• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Yoko

Panerai
2-Faktor
Så.... Vad ska fylla den 18:e och sista platsen? Har inte ekonomi för de flesta alternativen men vad skulle vara ditt val?🤔

IMG_20211205_172732.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
vilken skulle du säga är. den bästa sinn I din mening? bara nyfiken. jag är lite nörd och tror nog nästa Sinn blir nog en 140 bara för den varit in space 😊

En nästan omöjlig fråga att svara på :)

Har ju skrivit tidigare i tråden att 856 UTC är OWG-material, så det kanske får lov att bli den men då är det i sammanhanget GADA-klocka.

Så.... Vad ska fylla den 18:e och sista platsen? Har inte ekonomi för de flesta alternativen men vad skulle vara ditt val?🤔

IMG_20211205_172732.jpg

140 alternativt Ezm 2 :)
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Ingen UX?
Måste ju vara bland de mest Sinniga av alla Sinn?

Det är en helt korrekt iaktagelse. UX förtjänar helt klart att vara på listan.

En nästan omöjlig fråga att svara på :)

Har ju skrivit tidigare i tråden att 856 UTC är OWG-material, så det kanske får lov att bli den men då är det i sammanhanget GADA-klocka.



140 alternativt Ezm 2 :)

140 är ett hett val för mig personligen om man hittar ett ok exemplar till rimligt pris. EZM2 är fantastisk men för dyr för mig även om det nu inte vars så jag ställde frågan så den är noterad :)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Det hade varit kul att få den fotad hos någon med en riktigt bra kamera. Nu använde jag Iphone 13 men när man går in i macroläge så slår den tyvärr sönder bilden, (finns säkert en mer korrekt fototerm), så det blir små förvrängningar i bilden jämfört med om man tittar med luppen.
Riktigt lyckad tavla.
Hur fasen görs en urtavla egentligen?
Gillar att de satt dit metallringarna, gör sig väldigt bra i övergången mellan cremefärgat och mörka.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Riktigt lyckad tavla.
Hur fasen görs en urtavla egentligen?
Gillar att de satt dit metallringarna, gör sig väldigt bra i övergången mellan cremefärgat och mörka.

Ironcastle hade ju fabriksbesök på gång innan pandemin kom och ställde till allt. Gissar att det kanske är något som man får se när man är där.
@ironcastle, hade du kommit så långt med planeringen att du fått info vad som ”ingår” i ett besök?
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
då ska jag söka här på ks 😊
Här är en länk till tillbakadragen annons med lite bilder i.

 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Det är en helt korrekt iaktagelse. UX förtjänar helt klart att vara på listan.



140 är ett hett val för mig personligen om man hittar ett ok exemplar till rimligt pris. EZM2 är fantastisk men för dyr för mig även om det nu inte vars så jag ställde frågan så den är noterad :)
Röstar på 140. Den är skitcool men personligen är jag inte riktigt där än på designen. Men önskar att jag varit det. Den gusH la ut var till ett riktigt schysst pris
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ironcastle hade ju fabriksbesök på gång innan pandemin kom och ställde till allt. Gissar att det kanske är något som man får se när man är där.
@ironcastle, hade du kommit så långt med planeringen att du fått info vad som ”ingår” i ett besök?
Ja, allt var klappat och klart.

...men jag blev uttryckligen ombedd att inte sprida det alltför brett, då det som vi hade planerat inte är något som vanligen sker. Det är många som vill dit och det vi hade tänkt oss blev väl lite som ett tack för hjälpen i o m det gruppköp jag roddade med. Försäljningen hos Erikson den aktuella månaden var ju den största för Sinn öht.

...och nu har ju Tim lämnat 😭
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja, allt var klappat och klart.

...men jag blev uttryckligen ombedd att inte sprida det alltför brett, då det som vi hade planerat inte är något som vanligen sker. Det är många som vill dit och det vi hade tänkt oss blev väl lite som ett tack för hjälpen i o m det gruppköp jag roddade med. Försäljningen hos Erikson den aktuella månaden var ju den största för Sinn öht.

...och nu har ju Tim lämnat 😭

Ja, det var riktigt synd :( Hade inte så mycket kontakt med honom annat än att han hjälpte mig med ett par saker efter att jag kontaktat honom via Insta.

Men ditt namn är ju garanterat kvar på deras good guy-lista :I
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vem sitter med skygglapppar? Så om man inte håller med dig lever man i förnekelse?

Jag är verkligen ingen märkesgroupie i avseende att allt Sinn gör är perfekt, långt därifrån. Men det fåniga är snarare att påstå att Sinn inte ens når upp till god kvalitet i finish för att du har fått ett par sämre ex. Sen är du inte ensam om att sitta med lupp och titta på klockor, men för all del, här i tråden är vi bara ett gäng dummies som inte förstår vad kvalitet är och vad man ska titta efter 🙃
Jag har aldrig påstått något om någon annans förmåga att jämföra kvalité. Dock känner jag mig rätt övertygad om att redan påståendet att jag har haft otur med tre Sinn i rad (eller den där 556an för några sidor sedan som hade sjukt ojämn lume applicering) säger just att man beroende på ojämn kvalité kan ha tur eller otur i vilket exemplar man får. DET är precis ett tecken på för dålig kvalité som jag ser det. Jag är helt med på att man kan vara nöjd Sinn ägare ändå och jag skulle gärna bli det vid lämpligt tillfälle. Helst med lite tur också 😁
Edit; Jag kan ja gjort den märkligaste citeringen någonsin nyss men det trasslade sig enormt. Nu har jag nog fått till ett citat och ett svar vilket räcker fint 🤣
 
Senast ändrad:

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Jag har aldrig påstått något om någon annans förmåga att jämföra kvalité. Dock känner jag mig rätt övertygad om att redan påståendet att jag har haft otur med tre Sinn i rad (eller den där 556an för några sidor sedan som hade sjukt ojämn lume applicering) säger just att man beroende på ojämn kvalité kan ha tur eller otur i vilket exemplar man får. DET är precis ett tecken på för dålig kvalité som jag ser det. Jag är helt med på att man kan vara nöjd Sinn ägare ändå och jag skulle gärna bli det vid lämpligt tillfälle. Helst med lite tur också 😁

Bra summering!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig påstått något om någon annans förmåga att jämföra kvalité. Dock känner jag mig rätt övertygad om att redan påståendet att jag har haft otur med tre Sinn i rad (eller den där 556an för några sidor sedan som hade sjukt ojämn lume applicering) säger just att man beroende på ojämn kvalité kan ha tur eller otur i vilket exemplar man får. DET är precis ett tecken på för dålig kvalité som jag ser det. Jag är helt med på att man kan vara nöjd Sinn ägare ändå och jag skulle gärna bli det vid lämpligt tillfälle. Helst med lite tur också 😁

Du läser ju inte vad jag skriver, då blir det lite svårt att ha en relevant diskussion 🌻 Jag skriver uttryckligen flera gånger att Sinn INTE är GS eller Lange, så ditt försök till slutsats med jämförelsen mellan Ducati och japsar missar målet totalt. (Ser att det inte är med i mitt citat, men den ligger som text i ditt inlägg ovan). EDIT: Och nu saknas den texten visst helt, men det var där tidigare😄

Sen vet jag inte varför du försöker få det till att det inte går att ha en diskussion gällande kvalitet bara för att du inte får hundraprocentigt medhåll. Det Kan ju vara så också att du inte sitter på facit. Finns som sagt fler än du som äger en lupp och som har ägt betydligt fler än tre stycken SInn ;)

Du tar upp 556 med dåligt applicerad lume som ett tecken på för dålig kvalitet, och jag håller helt med dig om att de visarna inte ser bra ut. Men jag håller inte med om din slutsats att det därför är ett lotteri om man får en klocka utan brister eller inte. Du duckar de i tråden som skriver om sina Sinn där allt är bra, de räknas inte när du ska summera.

Och återigen, ett polerat index är i mina ögon inte det yttersta tecknet på kvalitet eller finish, det kommer i flera skepnader där jag räknar med bland annat teknologi, innovation, materialbehandling m.m. Ezm9 är ett bra exempel. Hög kvalitet och klanderfri finish. Det blir liksom inte bättre för att det är fasade kanter på bandhornen då det inte tillför något till referensen. Prova att googla på Tag Heuer, Oris, Hamilton + quality issues förresten. Verkar som att dina exempel på hög kvalitet inte är helt klanderfria de heller.

För att sammanfatta så håller jag med om vissa delar av det du skriver. Jag tror som jag skrivit tidigare att Sinn är i en fas där man växer snabbt, möjligtvis lite för snabbt, och där kundtjänst och kvalitetskontroll inte riktigt har hunnit med. Men från det till att skulle vara ett lotteri, eller att kvalitetsnivån generellt håller en lägre nivå än god, det får du stå ut med att jag även fortsatt kommer argumentera emot :)

 

perhog

Audemars
2-Faktor
Övervägande att köpa en dark star, tvekade vid släppet och de tog slut snabbt slut (skulle köpt via min tyska vän). Misssade den som såldes här på KS. Köpte därför en ny 158. På din bild så är det en väldigt tydlig skillnad. Upplever inte min 158 som så modern i look som den framstår i ovan jämförelse. Hur ser du på skillnaderna på dessa två?
Ja du.. vad ska man säga om skillnaden mellan 158 och 155 DS. I grunden är det samma klocka, boett och verk är likadana. Det enda som egentligen skiljer är färgerna på urtavlan och att 158 har datum, smaksak helt enkelt. Möjligen kan jag tycka att 155 DS borde haft en svart ytterring istället för en mörkgrå. Har svårt att välja vilken som är bättre. Båda går väldigt exakt, kanske lite hårdare i tidtagar knapparna om man jämför med heuer 1550. Höjden på klockorna upplever jag inte som något problem även om båda är en gnutta fetare än Heuer 1550. Upplever inte heller 158:an som modern även om någon kletat dit texten automatik.
Helt enkelt stilrena klockor som flirtar med kalla krigets dagar.
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Du läser ju inte vad jag skriver, då blir det lite svårt att ha en relevant diskussion 🌻 Jag skriver uttryckligen flera gånger att Sinn INTE är GS eller Lange, så ditt försök till slutsats med jämförelsen mellan Ducati och japsar missar målet totalt. (Ser att det inte är med i mitt citat, men den ligger som text i ditt inlägg ovan). EDIT: Och nu saknas den texten visst helt, men det var där tidigare😄

Sen vet jag inte varför du försöker få det till att det inte går att ha en diskussion gällande kvalitet bara för att du inte får hundraprocentigt medhåll. Det Kan ju vara så också att du inte sitter på facit. Finns som sagt fler än du som äger en lupp och som har ägt betydligt fler än tre stycken SInn ;)

Du tar upp 556 med dåligt applicerad lume som ett tecken på för dålig kvalitet, och jag håller helt med dig om att de visarna inte ser bra ut. Men jag håller inte med om din slutsats att det därför är ett lotteri om man får en klocka utan brister eller inte. Du duckar de i tråden som skriver om sina Sinn där allt är bra, de räknas inte när du ska summera.

Och återigen, ett polerat index är i mina ögon inte det yttersta tecknet på kvalitet eller finish, det kommer i flera skepnader där jag räknar med bland annat teknologi, innovation, materialbehandling m.m. Ezm9 är ett bra exempel. Hög kvalitet och klanderfri finish. Det blir liksom inte bättre för att det är fasade kanter på bandhornen då det inte tillför något till referensen. Prova att googla på Tag Heuer, Oris, Hamilton + quality issues förresten. Verkar som att dina exempel på hög kvalitet inte är helt klanderfria de heller.

För att sammanfatta så håller jag med om vissa delar av det du skriver. Jag tror som jag skrivit tidigare att Sinn är i en fas där man växer snabbt, möjligtvis lite för snabbt, och där kundtjänst och kvalitetskontroll inte riktigt har hunnit med. Men från det till att skulle vara ett lotteri, eller att kvalitetsnivån generellt håller en lägre nivå än god, det får du stå ut med att jag även fortsatt kommer argumentera emot :)

Jag lyckades svara o citera o tappa bort o börja om i energi salig röra så det är nog inte lätt att svara på det jag skrev 🤣. Sedan menar jag iofs inte helt att jämföra Sinn med GS (isf måste det ju vara de dyrare uren) och jag tycker inte alls heller att applicerade index behöver vara finare än målade. (Hej Credor Eichi) Jag håller också med om att en tool watch inte behöver ha riktigt samma finish som en mer allround sport klocka. Däremot tycker jag att Sinn i någon mån slarvar bort ett på kort tid uppbyggt fantastiskt arv av sjukt bra modeller genom just som du säger växtvärk o lite allmän o- skicklighet. (Typ den där reservdelen som pausade hela din leverans). Det är väl bara att hoppas på ett dom får den feedback som krävs och att dom jobbar på frågan tillsammans det bättre. Det är ju sannolikt inga enorma förbättringsinsatser som krävs för grunden finns ju där.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag lyckades svara o citera o tappa bort o börja om i energi salig röra så det är nog inte lätt att svara på det jag skrev 🤣. Sedan menar jag iofs inte helt att jämföra Sinn med GS (isf måste det ju vara de dyrare uren) och jag tycker inte alls heller att applicerade index behöver vara finare än målade. (Hej Credor Eichi) Jag håller också med om att en tool watch inte behöver ha riktigt samma finish som en mer allround sport klocka. Däremot tycker jag att Sinn i någon mån slarvar bort ett på kort tid uppbyggt fantastiskt arv av sjukt bra modeller genom just som du säger växtvärk o lite allmän o- skicklighet. (Typ den där reservdelen som pausade hela din leverans). Det är väl bara att hoppas på ett dom får den feedback som krävs och att dom jobbar på frågan tillsammans det bättre. Det är ju sannolikt inga enorma förbättringsinsatser som krävs för grunden finns ju där.

Det du skriver nu håller jag helt med om! Man är i en position som vore otroligt olycklig om man slarvade bort på grund av att man tappar fokus gällande detaljerna.

Jag drar i alla fall mitt strå till stacken och skriver både till kundtjänst och berörda ansvariga när det inte fungerar så som jag förväntar mig. Var väldigt tydlig med vad jag tyckte om uppskjuten leverans av en klocka för 30 papp på grund av en visare för 70 riksdaler. Så vi får väl se om det råkar vara ”fullbokat” vis nästa limiterade släpp när jag ska beställa 😁 Många märken/AD har hamnat i en positionen där konsumenterna inte vågar säga kotte för risk att bli av med köplatser och framtida köp, men där är som tur är inte Sinn.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Jag gillar tavlan på min 103 och vet inte om jag tycker classic 12 är snyggare. De är ju olika. Men jag tycker min 103:a är en ändamålsenlig klocka som stämmer bra med flygar-DNA:t.
Smaken är olika. Menar inte att vanliga 103:an är ful, har själv en 103:a (fast manuell) men jag föredrar subbarna i 3,6 och 9. Dessutom är jag panda nörd och smått fixerad vid valjoux verk. (finns säkert en diagnos) :)
 
Topp