• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Larsmustasch

Cartier
22E18EA8-EEAF-41B0-9CAF-FC61657EB5B1.jpeg
Syndar denna onsdag.
Väntar in @MatizM för lite AW. Har dock tjuvstartat.

Har haft klockor med kolsvarta urtavlor förr (Tudor BB36, GS, osv) men denna är helt SJUKT svart alltså.
 

DaKa

Cartier
Hallå, sugen på en Sinn 556i, är det Eriksson Ur som gäller? Den nya som släppts är det bara den röda visaren som skiljer? Eller nån som tänker flippa sin? :p intresserad av länk på!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Efter ett snabbesök hos @ERIKSON URHANDEL så har jag kompletterat 857an med en manual, nu är den ”typ” fullset tror jag :), tack för bra service.
939D5EFC-987C-408C-A0FB-B6AF7B878B74.jpeg

Skulle vara den lilla tagen som saknas :) Tyska färgerna på andra sidan där jag har för mig att priset stod på min U1. Men trevligt med manualen. Det blir verkligen något litet extra när allt är på plats.

fullsizeoutput_1a13.jpeg


Hallå, sugen på en Sinn 556i, är det Eriksson Ur som gäller? Den nya som släppts är det bara den röda visaren som skiljer? Eller nån som tänker flippa sin? :p intresserad av länk på!

Yes, bara den röda visaren som skiljer sig. De dyker ju upp lite då och då på köp&sälj i varierande skick. 556I är en klocka som enligt mig passar extra bra utan dings på boetten, så om du vill ha en krispig boett till den ännu krispigare tavlan och ha klockan så snart som möjligt skulle jag fundera på nytt :)
 

DaKa

Cartier
Skulle vara den lilla tagen som saknas :) Tyska färgerna på andra sidan där jag har för mig att priset stod på min U1. Men trevligt med manualen. Det blir verkligen något litet extra när allt är på plats.

fullsizeoutput_1a13.jpeg




Yes, bara den röda visaren som skiljer sig. De dyker ju upp lite då och då på köp&sälj i varierande skick. 556I är en klocka som enligt mig passar extra bra utan dings på boetten, så om du vill ha en krispig boett till den ännu krispigare tavlan och ha klockan så snart som möjligt skulle jag fundera på nytt :)

Har skickat en fråga till Eriksson om de har nån inne:cool:
 

ERIKSON URHANDEL

Richard Dahlgren
Skulle vara den lilla tagen som saknas :) Tyska färgerna på andra sidan där jag har för mig att priset stod på min U1. Men trevligt med manualen. Det blir verkligen något litet extra när allt är på plats.

fullsizeoutput_1a13.jpeg




Yes, bara den röda visaren som skiljer sig. De dyker ju upp lite då och då på köp&sälj i varierande skick. 556I är en klocka som enligt mig passar extra bra utan dings på boetten, så om du vill ha en krispig boett till den ännu krispigare tavlan och ha klockan så snart som möjligt skulle jag fundera på nytt :)
Bästa Sinnister,
Nu en anekdot, ganska rolig sådan tycker jag. För 15 år sedan tyckte vi att Sinn skulle ha en egen tagg, vilket dom inte ville. Det var inte så att vi pratade/kommunicerade med vem som helst, utan det var med självaste Lothar och hans högra hand Nicole.
Oavsett, Basel för 15 år sedan beställde vi ett antal tusen taggar, som på visad bild med just tyska flaggan på baksidan. Klart.
Vi skickade ner några till Sinn, bara för att påvisa, detta borde ni ha, med påföljd att Sinn köpte några tusen taggar av oss.
Låter stort med flera tusen, men när man beställer denna typ av produkt, då är det många som gäller, inte minst för att få ekonomi i det.
Tyvärr kan jag tycka är att inte Sinn tog detta under sitt paraply och infriade vad vi tyckte saknades. En anekdot som sagt, några år senare.
Vi fixar en tagg till @Foppa @F0ppa så blir det 100% full set.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bästa Sinnister,
Nu en anekdot, ganska rolig sådan tycker jag. För 15 år sedan tyckte vi att Sinn skulle ha en egen tagg, vilket dom inte ville. Det var inte så att vi pratade/kommunicerade med vem som helst, utan det var med självaste Lothar och hans högra hand Nicole.
Oavsett, Basel för 15 år sedan beställde vi ett antal tusen taggar, som på visad bild med just tyska flaggan på baksidan. Klart.
Vi skickade ner några till Sinn, bara för att påvisa, detta borde ni ha, med påföljd att Sinn köpte några tusen taggar av oss.
Låter stort med flera tusen, men när man beställer denna typ av produkt, då är det många som gäller, inte minst för att få ekonomi i det.
Tyvärr kan jag tycka är att inte Sinn tog detta under ditt paraply och infriade vad vi tyckte saknades. En anekdot som sagt, några år senare.
Vi fixar en tagg till @Foppa @F0ppa så blir det 100% full set.

Underbar story! Då är det helt enkelt premium deLuxe med en Erikson-tag :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
€390 är fortfarande billigt, hade gissat på runt 7 lax. Klockan är nu 7-8 år gammal. Har egentligen inget problem med gångavvik eller liknande just nu. Ska man bara vänta tills man själv upptäcker ett behov eller bör man tänka förebyggande?

Det är en av de eviga frågorna :) Jag har servat flera av mina gamla vintage-Sinn utan att det egentligen har behövts om man betänker gångavvikelse eller gångreserv. Men känslan att veta att en ovanlig referens med ett äldre Valjoux är helt nyservad är fantastiskt trevlig. Däremot hade jag nog inte funderat över att lämna in ett nyare V7750 eller ETA 2824-2 om det fortfarande gick enligt spec, även om det var 7 år sedan förra servicen. @Echo Delta kanske har input hur man bör tänka?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Bästa Sinnister,
Nu en anekdot, ganska rolig sådan tycker jag. För 15 år sedan tyckte vi att Sinn skulle ha en egen tagg, vilket dom inte ville. Det var inte så att vi pratade/kommunicerade med vem som helst, utan det var med självaste Lothar och hans högra hand Nicole.
Oavsett, Basel för 15 år sedan beställde vi ett antal tusen taggar, som på visad bild med just tyska flaggan på baksidan. Klart.
Vi skickade ner några till Sinn, bara för att påvisa, detta borde ni ha, med påföljd att Sinn köpte några tusen taggar av oss.
Låter stort med flera tusen, men när man beställer denna typ av produkt, då är det många som gäller, inte minst för att få ekonomi i det.
Tyvärr kan jag tycka är att inte Sinn tog detta under sitt paraply och infriade vad vi tyckte saknades. En anekdot som sagt, några år senare.
Vi fixar en tagg till @Foppa @F0ppa så blir det 100% full set.
Så de enda Sinn med tag är de som köptes från er? Eller kör de med tag på vissa modeller fortfarande?
 

F0ppa

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Bästa Sinnister,
Nu en anekdot, ganska rolig sådan tycker jag. För 15 år sedan tyckte vi att Sinn skulle ha en egen tagg, vilket dom inte ville. Det var inte så att vi pratade/kommunicerade med vem som helst, utan det var med självaste Lothar och hans högra hand Nicole.
Oavsett, Basel för 15 år sedan beställde vi ett antal tusen taggar, som på visad bild med just tyska flaggan på baksidan. Klart.
Vi skickade ner några till Sinn, bara för att påvisa, detta borde ni ha, med påföljd att Sinn köpte några tusen taggar av oss.
Låter stort med flera tusen, men när man beställer denna typ av produkt, då är det många som gäller, inte minst för att få ekonomi i det.
Tyvärr kan jag tycka är att inte Sinn tog detta under sitt paraply och infriade vad vi tyckte saknades. En anekdot som sagt, några år senare.
Vi fixar en tagg till @F0ppa så blir det 100% full set.
Det låter strålande, alltid kul med lite backstory också:):sinn: det tackar jag självklart ja till.
 

David71

Rolex
2-Faktor
400€ för service av en kronograf med kolumnhjul och rattrapante, dessutom från HK borde väl vara ett rejält bra pris @JohanSA ?
Är det inte 500€ för Sinn 910? Dom där modulrattrapanterna verkar inte vara så dyra att serva. IWC tex tar bara 700 SEK mer för en split seconds kronograf än motsvarande kronograf, enligt Krons Urs prislista. Sinn har hursomhelst konkurrenskraftiga priser :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
31F752D5-BD42-4F6C-A219-2F088BC6EE68.jpeg


Tappade klockan med glaset ner i badrumsgolvet. Överlevde inte fallet :(

Men vad tråkigt :( Är det bara glaset som är skadat? Tänker att den kanske inte behöver åka ner till Tyskland, men å andra sidan kanske en genomgång av verket skulle vara bra. Går garanterat på hemförsäkringens drulle om det visar sig blir en kostsam reparation.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Men vad tråkigt :( Är det bara glaset som är skadat? Tänker att den kanske inte behöver åka ner till Tyskland, men å andra sidan kanske en genomgång av verket skulle vara bra. Går garanterat på hemförsäkringens drulle om det visar sig blir en kostsam reparation.
Man bör alltid köra en full service när glaset har spruckit så, risken är att det har kommit in glassplitter i verket och då är det kört efter ett tag. :confused:
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Bästa Sinnister,
Nu en anekdot, ganska rolig sådan tycker jag. För 15 år sedan tyckte vi att Sinn skulle ha en egen tagg, vilket dom inte ville. Det var inte så att vi pratade/kommunicerade med vem som helst, utan det var med självaste Lothar och hans högra hand Nicole.
Oavsett, Basel för 15 år sedan beställde vi ett antal tusen taggar, som på visad bild med just tyska flaggan på baksidan. Klart.
Vi skickade ner några till Sinn, bara för att påvisa, detta borde ni ha, med påföljd att Sinn köpte några tusen taggar av oss.
Låter stort med flera tusen, men när man beställer denna typ av produkt, då är det många som gäller, inte minst för att få ekonomi i det.
Tyvärr kan jag tycka är att inte Sinn tog detta under sitt paraply och infriade vad vi tyckte saknades. En anekdot som sagt, några år senare.
Vi fixar en tagg till @Foppa @F0ppa så blir det 100% full set.

Nej vad kul story! Kul att ni gjorde det på eget initiativ också. Dedikerad AD, liksom!
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
31F752D5-BD42-4F6C-A219-2F088BC6EE68.jpeg


Tappade klockan med glaset ner i badrumsgolvet. Överlevde inte fallet :(
Neeej, fruktansvärt! De pratade om det i Two Watch Guys-podden tror jag. De pratade med urmakaren Dennis och han nämde att de allra flesta fallskador på klockor sker just i badrummet (pga det hårda golvet förstås). Så hans halv-seriösa råd var typ att låta bli att ta av sig klockan i badrummet, heh. :(
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Neeej, fruktansvärt! De pratade om det i Two Watch Guys-podden tror jag. De pratade med urmakaren Dennis och han nämde att de allra flesta fallskador på klockor sker just i badrummet (pga det hårda golvet förstås). Så hans halv-seriösa råd var typ att låta bli att ta av sig klockan i badrummet, heh. :(
Kan inte minnas att det hänt förut, men känns lite trist att det var min dyraste och nyaste klocka.
 
Topp