• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
16057269230067998815314326780108.jpg
16057269450912933636386905973751.jpg

Trodde del skiljde mer i vikt!
Haha - undrade vad det där var ny maskin?? 161 sec?
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Nu har jag fått svar från Sinn.
Intressant.
Han säger att 105-serien är en flirt med kunderna, vissa av oss iaf. Tanken har varit att twista till 104:an, han nämner även 103:an, flygare alltså, och tanken har varit att reducera tavlan så att den blir renare. Vi kan konstatera att de lyckats med det.

Han kommenterar också att det inte är en EZM, därför inga dubbla index kl 12. Den ska helt enkelt inte ha det.

Jag kommenterade också tanken om att ha U2:an med lysmassa på GMT-visaren. Konstaterade att det hade varit bra under en resa till Brasilien förra året, och ville slå ett slag för det. Liksom på 105:an.
Nix. Vi fokuserar på uppdraget (U2) och inte resor.
"Du dyker inte genom tidzoner" 😁

Så några justeringar av 105:an ser inte jag i antågande 😆
Intressant, men det hade ju heller inte behövt bara dubbla index på 12 utan bara någon form av extra/utstickande markering för att visa var 12 är. Som extra lång eller tjock eller nåt i den stilen. Iof har ju inte den vanliga 104 det heller, men men. Man får ju ändå utgå ifrån att de inte gjort något "bara för att" utan att det ändå är genomtänkta beslut, varesig vi gillar det eller inte.
 

80-talet

Cartier
2-Faktor
Jag har sökt utan att hitta svar; vet någon vad det kostar att köpa till en H länk i efterhand till en 556?

Finns det någon här som har jubileums versionen av klockan, har bilder och kanske vill sälja så blir jag lycklig
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Intressant, men det hade ju heller inte behövt bara dubbla index på 12 utan bara någon form av extra/utstickande markering för att visa var 12 är. Som extra lång eller tjock eller nåt i den stilen. Iof har ju inte den vanliga 104 det heller, men men. Man får ju ändå utgå ifrån att de inte gjort något "bara för att" utan att det ändå är genomtänkta beslut, varesig vi gillar det eller inte.
Jag håller med. Eller tänk att "Sinn" logotypen själv hade varit självlysande. Saken hade varit klar, och många hade nog tyckt att det var rätt fränt.
Eller en annan färg på lumen kl 12. Finns flera vägar att gå för att behålla designen.

Det som jag finner hedrande är idén om no nonsense, det är uppdraget som är i fokus. En skön inställning tycker jag.
Dock så haltar det lite. Det blir ju svart även i flygplan förr eller senare, och en stor poäng med klockan är ju att den ska vara avläsbar när behovet uppstår.

Fast att ändra på en ny produkt när den just lanserats känns avlägset. Jag får be dem att bli fältprovskund som testar varan i förserieproduktion och lämnar input medan ändringar fortfarande kan ske, helt enkelt 😁
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag håller med. Eller tänk att "Sinn" logotypen själv hade varit självlysande. Saken hade varit klar, och många hade nog tyckt att det var rätt fränt.
Eller en annan färg på lumen kl 12. Finns flera vägar att gå för att behålla designen.

Det som jag finner hedrande är idén om no nonsense, det är uppdraget som är i fokus. En skön inställning tycker jag.
Dock så haltar det lite. Det blir ju svart även i flygplan förr eller senare, och en stor poäng med klockan är ju att den ska vara avläsbar när behovet uppstår.

Fast att ändra på en ny produkt när den just lanserats känns avlägset. Jag får be dem att bli fältprovskund som testar varan i förserieproduktion och lämnar input medan ändringar fortfarande kan ske, helt enkelt 😁
De har säkert testat olika modeller mot kundgrupper, hoppas på det iallafall :)
Sätta ut nya produkter på marknaden utan att göra det, är väl majestätsbrott inom product developement/markering.
Tycker 105 är "modern".
Om det är vad Sinn behöver som varumärke är en annan fråga.
R500 är mer Sinn för mig med kopplingen till racing och teknik-funktion istället för skönhet, vilket i sig är en högst personlig känsla.
 
Senast ändrad:

perhog

Audemars
2-Faktor
De har säkert testat olika modeller mot kundgrupper, hoppas på det iallafall :)
Sätta ut nya produkter på marknaden utan att göra det, är väl majestätsbrott inom product developement/markering.
Tycker 105 är "modern".
Om det är vad Sinn behöver som varumärke är en annan fråga.
R500 är mer Sinn för mig med kopplingen till racing och teknik-funktion istället för skönhet.
Enda anledningen att välja en 105:a är om man vill ha en billigt GMT klocka. 105:an utan GMT är för lik 104:an och i mitt tycke lite "tunn" datum och dag på högkant känns sådär.. 🤔
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Enda anledningen att välja en 105:a är om man vill ha en billigt GMT klocka. 105:an utan GMT är för lik 104:an och i mitt tycke lite "tunn" datum och dag på högkant känns sådär.. 🤔

Är van att läsa från vänster till höger, inte uppifrån till ner. Är det bara datum så är placeringen ok men annars tycker jag att 104:ans dag/datum är bättre.
Jag tycker dom saker du nämner berättigar 105:an existens. Det visar att att det går att ha skilda åsikter om 104 resp.105, så lika är dom inte. 104 klassik och 105 modern.
Sen kan man även ha åsikter var man tycker Sinns filosofi är på väg. Har inte alltid varit lyckat ändra ett väl inarbetat koncept för att hitta nya målgrupper. Så länge man inte släpper "funktion i fokus" är jag mindre orolig. Jag gillar 105 St Sa och skulle lätt vilja ha en.

1605771817116.png
1605771870656.png
 
Topp