• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Samurai

Breitling
Många trådar med önskemål om tips på klocka i olika budgetklasser upp till 10 000-15 000 kr får ofta förslag på Oris, Longines och Sinn. Jag har inte ägt någon Sinn och har försökt förstå märket och varför Sinn är populärt. Är det den tyska kvalitén i kombination med rätt design? Eller något annat? Jag själv är osäker på vad jag känner inför märket, kan gilla 757 även fast tavlan är lite för rörig för min smak.

Så frågan jag ställer är helt enkelt: varför gillar du Sinn? :)

757
Screen Shot 2015-11-02 at 17.52.05.png
För min del handlar det simplicitet som utmärker sig. Ta Sinn 556 t ex, var inne i butiken och testade den. Den är väldigt synlig för kolla tiden, tidlös design, bevarad från överkomplicerade detaljer och alstrar kvalité. Sedan pratar man om antimagnetiska egenskaper och använder sig av samma material som i ubåtar är bara krydda på mosen. Skulle man vilja ha mer dynamik i tavlan och funktionalitet så är det GMT eller chrono modellerna som gäller...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hur går det med körkort, mm?

Ringde igår för statusuppdatering och själva körkortet är nog klart nu. Det är fullmakten som dröjer. Anledningen till att det inte går att hitta info om möjligheten till fullmakt är att Transportstyrelsen medvetet inte skriver ut det då man föredrar att folk skaffar pass eller annan ID-handling för att hämta ut körkortet. Antar att det är någon form av manuell granskning av fullmaktsärenden som gör att det tar tid med beslut.

Hittade denna på tyska ebay…
https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/worldtimer-uhr-sinn-/1887827223-156-2756 Men det verkar som till och med säljaren är skeptisk till att det är en Sinn (enda Sinn-märkningen är tavlan?) - men häftig var den!

Det enda som är Sinn med den där är tavlan. Men håller med om att kompositionen var häftig och man hade önskat att det fanns en ref som såg ut så där :)
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Ringde igår för statusuppdatering och själva körkortet är nog klart nu. Det är fullmakten som dröjer. Anledningen till att det inte går att hitta info om möjligheten till fullmakt är att Transportstyrelsen medvetet inte skriver ut det då man föredrar att folk skaffar pass eller annan ID-handling för att hämta ut körkortet. Antar att det är någon form av manuell granskning av fullmaktsärenden som gör att det tar tid med beslut.



Det enda som är Sinn med den där är tavlan. Men håller med om att kompositionen var häftig och man hade önskat att det fanns en ref som såg ut så där :)
Skönt att veta! :) du är allvetande @Clark Kent
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Skönt att veta! :) du är allvetande @Clark Kent

Långt ifrån :) 🌻

Med Sinn är det ju dessutom knepigt eftersom Helmut var en frifräsare och mixade lite som han kände för i stunden och utifrån vad han kom över för delar.

Har till exempel blivit erbjuden att köpa en variant på en 903-tavla som definitivt inte varit i produktion och som enligt utsago är en prototyp ungefär från när han köpte Breitlings lager av Navitimer-delar. Har egentligen ingen anledning att betvivla äktheten och det skulle vara kul att bygga ihop en Sinn, men utan någon mer bekräftelse eller dokumentation blir det i min ögon lite för mycket Franken över det hela.
 

l-f

Omega
Båda valen kommer nog sitta tokbra på dig men i din sits skulle jag nog fundera mer över om jag vill ha en dykare med vridring som upplevs större eller mindre än min flygare utan vridring. Tror varken U50 eller U200 kommer upplevas likvärdig i storlek till 356 men där U50 endast kommer vara större i själva boettbredden (ellervadkallas) jämfört med 356 så kommer U200 vara mindre än 356 i princip på alla sätt och vis.

Största fördelen annars (som jag ser det) till U50 är att lug-till-lug och lug-bredd är samma som 356 (46mm & 20mm) så du kan ha samma band till båda klockorna om du får feeling. :)

Det är en bra poäng att kunna dela band mellan klockorna. Jag tänker spontant att U200 kommer känns väldigt nära 356 i storlek med sina 37mm på bredden då 356:an ändå är ganska avrundad. Dessutom ganska likvärdiga på höjden 14,5 vs 15,5 mm. Kanske något mindre, vilket inte gör mig något då jag är lite rädd för att U50 blir för stor. Jag har svårt för stora klockor ;) tex så var en Speedy min absolut favorit sen jag var liten (min farfar hade en sedan han fick den 1974), men när jag väl skaffade en själv så var den för stor för mig.

Håller med @Laddsladd ´s poäng att tavlan på U200 riskerar att kännas väldigt liten i jämförelse med 356. @JoelD kanske kan lägga upp en jämförelsebild mellan 356 och U50 så får du se skillnaden där och sen försöka föreställa dig U200 bredvid.

Sen är det naturligtvis en stor fördel att med en U50 kommer du få med garanti, kan prova om du tar en utflykt till Sumpan och att den garanterat är mer lättsåld om du skulle vilja sälja. Många U200 som kommer ut till salu finns av någon outgrundlg anledning i USA, så man får lägga på tull (småpengar) och moms (en hyfsad slant) på ett eventuellt försäljningspris.

Med det sagt tycker jag att U200 är riktigt cool och har många saker som talar till dess fördel, men tänker att det är ett rätt så mycket mer omständigt köp.

Det är såklart en stor fördel, även om jag inte har några problem med beggade klockor. Så klart att jag helst inte vill gå back om jag skulle flippa en klocka, men jag har insett vid detta laget att denna hobby/intresse har en medförd ekonomisk risk som jag får leva med :D

U200 har verkligen sin charm och jag kan inte riktigt komma överens med mig själv vilken jag gillar mest.

Håller nog med er båda.
14,5mm höjd på en klocka med 37mm diameter får min 756 att kännas tunn.
Låg en U200 ute i Tyskland;

Hehe, ja den kommer ju sticka ut om inte annat ;) Tack för tipset! Det var en ebay-sida jag inte sett förut. Inget konstigt att köpa genom den va? Som vanligt, buy the seller gissar jag...

@Clark Kent you rang, sir?

@l-f

(vad sjukt... 356:an är inte uppdragen just nu och är helt stilla. Men ändå råkade jag ta bild när båda klockor visar samma tid!)

20211019_080220.jpg

Oj, ja nu snackar vi! Stort tack för bild! :) @JoelD upplever du dem som likvärdiga i storlek på armen? U50 är ju riktigt tunn och fin. Jag har varit lite inne på den med stålfärgad vridring, då jag tänker att den upplevs mindre. Men det kanske inte är ett problem med den svarta ändå?

Ska man ha två moderna SInn behöver man inte så mycket mer än det där. Det skulle vara en 556 A då ;)

Haha, jag satt precis och kollade på 556. Den har varit på listan ett tag man kan inte bestämma mig mellan A och I, och inte heller om jag gillar den röda sekundvisaren eller ej...

Men jag tror mig har ha hittat nästa jakt i Sinn-världen! 556 med ETA-verk, U200 SDR och U50. Vad tror ni?

sinnhunt.jpg
 

lofgreno

Audemars
Det är en bra poäng att kunna dela band mellan klockorna. Jag tänker spontant att U200 kommer känns väldigt nära 356 i storlek med sina 37mm på bredden då 356:an ändå är ganska avrundad. Dessutom ganska likvärdiga på höjden 14,5 vs 15,5 mm. Kanske något mindre, vilket inte gör mig något då jag är lite rädd för att U50 blir för stor. Jag har svårt för stora klockor ;) tex så var en Speedy min absolut favorit sen jag var liten (min farfar hade en sedan han fick den 1974), men när jag väl skaffade en själv så var den för stor för mig.



Det är såklart en stor fördel, även om jag inte har några problem med beggade klockor. Så klart att jag helst inte vill gå back om jag skulle flippa en klocka, men jag har insett vid detta laget att denna hobby/intresse har en medförd ekonomisk risk som jag får leva med :D

U200 har verkligen sin charm och jag kan inte riktigt komma överens med mig själv vilken jag gillar mest.



Hehe, ja den kommer ju sticka ut om inte annat ;) Tack för tipset! Det var en ebay-sida jag inte sett förut. Inget konstigt att köpa genom den va? Som vanligt, buy the seller gissar jag...



Oj, ja nu snackar vi! Stort tack för bild! :) @JoelD upplever du dem som likvärdiga i storlek på armen? U50 är ju riktigt tunn och fin. Jag har varit lite inne på den med stålfärgad vridring, då jag tänker att den upplevs mindre. Men det kanske inte är ett problem med den svarta ändå?



Haha, jag satt precis och kollade på 556. Den har varit på listan ett tag man kan inte bestämma mig mellan A och I, och inte heller om jag gillar den röda sekundvisaren eller ej...

Men jag tror mig har ha hittat nästa jakt i Sinn-världen! 556 med ETA-verk, U200 SDR och U50. Vad tror ni?

sinnhunt.jpg
Sinn 356 är ju riktigt bra.

Själv hade jag nog valt 556i på F-länk. Kanske 556i RS. Inte så förtjust i siffrorna på 556A.
 
  • Like
Reactions: l-f

JoelD

Rolex
2-Faktor
Det är en bra poäng att kunna dela band mellan klockorna. Jag tänker spontant att U200 kommer känns väldigt nära 356 i storlek med sina 37mm på bredden då 356:an ändå är ganska avrundad. Dessutom ganska likvärdiga på höjden 14,5 vs 15,5 mm. Kanske något mindre, vilket inte gör mig något då jag är lite rädd för att U50 blir för stor. Jag har svårt för stora klockor ;) tex så var en Speedy min absolut favorit sen jag var liten (min farfar hade en sedan han fick den 1974), men när jag väl skaffade en själv så var den för stor för mig.



Det är såklart en stor fördel, även om jag inte har några problem med beggade klockor. Så klart att jag helst inte vill gå back om jag skulle flippa en klocka, men jag har insett vid detta laget att denna hobby/intresse har en medförd ekonomisk risk som jag får leva med :D

U200 har verkligen sin charm och jag kan inte riktigt komma överens med mig själv vilken jag gillar mest.



Hehe, ja den kommer ju sticka ut om inte annat ;) Tack för tipset! Det var en ebay-sida jag inte sett förut. Inget konstigt att köpa genom den va? Som vanligt, buy the seller gissar jag...



Oj, ja nu snackar vi! Stort tack för bild! :) @JoelD upplever du dem som likvärdiga i storlek på armen? U50 är ju riktigt tunn och fin. Jag har varit lite inne på den med stålfärgad vridring, då jag tänker att den upplevs mindre. Men det kanske inte är ett problem med den svarta ändå?



Haha, jag satt precis och kollade på 556. Den har varit på listan ett tag man kan inte bestämma mig mellan A och I, och inte heller om jag gillar den röda sekundvisaren eller ej...

Men jag tror mig har ha hittat nästa jakt i Sinn-världen! 556 med ETA-verk, U200 SDR och U50. Vad tror ni?

sinnhunt.jpg

Jag skulle nog tänka att svart ring upplevs mindre. Det brukar väl generellt vara effekten av färgen svart nästan lite vad man än applicerar det på. Men å andra sidan kanske det gör så att tavlan känns större? Jag vet inte.

Min känsla av både 356 och U50 skiftar från vecka till vecka. Jag har velat sälja U50 för jag tycker den är för stor och den sitter lösast i min samling just nu (om man bortser från billiga ploj-klockor som Triwa ocean plastic osv). Men jag tycker typ 356 egentligen också är för stor men pga sin tjocklek istället. Men nu när jag burit U50 ett par dagar (i streck alltså... jag har haft den över ett år) känns 356:an mindre än jag minns den. Men U50 går an just för att den är relativt platt. Och jämnar man ut skillnaderna så upplevs de väl som ungefär lika stora på nåt sätt. Men jag är generellt ett fan av att millimeter är millimeter. U50 är större än 356. Punkt slut. Inga illusioner av svarta ringar eller inte kommer ändra på det.
 

l-f

Omega
Jag skulle nog tänka att svart ring upplevs mindre. Det brukar väl generellt vara effekten av färgen svart nästan lite vad man än applicerar det på. Men å andra sidan kanske det gör så att tavlan känns större? Jag vet inte.

Min känsla av både 356 och U50 skiftar från vecka till vecka. Jag har velat sälja U50 för jag tycker den är för stor och den sitter lösast i min samling just nu (om man bortser från billiga ploj-klockor som Triwa ocean plastic osv). Men jag tycker typ 356 egentligen också är för stor men pga sin tjocklek istället. Men nu när jag burit U50 ett par dagar (i streck alltså... jag har haft den över ett år) känns 356:an mindre än jag minns den. Men U50 går an just för att den är relativt platt. Och jämnar man ut skillnaderna så upplevs de väl som ungefär lika stora på nåt sätt. Men jag är generellt ett fan av att millimeter är millimeter. U50 är större än 356. Punkt slut. Inga illusioner av svarta ringar eller inte kommer ändra på det.

Stort tack för ett utförligt svar :) Jag tror vi är ganska lika när det kommer till storlek på klockor. Tänk om 356:an hade en bakboett(?) som byggde mindre på höjden och om glaset var en mm eller två lägre. Vilken klocka det hade varit! Där av att jag nog kommer gilla 556:an :)

Men det du beskriver än nog det jag oroat mig för, den kommer känns för stor. Håller med dig i övrigt, svart vridring gör ju att klockan ser ut eller kanske upplevs av andra att den är större då den går ihop med tavlan. Men för den som bär den så är det ju sak samma, där är det ju snarare den fysiska storleken som avgör.

Det kanske får bli så att jag skall sikta in mig på U200, helst den med svart vridring så som din U50. Tycker nog att det är lite snyggare :)
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Stort tack för ett utförligt svar :) Jag tror vi är ganska lika när det kommer till storlek på klockor. Tänk om 356:an hade en bakboett(?) som byggde mindre på höjden och om glaset var en mm eller två lägre. Vilken klocka det hade varit! Där av att jag nog kommer gilla 556:an :)

Men det du beskriver än nog det jag oroat mig för, den kommer känns för stor. Håller med dig i övrigt, svart vridring gör ju att klockan ser ut eller kanske upplevs av andra att den är större då den går ihop med tavlan. Men för den som bär den så är det ju sak samma, där är det ju snarare den fysiska storleken som avgör.

Det kanske får bli så att jag skall sikta in mig på U200, helst den med svart vridring så som din U50. Tycker nog att det är lite snyggare :)

Du har ingen möjlighet att ta dig till Erikson ur för att prova U50 annars?
Jag blev också sugen på U200 första gången jag upptäckte att den fanns. Men att börja jaga semi-vintage på Ebay och annat är bara inget jag orkar eller vågar hålla på med. Då tar jag hellre en ny klocka med säkerheten som kommer med det. Eller kollar KS förstås.
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Det är en bra poäng att kunna dela band mellan klockorna. Jag tänker spontant att U200 kommer känns väldigt nära 356 i storlek med sina 37mm på bredden då 356:an ändå är ganska avrundad. Dessutom ganska likvärdiga på höjden 14,5 vs 15,5 mm. Kanske något mindre, vilket inte gör mig något då jag är lite rädd för att U50 blir för stor. Jag har svårt för stora klockor ;) tex så var en Speedy min absolut favorit sen jag var liten (min farfar hade en sedan han fick den 1974), men när jag väl skaffade en själv så var den för stor för mig.



Det är såklart en stor fördel, även om jag inte har några problem med beggade klockor. Så klart att jag helst inte vill gå back om jag skulle flippa en klocka, men jag har insett vid detta laget att denna hobby/intresse har en medförd ekonomisk risk som jag får leva med :D

U200 har verkligen sin charm och jag kan inte riktigt komma överens med mig själv vilken jag gillar mest.



Hehe, ja den kommer ju sticka ut om inte annat ;) Tack för tipset! Det var en ebay-sida jag inte sett förut. Inget konstigt att köpa genom den va? Som vanligt, buy the seller gissar jag...



Oj, ja nu snackar vi! Stort tack för bild! :) @JoelD upplever du dem som likvärdiga i storlek på armen? U50 är ju riktigt tunn och fin. Jag har varit lite inne på den med stålfärgad vridring, då jag tänker att den upplevs mindre. Men det kanske inte är ett problem med den svarta ändå?



Haha, jag satt precis och kollade på 556. Den har varit på listan ett tag man kan inte bestämma mig mellan A och I, och inte heller om jag gillar den röda sekundvisaren eller ej...

Men jag tror mig har ha hittat nästa jakt i Sinn-världen! 556 med ETA-verk, U200 SDR och U50. Vad tror ni?

sinnhunt.jpg
Jag har köpt en del på kleinanzeige, aldrig haft problem.
 

l-f

Omega
Du har ingen möjlighet att ta dig till Erikson ur för att prova U50 annars?
Jag blev också sugen på U200 första gången jag upptäckte att den fanns. Men att börja jaga semi-vintage på Ebay och annat är bara inget jag orkar eller vågar hålla på med. Då tar jag hellre en ny klocka med säkerheten som kommer med det. Eller kollar KS förstås.
Jo, jag kanske får göra en lite Sverige-tur och besöka Erikson urhandel, skulle ju kunna kombinera det med att prova några Sjöö Sandström Royal Steel 36mm samtidigt... Om det inte finns någon snäll Göteborgare med en U50 i skafferiet som jag får bjuda på öl?

Nej, det är ju lite det som kan bli kämpigt även om jakten kan vara kul den med :D Men jag ska väl inte ha bråttom, det finns mycket på listan att sukta efter och även en massa annat här i livet jag borde lägga pengarna på haha.
 
Topp