• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Bilagor

• 20191126_163535.jpg
    20191126_163535.jpg
    251.1 KB · Visningar: 10
  • 20191126_163452.jpg
    20191126_163452.jpg
    252.8 KB · Visningar: 7
  • 20191126_163401.jpg
    20191126_163401.jpg
    255.6 KB · Visningar: 7
  • 20191126_163349.jpg
    20191126_163349.jpg
    249.9 KB · Visningar: 10
Vad är ett rimligt pris för min certina argonaut 285 i oservat, men väl fungerande skick..? Orginal krona, men inte original länk. Mvh

Bilagor

• IMG_20190808_115149_063.jpg
    IMG_20190808_115149_063.jpg
    59.9 KB · Visningar: 13
Longines Flagship.
Kaliber 30LS utan servicehistorik. +/- 20sek per 24h med god reserv.
Krona ej original.
Tavla med patinering främst kring mitten, utöver det i väldigt gott skick.
Lite märken på bakboetten utöver det bara swirls.

Är 4k för lite? För mkt?

IMG_0172.jpg
IMG_0173.jpg
IMG_0197.jpg
IMG_0198.jpg

Senast ändrad:
Longines Flagship.
Kaliber 30LS utan servicehistorik. +/- 20sek per 24h med god reserv.
Krona ej original.
Tavla med patinering främst kring mitten, utöver det i väldigt gott skick.
Lite märken på bakboetten utöver det bara swirls.

Är 4k för lite? För mkt?

IMG_0172.jpg
IMG_0173.jpg
IMG_0197.jpg
IMG_0198.jpg
Uppdragskronan är opassande till modellen. Det går att byta förstås till en som passar bättre . Slitaget på baklocket drar ned eftersom Flagshipmärket har kommit så pass i kläm. Det är en sån modell som är känslig för utseendemässiga skicket. Men nog finns väl de som skulle ge 4... Jag gav mindre för den som det är bild på i Longines vintagetråden nu senast. Gick dock för mycket mer på auktion när den såldes.
Skulle jag köpa denna och vara noga med att få tillbaka pengarna skulle jag ge 3, möjligen 3,5 om den är felfri mekanisk. Men jag är inte alltid representativ.

Tradera kommer nog ge ett rimligt pris.

Fundera dock över det en gång till. Det är lätt att sälja arvegods men desto svårare att köpa tillbaka... Detta är en mycket fin Omega som kommer åldras med värdighet. Kommer aldrig vara helt fel. Jag hade rekommenderat att spara den om du verkligen inte behöver pengarna.
Vi har tänkt noga och länge på detta innan jag lade upp frågan här; bättre att den renoveras av någon och åtnjuts, än ligger i en låda hos oss. Den är alldeles för liten för mig, i min smak, annars hade jag burit den.

Kan man sälja klockor någon annanstans, var brukar ni sälja? Tradera tar rätt saftig kommission tyvärr. Brukar ni sälja här på forumet?

Vi har tänkt noga och länge på detta innan jag lade upp frågan här; bättre att den renoveras av någon och åtnjuts, än ligger i en låda hos oss. Den är alldeles för liten för mig, i min smak, annars hade jag burit den.

Kan man sälja klockor någon annanstans, var brukar ni sälja? Tradera tar rätt saftig kommission tyvärr. Brukar ni sälja här på forumet?
Tradera tar 10% dock högst 200kr, får anses som riktigt billigt i denna prisklass enligt mig.

Perfekt herrstorlek, våra handleder är bara marginellt större nu än på 60-talet. Tidlös storlek helt enkelt. Vad är fel på klockan?

Men har du/ni bestämt er för att klockan som funnits i familjen i över 50 år ska säljas är det bara att köra på. Vi nördar lever ju till stor del på att folk säljer ärvda klockor. Tycker Tradera är bästa alternativet.

IMG_6073.JPEG
IMG_6075.JPEG
IMG_6076.JPEG
IMG_6078.JPEG
IMG_6079.JPEG
IMG_6084.JPEG
IMG_6086.JPEG
IMG_6073.JPEG
IMG_6075.JPEG
IMG_6076.JPEG
IMG_6078.JPEG
IMG_6079.JPEG
IMG_6084.JPEG
IMG_6086.JPEG
Hej! Fick tips av att lägga in här också istället för den andra "vad är ett rimligt pris tråden" so here we go. Jag har ett IWC fickur med lite knackig historik. Det jag vet är att min mormor köpte den av någon från "adlig släkt" för en väldans massa år sedan. Fick ärva denna av henne och undrar nu vad den kan vara värd samt vad det ens är för något (mer än ett IWC fickur i guld)? Den har massa ledtrådar jag önskar jag kunde ta reda på var den faktiskt kommer ifrån, såsom ingraverat datum och vad jag antar är någons initialer på baksidan? Vet släktnamnet den kommer ifrån men vet inte om jag vill outa det här, tar det dock gärna i PM om någon själ har ett intresse för sådant här :angel:.

Om någon känner sig manad och känner sig duktig på detektivarbete och klockor kör hårt. Samt gärna en värdering (om så väl mellan tummen och pekfingret) så jag vet vad jag har att göra med, borde vara en utgångspunkt var den kan komma ifrån (var personen som köpt den en gång i tiden rik eller fattig?). Min kunskapsnivå är kass och vet inte ens om den är värd sin vikt i guld, ordagrant haha! Just nu sitter jag bara och betraktar vilket otroligt hantverk och skick det är på den, med tanke på åldern håller den tiden otroligt bra! Hoppas jag hamnat rätt och inte svävat ut för mycket nu. ;)

Senast ändrad:
Hej vänner! En familjevän hörde av sig och ville ha en grövre värdering på lite klockor han ärvt av sin far. Är inte tillräckligt insatt i vintagevärlden för att kunna ge någon bättre värdering så om någon vill ge en grov värdering mellan tummen och pekfingret på följande ur vore det magiskt. Dessa är tyvärr alla bilder som finns.

Martin Omega Con..jpg
Martin Tissot.jpg
Martin Certina.jpg
Martina Certina sub.jpg
Martin Tissot quartz.jpg
Martin Roamer.jpg
Martin Fickur.jpg
Martin Omega fickur.jpg
Martin Omega Seamaster.jpg

Hej vänner! En familjevän hörde av sig och ville ha en grövre värdering på lite klockor han ärvt av sin far. Är inte tillräckligt insatt i vintagevärlden för att kunna ge någon bättre värdering så om någon vill ge en grov värdering mellan tummen och pekfingret på följande ur vore det magiskt. Dessa är tyvärr alla bilder som finns.

Martin Omega Con..jpg
Martin Tissot.jpg
Martin Certina.jpg
Martina Certina sub.jpg
Martin Tissot quartz.jpg
Martin Roamer.jpg
Martin Fickur.jpg
Martin Omega fickur.jpg

Den sista klockan verkar vara en så kallad Mallorca-Seamaster - och alltså inte en äkta Omega.
Kanske kan vara en äkta också, men i sånt fall är tavlan gravt ommålad.

Vad gäller övriga klockor så spelar materialet in. Antar att åtminstone Certinan är i 18k guld?
Hur är det med den första Omegan t.ex.? Skillnaden mellan en i guld på stål (d.v.s. stålbas belagd med ett lager guld) och en i guld är betydligt större än skillnaden i värde på metallen.

Den sista klockan verkar vara en så kallad Mallorca-Seamaster - och alltså inte en äkta Omega.
Kanske kan vara en äkta också, men i sånt fall är tavlan gravt ommålad.

Vad gäller övriga klockor så spelar materialet in. Antar att åtminstone Certinan är i 18k guld?
Hur är det med den första Omegan t.ex.? Skillnaden mellan en i guld på stål (d.v.s. stålbas belagd med ett lager guld) och en i guld är betydligt större än skillnaden i värde på metallen.
Yes, det antog jag. Jag frågade honom nu, återkommer när jag fått svar. Tack för hjälpen :)

Martin Omega Con..jpg
Martin Tissot.jpg
Martin Certina.jpg
Martina Certina sub.jpg
Martin Tissot quartz.jpg
Martin Roamer.jpg
Martin Fickur.jpg
Martin Omega fickur.jpg
Grov uppskattning, baserad på mina antaganden om vilka boettmaterial det är i klockorna;
Omega: Guld på stål, 4000kr
Tissot: Guld på stål, 1000kr
Certina: 18k guld, 3000kr
Certina stål, 800kr
Tissot kvarts, 300kr
Roamer, 18k guld? 2000kr
Fickur diverse, 500kr för gänget
Fickur Omega, 500kr
Sista ”Omegan” falsk och värdelös, eller kul kuriosa på just exempel av sjuttiotals fake från ex Mallis, precis som @Anders Forsberg menar

...
...
...
Sista ”Omegan” falsk och värdelös, eller kul kuriosa på just exempel av sjuttiotals fake från ex Mallis, precis som @Anders Forsberg menar

Har en Mallis-omega i exakt samma boett med AS1130-verk i, lite annan tavla dock. Behåller den eftersom jag fått den av min farfar, fick även några bra klockor som Movado och Cortébert så det är kuriosa för mig.

Har du set nogen gå til 10k? Jeg synes det lyder som rigtigt mange penge.
Är ni säkra på att det är 14k och inte 18k guld?

Denna ser snarlik ut: https://onlineonly.christies.com/s/...old-constellation-date-ref-ot-14-393-50/42123

Helt enig i @Rozzy's vurdering. Det er en tidlig ref. 14.393, hvilket kan ses på, at der står "calendar" på tavlan; det gjorde der ikke på de senere. Den er fra omkring 1961 :)

Det er i øvrigt 14K guld på stål på hornene, og lynetten er i massivt guld.
Har du set nogen gå til 10k? Jeg synes det lyder som rigtigt mange penge.

Helt enig i @Rozzy's vurdering. Det er en tidlig ref. 14.393, hvilket kan ses på, at der står "calendar" på tavlan; det gjorde der ikke på de senere. Den er fra omkring 1961 :)

Det er i øvrigt 14K guld på stål på hornene, og lynetten er i massivt guld.

Är ni säkra på att det inte är 18k guld? Klockan är snarlik denna:

https://onlineonly.christies.com/s/...old-constellation-date-ref-ot-14-393-50/42123

Kan man kanske kontakta Omega på något sätt och skicka bilder för att få fram alla korrekta detaljer, så allt är i sin ordning innan försäljningen, även om man inte väljer att låta dem serva den? Man vill såklart inte skriva fel i beskrivningen när man säljer.

*edit* såg nu att bakstycket är annorlunda! Finns många olika varianter verkligen!

Senast ändrad:
Är ni säkra på att det inte är 18k guld? Klockan är snarlik denna:

https://onlineonly.christies.com/s/...old-constellation-date-ref-ot-14-393-50/42123

Kan man kanske kontakta Omega på något sätt och skicka bilder för att få fram alla korrekta detaljer, så allt är i sin ordning innan försäljningen, även om man inte väljer att låta dem serva den? Man vill såklart inte skriva fel i beskrivningen när man säljer.

Din klocka är ju stål på baksidan, vilket den hos Christie's inte är.
Man har alltså "klätt" sidan som syns utåt med ett lite tjockare lager guld. Tjockare för all del, men inte så pass att det finns något guldvärde.

Man kan kontakta Omega och få ett så kallat "Extract of the archives" för att få reda på vad de vet om klockan, men det kostar en slant och är inte värt det i detta fallet.
Tror inte att de lämnar särskilt mycket info alls utan betalning.
Bättre då att lita på alla de kunniga människorna som hänger här. Men kanske inte sälja till första bästa om det skulle råka komma ett PM - åtminstone inte innan man kollat upp ett par ytterligare åsikter om värde.

Din klocka är ju stål på baksidan, vilket den hos Christie's inte är.
Man har alltså "klätt" sidan som syns utåt med ett lite tjockare lager guld. Tjockare för all del, men inte så pass att det finns något guldvärde.

Man kan kontakta Omega och få ett så kallat "Extract of the archives" för att få reda på vad de vet om klockan, men det kostar en slant och är inte värt det i detta fallet.
Tror inte att de lämnar särskilt mycket info alls utan betalning.
Bättre då att lita på alla de kunniga människorna som hänger här. Men kanske inte sälja till första bästa om det skulle råka komma ett PM - åtminstone inte innan man kollat upp ett par ytterligare åsikter om värde.

Låter rimligt, tack för svar.

Hvad er det, du vil vide, som ikke er synligt efter du har åbnet baklocket? Hvis du skriver "Omega Constellation ref. 14393 i 14k gold cap, ca. år 1961, cal. 561 med tidstypisk Omega-spänne og udskiftet uppdragskrona" så er du dækket ret godt ind. Du behøver jo ikke skrive at uret er poleret, det bør være synligt for enhver, bare du ikke hævder at det er upoleret :)

Den här dök upp till salu på ett fb-forum, säljaren bor i närheten så jag ska kolla på den i helgen. Vad kan den vara värd?
Från 60-talet med tryck på tavlan, provtryckt och genomgången av en uris.

66C1D480-D87E-4906-B458-04C33291255B.jpeg

Jeg solgte min Superman i lignende skick (totalt renoveret af meget kompetent urmager inkl. 55 siders servicehefte) for 10.5K SEK. Det blev solgt meget hurtigt... Men om det er lettere at sælge med det annorledes tryck eller det er sværere, det er ikke godt at vide.

20181115_143903.jpg

Jeg har set dem gå til ca. 13K SEK i samme skick på eBay. Uden servicegaranti.

Grov uppskattning, baserad på mina antaganden om vilka boettmaterial det är i klockorna;
Omega: Guld på stål, 4000kr
Tissot: Guld på stål, 1000kr
Certina: 18k guld, 3000kr
Certina stål, 800kr
Tissot kvarts, 300kr
Roamer, 18k guld? 2000kr
Fickur diverse, 500kr för gänget
Fickur Omega, 500kr
Kul, det blir han glad över att höra. Tusen tack för hjälpen!

Hvad er det, du vil vide, som ikke er synligt efter du har åbnet baklocket? Hvis du skriver "Omega Constellation ref. 14393 i 14k gold cap, ca. år 1961, cal. 561 med tidstypisk Omega-spänne og udskiftet uppdragskrona" så er du dækket ret godt ind. Du behøver jo ikke skrive at uret er poleret, det bør være synligt for enhver, bare du ikke hævder at det er upoleret :)

Tack för detta, undrade just över vad modellen heter också. Omega Constellation alltså. Det här med polerat och icke polerat, vad innebär det? Är innebörden så enkel som antyds eller är det en klockterm? Känner mig så dum ^^

Senast ändrad:
Tack för detta, undrade just över vad modellen heter också. Omega Constellation alltså. Det här med polerat och icke polerat, vad innebär det? Är innebörden så enkel som antyds eller är det en klockterm? Känner mig så dum ^^
Det är vad det låter som, polerad eller inte polerad.
Nu är det guld på stål så den kan inte vara hur mycket polerad som helst utan att det syns ganska tydligt om så är. Ta hyfsat välliknande bilder så kan var och en bedöma själv. Ange hur klockan går och håller tiden. Mer är inte att begära i regel.
Tror inte omega har så mycket mer relevant att säga om den som skulle ha större värde i försäljning.

Så enkel som det antyds. Men kanske lite större betydelse på klockor än på annat.
Klockor kommer från fabrik med en viss fasning eller ytfinish, men efterhand som de bärs så blir de repiga och slitna.
Då väljer en del att lämna in och få dem polerade. Om det då är någon duktig så kommer klockan tillbaka i något som liknar originalform (men fortfarande med material borta). Om poleraren är en klåpare så kan den se ut lite hur som helst.
Oavsett så uppskattar folk i klockvärlden främst opolerade klockor - varför uttryck som ”tillsynes opolerad” eller ”jag kände första ägarens farmor och hon sade att - den här jäveln har fan aldrig varit iväg på polering” för att få upp priset.
Vet man inte säkert så ska man helt enkelt inte skriva något om det. :)

Senast ändrad:
Det är vad det låter som, polerad eller inte polerad.
Nu är det guld på stål så den kan inte vara hur mycket polerad som helst utan att det syns ganska tydligt om så är. Ta hyfsat välliknande bilder så kan var och en bedöma själv. Ange hur klockan går och håller tiden. Mer är inte att begära i regel.
Tror inte omega har så mycket mer relevant att säga om den som skulle ha större värde i försäljning.
Så enkel som det antyds. Men kanske lite större betydelse på klockor än på annat.
Klockor kommer från fabrik med en viss fasning eller ytfinish, men efterhand som de bärs så blir de repiga och slitna.
Då väljer en del att lämna in och få dem polerade. Om det då är någon duktig så kommer klockan tillbaka i något som liknar originalform (men fortfarande med material borta). Om poleraren är en klåpare så kan den se ut lite hur som helst.
Oavsett så uppskattar folk i klockvärlden främst opolerade klockor - varför uttryck som ”tillsynes opolerad” eller ”jag kände första ägarens farmor och hon sade att - den här jäveln har fan aldrig varit iväg på polering” för att få upp priset.
Vet man inte säkert så ska man helt enkelt inte skriva något om det. :)

Tack båda. Den ser ju inte särskilt polerad ut, men har tagit bra närbilder och inte skrivit något om huruvida den är polerad eller inte, då jag inte vet.

Sedan undrar jag hur man ser om en klocka är en pie pan? Så denna är definitivt inte det?

Bilagor

• 20191130_131125.jpg
    20191130_131125.jpg
    276.1 KB · Visningar: 8
  • 20191130_130803.jpg
    20191130_130803.jpg
    276.6 KB · Visningar: 8
IMG_6073.JPEG
IMG_6075.JPEG
IMG_6076.JPEG
IMG_6078.JPEG
IMG_6079.JPEG
IMG_6084.JPEG
IMG_6086.JPEG
IMG_6073.JPEG
IMG_6075.JPEG
IMG_6076.JPEG
IMG_6078.JPEG
IMG_6079.JPEG
IMG_6084.JPEG
IMG_6086.JPEG
Hej! Fick tips av att lägga in här också istället för den andra "vad är ett rimligt pris tråden" so here we go. Jag har ett IWC fickur med lite knackig historik. Det jag vet är att min mormor köpte den av någon från "adlig släkt" för en väldans massa år sedan. Fick ärva denna av henne och undrar nu vad den kan vara värd samt vad det ens är för något (mer än ett IWC fickur i guld)? Den har massa ledtrådar jag önskar jag kunde ta reda på var den faktiskt kommer ifrån, såsom ingraverat datum och vad jag antar är någons initialer på baksidan? Vet släktnamnet den kommer ifrån men vet inte om jag vill outa det här, tar det dock gärna i PM om någon själ har ett intresse för sådant här :angel:.

Om någon känner sig manad och känner sig duktig på detektivarbete och klockor kör hårt. Samt gärna en värdering (om så väl mellan tummen och pekfingret) så jag vet vad jag har att göra med, borde vara en utgångspunkt var den kan komma ifrån (var personen som köpt den en gång i tiden rik eller fattig?). Min kunskapsnivå är kass och vet inte ens om den är värd sin vikt i guld, ordagrant haha! Just nu sitter jag bara och betraktar vilket otroligt hantverk och skick det är på den, med tanke på åldern håller den tiden otroligt bra! Hoppas jag hamnat rätt och inte svävat ut för mycket nu. ;)
Nja, detektivarbete vet jag inte om det behövs och var just denna kommer från har du nog större möjlighet att forska i än någon här men IWC var, eller kanske är i viss mån åtminstone, ett lite "finare" märke.
Om man köpte ett nytt IWC-fickur, särskilt då i 18k så hade man säkert ganska gott ställt. Det var inget gemene man kostade på sig eller hade råd med.

Priserna på fickur är generellt svåra nu. Det kan begäras avsevärt högre priser än i Sverige om man tittar runt på nätet. En del förmodligen mer eller mindre förhoppningspriser eller rent av skojarpriser. Verkligheten är att exempelvis silver IWC kan ligga osålda länge för ett par tre tusenlappar vilket är konstigt. Men det håller nog på att ändra sig. Intresset tycks öka för bättre fickur. Du nämner inte storleken men tycks vara ett H6-verk alla fall. Ser dock inte så tung ut.

Mest realistiskt är att göra en jämförelse; Några tusenlappar mer än för en Omega i 18k motsvarande skick och storlek.
Det vill säga 8-10k för en som den här bör vara en skälig och ungefärlig summa för att få den såld. Skillnaden kan vara stor på olika modeller och utföranden. Savonetter och tyngre boetter m.m. förstås mer.
Köpgruppen är fortfarande begränsad så det behövs bara att någon sticker iväg åt ena eller andra hållet för att det ska ändra sig och andra haka på.
----
Det finns en länk med på bilden också. Den har naturligtvis också ett värde om den är i guld.

Senast ändrad:
Tack båda. Den ser ju inte särskilt polerad ut, men har tagit bra närbilder och inte skrivit något om huruvida den är polerad eller inte, då jag inte vet.

Sedan undrar jag hur man ser om en klocka är en pie pan? Så denna är definitivt inte det?
Med pie pan Omega menar man tavlans utformning. Där det finns en "vinkel" mellan mittsektionen och yttersektionen på tavlan som ser ut så här med några mindre variationer beroende på tidsperiod:

pp2.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp