• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Egentligen är det så enkelt att de första vattentäta stöddiga boetterna med stepped case är eftertraktade. De råkade ha tre hack. De lite senare? som inte har riktigt lika stöddiga boetter har sex hack så de får rida lite på vågen om de är de tidiga som är rätt lika de med tre hack. Sedan suddas gränserna ut när folk inte har riktig koll eller bara vill sälja dyrt.
Sen är det ju dessutom charmiga klockor i militärstuk med fint verk och bra byggkvalité. De har haft bra vattenskydd så många är dessutom fint hållna.
5872C7B1-B84E-48F0-90B5-D2BBBD3728D2.jpeg.jpg


Tack för förklaring! Har varit ute efter en vintage Longines ett tag men har aldrig riktigt begripit varför vissa sticker iväg rejält i pris och andra inte.
Har inte riktigt förstått vad jag skulle betala premium för om jag skulle köpa en klocka som skulle klassas som sei tacche, rent kvalitativt det vill säga, prispremium på grund av hype är ju en annan femma.
Själva hypen är ju startad av italienska samlare, men som det står ovan (klassning/beskrivning) i diskussionen samt någon sida tillbaka så handlar det främst om större (35mm) Tre tacche med Step case som sedan spridits till de andra i liknande ingredienser.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nej. Visserligen har den sex "hack" i boettlocket, men denna klockan är senare. Tre och Sei tacche är tidigt 40-tal och har alla kaliber 12.68z. Denna har annat verk, boett/krona, tavla, visare och är som sagt senare. 1950 tal förmodligen. Värde ca 1000 kr?

While on the subject...

Sei mig (sorry, had to)... Kvalificerar denna sig?
Jag hade benämnt den som en Sei Tacche. Men det är samtidigt levererad 1952 enligt Longines register, så den kvalificerar sig knappast till "tidigt 40-tal".
Däremot hittar vi den typen av "hack" som åtminstone jag förknippar med Sei Tacche. Rent krasst så har väl annars de allra flesta skruvboetter sex hack?
Ref. 5528-4 med 12.68z

IMG_8324.JPEG


IMG_8325.JPEG
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
While on the subject...

Sei mig (sorry, had to)... Kvalificerar denna sig?
Jag hade benämnt den som en Sei Tacche. Men det är samtidigt levererad 1952 enligt Longines register, så den kvalificerar sig knappast till "tidigt 40-tal".
Däremot hittar vi den typen av "hack" som åtminstone jag förknippar med Sei Tacche. Rent krasst så har väl annars de allra flesta skruvboetter sex hack?
Ref. 5528-4 med 12.68z

IMG_8324.JPEG


IMG_8325.JPEG
Ja, den hade jag också benämnt Sei Tacche. Kan den vara tillverkad mkt tidigare? Har rätt attribut och saknar både applicerad logga/vingar, "Swiss" etc.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
While on the subject...

Sei mig (sorry, had to)... Kvalificerar denna sig?
Jag hade benämnt den som en Sei Tacche. Men det är samtidigt levererad 1952 enligt Longines register, så den kvalificerar sig knappast till "tidigt 40-tal".
Däremot hittar vi den typen av "hack" som åtminstone jag förknippar med Sei Tacche. Rent krasst så har väl annars de allra flesta skruvboetter sex hack?
Ref. 5528-4 med 12.68z

IMG_8324.JPEG


IMG_8325.JPEG
Jag tycker egentligen inte den är så lik de tidiga tre tacche, så tycker benämningen blir lite fel. Hade däremot inte reagerat och kanske att jag själv hade benämnt den som en sei tacche i en annons.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ja, den hade jag också benämnt Sei Tacche. Kan den vara tillverkad mkt tidigare? Har rätt attribut och saknar både applicerad logga/vingar, "Swiss" etc.

Funderade också lite kring tillverkningsåret. Den har onekligen attribut som jag hellre tillskriver fyrtiotalet än första halvan av femtiotalet.
Men det känns samtidigt som en stretch att den skulle legat hos Longines så länge innan den skickades till Sverige.
De skriver i alla fall så här om den:

"...identifies a wristwatch in stainless steel bearing the reference 5528. It is fitted with a Longines manually wound mechanical movement, caliber 12.68Z and was invoiced on 11 March 1952 to the company Terrasse, which was at that time our agent for Sweden."
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Vad kan denna gamla Cortebert vara värd? Tickar på bra och har inga större skavanker. Läderbandet är kass.

18C82AE2-CDAA-4100-9896-E8F1BC496083.jpeg

30435DD6-5CCE-401C-A01F-EFC011E928DC.jpeg

Återkommer nu med lite mer info, bättre sent än aldrig.

Har dessvärre inget bandverktyg, men klockan väger 32,9 gram inklusive bandet. Verket är automat. Klockan mäter ca 34mm i diameter. Legat oanvänd sedan cirka 1999. Vad tror ni om värdet?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag brukar ha rätt bra koll på värde, men denna är så udda. Jag har fått förfrågan på Instagram utifrån om att sälja men jag vet inte hur jag skall värdera den. Från sent 1930 tal i 14 karat guld med kaliber 411 (samma som samtida Reverso). 18k samtida(?) guldspänne. Alldeles nyservad dessutom. Hur skulle ni resonera?

https://klocksnack.se/threads/liket-lever-jaeger-le-coultre.54957/page-4

039D5871-B6F4-4451-B151-E976B5C5645A.jpeg.jpg
Ingen som har en åsikt? Talar vi 5, 10, 15 eller 20..?
 

MOL

Cartier
While on the subject...

Sei mig (sorry, had to)... Kvalificerar denna sig?
Jag hade benämnt den som en Sei Tacche. Men det är samtidigt levererad 1952 enligt Longines register, så den kvalificerar sig knappast till "tidigt 40-tal".
Däremot hittar vi den typen av "hack" som åtminstone jag förknippar med Sei Tacche. Rent krasst så har väl annars de allra flesta skruvboetter sex hack?
Ref. 5528-4 med 12.68z

IMG_8324.JPEG


IMG_8325.JPEG
Tycker 6T är vettig bedömning då boetten är i samma design som de 6T från 40talet som vanligen dyker upp i 33mm variant. Har en med likadan boett men då med mer 50-tals stuk på tavlan.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Är det här en sk 'sei tacche'? Vad tror ni är rimligt att betala?
Screenshot_20191219_104735_com.qxl.Client.jpg
Screenshot_20191219_104731_com.qxl.Client.jpg
Screenshot_20191219_104725_com.qxl.Client.jpg

Nä, jag skulle inte kalla den för det, då den har applicerad logga osv.
Intressant att du nämner det här, är det inte en sei tacche för att den har just applicerad logga?
Nej. Visserligen har den sex "hack" i boettlocket, men denna klockan är senare. Tre och Sei tacche är tidigt 40-tal och har alla kaliber 12.68z. Denna har annat verk, boett/krona, tavla, visare och är som sagt senare. 1950 tal förmodligen. Värde ca 1000 kr?
Också intressant att du nämner årtal för sei tacche, och jag tror den boetten du tänker på verkar ha funnits under en längre tid, tom till 50 talet är känslan. Jag tänkte försöka samla ihop några exempel, ta bild på klockorna och datera utifrån serienumret så kanske det ljusnar, men du menar på att sei och tre är förbehållet tidigt 40 tal?
Egentligen är det så enkelt att de första vattentäta stöddiga boetterna med stepped case är eftertraktade. De råkade ha tre hack. De lite senare? som inte har riktigt lika stöddiga boetter har sex hack så de får rida lite på vågen om de är de tidiga som är rätt lika de med tre hack. Sedan suddas gränserna ut när folk inte har riktig koll eller bara vill sälja dyrt.
Jag håller med delvis, men det finns ju ganska ”stöddiga” sei tacche med skruvade baklock och som det ser ut som att de var gjorda för att vara vattentåliga med packning i baklock och kraftigare boetter osv.
Tack för förklaring! Har varit ute efter en vintage Longines ett tag men har aldrig riktigt begripit varför vissa sticker iväg rejält i pris och andra inte.
Har inte riktigt förstått vad jag skulle betala premium för om jag skulle köpa en klocka som skulle klassas som sei tacche, rent kvalitativt det vill säga, prispremium på grund av hype är ju en annan femma.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Intressant att du nämner det här, är det inte en sei tacche för att den har just applicerad logga?

Också intressant att du nämner årtal för sei tacche, och jag tror den boetten du tänker på verkar ha funnits under en längre tid, tom till 50 talet är känslan. Jag tänkte försöka samla ihop några exempel, ta bild på klockorna och datera utifrån serienumret så kanske det ljusnar, men du menar på att sei och tre är förbehållet tidigt 40 tal?

Jag håller med delvis, men det finns ju ganska ”stöddiga” sei tacche med skruvade baklock och som det ser ut som att de var gjorda för att vara vattentåliga med packning i baklock och kraftigare boetter osv.
Är inte jättepåläst, kan jag villigt erkänna. Tror faktiskt jag bara haft en tre tacche genom åren, men när jag tänker tre tacche, så är det egentligen 90-graders stepcase som är det attraktiva. 40-tals "krigare" med skruvboett (möjligen 50-talets första hälft?), subsekund (ett visst urverk?), radiumindex, tryckt logga. Begreppet Sei tacche känns som något som "hittades på" lite i efterhand, och då tänker jag liknande kriterier förutom 90-grader stepcase. Applicerad logga och index känns inte som 40-tal "krigare". Kan vara fel ute, men så definierar jag dem... just nu :) Ser fram emot en sammanställning :)
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Är inte jättepåläst, kan jag villigt erkänna. Tror faktiskt jag bara haft en tre tacche genom åren, men när jag tänker tre tacche, så är det egentligen 90-graders stepcase som är det attraktiva. 40-tals "krigare" (möjligen 50-talets första hälft?), subsekund (ett visst urverk?), radiumindex, tryckt logga. Begreppet Sei tacche känns som något som "hittades på" lite i efterhand, och då tänker jag liknande kriterier förutom 90-grader stepcase. Applicerad logga och index känns inte som 40-tal "krigare". Kan vara fel ute, men så definierar jag dem... just nu :) Ser fram emot en sammanställning :)

EDIT: Tänker lite liknande vad denna herre uttrycker här... https://wahawatches.com/whats-the-deal-with-tre-and-sei-tacche/
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Intressant att du nämner det här, är det inte en sei tacche för att den har just applicerad logga?

Också intressant att du nämner årtal för sei tacche, och jag tror den boetten du tänker på verkar ha funnits under en längre tid, tom till 50 talet är känslan. Jag tänkte försöka samla ihop några exempel, ta bild på klockorna och datera utifrån serienumret så kanske det ljusnar, men du menar på att sei och tre är förbehållet tidigt 40 tal?

Jag håller med delvis, men det finns ju ganska ”stöddiga” sei tacche med skruvade baklock och som det ser ut som att de var gjorda för att vara vattentåliga med packning i baklock och kraftigare boetter osv.
Stöddiga men inte lika stöddiga, helt eniga?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tycker det var den dålig analys. Som att kalla samtliga Daytona för Paul Newmans ungefär.
Ehh... Jag hänger inte riktigt med i din liknelse... Förklara gärna. Jag tolkar det som om det är så att han tycker det blir "fel" om man kallar samtliga vintage Longines med 3 eller 6 hack, för Tre tacche resp Sei tacche, enbart baserat på det attributet, men jag kanske missförstår hela texten?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ehh... Jag hänger inte riktigt med i din liknelse... Förklara gärna. Jag tolkar det som om det är så att han tycker det blir "fel" om man kallar samtliga vintage Longines med 3 eller 6 hack, för Tre tacche resp Sei tacche, enbart baserat på det attributet, men jag kanske missförstår hela texten?
Ja det var väl en rätt basal analys han gör? Det kan vi väl alla här vara överens om att tre eller sex spår på ett boettlock inte gör en Tre eller Sei Tacche? Min liknelse att man inte kan kalla alla Daytonas för Paul Newmans när det är så många andra kriterier som bör införlivas för definitionen.
Jag menar att det finns ett antal kriterier till som krävs är innan man kan använda benämningen. Att det går inflationen i begreppen är väl inget konstigt, speciellt i försäljningsled. Men samlare tror jag har ett tämligen samspelad uppfattning av begreppet. Alla dessa namn är ju trots allt påhittade och objektiva.
 

martinbd

Breitling
Hej!
Jag har en Omega Constellation "Pie Pan" i 18k guld (även urtavlan är i guld) från 60-talet. Har hittat några online som har sålts för ca. 30-40 tkr. Är det ett rimligt pris för denna? Jag har ej papper och är osäker på om boxen är original.
Tack på förhand!
IMG_2939.jpg
IMG_2940.jpg
IMG_2941.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej!
Jag har en Omega Constellation "Pie Pan" i 18k guld (även urtavlan är i guld) från 60-talet. Har hittat några online som har sålts för ca. 30-40 tkr. Är det ett rimligt pris för denna? Jag har ej papper och är osäker på om boxen är original.
Tack på förhand!
IMG_2939.jpg
IMG_2940.jpg
IMG_2941.jpg

Jag hade nog hellre satt det till 25-30k.
Tror att modellen med s.k. ”doglegs” är betydligt mer populär än denna variant och dessa når väl i enstaka fall upp till 40k.

Tror att boxen är senare än vad klockan är, men det spelar nog ingen större roll. Inte den typen av klocka där det betalas våldsamt mycket extra för en box.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej!
Jag har en Omega Constellation "Pie Pan" i 18k guld (även urtavlan är i guld) från 60-talet. Har hittat några online som har sålts för ca. 30-40 tkr. Är det ett rimligt pris för denna? Jag har ej papper och är osäker på om boxen är original.
Tack på förhand!
IMG_2939.jpg
IMG_2940.jpg
IMG_2941.jpg
Hej Martin,
Jag tror att du får svårt att få dom pengarna för denna. Det finns olika varianter av Pie pan och denna är nog den mindre eftertraktade. Då tänker jag främst på boetten och dess utformningen. Sedan ser det ut som om klockan har polerats iom tex baklockets skarpa linjer och fasningar har försvunnit. Är tavlan guldfärgad eller i guld? Om den är i guld står det typ ”OM Swiss” längst ner under index kl 6. OM står för Or Massif (massivt guld på franska).
Osäker om boxen är original/samtida. Jag hade förväntat mig en röd omega box, men boxar kan jag inte så väl.
Sedan är det svårt att se skicket på tavla och visare på dina bilder. Men är klockan i bra skick så kanske 20 tkr?
 

martinbd

Breitling
Hej Martin,
Jag tror att du får svårt att få dom pengarna för denna. Det finns olika varianter av Pie pan och denna är nog den mindre eftertraktade. Då tänker jag främst på boetten och dess utformningen. Sedan ser det ut som om klockan har polerats iom tex baklockets skarpa linjer och fasningar har försvunnit. Är tavlan guldfärgad eller i guld? Om den är i guld står det typ ”OM Swiss” längst ner under index kl 6. OM står för Or Massif (massivt guld på franska).
Osäker om boxen är original/samtida. Jag hade förväntat mig en röd omega box, men boxar kan jag inte så väl.
Sedan är det svårt att se skicket på tavla och visare på dina bilder. Men är klockan i bra skick så kanske 20 tkr?
Hittar ingen text där det står "OM Swiss" eller liknande, endast "Swiss Made". Kan mycket väl vara så att klockan har polerats, eller så är den bara sliten. Tack för svar!
 
Topp