• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hej. Ärvt en gammal Longines som legat i en byrålåda i säkert 30 år. Ref 6577 och caliber 23zs. Vad jag finner ut av serienr. på verket så ska den vara från runt 1954 och gjord i 18k solid gulguld. Nu till frågan. Tog den till en urmakare för service eftersom den inte går. Han ville skicka den till Longines och sa att det kan bli väldigt dyrt att serva den ca 15-20 k. Lite väl saftigt tycker jag och funderar nu på att skrota den för guldvärdet. Gör jag bort mig? Klockan ser annars väldigt fin ut förutom att plexiglaset kanske behöver bytas. Tips mottages gärna vad jag ska göra med den.

Sälj den för guds skull inte för guldvärdet.
Om du tvunget ska sälja så hade jag, och säkert andra med mig, betalat mer än guldhandlaren. Supertrevlig modell!

I första hand så hade jag dock gjort som @Clark Kent föreslår. D.v.s. hittar en annan urmakare som kan kolla på den.
Arv är ju roligt att kunna hålla kvar vid.
Sen får du så klart ändå räkna med någon tusenlapp i servicekostnad - men knappast femton eller tjugo av dem. :)

Sälj den för guds skull inte för guldvärdet.
Om du tvunget ska sälja så hade jag, och säkert andra med mig, betalat mer än guldhandlaren. Supertrevlig modell!

I första hand så hade jag dock gjort som @Clark Kent föreslår. D.v.s. hittar en annan urmakare som kan kolla på den.
Arv är ju roligt att kunna hålla kvar vid.
Sen får du så klart ändå räkna med någon tusenlapp i servicekostnad - men knappast femton eller tjugo av dem. :)
Tack. Då ska jag leta efter en annan urmakare.

Hej allesammans.

Min far lämnade lite prylar efter sig vid sin bortgång. Bland annat denna klockan som jag fastnade för och undrar därför, är den värd att putsa upp och byta batteri på? Om jag inte minns fel så nämnde min mor att den bör vara från 70-talet? Vad kan den vara värd?

Har noll koll på ur så är tacksam för all hjälp!

Hälsningar

Martin

16366FC6-C585-468B-AE6F-E938C329E126.jpeg

Hej allesammans.

Min far lämnade lite prylar efter sig vid sin bortgång. Bland annat denna klockan som jag fastnade för och undrar därför, är den värd att putsa upp och byta batteri på? Om jag inte minns fel så nämnde min mor att den bör vara från 70-talet? Vad kan den vara värd?

Hälsningar

Martin

Ser ut som en 29-152, från 70-talet ja. Tror det är ett stämgaffelverk ("tuning fork"), inte kvarts alltså. Ser ju ut att vara i hyfsat skick, så om den fungerar verkar den kunna vara värd några tusenlappar. Hittade ett par annonser:
https://www.catawiki.com/l/42345143-certina-ds-2-certronic-29-152-men-1970-1979 , där den gick för €327
https://www.chrono24.com/certina/certina-ds-2-certronic--id12493305.htm , där de begär $1200, som nog är lite optimistiskt?
(Båda påstår "quartz" f.ö., men jag tror som sagt att det är fel.)

Så...
"Putsa upp"? Nej! Rengör försiktigt om det behövs, men putsa inte.
Byta batteri? Ja, absolut! Använd, om du inte vill sälja den.

En pärla tycker jag. :)

Hej allesammans.

Hälsningar

Martin

Klockan har en fin patina och är i ett gott skick. Jag skulle inte rekommendera polering ens om den såg värre ut. 70-tal.

Det finns många samlare av Certina DS och detta är inte en jättevanlig modell. Med normalt vintageslitage tror jag de skulle gå på mellan 1500-2500kr i Sverige, men vill påstå att denna ligger i det övre skiktet bortåt 3000kr och kanske lite mer.

Det bör vara ett stämgaffelverk (kanske ESA 9162), som är lite roligare än ett vanligt kvartsur. De ”hummar” en aning och sekundvisaren rör sig mjukare. Byt batteri men låt kanske en urmakare göra det, då det oftast behöver skruvas loss ett clip som håller batteriet på plats. Dessa skruvar är små och har en tendens att försvinna all världens väg!

Senast ändrad:
Hej allesammans.

Hälsningar

Martin

Det ur har jeg da lige set i en salgsannonce?

Undrar vilket år denna Omega är ifrån och vad kan denvara värd?
BE5EAD69-7328-48E0-8E9C-578CD6ED2F71.jpeg

Bilagor

• 4F0BED85-3364-4929-BD93-CE54581D02E6.jpeg
    4F0BED85-3364-4929-BD93-CE54581D02E6.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 89
Hej

nån som vet nåt om denna 18k "Fulton De Luxe" 35mm klocka utan krona som en kompis farsa undrar om. Värde och om man kan fixa till den?

ska man skicka ner den i tratten? vad kan guldvärdet ligga på?

Tack

Bilagor

• IMG_20210121_135550.jpg
    IMG_20210121_135550.jpg
    196.3 KB · Visningar: 68
  • IMG_20210121_135557.jpg
    IMG_20210121_135557.jpg
    281.1 KB · Visningar: 64
  • IMG_20210121_135610.jpg
    IMG_20210121_135610.jpg
    274.8 KB · Visningar: 64
Senast ändrad:
Hej

nån som vet nåt om denna 18k "Fulton De Luxe" 35mm klocka utan krona som en kompis farsa undrar om. Värde och om man kan fixa till den?

ska man skicka ner den i tratten? vad kan guldvärdet ligga på?

Tack

Kul klocka, lite ovanlig om än kanske inte jättevärdefull, men komplikationen höjer den nog. I brist på vettigare input får jag göra en @Aurum och påpeka att länken bör tas bort då den skaver på guldet vid bandhornsfästena.

Kul klocka, lite ovanlig om än kanske inte jättevärdefull, men komplikationen höjer den nog. I brist på vettigare input får jag göra en @Aurum och påpeka att länken bör tas bort då den skaver på guldet vid bandhornsfästena.
Ok, vad tycker du jag ska göra med den? Sälja var? det är en säktings vän som vi ärvt den av så inget affektionsvärde direkt..

Hej allihopa !

Undrar vad denna klocka kan vara värd ?
Den är ganska gammal, står ju gjord i Väst tyskland.
Har hittat liknande där det står 20 dollar,10 dollar m.m.
Men denna står det "One dollar".
Även intressant om det finns någon bakgrunds historia om klockan ?

Mvh Nico

Bilagor

• 20210122_151117.jpg
    20210122_151117.jpg
    570.7 KB · Visningar: 37
  • 20210122_151054.jpg
    20210122_151054.jpg
    563.3 KB · Visningar: 29
  • 20210122_151007.jpg
    20210122_151007.jpg
    728.6 KB · Visningar: 27
  • 20210122_150915.jpg
    20210122_150915.jpg
    463.6 KB · Visningar: 22
Hej allihopa !

Undrar vad denna klocka kan vara värd ?
Den är ganska gammal, står ju gjord i Väst tyskland.
Har hittat liknande där det står 20 dollar,10 dollar m.m.
Men denna står det "One dollar".
Även intressant om det finns någon bakgrunds historia om klockan ?

Mvh Nico
Är väl mereller mindre en kopia av Corums dollarklockor. De är dock i guld och denna i silver. Trevlig klocka ändå som jag själv skulle kunna tänka mig. Hur stor är den?

Ok, vad tycker du jag ska göra med den? Sälja var? det är en säktings vän som vi ärvt den av så inget affektionsvärde direkt..

Törs som sagt inte uttala mig om själva uret, men det finns ett betydande guldvärde. Vore kul om någon kunde säga något mer förstås. Det tjänar troligtvis inget till att låta serva den om den ändå inte betyder så mycket. På Tradera lär du få betalt för guldet iaf och där finns alltid utrymme för mer.

Törs som sagt inte uttala mig om själva uret, men det finns ett betydande guldvärde. Vore kul om någon kunde säga något mer förstås. Det tjänar troligtvis inget till att låta serva den om den ändå inte betyder så mycket. På Tradera lär du få betalt för guldet iaf och där finns alltid utrymme för mer.
.

Tillbaka
Topp