• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
Någon som vet om Sinn har använts av något lands flygvapen?

Känns ju som en prisvärd klocka i sammanhanget. Men i dagsläget borde det ju vara mer aktuellt med digitala klockor.

AD3FE552-2A76-4E92-82F0-8AC9A0E3C02A.jpeg
Svaret måste ju vara; Ja.
Helmut flög ju under WW2 :woot:

Sen verkar det som Sinn tillverkade klockor som satt fast i planen innan digitaliseringen slog till, står mer om det till exempel här;
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har nu framfört några tankar till Tim avseende 105 UTC. Jag ser flera olika idéer till att göra en ännu bättre version av den redan lyckade klockan.
Blir kul att se vad responsen blir. Återkommer.
Nu har jag fått svar från Sinn.
Intressant.
Han säger att 105-serien är en flirt med kunderna, vissa av oss iaf. Tanken har varit att twista till 104:an, han nämner även 103:an, flygare alltså, och tanken har varit att reducera tavlan så att den blir renare. Vi kan konstatera att de lyckats med det.

Han kommenterar också att det inte är en EZM, därför inga dubbla index kl 12. Den ska helt enkelt inte ha det.

Jag kommenterade också tanken om att ha U2:an med lysmassa på GMT-visaren. Konstaterade att det hade varit bra under en resa till Brasilien förra året, och ville slå ett slag för det. Liksom på 105:an.
Nix. Vi fokuserar på uppdraget (U2) och inte resor.
"Du dyker inte genom tidzoner" 😁

Så några justeringar av 105:an ser inte jag i antågande 😆
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Nu har jag fått svar från Sinn.
Intressant.
Han säger att 105-serien är en flirt med kunderna, vissa av oss iaf. Tanken har varit att twista till 104:an, han nämner även 103:an, flygare alltså, och tanken har varit att reducera tavlan så att den blir renare. Vi kan konstatera att de lyckats med det.

Han kommenterar också att det inte är en EZM, därför inga dubbla index kl 12. Den ska helt enkelt inte ha det.

Jag kommenterade också tanken om att ha U2:an med lysmassa på GMT-visaren. Konstaterade att det hade varit bra under en resa till Brasilien förra året, och ville slå ett slag för det. Liksom på 105:an.
Nix. Vi fokuserar på uppdraget (U2) och inte resor.
"Du dyker inte genom tidzoner" 😁

Så några justeringar av 105:an ser inte jag i antågande 😆
Tycker det är vettiga och genomtänkta svar som får iallafall mig att uppskatta Sinn ännu mera.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Nu har jag fått svar från Sinn.
Intressant.
Han säger att 105-serien är en flirt med kunderna, vissa av oss iaf. Tanken har varit att twista till 104:an, han nämner även 103:an, flygare alltså, och tanken har varit att reducera tavlan så att den blir renare. Vi kan konstatera att de lyckats med det.

Han kommenterar också att det inte är en EZM, därför inga dubbla index kl 12. Den ska helt enkelt inte ha det.

Jag kommenterade också tanken om att ha U2:an med lysmassa på GMT-visaren. Konstaterade att det hade varit bra under en resa till Brasilien förra året, och ville slå ett slag för det. Liksom på 105:an.
Nix. Vi fokuserar på uppdraget (U2) och inte resor.
"Du dyker inte genom tidzoner" 😁

Så några justeringar av 105:an ser inte jag i antågande 😆
Bästa @ironcastle - med dina fina ingångar på Sinn: lobba gärna för en 104 i 38-39 mm! 🙃
 
Topp