• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

perhog

Audemars
2-Faktor
Skrivit det tidigare i tråden att det mest effektiva Sinn kan göra för att korta service- och reklammationstider är att låta AD göra enklare reparationer/ruckningar och i de fall kompenetnsen inte finns där sluta avtal med lokala urmakare.
Med tanke på att vår svenska AD använder Tidlösa så kan inte kompetensen vara något problem. Tidlösa är certifierade för Omega, Sjö Sandström, Longines, Tissot, Certina bland annat. Så nog tusan borde dom klara av att serva SINN:s 7750 kloner och alla andra standard verk dom monterar i klockorna.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Med tanke på att vår svenska AD använder Tidlösa så kan inte kompetensen vara något problem. Tidlösa är certifierade för Omega, Sjö Sandström, Longines, Tissot, Certina bland annat. Så nog tusan borde dom klara av att serva SINN:s 7750 kloner och alla andra standard verk dom monterar i klockorna.

Ja, det klarar de garanterat men att outsourca helservice, det tror jag skulle bli för kostsamt. Däremot som i RI´s fall med en trasig kronhals. Eller om ett verk behöver avmagnetiseras. Alla sådana mindre saker, det tror jag skulle vara perfekt att slippa hantera på HQ.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Ja, det klarar de garanterat men att outsourca helservice, det tror jag skulle bli för kostsamt. Däremot som i RI´s fall med en trasig kronhals. Eller om ett verk behöver avmagnetiseras. Alla sådana mindre saker, det tror jag skulle vara perfekt att slippa hantera på HQ.
Tysk nogranhet... Tror dom retar upp SINN entusiasterna med sitt stela sätt att hantera garantier. En kronhals är ingen match för en duktig urmakare. Hur gör Omega med alla sina godkända urisar? får dom bara putsa glaset och byta band?
Garanti är en sak då ska det vara gratis men om klockan inte är under garanti begriper jag inte varför man ska sända den till SINN. Det kanske vore idé att tipsa Tidlösa om en blänkare på KS vad gäller service på SINN klockor.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Tysk nogranhet... Tror dom retar upp SINN entusiasterna med sitt stela sätt att hantera garantier. En kronhals är ingen match för en duktig urmakare. Hur gör Omega med alla sina godkända urisar? får dom bara putsa glaset och byta band?
Garanti är en sak då ska det vara gratis men om klockan inte är under garanti begriper jag inte varför man ska sända den till SINN. Det kanske vore idé att tipsa Tidlösa om en blänkare på KS vad gäller service på SINN klockor.
Omega har väl (via Swatch group) ett helt eget servicecenter i Sverige?
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Ja, det klarar de garanterat men att outsourca helservice, det tror jag skulle bli för kostsamt. Däremot som i RI´s fall med en trasig kronhals. Eller om ett verk behöver avmagnetiseras. Alla sådana mindre saker, det tror jag skulle vara perfekt att slippa hantera på HQ.
Har för mig att du för något år sedan hittade ett Sinn-verktyg av något slag till salu på någon site? Eller har jag drömt?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har för mig att du för något år sedan hittade ett Sinn-verktyg av något slag till salu på någon site? Eller har jag drömt?

☺️

s-l1600c.jpg
s-l1600v.jpg
s-l1600n.jpg
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Där var den!
Kanske skulle gjort en tråd-insamling och haft den hos @perhog. Så kunde han serva våra
små ögonstenar 👍
Här behövs ett tydligt förtydligande. Mina kunskaper om klock mekanik inskränker sig till att ta isär dom. Vid eventuell hopmontering bifogas överblivna delar i plast påse.
Jag har alltid haft en lustig drift att vilja se hur saker ser ut innuti. Redan som väldet liten demonterade jag alla mina leksaksbilar till föräldrarnas stora förtvivlan. :p
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Här behövs ett tydligt förtydligande. Mina kunskaper om klock mekanik inskränker sig till att ta isär dom. Vid eventuell hopmontering bifogas överblivna delar i plast påse.
Jag har alltid haft en lustig drift att vilja se hur saker ser ut innuti. Redan som väldet liten demonterade jag alla mina leksaksbilar till föräldrarnas stora förtvivlan. :p
Jag ser inte problemet. Då kan du redan halva jobbet. Resten lär du dig på kursen 👍
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Fick faktiskt svar på mitt lite syrliga mail angående 358 C. Tyvärr är det numera välpolerade svar utan så värst mycket substans där det inte ens känns som att de har läst det man skriver. Upplever mina tre senaste mail från kundtjänst på ungefär samma sätt.

Jag vet att det är ett jäkla tjat om ASG men ni som vet, ni vet 💚

Upprepade i alla fall min poäng att det varken är limiterade upplagor eller ens limiterade med geografisk begränsing jag har åsikter om, utan att Sinn aktivt gör reklam på hemsida och i sociala medier. Detta har man aldrig gjort med Isetan, Solebox, Hour Glass, Juwelier Roberto osv, osv. Påpekade att det sticker i ögonen på den stora Sinn-communityn utanför Tyskland och kom också med ett vänligt förslag att om de i framtiden väljer samma tillvägagångssätt att då erbjuda en liknande upplaga som samtliga har möjlighet att köpa.
Kunde Göte säga allt det där på tyska? Nä jag översatte😄
Sorry kunde inte låta bli….
 

David71

Rolex
2-Faktor
Men visst borde väl den oljefyllda boetten göra att batteriet tar slut snabbare än vad det hade gjort annars? Även om det bara är ett mikroskopiskt motstånd per sekund så är det ju rätt många sekunder på 7 år, ungefär 220.752.000 stycken :)
Måste vara oljan som gör att det "bara" håller 7 år, annars är specen 15 år :)
Ja det låter rimligt. Men sen vet jag inte om urverket i sig har en annan konstruktion som är lämpad för just oljefyllning eller (mer vanligt) tyngre visare som därför har ett större vridmoment.

För att dra en liknelse med bilar - en dieselbil har mer vrid än en bensinare, men den drar inte nödvändigtvis mer bränsle, bara för att den har mer vrid.

Jag tror att de uppnått en livslängd på 7 år genom att litiumbatteriet har ganska mycket större kapacitet, i kombination med att urverket är konstruerat för mer motstånd, varesig det gäller tyngre visare eller vanliga visare med oljefylld boett.

Grand Seiko utvecklade ju sitt 9F kvartsverk specifikt för att klara av deras tunga visare.

Men nu spekulerar jag bara.

Det är samma ETA verk som i min Wempe.
Wempe säger att batteriet håller i 15 år(!).
Sinn säger sju.
Jag har för mig jag sett en bild på vilket batteri det är - återkommer!
Det är ett vanligt CR2016 batteri, samma som sitter i Casios G-shock. Men imponerande att det håller i 15 år i en vanlig klocka och 7 år i en oljefylld boett. Casio säger 10 år, men jag har en G-shock som är över 12 år och tickar på :)

Delvis OT, en recension av Wempe Zeitmeister: https://klocksnack.se/threads/kort-...lashütte-i-sa-38mm-quarz.107390/#post-2796430
 
Topp