• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

ConElPueblo

Panerai
Stort tack för era otroligt värdefulla kunskaper!
Jag åkte till Omega urmakaren på lunchen som öppnade klockan.
Det satt ett original cal 561 verk i klockan.
Tavlan var också äkta.
Se ref nedan 004550.
Han menade att boetten och stämplar inte kändes äkta..
Urmakaren var villig att koppla in Swatch group om jag inte fick den återropad på auktionsfirman.
1EC4B924-3C59-4D4E-87B5-80D6347E83A4.jpeg

Det er afgjort ikke en schweizisk boett. Der skal være to stämplar på ydersidan af boetten, ifall det er en schweizisk kasse, og det er der ikke.
Jeg hælder mest af alt til at det er en fake boett, men hvis du får tydet de stämplar der måtte være på indersiden af baklocket, så kan du - måske - finde ud af, om det er en lokalt produceret boett til et importeret Omega-verk.

Her er et eksempel, der minder om dit: https://omegaforums.net/threads/newbie-trying-to-learn-about-this-omega-constellation.25793/
 

Fluffy67

Rolex
2-Faktor
Det er afgjort ikke en schweizisk boett. Der skal være to stämplar på ydersidan af boetten, ifall det er en schweizisk kasse, og det er der ikke.
Jeg hælder mest af alt til at det er en fake boett, men hvis du får tydet de stämplar der måtte være på indersiden af baklocket, så kan du - måske - finde ud af, om det er en lokalt produceret boett til et importeret Omega-verk.

Her er et eksempel, der minder om dit: https://omegaforums.net/threads/newbie-trying-to-learn-about-this-omega-constellation.25793/
Tack!
Det påminner mycket om min klocka.
Mycket intressant läsning!!
Jag kommer att lämna tillbaka klockan till auktionsfirman.
 
Jaha se där. Intressant info. Man ser det alltså på storleken på boetten att det är originalutrustning om jag förstår rätt.
Inte bara storleken men utformningen är också en faktor. Recaset från 1956 är mer robust till utseendet och har skruvat baklock till skillnad från originalet.
9DD344CA-67F0-4A21-800B-216F2E507C71.jpeg
81FB2F0B-5FB4-4138-A9EE-7AD96C999990.jpeg
Jag tog mig friheten att låna bilder från internätet för att visualisera :p
 

Omegasson

Breitling
Fick denna Omega pie pan (?) av min mor, som fått ärva den av min morfar, som fick den när han gick i pension. Jag undrar nu exakt vilken modell det kan tänkas vara och vad värderingen kan landa på cirka, med tanke på skicket? 70-tal. Mamma hade varit hos en urmakare och fått det sagt att det var 18-karats guld och stål tydligen. Stort tack på förhand och jag hoppas jag postar i rätt tråd!
 

Bilagor

  • 20191121_203728.jpg
    20191121_203728.jpg
    214.5 KB · Visningar: 7
  • 20191121_203635.jpg
    20191121_203635.jpg
    266 KB · Visningar: 11
  • 20191121_203625.jpg
    20191121_203625.jpg
    219.6 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:
Jaeger-le Coultre EPSA 30 diam 33 20
Kanske inte helt rätt ställe och fråga detta, men jag har ett sånt här och har ingen nytta av det.
Tänkte lägga ut det här på säljes tillbehör men eftersom jag nästan inte hittar någon bild alls på nätet är frågan:
Vad är det?
kan det användas idag?
Vad är det värt?
5AE704CC-BF59-428A-9FA6-B521AA5050D3.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fick denna Omega pie pan (?) av min mor, som fått ärva den av min morfar, som fick den när han gick i pension. Jag undrar nu exakt vilken modell det kan tänkas vara och vad värderingen kan landa på cirka, med tanke på skicket? 70-tal. Mamma hade varit hos en urmakare och fått det sagt att det var 18-karats guld och stål tydligen. Stort tack på förhand och jag hoppas jag postar i rätt tråd!
Jag anser inte att man kallar denna för Pie Pan. Det brukar refereras till den faserade tavlan som tex ref 168.005 har. Din är väl en aningen äldre modell (tidigt 1960-tal) och ref 14393. Jag skulle uppskatta försäljningsvärdet till ca 6-7000 kr.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Jaeger-le Coultre EPSA 30 diam 33 20
Kanske inte helt rätt ställe och fråga detta, men jag har ett sånt här och har ingen nytta av det.
Tänkte lägga ut det här på säljes tillbehör men eftersom jag nästan inte hittar någon bild alls på nätet är frågan:
Vad är det?
kan det användas idag?
Vad är det värt?
5AE704CC-BF59-428A-9FA6-B521AA5050D3.jpeg

Skulle gissa att detta är ett verktyg att sätta in glaset genom att komprimera det något men det är bättre att fråga i "dagens fix och trix"
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad ligger dessa på nuförtiden? Våffla, 34mm, hammarautomat, fin boett, håller tiden ok med okänd servicehistorik.

IMG_20190813_115038.jpg
IMG_20190813_115139.jpg
IMG_20190813_115153.jpg
Våffeltavla brukar ju kosta en del premium, bumper-verk likaså. Boetten ser dessutom biffig ut och i bra ärligt skick.
Det ligger en snarlik på omegaforums för 1400USD som kanske kan ge en fingervisning, din tavla ser ju dock ut att vara i lite sämre skick?
https://omegaforums.net/threads/bea...e-dial-seamaster-2767-bumper-in-steel.104811/

Runt 10k head only är nog inte orimligt iallafall!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Våffeltavla brukar ju kosta en del premium, bumper-verk likaså. Boetten ser dessutom biffig ut och i bra ärligt skick.
Det ligger en snarlik på omegaforums för 1400USD som kanske kan ge en fingervisning, din tavla ser ju dock ut att vara i lite sämre skick?
https://omegaforums.net/threads/bea...e-dial-seamaster-2767-bumper-in-steel.104811/

Runt 10k head only är nog inte orimligt iallafall!

Tack, ja boetten är riktigt fin men tavlan lite skadad. Ser man på seamaster texten på boettlocket så ser det riktigt bra ut.
FOTO_20191122_191944.jpg
 

Kokonut

Breitling
Hej!

Riktigt kassa bilder men kameran förmådde inte att ta bättre men hoppas de är tillräckligt tydliga för era ögon. På boetten står det "Nostra 21 jewels". På baksidan står det "Swiss made 1294". Har googlat men finner absolut ingenting. Vad kan den vara värd?

Omegan ser ut att vara en enkel modell. Stilren, men enkel. Eventuellt värde?

Jag är nyfiken på vad "Vasa" är för märke - svenskt/finskt? Jag tror den är värd 50-75:- av internet att döma.

Tacksam för värdering!
 

Bilagor

  • Nostra.JPG
    Nostra.JPG
    242.2 KB · Visningar: 5
  • Nostra2.JPG
    Nostra2.JPG
    246.9 KB · Visningar: 4
  • Omega.JPG
    Omega.JPG
    235.2 KB · Visningar: 5
  • Vasa.JPG
    Vasa.JPG
    269.8 KB · Visningar: 4

ConElPueblo

Panerai
Våffeltavla brukar ju kosta en del premium, bumper-verk likaså. Boetten ser dessutom biffig ut och i bra ärligt skick.
Det ligger en snarlik på omegaforums för 1400USD som kanske kan ge en fingervisning, din tavla ser ju dock ut att vara i lite sämre skick?
https://omegaforums.net/threads/bea...e-dial-seamaster-2767-bumper-in-steel.104811/

Runt 10k head only är nog inte orimligt iallafall!

Har du set nogen gå til 10k? Jeg synes det lyder som rigtigt mange penge.
Fick denna Omega pie pan (?) av min mor, som fått ärva den av min morfar, som fick den när han gick i pension. Jag undrar nu exakt vilken modell det kan tänkas vara och vad värderingen kan landa på cirka, med tanke på skicket? 70-tal. Mamma hade varit hos en urmakare och fått det sagt att det var 18-karats guld och stål tydligen. Stort tack på förhand och jag hoppas jag postar i rätt tråd!

Helt enig i @Rozzy's vurdering. Det er en tidlig ref. 14.393, hvilket kan ses på, at der står "calendar" på tavlan; det gjorde der ikke på de senere. Den er fra omkring 1961 :)

Det er i øvrigt 14K guld på stål på hornene, og lynetten er i massivt guld.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har du set nogen gå til 10k? Jeg synes det lyder som rigtigt mange penge.


Helt enig i @Rozzy's vurdering. Det er en tidlig ref. 14.393, hvilket kan ses på, at der står "calendar" på tavlan; det gjorde der ikke på de senere. Den er fra omkring 1961 :)

Det er i øvrigt 14K guld på stål på hornene, og lynetten er i massivt guld.
Jag har sett fina våfflor gå för 10k ja, tycker inte det är jättemycket pengar jämfört med vad man får om man sätter det i perspektiv till andra vintage priser :)
 
Jaeger-le Coultre EPSA 30 diam 33 20
Kanske inte helt rätt ställe och fråga detta, men jag har ett sånt här och har ingen nytta av det.
Tänkte lägga ut det här på säljes tillbehör men eftersom jag nästan inte hittar någon bild alls på nätet är frågan:
Vad är det?
kan det användas idag?
Vad är det värt?
5AE704CC-BF59-428A-9FA6-B521AA5050D3.jpeg

Verktøyet er for å åpne en JLC monocoque kasse. Altså for å ta ut glasset:)
 

Fahn

Breitling
Omega Seamaster 120.
Ref 135 0027 ( tror jag)
Är supernöjd med denna. Har haft den i ett par år. Bär den så ofta jag vågar. Har kollar runt lite på nätet efter motsvarande klockor. Hittar prisbilder på runt 20-25 tusen.
Kan det stämma?
tacksam för svar.
// Fredrik
 

Bilagor

  • DBE8658A-17BD-47F1-9FB9-585C13EEB690.png
    DBE8658A-17BD-47F1-9FB9-585C13EEB690.png
    568 KB · Visningar: 8

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Omega Seamaster 120.
Ref 135 0027 ( tror jag)
Är supernöjd med denna. Har haft den i ett par år. Bär den så ofta jag vågar. Har kollar runt lite på nätet efter motsvarande klockor. Hittar prisbilder på runt 20-25 tusen.
Kan det stämma?
tacksam för svar.
// Fredrik
Fina klockor det där, men tycker det låter minst 10k för mycket för den manuella i det skicket. Sålde själv en finare automatare för runt 12k för några år sedan, men de kanske har stigit så mycket senaste åren?
 

Mukt

Cartier
Hej!
Vad är rimligt att begära för denna här på ks? Tycker priserna spretar sjukt mycket internationellt. Sjukt fin länk men har dessvärre ingen vintage rolle och dröjer gissningsvis ett par år till innan ekonomin kommer tillåta. Sjukt lång, dock en länkbit som inte fjädrar. 6635, en 57 endlink och en endlink utbytt till RO874089(?). 4/66.
630F7C7B-490A-4F88-81FF-D325B13A89A5.jpeg

49ADE611-5FC1-43F7-931C-61426EE5F22F.jpeg

B0AF43BA-2E97-46D7-A228-49A26D760CFA.jpeg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag vet inte så mycket om dem och heller inte vad de egentligen ska kosta men var det inte så att alla hade typ kromboetter från början och det byttes boetter på dem senare på 50-talet till stålboetter för att fortsätta användas som tjänsteur? Det finns såna uppgifter, recase alltså? Det där om 2000 original i stål har jag inte sett eller hört men som sagt, är ingen expert på dem. Intressanta klockor dock.

Kan man se vad som stått på den bortslipade märkningen på baksidan?

892156A7-6062-4C82-B050-175959B32A18.jpeg

Engelska Ministry of defence massbeställde in dessa i legerade boetter ”duralumin” samt kromade för att de var billigare än rena stålboetter. En liten del av dem beställdes dock i rent stål, ca 2000 st alltså. Jag har fått detta berättat för mig av en engelsk herre via mwrforum.net som forskat i ämnet och är expert på dessa ur. Enligt honom så har detta varit ett tjänsteur under 2:a världskriget. Det är alltså ingen senare MoD-recase från 50-talet och inte heller en civil Dennison recase. Denna boett är tillverkad av Omega själva och levererad till engelska försvaret under 2:a världskriget. Det senare recaset som du nämnde gjordes av MoD själva, då de monterade dit urverken från de gamla bräckliga boetterna in i en mer hållbar stålboett. Denna boett var något större på 35mm, mitt ex är 32mm. Det går att se att det funnits något där men inte vad. Man kan se lite punkter och att det slipats samt polerats upp.

Inte bara storleken men utformningen är också en faktor. Recaset från 1956 är mer robust till utseendet och har skruvat baklock till skillnad från originalet.
9DD344CA-67F0-4A21-800B-216F2E507C71.jpeg
81FB2F0B-5FB4-4138-A9EE-7AD96C999990.jpeg
Jag tog mig friheten att låna bilder från internätet för att visualisera :p
Mycket intressant och tack för att du delar med dig, jag har tidigare endast sett dessa i kromad boett så detta var lite kul att höra. Jag har för mig att jag sett något skrivet om dem i en Omegabok jag har, ska ta och leta upp det. Jag vet heller inte värdet men har letat efter en själv.
 

Omegasson

Breitling
Har du set nogen gå til 10k? Jeg synes det lyder som rigtigt mange penge.


Helt enig i @Rozzy's vurdering. Det er en tidlig ref. 14.393, hvilket kan ses på, at der står "calendar" på tavlan; det gjorde der ikke på de senere. Den er fra omkring 1961 :)

Det er i øvrigt 14K guld på stål på hornene, og lynetten er i massivt guld.
Tack för ytterligare info. Jag lägger nog ut den som den är. Rekommenderas Tradera, eller annan portal för försäljning av just klockor?

Tack på förhand!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för ytterligare info. Jag lägger nog ut den som den är. Rekommenderas Tradera, eller annan portal för försäljning av just klockor?

Tack på förhand!
Tradera kommer nog ge ett rimligt pris.

Fundera dock över det en gång till. Det är lätt att sälja arvegods men desto svårare att köpa tillbaka... Detta är en mycket fin Omega som kommer åldras med värdighet. Kommer aldrig vara helt fel. Jag hade rekommenderat att spara den om du verkligen inte behöver pengarna.
 
Topp