• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

ironcastle

Patek
2-Faktor
Kanske något för @ironcastle att svara på om det skulle gå att få till? :)
Hur läget är nu, med ett uppåtgående Coronaläge, törs jag inte svara på. Det var möjligt innan det bröt ut att besöka dem.
Jag lär hur som helst ligga lågt tills läget är ljusare än vad det är nu. Tvivlar starkt på att de är sugna på att ta emot besökare under rådande premisser.
 

Torpeden

Omega
Ha HA... Testa att glo på alla instrument en hel dag i en flygmaskin då kan du snacka om att bli yr :)

Äsch då, kika bara på cockpit t ex i Gulfstreams nya modeller. ;) Glascockpit som sträcker sig så långt som upp i taket där tillochmed gamla hederliga säkringar har blivit ersatta med touch-reglage. Side stick har de tillslut blivit med också, med den unika finessen att rörelserna speglas motoriserat i båda spakar trots att de inte är fysiskt sammankopplade, varken med varandra eller några roder. Superclean förarmiljö!

gulfstream-symmetry-cockpit.jpg


Ursäkta OT:n, kunde inte låta bli. ;) Ska man koppla tillbaks det till klockor och flygklockor mer specifikt så är det tydligt att klassiska fliegers mer anspelar på en romantiserad bild av användbarhet i cockpit år 2020 än att de faktiskt har en livsviktig funktion. Men men, det kan vara nog så stort skäl att plocka upp en flygar-Sinn att den slår an en känslomässig sträng!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hur läget är nu, med ett uppåtgående Coronaläge, törs jag inte svara på. Det var möjligt innan det bröt ut att besöka dem.
Jag lär hur som helst ligga lågt tills läget är ljusare än vad det är nu. Tvivlar starkt på att de är sugna på att ta emot besökare under rådande premisser.
Absolut. Vi talar nog om en potentiell resa när (om?) läget ändras.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Äsch då, kika bara på cockpit t ex i Gulfstreams nya modeller. ;) Glascockpit som sträcker sig så långt som upp i taket där tillochmed gamla hederliga säkringar har blivit ersatta med touch-reglage. Side stick har de tillslut blivit med också, med den unika finessen att rörelserna speglas motoriserat i båda spakar trots att de inte är fysiskt sammankopplade, varken med varandra eller några roder. Superclean förarmiljö!

gulfstream-symmetry-cockpit.jpg


Ursäkta OT:n, kunde inte låta bli. ;) Ska man koppla tillbaks det till klockor och flygklockor mer specifikt så är det tydligt att klassiska fliegers mer anspelar på en romantiserad bild av användbarhet i cockpit år 2020 än att de faktiskt har en livsviktig funktion. Men men, det kan vara nog så stort skäl att plocka upp en flygar-Sinn att den slår an en känslomässig sträng!

Liknar en smart watch :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
...

EDIT: Tog bort det ursprungliga inlägget. Blev erbjuden den här häromdagen. Nästan exakt vad som står överst på min önskelista, men en liiiiten detalj gör att den tyvärr går bort. Kommer bara ha utrymme för ett sånt köp och då måste allt vara perfekt. Men velar lite fortfarande :)

Screenshot_20201005_165534.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Superfin! Vad är fel?

Det finns tre referenser av 103 A. Den ”vanliga”, den ovan och Big Eyes varav den sista är den stora graalen. Det är något större register på den varianten i kombination med att siffrorna är annorlunda på det nedre registret. Nu är bilden nedan bättre än den ovan vilket gör en del för känslan. Men du ser på den nedre att det inte finns några lumeindex utanför 3, 6, 9.

27_007web.jpg
 

break out

Omega
Det finns tre referenser av 103 A. Den ”vanliga”, den ovan och Big Eyes varav den sista är den stora graalen. Det är något större register på den varianten i kombination med att siffrorna är annorlunda på det nedre registret. Nu är bilden nedan bättre än den ovan vilket gör en del för känslan. Men du ser på den nedre att det inte finns några lumeindex utanför 3, 6, 9.

27_007web.jpg
Ok! Tack! Får man fråga vad det begärs i pris för den här?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Skummat genom nätet om UX;
Är det en modell med bekymmer eller?
Luftbubblor, som i vissa fall verkar framkomma när den legat kallt.
Oljan blir "smutsig" och i vissa fall missfärgat visarna - verkar varit ett större problem förr tills de bytte oljetyp.
Skulle uppskatta att få veta vad ni som äger eller ägt en UX tycker.

Bild på bubbla från Youtube klipp;
upload_2020-10-10_8-54-10.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Skummat genom nätet om UX;
Är det en modell med bekymmer eller?
Luftbubblor, som i vissa fall verkar framkomma när den legat kallt.
Oljan blir "smutsig" och i vissa fall missfärgat visarna - verkar varit ett större problem förr tills de bytte oljetyp.
Skulle uppskatta att få veta vad ni som äger eller ägt en UX tycker.

Bild på bubbla från Youtube klipp;
upload_2020-10-10_8-54-10.png

Tror att @ironcastle har bäst koll på det där, men som jag minns det hade det med konstruktionen av baklocket att göra vilka de har bytt ut nu. Finns nog att hitta här i tråden.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Dr. D

Exakt vad vet jag inte, men som jag uppfattade Tim från Sinn så är boetten ändrad liksom baklocket. Avsikten är att minimera risken för bubbelbildning. Notera minimera, inte eliminera. Det poängterade de själva när jag frågade tidigare i höstas inför köp.
Men en ny har ju garanti, så det är en ickefråga egentligen.

Lär inte gå att se, skulle jag säga. Bakgrunden är det svar jag fick på en fråga om detta. Se nedan.

"Over the past two years we introduced 2 major improvements on the UX 1) on the crown system itself 2) new type of seal with an even tighter tolerance scheme.

Unfortunately, we cannot name a certain serial number from which on we deployed those improvements. What we can say is that all UX that have been purchased from our two stores in Frankfurt after July 2019 have the latest improvements on board."

Erikson säger att de säljer så frekvent av UX:en att de inte sitter på några äldre klockor. M a o går de som de säljer åt fort och är alltså färska.
Tim fr Sinn sa redan i maj att problemet är så löst det blir, så gissningsvis finns det i a f på klockor sålda tidig sommar.

Men om det likväl skulle bli problem svarar de såhär:

"If the warranty card is indicating that the watch is still under warranty and the watch does not show any serious damage from inappropriate use, the bubble will be dealt as a warranty issue.

We will always try to deploy the latest parts for a repair or service but that depends very much on the specific build version of the watch."

Så har man bara koll på historiken och inte lever rövare med klockan så ska det ordna sig, läser jag.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vit lysmassa lyser starkare än färgad lysmassa. Vanliga U1 och U1 Camouflage.

xU1-Camouflage_V.jpg.pagespeed.ic.8oseGnR_IJ.jpeg
SINN_U1_nachtvergleich.jpg
Det finns också olika nyanser som har olika egenskaper. Jag läste någonstans att Sinn brukar använda C1 för att få en vitare nyans på index jämfört med den vanligaste varianten som är C3 och har en grönaktig ton. Detta ska tydligen leda till sämre lume men jag är inte jätteinsatt och någon får gärna rätta mig om infon skulle vara felaktig. :)

C1 befinner sig betydligt lägre på skalan och ger mycket sämre lume. Superluminova "ska" inte åldras men jag upplever också att egenskaperna förändras med tiden. Kanske inte nödvändigtvis försämras eller åldras men det upplevs annorlunda tycker jag.


7ac42bbaa5e7303c82dba4d46af13cbd.jpg
 
Topp