• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Lite lustigt att denna Hugex såldes för 8200kr på tradera som ej fungerande medans min här på ks som är fullt fungerande inte sålts för 8000. Skulle nog säga att min dessutom är i bättre skick och framförallt bättre beskrivet med bättre bilder.
209A9C78-FBB2-4F9B-B859-0D46AEFCDC69.jpeg

Lite lustigt att denna Hugex såldes för 8200kr på tradera som ej fungerande medans min här på ks som är fullt fungerande inte sålts för 8000. Skulle nog säga att min dessutom är i bättre skick och framförallt bättre beskrivet med bättre bilder.

Du har ju haft din uppe ett tag och jag ska erkänna att den är tilltalande. Gillar knubbigheten och Valjoux är fina grejer. Du kanske ska testa tratten? Finns ju några som förlorade budgivningen.

Du har ju haft din uppe ett tag och jag ska erkänna att den är tilltalande. Gillar knubbigheten och Valjoux är fina grejer. Du kanske ska testa tratten? Finns ju några som förlorade budgivningen.
Ja uppenbarligen verkar tradera ha större köpkraft, denna landar ju iallafall på 12-13k om man hittar någon som kan serva en Kronograf hyfsat billigt.

Jag tyckte min var ett tokfynd när jag köpte den för 5k någonting och fortfarande billig för 8k.

Ja uppenbarligen verkar tradera ha större köpkraft, denna landar ju iallafall på 12-13k om man hittar någon som kan serva en Kronograf hyfsat billigt.

Jag tyckte min var ett tokfynd när jag köpte den för 5k någonting och fortfarande billig för 8k.
Tyvärr tror jag inte kundgruppen finns på forumet. Antingen har man inte koll, eller så vill man själv hitta en utanför forumet.

Cool klocka. Känns som kronograftrenden har klingat av på Klocksnack. Skulle också lägga ut en Tradera annons om du har konto och historik där.

Expandro klocka .( Väst Tyskland )
Köpt mitten av 1970 talet i Schweiz .
Silver bas, och RGP 25/1000 = Rolled Gold Plate.

Legat i byrå sen 1970 talet 😁
Vad kan den vara värd tror ni ?🤔
Ställde samma fråga igår, men skulle vilja ha mer info om någon vet något mer om just denna klocktyp .
Era tankar uppskattas .
Mvh

Ja.
--
Vad gäller silverstämpeln så är detta en annan än den som tar slut 1934. Gäller till 1995. Kolla ramen runt fågeln. Din klocka är från runt 80-talet.

Du har rätt. Denna skulle jag länkat till förut:

Måste komma fram och erkänna att det var jag som budade hem denna om än hiskeligt dyrt. :rolleyes:

Är därför inte heller förvånad att den hamnade här i tråden speciellt med tanke på din säljannons, som jag själv för övrigt varit och nosat på ett flertal gånger. Anledningarna till att jag gick för denna istället för ditt exemplar är egentligen ganska många och inte alla logiska. Det korta svaret är att det inte handlade om pengar men går ändå igenom ett par orsaker för att du ska slippa kontemplera över min totala idioti. ;)

De skäl som har en mer konkret grund ligger i att jag föredrar exemplaret, även fast det uppenbarligen är mer härjat. Bara för att nämna två skillnader så har vi Valjoux 22 kontra 92 och en annorlunda om än snarlik tavla. Baktanken var också att hitta en kronograf som ska stanna ett längre tag och därmed låta den servas. Vilket i sig innebär att de båda bör hamna i liknande prisklass i slutändan. De andra orsakerna har en lite djupare mening och är något som jag kanske hade tänkt att skriva några rader om i framtiden men de överskrider i alla fall det monetära värdet och möjligheten att sälja vidare med vinst.

Bifogar en bättre bild som kanske klargör skillnaderna mellan de två tavlorna. :)
99C52F81-9100-4657-BC8A-5FFBFDCCC4DD.jpeg

Senast ändrad:
Måste komma fram och erkänna att det var jag som budade hem denna om än hiskeligt dyrt. :rolleyes:

Är därför inte heller förvånad att den hamnade här i tråden speciellt med tanke på din säljannons, som jag själv för övrigt varit och nosat på ett flertal gånger. Anledningarna till att jag gick för denna istället för ditt exemplar är egentligen ganska många och inte alla logiska. Det korta svaret är att det inte handlade om pengar men går ändå igenom ett par orsaker för att du ska slippa kontemplera över min totala idioti. ;)

De skäl som har en mer konkret grund ligger i att jag föredrar exemplaret, även fast det uppenbarligen är mer härjat. Bara för att nämna två skillnader så har vi Valjoux 22 kontra 92 och en annorlunda om än snarlik tavla. Baktanken var också att hitta en kronograf som ska stanna och därmed låta den servas. Vilket i sig innebär att de båda bör hamna i liknande prisklass i slutändan. De andra orsakerna har en lite djupare mening och är något som jag kanske hade tänkt att skriva några rader om i framtiden men de överskrider i alla fall det monetära värdet och möjligheten att sälja vidare med vinst.

Bifogar en bättre bild som kanske klargör skillnaderna mellan de två tavlorna. :)
Kul att den hamnade på forumet, grattis! Som jag skrev tidigare tycker jag inte att denna gick särskilt dyrt, utan snarare bara lustigt att den gick dyrare än vad jag annonserat min för.

Alla har sina skäl varför dom köper ett objekt och jag säger inte att något är rätt och fel. Även fast jag inte vet vad skillnaden på valjoux 22 och 92 är ska tilläggas.

Någon till var uppenbarligen beredd att betala 8000kr också så visst finns det köpkraft på tradera, kanske jag får annonsera min där istället :)

Kul att den hamnade på forumet, grattis! Som jag skrev tidigare tycker jag inte att denna gick särskilt dyrt, utan snarare bara lustigt att den gick dyrare än vad jag annonserat min för.

Alla har sina skäl varför dom köper ett objekt och jag säger inte att något är rätt och fel. Även fast jag inte vet vad skillnaden på valjoux 22 och 92 är ska tilläggas.

Någon till var uppenbarligen beredd att betala 8000kr också så visst finns det köpkraft på tradera, kanske jag får annonsera min där istället :)
Tack! Ville bara klargöra lite kring varför jag inte gick för din som jag annars tycker är både väldigt fin och prisvärd, hoppas någon nappar inom kort. Annars kanske tradera är rätt väg :)

De skäl som har en mer konkret grund ligger i att jag föredrar exemplaret, även fast det uppenbarligen är mer härjat. Bara för att nämna två skillnader så har vi Valjoux 22 kontra 92 och en annorlunda om än snarlik tavla. Baktanken var också att hitta en kronograf som ska stanna ett längre tag och därmed låta den servas. Vilket i sig innebär att de båda bör hamna i liknande prisklass i slutändan. De andra orsakerna har en lite djupare mening och är något som jag kanske hade tänkt att skriva några rader om i framtiden men de överskrider i alla fall det monetära värdet och möjligheten att sälja vidare med vinst.

Är inte det där ett Valjoux 23?

Håller med! Jättefint skick och jag tycker den liknar den boetten som är på min Lumier. Tror dock som @Aurum skrev att kundgruppen inte riktigt finns på KS. Eller jag tror att de som fattar ”grejen” finns på KS men de gillar hellre att jaga själva på t.ex bukten eller auktion än att köpa här.

Kan mycket väl vara så har inte själv koll på skillnaderna förutom storleken men i och med att denna sitter i en 35.5mm boett så är det kanske mer rimligt? Såg bara att någon försäljare identifierat en med samma boett som valjoux 22 så gick på det.
Borde finnas stämplat i verket, och som du skriver, lite mindre än 22:an, annars bara mindre olikheter, men bättre än ett 92, trevlig klocka.

Jag fick en förfrågan om värdet på några damklockor. Även om jag tror mig veta svaret, vore det till hjälp med några ord på vägen. De 2 med kvartsverk är det nog inget värde i, men möjligen Polhem, som har ett mekaniskt urverk och troligen är från 1940-talet, enligt ägaren. Kan det stämma? Tanta som äger dem är i 80-årsåldern och är på väg in på serviceboende så det är hennes son som frågat mig.
IMG_6916.jpg
IMG_6917.jpg
IMG_6918.jpg
IMG_6919.jpg
IMG_6920.jpg
IMG_6921.jpg
IMG_6922.jpg
IMG_6924.jpg
IMG_6925.jpg

Hej folket,
En vän har fått dessa tre omegor i arv.
Någon som har koll och kan uppskatta värde? Vad vet ni om klockorna?

mvh
Daniel

A69D494B-28F6-480B-ACD4-B899AD3C8465.jpeg
11DBB50A-39E1-4923-91BA-D653BF0961C1.jpeg
B91281BB-4D66-410F-830E-38347ED3BC05.jpeg

Jag fick en förfrågan om värdet på några damklockor. Även om jag tror mig veta svaret, vore det till hjälp med några ord på vägen. De 2 med kvartsverk är det nog inget värde i, men möjligen Polhem, som har ett mekaniskt urverk och troligen är från 1940-talet, enligt ägaren. Kan det stämma? Tanta som äger dem är i 80-årsåldern och är på väg in på serviceboende så det är hennes son som frågat mig.
IMG_6916.jpg
IMG_6917.jpg
IMG_6918.jpg
IMG_6919.jpg
IMG_6920.jpg
IMG_6921.jpg
IMG_6922.jpg
IMG_6924.jpg
IMG_6925.jpg
Utan affektionsvärde inräknat så är det nog bara 50 kr styck. 😮
Som du säger är ju Polhem väldigt gullig med sin inskription. Jag antar att den endast är förgylld?

Hej folket,
En vän har fått dessa tre omegor i arv.
Någon som har koll och kan uppskatta värde? Vad vet ni om klockorna?

mvh
Daniel

A69D494B-28F6-480B-ACD4-B899AD3C8465.jpeg
11DBB50A-39E1-4923-91BA-D653BF0961C1.jpeg
B91281BB-4D66-410F-830E-38347ED3BC05.jpeg
Gillar framförallt Constellation till vänster.

Vet ni vad det är för typ av guld? Förgyllda?

Diameter på Constellation verkar var runt 34 mm.

Jag har inte följt dessa klockor så noga men jag tror Constellation kan vara vara värd runt 8 och de andra 3-4 om de är förgyllda.

Tillbaka
Topp