• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Någon som vet ungefär vad denna skulle vara värd? Har inte exakt ref nummer då den inte går att öppna för en amatör som mig.
166.020?
Värdemässigt tycker jag är svårare. Tror att just De Ville är en sån modell där patina/smuts/whatever drar ner priset mer än på mycket annat.
Uttalade dressklockor tror jag folk vill ha riktigt cleana.
Kvalificerad gissning - 2 000 kr.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har en rolig tissot antimagnetique som verkar ha koppling till beredskapen här i sverige 1943! 31mm, repigt glas(lätt att polera) ena bandhornet behöver tillsyn! Tycker dessa modeller går runt 500 i olika forum, men med tanke på historian som kan ligga bakom denna klocka! Vad tycker ni?
Tycker det är svårt att säga. Sålde en liknande för en tusenlapp för ett tag sedan men den var i bättre skick. Skulle du kunna hitta historien bakom gravyren finns det säkert någon som skulle vilja betala åtminstone lite mer än annars men det skulle nog bli en dålig timlön för att sitta på KB och titta på mikrofilm... Hur illa är det med bandhornet?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Någon som vet ungefär vad denna skulle vara värd? Har inte exakt ref nummer då den inte går att öppna för en amatör som mig.
Men vet du om den fungerar alls, om verket sitter ihop? Det kan ju spela viss roll menar jag.
Vet inte om det är jag men den ser smashad ut ganska grovt i tavlan eller är det en reflex som ser ut så eller är det en stor buckla?
Om det inte lämnas nån info om objekten kan ingen lämna nåt användbart svar om vad den kunde "vara värd".
Inte så mycket i alla fall.
 

FilleB

Breitling
Men vet du om den fungerar alls, om verket sitter ihop? Det kan ju spela viss roll menar jag.
Vet inte om det är jag men den ser smashad ut ganska grovt i tavlan eller är det en reflex som ser ut så eller är det en stor buckla?
Om det inte lämnas nån info om objekten kan ingen lämna nåt användbart svar om vad den kunde "vara värd".
Inte så mycket i alla fall.
Den fungerar klockrent funktionsmässigt. Glaset är dock ganska repigt och ganska kraftig patina.
 

FilleB

Breitling
166.020?
Värdemässigt tycker jag är svårare. Tror att just De Ville är en sån modell där patina/smuts/whatever drar ner priset mer än på mycket annat.
Uttalade dressklockor tror jag folk vill ha riktigt cleana.
Kvalificerad gissning - 2 000 kr.
Ah, tänkte DeVille men eftersom det ej stod på urtavlan. Någon som vet när de började skriva ut det på urtavlan?
 

ercha89

Breitling
Har en Tag Heuer guldig typ wall of Wall street.
Har verkligen haft svajig prissättning under åren, vad står den typ i idag?
MC_236103521497523696.jpg
 
Tycker det är svårt att säga. Sålde en liknande för en tusenlapp för ett tag sedan men den var i bättre skick. Skulle du kunna hitta historien bakom gravyren finns det säkert någon som skulle vilja betala åtminstone lite mer än annars men det skulle nog bli en dålig timlön för att sitta på KB och titta på mikrofilm... Hur illa är det med bandhornet?

Ja det blir nog svårt, men intressant!! Bandhornet är rakt men någongång har den fått något ryck så att den åkt ur på ena sidan, så den behöver nog en lödning eller att man byter ut mitt delen helt!
 
Tycker det är svårt att säga. Sålde en liknande för en tusenlapp för ett tag sedan men den var i bättre skick. Skulle du kunna hitta historien bakom gravyren finns det säkert någon som skulle vilja betala åtminstone lite mer än annars men det skulle nog bli en dålig timlön för att sitta på KB och titta på mikrofilm... Hur illa är det med bandhornet?
 

Bilagor

  • IMG_20200106_124253.jpg
    IMG_20200106_124253.jpg
    207.6 KB · Visningar: 5

Anti

Cartier
Vad är rimligt att begära för det här möglet? 42mm, servad och nytt glas av forumurmakare för 2-3 år sedan. Uppenbarligen utbytta visare, vobblig och sliten krona, smutsen/målarfärgen sitter på glaset och försvinner, verkar ticka på bra annars. Tack!

Zodiac.JPG
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har sett att vintage klockor med svarta tavlor har sålts dyrt under senare år. Vad tror ni är ett rimligt pris/värde på denna?
Omega ref 14389, cal 268. Mysig stardust tavla. Timvisaren saknar lume. 35 mm exkl kronan.

7603091D-EAD2-415F-87AA-2299AADDC181.jpeg
1BFE0AFA-A22D-4C51-BC6B-BFCC1739052F.jpeg
C6AA93FB-E449-4089-8DA6-29FB9E2AA8B5.jpeg
 

seikoviktor

Breitling
Tjabba. Nån som sitter inne på någon kunskap om dessa. Vad kan det vara för modeller. Står saphir på baksidan av tissot. Och då kanske gissning på värdet. Mvh
20200118_144008.jpg
20200118_144008.jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag har sett att vintage klockor med svarta tavlor har sålts dyrt under senare år. Vad tror ni är ett rimligt pris/värde på denna?
Omega ref 14389, cal 268. Mysig stardust tavla. Timvisaren saknar lume. 35 mm exkl kronan.

7603091D-EAD2-415F-87AA-2299AADDC181.jpeg
1BFE0AFA-A22D-4C51-BC6B-BFCC1739052F.jpeg
C6AA93FB-E449-4089-8DA6-29FB9E2AA8B5.jpeg
4-5 snåret kanske? Patinan är nog inte för alla.
:)

Tjabba. Nån som sitter inne på någon kunskap om dessa. Vad kan det vara för modeller. Står saphir på baksidan av tissot. Och då kanske gissning på värdet. Mvh
20200118_144008.jpg
20200118_144008.jpg
dussinklockor för dam, orienten är nog värd typ en tia, tissoten kanske 50-100 kr. Om någon är solid är det guldvärdet som gäller. :)
 
Afton! Jag funderar på att köpa en Lemania-klocka men vet inte vilka modeller som är att föredra så detta är en värderingsfråga med lite bonusfrågor. Vad är en Lemania, estimerat 40-tal eller 50-tal värd idag & får man "mycket klocka för pengarna"? Här ser vi några snygga klockor fast byglarna för klock-armbanden verkar saknas https://www.tradera.com/item/190115/381918619/vintage-lemania-
https://www.tradera.com/item/190115/381918169/vintage-lemania-med-rod-sekundvisare-

Är det vanligt att äldre klockor förlorat dessa eller är det något typiskt för märket sig? Med andra ord, har Lemania-klockorna några styrkor/svagheter mot sina konkurrenter?

Morfar hade en med mörk tavla vill jag minnas men den finns inte längre i vår ägo och är tyvärr ej förevigad på bild. Dessa påminner lite om den men det skiljer sig en del i detaljerna:
https://www.tradera.com/item/190115/380941702/lemania-1140337
https://www.tradera.com/item/1917/3...abloc-technos-birka-automatic-alarm17-candino
Första, är priset rimligt för dess skick och urverk? Andra, är det kostnadseffektivt att köpa reparationsobjekt och lämna in till urmakare? Tredje, hur vet man att man får det man betalar för om inte servicebok finnes? Fjärde, finns det kataloger med Lemania-klockor från förr så man kan hitta modell-numret & hur stor är sannolikheten att kunna köpa samma typ av klocka idag? Borde jag passa på att köpa någon av dessa eller ska jag ha is i magen?
LEM1.jpg
LEM2.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Afton! Jag funderar på att köpa en Lemania-klocka men vet inte vilka modeller som är att föredra så detta är en värderingsfråga med lite bonusfrågor. Vad är en Lemania, estimerat 40-tal eller 50-tal värd idag & får man "mycket klocka för pengarna"? Här ser vi några snygga klockor fast byglarna för klock-armbanden verkar saknas https://www.tradera.com/item/190115/381918619/vintage-lemania-
https://www.tradera.com/item/190115/381918169/vintage-lemania-med-rod-sekundvisare-
Är det vanligt att äldre klockor förlorat dessa eller är det något typiskt för märket sig? Med andra ord, har Lemania-klockorna några styrkor/svagheter mot sina konkurrenter?

Morfar hade en med mörk tavla vill jag minnas men den finns inte längre i vår ägo och är tyvärr ej förevigad på bild. Dessa påminner lite om den men det skiljer sig en del i detaljerna:
https://www.tradera.com/item/190115/380941702/lemania-1140337
https://www.tradera.com/item/1917/3...abloc-technos-birka-automatic-alarm17-candino
Första, är priset rimligt för dess skick och urverk? Andra, är det kostnadseffektivt att köpa reparationsobjekt och lämna in till urmakare? Tredje, hur vet man att man får det man betalar för om inte servicebok finnes? Fjärde, finns det kataloger med Lemania-klockor från förr så man kan hitta modell-numret & hur stor är sannolikheten att kunna köpa samma typ av klocka idag? Borde jag passa på att köpa någon av dessa eller ska jag ha is i magen?
LEM1.jpg
LEM2.jpg
Hjälp, vilka frågor.
Vad är en Lemania värd? Lemania kan vara bra köp då de har legat lågt i pris fast det är minst lika fina klockor som exempelvis Omega och minst lika mycket märkesur, om inte mer.

Fasta priser ligger ofta högt på Tradera. Så även här. Informationen om de du länkar till är bristfällig. Den med svarta tavlan och fast pris och "patinerad" tavla skulle inte jag chansa på till det priset åtminstone. Det syns inte hur den ser ut på den bilden och är säkerligen värre i verkligheten. Beskrivningen säger inte mer än att den rör på sig just nu och den är dyr.
Den med centrumsekund är väldans liten vilket är bra att veta. Trevliga ändå.

Nån servicebok finns inte till dessa klockor.
Det är en chansning att köpa reparationsobjekt. Räkna med att det blir dyrt. Kostnadseffektivt, nej.

Bandstiften är förbrukningsvaror och kan köpas lite varstans. De är det minsta bekymret.
 
Senast ändrad:
Hjälp, vilka frågor.
Vad är en Lemania värd? Lemania kan vara bra köp då de har legat lågt i pris fast det är minst lika fina klockor som exempelvis Omega och minst lika mycket märkesur, om inte mer.
Tack för svaret! Patinerad kan som du säger vara ett ord för något helt annat men klockorna ser lika stora ut på bilderna, kanske har säljarna måttat på olika sätt? Vad är rimligt att lägga ut på en Lemania från 40- alternativt 50-tal i okej-skick? Kanske är svårt att bedöma men man vill gärna ha value for money som det heter. Vad kan "worst case" kosta i reparationsvägar & finns det modeller som prompt behöver original-delar för att fungera bäst? Dundertack för all kunskap ni delar med er :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack för svaret! Patinerad kan som du säger vara ett ord för något helt annat men klockorna ser lika stora ut på bilderna, kanske har säljarna måttat på olika sätt? Vad är rimligt att lägga ut på en Lemania från 40- alternativt 50-tal i okej-skick? Kanske är svårt att bedöma men man vill gärna ha value for money som det heter. Vad kan "worst case" kosta i reparationsvägar & finns det modeller som prompt behöver original-delar för att fungera bäst? Dundertack för all kunskap ni delar med er :)
Den med röd centrumsekund finns ingen annan klocka i bild att jämföra med och det står också 31mm i annonsen. Bara man vet hur litet det är så är det ingen fara. Det är roliga klockor.

"Worst case" är att den inte går att reparera i praktiken eller tar åratal för att ingen vill ta sig an den för det finns inte delar, och allt vad de kan säga. Eller kostar mångdubbelt vad man fått betala för en bra från början.

Vad som är rimligt att lägga på en Lemania beror alldeles på modell, utförande, skick etc. Det går inte att svara på det mer än som gjorts utan att det blir missvisande. Det får avgöras från fall till fall och inte heller då är det nån exakt vetenskap.

En tråd som kan vara bra att läsa om man funderar över vad och varför man ska betala det ena eller andra eller inte:
https://klocksnack.se/threads/om-värdering-bra-att-veta-när-man-frågar-vad-är-den-värd.124314/
 

Mukt

Cartier
Afton! Jag funderar på att köpa en Lemania-klocka men vet inte vilka modeller som är att föredra så detta är en värderingsfråga med lite bonusfrågor. Vad är en Lemania, estimerat 40-tal eller 50-tal värd idag & får man "mycket klocka för pengarna"? Här ser vi några snygga klockor fast byglarna för klock-armbanden verkar saknas https://www.tradera.com/item/190115/381918619/vintage-lemania-
https://www.tradera.com/item/190115/381918169/vintage-lemania-med-rod-sekundvisare-
Är det vanligt att äldre klockor förlorat dessa eller är det något typiskt för märket sig? Med andra ord, har Lemania-klockorna några styrkor/svagheter mot sina konkurrenter?

Morfar hade en med mörk tavla vill jag minnas men den finns inte längre i vår ägo och är tyvärr ej förevigad på bild. Dessa påminner lite om den men det skiljer sig en del i detaljerna:
https://www.tradera.com/item/190115/380941702/lemania-1140337
https://www.tradera.com/item/1917/3...abloc-technos-birka-automatic-alarm17-candino
Första, är priset rimligt för dess skick och urverk? Andra, är det kostnadseffektivt att köpa reparationsobjekt och lämna in till urmakare? Tredje, hur vet man att man får det man betalar för om inte servicebok finnes? Fjärde, finns det kataloger med Lemania-klockor från förr så man kan hitta modell-numret & hur stor är sannolikheten att kunna köpa samma typ av klocka idag? Borde jag passa på att köpa någon av dessa eller ska jag ha is i magen?
LEM1.jpg
LEM2.jpg
Vill även jag slå ett slag för Lemania. Riktiga kvalitetsur med anrik historia!
Som referens har jag den här, sjuk mycket bang for buck! Fet stålboett, våffelzontavla och screwback case. Tror jag betalde 700kr + 1500 för service(chansade dock på dåliga annonsbilder). Ser ut att vara likadant case som på den i gruppannonsen du länkade.
Lycka till i jakten!
15CECAD8-114B-401E-A2BE-E7AE015D2ED8.jpeg
 
En tråd som kan vara bra att läsa om man funderar över vad och varför man ska betala det ena eller andra eller inte: https://klocksnack.se/threads/om-värdering-bra-att-veta-när-man-frågar-vad-är-den-värd.124314/
Bra trådtips man tackar och bockar!

Vill även jag slå ett slag för Lemania. Riktiga kvalitetsur med anrik historia!
Som referens har jag den här, sjuk mycket bang for buck! Fet stålboett, våffelzontavla och screwback case. Tror jag betalde 700kr + 1500 för service(chansade dock på dåliga annonsbilder). Ser ut att vara likadant case som på den i gruppannonsen du länkade.
Lycka till i jakten!
Snyggt fynd!!! Roligt att veta att det finns fler som uppskattar äldre designer och att en chansning slutat lyckligt. Frågade om fler bilder och glaset såg inte ut som när barnen lekt med stenkakorna något glasbyte behövs inte, undrar hur den ser ut på insidan. Vi får se hur det blir förhoppningsvis är detta året jag kommer bära en Lemania :)
 

J.Westerberg

Breitling
Tjenare!

Sitter på en Omega Seamaster troligen 1968, cal. 564, har för mig den ska vara 18k guldpläterad om inte helguld? Allt ska vara i original utom lädret den sitter på. Jag har inte riktigt lyckats bygga mig någon uppfattning hur den ligger i pris och ställer därav frågan till er, vad kan den vara värd?

Tack på förhand!
J.W
 

Bilagor

  • 20200123_155146.jpg
    20200123_155146.jpg
    344.4 KB · Visningar: 4
Topp