får man väl någon form av bokstavs diagnos 🤔
 
Topp