• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hej! Sitter i tankar på att rensa lite i klocklådan, och sedan lägga pengarna på en enskild klocka. Så jag tänkte börja kolla vad ni tror om denna?
En Omega Seamaster 120 från 1968, Ref 165.027, cal 552, plexiglas, länk 1069. Okänd servicehistorik, men det fanns inget behov av service för två årsedan, och den har använts sparsamt sedan dess

IMG_2572.png IMG_2571.png
Om allt är okej med den så 15-20k. Fick 16 för min utan länk när jag sålde den på tradera. Dock är det en modell som ofta är fejkad, så se till så den är kosher innan du gör annons :) länken borde betinga en del med, vågar inte säga hur mycket.

Är detta ett lämpligt pris?

Bilagor

• 9DF61DC5-CC5E-4730-8816-67FA8F708758.png
    9DF61DC5-CC5E-4730-8816-67FA8F708758.png
    99.4 KB · Visningar: 27
  • 26D658B7-5354-4B0A-A4CC-2298BF856C50.png
    26D658B7-5354-4B0A-A4CC-2298BF856C50.png
    27.6 KB · Visningar: 49
Om allt är okej med den så 15-20k. Fick 16 för min utan länk när jag sålde den på tradera. Dock är det en modell som ofta är fejkad, så se till så den är kosher innan du gör annons :) länken borde betinga en del med, vågar inte säga hur mycket.
Tack för snabbt svar! Har förstått att det finns en hel del fejkade, så självklart kan det vara bra att ha äkthet på print. Men då var jag förmodligen inte helt fel ute när jag tänkte i banor runt 20k 🙂

Tack för snabbt svar! Har förstått att det finns en hel del fejkade, så självklart kan det vara bra att ha äkthet på print. Men då var jag förmodligen inte helt fel ute när jag tänkte i banor runt 20k 🙂
Print kan vara svårt att lösa från trovärdig källa. Men det finns ett gäng detaljer som jag letade efter när jag köpte min. Kan du visa upp att dessa är som de ska så kommer försäljningen gå fint :)

Print kan vara svårt att lösa från trovärdig källa. Men det finns ett gäng detaljer som jag letade efter när jag köpte min. Kan du visa upp att dessa är som de ska så kommer försäljningen gå fint :)
Skulle verkligen uppskatta om du ville dela med dig av detaljerna som ska kontrolleras! Jag har hitintills inte haft anledning att tvivla på äktheten, men nu blir jag nyfiken och lätt nervös 🙂

Skulle verkligen uppskatta om du ville dela med dig av detaljerna som ska kontrolleras! Jag har hitintills inte haft anledning att tvivla på äktheten, men nu blir jag nyfiken och lätt nervös 🙂
Det är väl framför allt 135.027 (manuell utan datum) som är ökänd. Det går att köpa färdiga paket för 3-4000 för att "klä om" en billig Omega modell till en dyr 120.
Exempel har varit på tapeten i det här forumet tidigare... eftersom urverket oftast är äkta så är de lite lömska.
Se https://omegaforums.net/threads/fake-seamaster-120-quick-guide.110409/
Tydligen kan de andra referenserna förekomma också, men jag har inte sett något exempel själv.

Det är väl framför allt 135.027 (manuell utan datum) som är ökänd. Det går att köpa färdiga paket för 3-4000 för att "klä om" en billig Omega modell till en dyr 120.
Exempel har varit på tapeten i det här forumet tidigare... eftersom urverket oftast är äkta så är de lite lömska.
Se https://omegaforums.net/threads/fake-seamaster-120-quick-guide.110409/
Tydligen kan de andra referenserna förekomma också, men jag har inte sett något exempel själv.
Tack för länken! Hade inte riktigt koll på att det var såå utbrett på denna modell. Allt ser iaf ok ut på min så här långt, vilket känns lugnande.

Halloj! Riktig nybörjare på detta med klockor men tänkte köpa en guldig klassisk vintageklocka till min man i födelsedagspresent. Jag älskar gamla genuina saker generellt, har inget emot lite skavanker. Jag har försökt läsa och har lurkat runt här i forumet men vill verkligen inte råka köpa något som inte alls är värt pengarna eller råka på ett fulur! Läst så mycket nu att jag drömde om klockor inatt.

Fastnat vid denna på kaplans imorgon https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3853/vara/1717871 vad är rimligt att gå upp till? Är den verkligen äkta? Har den ommålad tavla? (Fattar inte hur ni ser det men är väldigt impad av er kunskap!!)

Vill någon säga något om de andra guldiga klockorna som auktioneras den 6/2 på kaplans eller om ni har något annat gott tips är det varmt välkommet om än lite off topic här kanske. Nåväl.

Halloj! Riktig nybörjare på detta med klockor men tänkte köpa en guldig klassisk vintageklocka till min man i födelsedagspresent. Jag älskar gamla genuina saker generellt, har inget emot lite skavanker. Jag har försökt läsa och har lurkat runt här i forumet men vill verkligen inte råka köpa något som inte alls är värt pengarna eller råka på ett fulur! Läst så mycket nu att jag drömde om klockor inatt.

Fastnat vid denna på kaplans imorgon https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3853/vara/1717871 vad är rimligt att gå upp till? Är den verkligen äkta? Har den ommålad tavla? (Fattar inte hur ni ser det men är väldigt impad av er kunskap!!)

Vill någon säga något om de andra guldiga klockorna som auktioneras den 6/2 på kaplans eller om ni har något annat gott tips är det varmt välkommet om än lite off topic här kanske. Nåväl.
Kan inte just något om äkthet osv på Rolex, men 32 mm är väldigt litet. 34 är klart bärbart om man gillar små klockor.

Som nämnt är 32mm väldigt litet. I detta fall är det knappt ett herrur.

Denna tycker jag är roligast på auktionen om det skall vara ett guldur på skinnband.

Edit, såg att den inte gick...

kanske denna kan vara nåt, vet inget om säljaren men jag tycker den är rätt trevlig.Om den är omålad kan jag inte bedömma.

Ser ut som en Daniel Wellington. 😀.
Väldigt generisk boett. Kaplans brukar inte släppa igenom kopior, men jag förstår dina farhågor.

Här har du ett annat tips. pålitlig säljare.

Har den här rackaren som har legat i flera år i lådan oanvänd pga att den är för liten. Vad bör jag begära för den? Fungerar utan problem vid uppdragning men service historiken är okänd. Har försökt googla men svårt att hitta vad man ska begära för den. IMG_20210208_231850.jpg

Har den här rackaren som har legat i flera år i lådan oanvänd pga att den är för liten. Vad bör jag begära för den? Fungerar utan problem vid uppdragning men service historiken är okänd. Har försökt googla men svårt att hitta vad man ska begära för den. IMG_20210208_231850.jpg
Vad är det för material? Gamla Oris tenderar att vara kromade, men kan tänka mig att helstålsvarianter är mer eftertraktade och dyra.

Inte? Vad är resten av klockan? Kan uppdatera annonsen om du har mer info jag kan peta in :)

Sorry! Kunde så klart varit tydligare. :)
När det står "Stainless Steel Back", som på din, så innebär det att locket är i rostfritt stål men resten av klockan i något annat.
Det senare är inte specificerat i detalj, men oftast handlar det om mässing som är belagt av en hård och blank, kromliknande, yta. Billigare material som också är mer lättarbetat.

Beläggningen är ganska slitstark, men när den går så går den.
Oftast är det på bandhornen slitaget syns först. Många här (inklusive jag, i de flesta fall) skyr detta som pesten.
Din ser dock fin ut i skicket och har säkert massa användande i sig innan det börjar slitas ned.

Tycker inte att du farit med osanning i din annons. Tänkte mest på att du skrivit här i tråden att den var helstål.

Senast ändrad:
Sorry! Kunde så klart varit tydligare. :)
När det står "Stainless Steel Back", som på din, så innebär det att locket är i rostfritt stål men resten av klockan i något annat.
Det senare är inte specificerat i detalj, men oftast handlar det om mässing som är belagt av en hård och blank, kromliknande, yta. Billigare material som också är mer lättarbetat.

Beläggningen är ganska slitstark, men när den går så går den.
Oftast är det på bandhornen slitaget syns först. Många här (inklusive jag, i de flesta fall) skyr detta som pesten.
Din ser dock fin ut i skicket och har säkert massa användande i sig innan det börjar slitas ned.

Tycker inte att du farit med osanning i din annons. Tänkte mest på att du skrivit här i tråden att den var helstål.
Håller med om att det inte behöver nämnas i annonsen om det framgår i bilderna. Många här på KS som inte skriver nåt om kromade boetter i sina annonser på köp och sälj heller.

Vad kan denna ligga på i ungefärligt värde? 25x38mm mäter boetten och tar 20mm band. Nyligen genomgången och går som den ska.

d0d29fb8-03ea-44e2-93f5-165332ff17c7-jpeg.1670424
Hittade liknande med annan tavla för 399 Euro på Chrono24. 1500-2000kr är nog vad den skulle sälja för om jag skulle ge mig på en gissning. Om det inte är en vitguldsboett 😊 Någon på Movado gillade vitguldstanks kan man konstatera efter lite googling.

Hej gänget!
Inte ett armbandsur men vad tror ni man kan få för ett baklock till en Omega 135.011?

Bilagor

• 32C5731E-A98F-48DB-A66E-6380C1EA4DA7.jpeg
    32C5731E-A98F-48DB-A66E-6380C1EA4DA7.jpeg
    390.3 KB · Visningar: 14
  • 6750F577-3629-4A31-9118-7B39E8AF2619.jpeg
    6750F577-3629-4A31-9118-7B39E8AF2619.jpeg
    400.8 KB · Visningar: 39
Hej gänget!
Inte ett armbandsur men vad tror ni man kan få för ett baklock till en Omega 135.011?

Det känns inte spontant som en del som är särskilt efterfrågad.
Tavlor kan skadas, verk kan ta in vatten och bandhorn kan böjas.
Men just locket? Tror faktiskt inte det betingar mer än några tior.
Åtminstone inte med annat än att du stöter på någon som, av någon anledning, lyckats få ett felaktigt lock till sin SM600 efter en service eller nåt.

Men jag kan så klart ha helt fel.
Känns bara konstigt.

Vad kan denna ligga på i ungefärligt värde? 25x38mm mäter boetten och tar 20mm band. Nyligen genomgången och går som den ska.

d0d29fb8-03ea-44e2-93f5-165332ff17c7-jpeg.1670424
För 1500:- som någon skrev köper jag den gärna. Jag blev erbjuden mellan 15.000:- och 22.000:- för min som är finare. Dessa bud var via Instagram och det blev ingen affär då jag inte kör PayPal och är nojig för internationella affärer så det är väl ingen rättvis bild av värdet egentligen.

Tillbaka
Topp