• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Det där priset är helt urspårat, ett normalpris på den där skulle nog inte överstiga 1000 imo.
Visst, kändes högt även om klockan är fin! Men kan det va så att även lite mer ovanliga(om denna nu är det?) seikos mm börjar öka något?! Tycker mig en liten trend på bla Tradera att priser går upp. Men det kan slå då olika så svårt att säga... kan ju vart två samlare som spårade ur!

Senast ändrad:
Visst, kändes lite även om klockan är fin! Men kan det va så att även lite mer ovanliga(om denna nu är det?) seikos mm börjar öka något?! Tycker mig en liten trend på bla Tradera att priser går upp. Men det kan slå då olika så svårt att säga... kan ju vart två samlare som spårade ur!
Mja, förmodligen två samlare som spårade ur. Möjligtvis att den blå tavlan är ovanlig, men känns som det dyker upp minst en silvertavlad variant av den där i veckan på tradera.

Hoppas detta forum kan svara på en fundering. För ett tag sedan såldes en Seiko 7005-8060 på tradera för ca 3500:-. Blåa varianten i vad som såg ut att vara mycket bra skick. https://www.tradera.com/item/190204/403311633/seiko-automatic-39mm

Äldre Seiko finns det ju en uppsjö av och jag tycker detta priset vad högt?! Är detta en eftertraktad modell eller va detta en udda händelse? Har sällan sett 7005’or nått den summa eller Seiko dressare i allmänhet (i vintage klassen iaf). Och, skulle en liknande (7005-8062, svart modell) kunna nå samma?
Hoppas nån kan bringa klarhet, må väl!
Det enda sättet att kolla det är väl att du lägger ut en annons på t ex. Tradera, har sett några som gått på Ebay för 2-3000:-
dom är ju rätt snygga och ganska stora, men som skrivs ovan, några budgivare som gick lite bananas.
Finns ju mkt värre exempel typ denna: https://www.tradera.com/item/190204...5-automatiskt-japansk-klocka-herrur-1990-tal-
inte samma summor men ändå.

Det enda sättet att kolla det är väl att du lägger ut en annons på t ex. Tradera, har sett några som gått på Ebay för 2-3000:-
dom är ju rätt snygga och ganska stora, men som skrivs ovan, några budgivare som gick lite bananas.
Finns ju mkt värre exempel typ denna: https://www.tradera.com/item/190204...5-automatiskt-japansk-klocka-herrur-1990-tal-
inte samma summor men ändå.

Blev från början mest förundrad, finns ju rariteter och annat och ibland svårt att veta skillnad på vad som är eftertraktat o dussinklocka. Precis, har ju en liknande i svart utförande och visst blev man lite sugen på att lägga ut när man såg den slutsumman. Och i värsta/bästa fall kan man lägga ut till fånigt pris och hoppas att den som torska förra budgivningen ser ;)
Tack till alla för svar!

Mja, förmodligen två samlare som spårade ur. Möjligtvis att den blå tavlan är ovanlig, men känns som det dyker upp minst en silvertavlad variant av den där i veckan på tradera.

Tveksam till att samlare spårade ur, lite Göteborgskt där ;)
Mer att ett par amatörer hade tagit en öl för mycket samtidigt.
Ingen speciell klocka och inte i direkt i samlarskick, lite sliten och har inte orginalänk.
Däremot gillar folk nuförtiden blå tavlor vilket ger ett lite högre pris.

Är det här ett skämt? Skick 4/5
https://www.uretvintage.se/tudor-prince-oysterdate-tropical-dial-pv-357203.html
1250_001_front (1).jpg

Vad är ett rimligt pris för denna Tudor 7991/0 från 1969 med orginallänk? Drar upp mjukt men är utan servicehistorik.

3EB0B58A-31D7-4167-A773-7DC9BC590EAB.jpeg

Uppskattat värde på denna? 6105-8110 / 74. Servad 2019. Nytt glas Spencer Klein. Ny fjäder NOS . Kronan fixad av Dunkan Hewitt. Trycktestad OK. Original glaset och fjäder finns. Någon som vågar sig på ett värde?
P1000845.JPG
Kanske 15K? Tavlan ser fin ut, svårt att bedöma boetten på bilderna, men om den inte är polerad och kronan låser som den ska borde någon vilja betala runt 15 för den tänker jag.

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en klocka, men säljaren vill inte ge något pris, utan vill att jag ska lägga ett bud. Det gäller en certina DS2 superph 1000. Den saknar vridringinlägget, lysmasks på visarna och boetten är rätt sliten. Kronan är dessutom lös. Jag undrar vad ni tycker det är rimligt att betala? Vet någon om det går att få tag i ett vrideingsinlägg? Tack!
9D8539AD-C29B-492A-AF86-467F287ED615.jpeg
63FD7C54-6D76-429C-BD15-5BCE8B6F309A.jpeg

Hejsan, undrar om någon har möjlighet att hjälpa mig värdera nedanstående JB Champion länk? Den är guldfärgad, längden är 18.5 cm och bredden är 20mm.

IMG_20200814_104853.jpg
IMG_20200814_104909.jpg
IMG_20200814_104925.jpg
IMG_20200814_105003.jpg
IMG_20200814_105109.jpg
Supersnygg sak!
Vet inte exakt, men killgissar hejvilt:
Att den är i guld bör dra ned en del jämfört stål. Ligger en i det senare materialet på eBay för 199 USD. Den är dock bara 18 mm, men tror kanske inte egentligen att dina extra två millimeter gör så stor skillnad. Runt arton bör vara sweetspot.
(O)kvalificerad gissning - runt 1200 kr.

Talar inte i egen sak, är inte egentligen intresserad utan fjantade mig bara lite med @hejsam i den förra tråden.

Supersnygg sak!
Att den är i guld bör dra ned en del jämfört stål. Ligger en i det senare materialet på eBay för 199 USD. Den är dock bara 18 mm, men tror kanske inte egentligen att dina extra två millimeter gör så stor skillnad. Runt arton bör vara sweetspot.

Talar inte i egen sak, är inte egentligen intresserad utan fjantade mig bara lite med @hejsam i den förra tråden.
Skulle nog också som @Anders Forsberg gissa på att stål är populärare och därför något dyrare.
Jag trodde dessutom att den var i stål när du la upp första bilden och då är den tyvärr inte intressant för mig iaf.

Användningsområdet på en guldpläterad länk blir ganska begränsat och vintageur har oftare 18 än 20mm.

Däremot är det en fin länk i fint skick från en bra tillverkare så du bör nog fä runt 1000-lappen för den oavsett :)

Supersnygg sak!

Skulle nog också som @Anders Forsberg gissa på att stål är populärare och därför något dyrare.
Jag trodde dessutom att den var i stål när du la upp första bilden och då är den tyvärr inte intressant för mig iaf.

Användningsområdet på en guldpläterad länk blir ganska begränsat och vintageur har oftare 18 än 20mm.

Däremot är det en fin länk i fint skick från en bra tillverkare så du bör nog fä runt 1000-lappen för den oavsett :)

Tror också att guldfärgad är mindre eftertraktad än stål, men tycker ni är generösa. Hade varit glad om jag fått 500:- för den vid försäljning :)

Tackar för all input! Blir väl att lägga ut den på Tradera någon gång och se vad den går för :)

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en klocka, men säljaren vill inte ge något pris, utan vill att jag ska lägga ett bud. Det gäller en certina DS2 superph 1000. Den saknar vridringinlägget, lysmasks på visarna och boetten är rätt sliten. Kronan är dessutom lös. Jag undrar vad ni tycker det är rimligt att betala? Vet någon om det går att få tag i ett vrideingsinlägg? Tack!
9D8539AD-C29B-492A-AF86-467F287ED615.jpeg
63FD7C54-6D76-429C-BD15-5BCE8B6F309A.jpeg

Vridnings"inlägget" kan ikke fås separat, du skal have en komplet vridning - de er ikke til salg ofte (mindes ikke at have set nogen).
Jeg vil skyde på at en markedsværdi ville ligge på <10K.

EDIT: Jeg vil i øvrigt ikke selv anbefale at købe den. Potentielt et evighedsprojekt.

Hejsan!
Vad skulle ni anse vara rimligt värderingsspann för denna? Jag har levt i tron att man kan begära 4 ksek men det kanske är för högt? Den har en del issues med några små bucklor runt ringen samt en skada på tavlan samt även kanske bättrad? Tack på förhand!
4F5A066C-1BB3-4905-916E-257F92871E3C.jpeg

31B71D75-CBF3-414C-9F13-A88EA924953D.jpeg

BF5E5AE0-05CD-4008-BDF1-4ED17622CCF3.jpeg

A1E6B2DE-9174-4BF1-BF7C-005680CBEE3C.jpeg

E08E260A-6137-4A10-80E1-BF77E601458E.jpeg

Hejsan!
Vad skulle ni anse vara rimligt värderingsspann för denna? Jag har levt i tron att man kan begära 4 ksek men det kanske är för högt? Den har en del issues med några små bucklor runt ringen samt en skada på tavlan samt även kanske bättrad? Tack på förhand!
4F5A066C-1BB3-4905-916E-257F92871E3C.jpeg

31B71D75-CBF3-414C-9F13-A88EA924953D.jpeg

BF5E5AE0-05CD-4008-BDF1-4ED17622CCF3.jpeg

A1E6B2DE-9174-4BF1-BF7C-005680CBEE3C.jpeg

E08E260A-6137-4A10-80E1-BF77E601458E.jpeg
Personligen hade jag inte givit 4k för den - just p.g.a. bucklorna du nämner.
Tror dock ändå det är ganska nära sanningen för vad man fått om man slängt upp den på auktion.
Även om guldet är ganska ringa i dessa så har ju priset per gram hoppat upp en del på senare tid.

Tillbaka
Topp