• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Ser lovande ut.. men svårt att avgöra baserat på de bildern. Du har inte möjlighet att ladda upp bilder med bättre kvalitet?

Hej! Jag har försökt ta en makrobild, när man ser den så nära ser det nästan dåligt gjort ut. Upptäckte också att det står swiss made vid kl6, har jag inte sett med vanliga ögon. Hoppas det är bra nog, har ingen vana av att fota klockor.

Bilagor

• 20200607_195904.jpg
    20200607_195904.jpg
    422.4 KB · Visningar: 10
  • 20200607_195833.jpg
    20200607_195833.jpg
    386.5 KB · Visningar: 8
Hej! Jag har försökt ta en makrobild, när man ser den så nära ser det nästan dåligt gjort ut. Upptäckte också att det står swiss made vid kl6, har jag inte sett med vanliga ögon. Hoppas det är bra nog, har ingen vana av att fota klockor.
Mycket bättre bilder. Nu är det inte direkt dessa modeller jag är expert på men vad jag kan bedöma, förutom kronan som är bytt, så ser allt original ut (av det som man kan se. Behöver dock se urverk, serienummer och gravyr på insidan boettlocket för att vara mer säker). Lysmassan har smetats ut lite och kan bero på att fukt kommit in och det passar ju ihop med historiken du beskriver.

Mycket bättre bilder. Nu är det inte direkt dessa modeller jag är expert på men vad jag kan bedöma, förutom kronan som är bytt, så ser allt original ut (av det som man kan se. Behöver dock se urverk, serienummer och gravyr på insidan boettlocket för att vara mer säker). Lysmassan har smetats ut lite och kan bero på att fukt kommit in och det passar ju ihop med historiken du beskriver.
Tack för engagemanget! Jag fick höra av AD som servade att den är original invändigt, serienummer och så stämmer. Den gamla kronan fick jag behålla, men jag antar att den inte är värd något när den är trasig? Jag låter den ligga i en ask med gamla kristallen osv. Då känns det som att kostnaden att laga och serva den ändå var ekonomiskt försvarsbara (hade ju redan bestämt mig att de sentimentala skälen räckte). Tack återigen!

Tack för engagemanget! Jag fick höra av AD som servade att den är original invändigt, serienummer och så stämmer. Den gamla kronan fick jag behålla, men jag antar att den inte är värd något när den är trasig? Jag låter den ligga i en ask med gamla kristallen osv. Då känns det som att kostnaden att laga och serva den ändå var ekonomiskt försvarsbara (hade ju redan bestämt mig att de sentimentala skälen räckte). Tack återigen!
Den gamla kronan är mer värd än vad den nya är. Så den ska du spara och kommer att ge ett värde vid eventuell försäljning i framtiden. Jag hade renoverat den gamla kronan och använt den. Men det är lättare för en urmakare (som har delar) att bara byta ut den till en ny. De får sålt en ny krona och behöver lägga mindre tid på service. ;)

Jag hade varit riktigt glad om min far lämnade efter sig en sådan klocka. Bär den med stolthet!

Den gamla kronan är mer värd än vad den nya är. Så den ska du spara och kommer att ge ett värde vid eventuell försäljning i framtiden. Jag hade renoverat den gamla kronan och använt den. Men det är lättare för en urmakare (som har delar) att bara byta ut den till en ny. De får sålt en ny krona och behöver lägga mindre tid på service. ;)

Jag hade varit riktigt glad om min far lämnade efter sig en sådan klocka. Bär den med stolthet!

Det kan det vara klurigt att plocka bort en stenhård liten packning eller en som blivit seg som tjära. För mycket våld eller värme kan göra skadan på kronan värre. Har du testat någon gång? :) Jag gav upp på en certinakrona för inte så längesedan. En annan lyckades jag rengöra efter att ha bearbetat packningen med en glödhet spets. Om det blev så jäkla mycket bättre med den nya ringen vet jag faktiskt inte, kronan var rätt trött och hade vassa partier.

Kan delvis förstå varför urmakare inte gör det på rutin, särskilt på billigare klockor där servicen ibland är lika med totalvärdet. Viktigare då att det inte kommer fukt och damm in på en gång, för garantins skull. Ersättningkronor, liksom plexi, brukar ingå i servicen.

Men visst, idealet är ju original!

Det kan det vara klurigt att plocka bort en stenhård liten packning eller en som blivit seg som tjära. För mycket våld eller värme kan göra skadan på kronan värre. Har du testat någon gång? :) Jag gav upp på en certinakrona för inte så längesedan. En annan lyckades jag rengöra efter att ha bearbetat packningen med en glödhet spets. Om det blev så jäkla mycket bättre med den nya ringen vet jag faktiskt inte, kronan var rätt trött och hade vassa partier.

Kan delvis förstå varför urmakare inte gör det på rutin, särskilt på billigare klockor där servicen ibland är lika med totalvärdet. Viktigare då att det inte kommer fukt och damm in på en gång, för garantins skull. Ersättningkronor, liksom plexi, brukar ingå i servicen.

Nej jag har aldrig löst detta själv utan låter urmakarn lösa det och vet att det är sjukt pilligt. Det finns såklart olika tycken och smak vad det gäller detta. Jag har full respekt för de som väljer att byta för att säkra tätheten men jag är tyvärr en sucker för orginal ;)

Har fått ny packning i en Omegakrona som nog egentligen inte var avsedd att kunna renoveras. Då behövdes varken våld eller värme utan urmakaren använde lösningsmedel för att ta bort den gamla dåliga packningen. Fick en bild där den låg och badade i vad det nu var. :)

Senast ändrad:
Nej jag har aldrig löst detta själv utan låter urmakarn lösa det och vet att det är sjukt pilligt. Det finns såklart olika tycken och smak vad det gäller detta. Jag har full respekt för de som väljer att byta för att säkra tätheten men jag är tyvärr en sucker för orginal ;)

Tycker ju också original är att föredra, och ibland går det bra med lösningsmedel som @Highvalley påpekade. :) Nog bra att be urmakaren göra jobbet om klockan ändå är inne, men man lär få be om det specifikt.

Var idag och kikade på den Lemanian jag la upp tidigare och vad jag kan se med mitt otränade öga så är tavla och visare oskadade. Glaset är ganska sletet så lite svårt att bedöma men som sagt så ser den jäkligt bra ut.
Ägaren vill fortfarande inte sälja pga affektionsvärdet men har lovat att få den servad.
3FCFB253-A0E8-464A-8303-2372D7B58BF3.jpeg
57F53CE7-F2AC-42F7-920A-2E3FF06D792F.jpeg
ADD0201C-6CDE-4FAE-B508-FA10F1B837CE.jpeg

Var idag och kikade på den Lemanian jag la upp tidigare och vad jag kan se med mitt otränade öga så är tavla och visare oskadade. Glaset är ganska sletet så lite svårt att bedöma men som sagt så ser den jäkligt bra ut.
Ägaren vill fortfarande inte sälja pga affektionsvärdet men har lovat att få den servad.
Nämn lite försiktigt att den kanske också borde få ett annat band. ;)
Grymt cool klocka!

Verkligen grym! Hoppas den kommer få lite handledstid också. Det förtjänar den! :)

Edit: Ser väldigt bra ut och nog värd minst det @theargonaut skrev. Om man är ointresserad av säljs vet jag iofs inte varför värde är intressant men ändå :)

Går i tankarna att sälja min Longines Flagship Automatic från 1959. 1104, kaliber 380. Har svårt med prissättningen dock. Klockan, i synnerhet tavlan är ju i väldans bra skick. Klockan funkar men med okänd servicehistorik. Priserna på Chrono24 ligger ju relativt högt och på bukten ligger just denna modell till salu för 1750 euro. Fattar att det är väl högt men skulle uppskatta lite hjälp från någon Longines-kunnig. Tack på förhand.
IMG_2954.jpg
IMG_3381.jpeg
IMG_3383.jpeg
IMG_3387.jpeg

Bilagor

• IMG_3384.jpeg
    IMG_3384.jpeg
    330 KB · Visningar: 3
Går i tankarna att sälja min Longines Flagship Automatic från 1959. 1104, kaliber 380. Har svårt med prissättningen dock. Klockan, i synnerhet tavlan är ju i väldans bra skick. Klockan funkar men med okänd servicehistorik. Priserna på Chrono24 ligger ju relativt högt och på bukten ligger just denna modell till salu för 1750 euro. Fattar att det är väl högt men skulle uppskatta lite hjälp från någon Longines-kunnig. Tack på förhand.
IMG_2954.jpg
IMG_3381.jpeg
IMG_3383.jpeg
IMG_3387.jpeg
Jag skulle värdera den till ca 3000kr.
Köpte nyligen denna av han som köpte den (lite dyrare). När den kom var kronan paj och datumväxling knas. Så den har fått ny krona och service. Dock behöver den säljas då boetten inte riktigt passar mig och jag köpt massa annat... Vad tror ni är rimligt?
https://klocksnack.se/threads/heuer-980-007-orange-vintagedykare.129163/
IMG_20200422_074101.jpg
Inte tillräckligt insatt iom Heuer. Men jag är säker att @PR1973 kan hjälpa dig.

IMG_2954.jpg
IMG_3381.jpeg
IMG_3383.jpeg
IMG_3387.jpeg
Mycket hänger på skick. Den ser väl rätt ok ut och inte minst har den originalkronan som är ganska eftertraktad och inte lätt att hitta. Så att öka på med en tusenlapp borde inte vara för mycket tycker jag.

De priser du sett är förstås inte lätt att sälja för men jag fick 15k för en cirka 5 år sen redan. Utbjöds för en krona... men den var exceptionell i skick och svarttavlad.

IMG_2954.jpg
IMG_3381.jpeg
IMG_3383.jpeg
IMG_3387.jpeg

Svart, som den @URsinne nämner är ju superpremium. Hade dock blivit ganska förvånad om denna inte sålts för 5-6k vid auktion från 1 kr.

Jag skulle värdera den till ca 3000kr.

Inte tillräckligt insatt iom Heuer. Men jag är säker att @PR1973 kan hjälpa dig.
Ja han sålde den ju så säkert koll. Den såldes dock snabbt för 15 till nästa person som sedan sålde till mig för 10500 men då med vetskapen att dem behövde service och ny krona (som den nu fått).

Orange borde rimligen vara premium i min värld men vet inte hur mkt. Tänkte själv prisspannet som @eriksson850 nämner.

Vad skulle ni säga är rimligt pris? Gäller en försäkringsfråga. Lite OT: Men någon som har erfarenhet av det och om de är bra på att värdera? Har andra klockor som skadats också men detta är enda vintage.
20200617_055732.jpg

Tillbaka
Topp