• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Borglund

Omega
Tycker ni detta priset är rimligt satt?

Omega Geneve i 18k guld för strax söder om 16.000 kr. Verkar vara i bra skick och utan servicebehov. Kaliber 565. Från pålitlig säljare.
 

Bilagor

  • 6955CAAD-E119-4DC1-B294-4812D337EE2C.jpeg
    6955CAAD-E119-4DC1-B294-4812D337EE2C.jpeg
    631.2 KB · Visningar: 97

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tycker ni detta priset är rimligt satt?

Omega Geneve i 18k guld för strax söder om 16.000 kr. Verkar vara i bra skick och utan servicebehov. Kaliber 565. Från pålitlig säljare.

Ibland blir man lite fartblind när man försöker hålla koll på diverse modellers marknadsvärde - det sticker snabbt.
Det sagt - jag tycker att du borde kunna hitta en motsvarande Genève för runt 10k utan att behöva leta ihjäl dig.
Du får så klart ställa detta emot om den ovan säljs av en handlare och att den därför är servad och har någon typ av garanti(?).
Den du postat ser dock ganska fin ut.
 

Borglund

Omega
Ibland blir man lite fartblind när man försöker hålla koll på diverse modellers marknadsvärde - det sticker snabbt.
Det sagt - jag tycker att du borde kunna hitta en motsvarande Genève för runt 10k utan att behöva leta ihjäl dig.
Du får så klart ställa detta emot om den ovan säljs av en handlare och att den därför är servad och har någon typ av garanti(?).
Den du postat ser dock ganska fin ut.
Ja, fick också känslan av att priset var lite väl saftigt. Tack.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tycker ni detta priset är rimligt satt?

Omega Geneve i 18k guld för strax söder om 16.000 kr. Verkar vara i bra skick och utan servicebehov. Kaliber 565. Från pålitlig säljare.

Pålitlig och pålitlig.. dyr i alla fall. Du får fortfarande en av de kraftigare boetterna i ungefär samma design om den är vad man söker, i prisspannet mellan 10 och 15 hos en del seriösa handlare. Servade till och med.

Jag tycker 10 är i mesta laget för den där om den är oservad och inte är i exceptionellt skick.

Orsaken till det är att de är ganska svårsålda. Stål är större efterfrågan på är min uppfattning och jämförelsevis få vill betala extra för guldboett när de föredrar stål.
 
Senast ändrad:

Borglund

Omega
Det ger klarare perspektiv.
Pålitlig och pålitlig.. dyr i alla fall. Du får fortfarande en av de kraftigare boetterna i ungefär samma design om den är vad man söker, i prisspannet mellan 10 och 15 hos en del seriösa handlare. Servade till och med.

Jag tycker 10 är i mesta laget för den där om den är oservad och inte är i exceptionellt skick.

Orsaken till det är att de är ganska svårsålda. Stål är större efterfrågan på är min uppfattning och jämförelsevis få vill betala extra för guldboett när de föredrar stål.
Det är just guldboett jag är ute efter. Ska spana efter något närmare 10k då :)
 

Borglund

Omega
Jag tror personligen att det, om du inte har alltför bråttom, går att hitta någon med lite roligare boett för 10k också.
Sen är det ju personligt tycke och smak vad man gillar, så klart.
Tänker du roligare boett som i större boett? Gillar att Geneve är rätt minimalistisk och har inga problem med storleken. Vad tänker du är ett bättre alternativ? :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tänker du roligare boett som i större boett? Gillar att Geneve är rätt minimalistisk och har inga problem med storleken. Vad tänker du är ett bättre alternativ? :)


Ett tips är om du gillar den stilen och guld att titta efter tidigare 60-tals Seamaster som har i stort sett samma minimalistiska utseende på boetten i övrigt men kan ha tjockare material och seamasterlogga på baklocket. De är rätt trevliga och kan kosta under det som begärdes för den du visade. Inte lika vanliga som Geneve kanske men ett kul alternativ.
 

Borglund

Omega
Ett tips är om du gillar den stilen och guld att titta efter tidigare 60-tals Seamaster som har i stort sett samma minimalistiska utseende på boetten i övrigt men kan ha tjockare material och seamasterlogga på baklocket. De är rätt trevliga och kan kosta under det som begärdes för den du visade. Inte lika vanliga som Geneve kanske men ett kul alternativ.
Ja men de flesta verkar vara guldpläterade. Inte många i solitt guld. Kan absolut tänka mig en seamaster om en sådan skulle dyka upp.

Vilka ställen brukar ni leta vintage ur?
Har lite koll på bukowskis, pantbanken, Tradera, c24 och ks. Något bra ställe jag missar?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ja men de flesta verkar vara guldpläterade. Inte många i solitt guld. Kan absolut tänka mig en seamaster om en sådan skulle dyka upp.

Vilka ställen brukar ni leta vintage ur?
Har lite koll på bukowskis, pantbanken, Tradera, c24 och ks. Något bra ställe jag missar?

Auctionet. Här ser du vad som sålts nyligen. Finns några uppe atm.

 

ConElPueblo

Panerai
Tänker du roligare boett som i större boett? Gillar att Geneve är rätt minimalistisk och har inga problem med storleken. Vad tänker du är ett bättre alternativ? :)

Jeg ved godt, at det ikke er et Omega, men hvis minimalisme. storlek og guldboett som en Geneve er hvad du leder efter, så ville jeg finde et tilsvarende Certina. De koster halvdelen og er fremragende ure. Et Geneve som ovenstående var vel nærmest Omegas "entry level" ur (ikke at det er dårligt!), så det er en lidt pudsig størrelse i guld - en deluxe basis-udgave :bored:
 
Hej! Vad ligger Omega Seamaster jumboreferenserna på tex 2657, hammarautomat. Vet att det självklart skiljer sig men något typ av mått vad gäller ett fint ex?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Kan inte hitta någon annan lämplig tråd så testar här. Finns det något värde i en äldre Seiko SQ länk? :) Antingen sälja eller köpa en SQ...

Tycker den är riktigt fin :)

20210228_082256.jpg
20210228_082401.jpg
Några stora pengar får man nog inte, hundralappar kanske, men såna där går sönder ibland så någon kanske behöver den. Sälj på tradera eller hitta en klocka som saknar länk. (Eller spara som reserv.) Jag har själv en gammal digitalare från 80-talet med trasig länk som jag inte hittat än... (den där passar tyvärr inte).
 

Richard1987

Panerai
Några stora pengar får man nog inte, hundralappar kanske, men såna där går sönder ibland så någon kanske behöver den. Sälj på tradera eller hitta en klocka som saknar länk. (Eller spara som reserv.) Jag har själv en gammal digitalare från 80-talet med trasig länk som jag inte hittat än... (den där passar tyvärr inte).
Alright! Hittade ett par klockor hos antikhandlare i somras och fick skäll av forumet när jag hade slängt de sunkiga armbanden med spännen haha så dubbelkollar nu :D
Tycker den blev jäkligt fin efter rengöring! angivelse 19 på ändlänkarna, betyder det att bandbredden är 19 mm? :)
 
Senast ändrad:

ogge81

Omega
Lådrensningslördag.. Städar lite och dessa klockor gör sig påminda. Är det nån som vet mer om dessa och ett ungefärligt värde?
Tack för Sveriges trevligaste forum..
Ps. Förutsätter att Raymond Wail klockan är en kopia..?
 

Bilagor

  • 65BE48D3-F6AD-413D-ABC9-77A17EECE3EC.jpeg
    65BE48D3-F6AD-413D-ABC9-77A17EECE3EC.jpeg
    353.2 KB · Visningar: 51
  • C0CFD2D1-27D0-4107-8C46-1C1D4095EEE2.jpeg
    C0CFD2D1-27D0-4107-8C46-1C1D4095EEE2.jpeg
    378.5 KB · Visningar: 52
  • AD904483-202A-4D9A-86B0-D1D0B0528FC9.jpeg
    AD904483-202A-4D9A-86B0-D1D0B0528FC9.jpeg
    267.1 KB · Visningar: 47
  • 346B4A00-93CE-482E-9AD0-10FBF6D9181E.jpeg
    346B4A00-93CE-482E-9AD0-10FBF6D9181E.jpeg
    374.6 KB · Visningar: 40

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Omegan ca 3k
Certina beror på om det är 14/18k guld
Tycker mig se guld stämpel i hörnet
0ACA759E-CFA4-49ED-B348-9699E8962037.jpeg
Siffrorna är bra att gå på vad gäller Certina.
I detta fallet så talar ”10” om att det, mycket riktigt, är guld. I detta fallet 18k.
Sen är det väl kanske inte något som någon betalar särskilt mycket mer än guldvärdet för. Men i gengäld borde boetten vara tyngre än en generell förtjänstklocka.

EDIT
Ping @ogge81
 

ogge81

Omega
Siffrorna är bra att gå på vad gäller Certina.
I detta fallet så talar ”10” om att det, mycket riktigt, är guld. I detta fallet 18k.
Sen är det väl kanske inte något som någon betalar särskilt mycket mer än guldvärdet för. Men i gengäld borde boetten vara tyngre än en generell förtjänstklocka.

EDIT
Ping @ogge81
Oj! Tack för infon..! Det var ju roligare än väntat på nåt vis.. Nästan synd att klockorna bara samlar damm, dom funkar ju dessutom. Får nog försöka bruka dom mer framöver.
Alla klockor har varit mina mor/farsföräldrars.
 
Topp