Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om min värdering var så extremt felaktig ber jag om ursäkt! Gick på det lilla jag lyckades hitta. Någon exakt likadan som sålts hittade inte jag.För 1500:- som någon skrev köper jag den gärna. Jag blev erbjuden mellan 15.000:- och 22.000:- för min som är finare. Dessa bud var via Instagram och det blev ingen affär då jag inte kör PayPal och är nojig för internationella affärer så det är väl ingen rättvis bild av värdet egentligen.
Nejdå, tror inte man får några 15.000:- men tycker nog att man borde få ut åtminstone 3000:- till att börja med. Sedan kan din värdering vara lika bra som min då det inte finns något facit. För 1500:- tar jag den dock med en gång.Om min värdering var så extremt felaktig ber jag om ursäkt! Gick på det lilla jag lyckades hitta. Någon exakt likadan som sålts hittade inte jag.
Kollegans farsa gick bort häromsistens och nu funderar han på om det finns något värde i gubbens gamla finklocka, eller om den inbringar mer i guldvärde?
Tänkte sälja en vintageklocka jag har. Tror marknadsvärdet är ca 7-9k men kronhalsen behöver fixas (den går inte att skruva upp nu). Farfars klocka sade ca 4k+ för en service.
Vad är ett rimligt pris om den säljs med reparationsbehov?
Om marknadsvärdet är 7-9k som den är idag, beroende på modell och skick, så är det ju det du borde kunna få för den. Om det marknadsvärdet du fått fram gäller för en helt fungerande klocka, så måste du såklart dra av ungefärlig servicekostnad. Men allt beror som @Anders Forsberg skriver, på vilken modell det gäller och skicket, både angående funktion och det estetiska skicket. Skulle vara bra om du postar lite bilder och/eller beskriver klockan mer, så kan du säkert få mycket bättre hjälp.Tänkte sälja en vintageklocka jag har. Tror marknadsvärdet är ca 7-9k men kronhalsen behöver fixas (den går inte att skruva upp nu). Farfars klocka sade ca 4k+ för en service.
Vad är ett rimligt pris om den säljs med reparationsbehov?
Dra av hela servicekostnaden känns inte rätt. Om någon modellspecifik del behövs ersättas kan man väl dra av för den. Spontant hade jag gissat på att dra av 1-2', men vet inte vad som är fel så är en vild gissning.Om marknadsvärdet är 7-9k som den är idag, beroende på modell och skick, så är det ju det du borde kunna få för den. Om det marknadsvärdet du fått fram gäller för en helt fungerande klocka, så måste du såklart dra av ungefärlig servicekostnad. Men allt beror som @Anders Forsberg skriver, på vilken modell det gäller och skicket, både angående funktion och det estetiska skicket. Skulle vara bra om du postar lite bilder och/eller beskriver klockan mer, så kan du säkert få mycket bättre hjälp.
Nä, precis. Det var därför jag inte skrev någon specifik summa, utan skrev "ungefärlig" och INTE "hela". Sen är ju svaret på @Kleiz fråga, lite beroende på vem som gav honom marknadsvärdet, med tanke på det konstiga prisläget man ser nu, samt även vem som givit honom kostnadsförslaget på servicen, kan jag tycka.Dra av hela servicekostnaden känns inte rätt. Om någon modellspecifik del behövs ersättas kan man väl dra av för den. Spontant hade jag gissat på att dra av 1-2', men vet inte vad som är fel så är en vild gissning.
Vad ska man tro att klockan kan vara värd då? Jag har nu noterat att den tappar ca en minut/dygn med tavlan upp. Vad vore ett rimligt pris att begära här på K&S?Värden på guldet er nok ikke højere end for hele uret, men der er ikke stor forskel på smelteværdien og på hele uret, nej.
Flot ur i fin stand!
3500-4000 skulle jag tro.Vad ska man tro att klockan kan vara värd då? Jag har nu noterat att den tappar ca en minut/dygn med tavlan upp. Vad vore ett rimligt pris att begära här på K&S?
Tack för tipset, helt rätt att det bör såklart vara avhängigt modell. Det är en Chronograph Suisse. Köpt/sålt/köpte tillbaka samma modell för 2 år sedan. Sålde den för ca 5k men köpte tillbaka den av köparen för 7k.Oavsett marknadsvärdet kan det nog ändå spela in vad det är för klocka.
En populär modell som annars är svår att hitta behöver man inte dra av lika mycket för, som för en där det finns massa fungerande klockor att finna.
En i guld? Då har iallafall jag svårt att se att marknadsvärdet skulle vara så högt, har du någon bild?Håller med i sak Marknadsvärdet
Tack för tipset, helt rätt att det bör såklart vara avhängigt modell. Det är en Chronograph Suisse. Köpt/sålt/köpte tillbaka samma modell för 2 år sedan. Sålde den för ca 5k men köpte tillbaka den av köparen för 7k.
Alternativet är såklart att serva den själv och sedan sälja förstås.
Möjligt. Frågan fokuserade mer på hur mycket (uppskattningsvis) avdraget ska vara för reparationsbehov, jag får luska vidare i själva klockans marknadsvärde i så fall också. Det är inte så petnoga med någon tusenlapp. Ställde frågan här mest så man landar någorlunda rätt i prissättningen.En i guld? Då har iallafall jag svårt att se att marknadsvärdet skulle vara så högt, har du någon bild?
Fungerande i guld brukar ju gå för 4-6kkr på köp och sälj.
Dock lite oklart vad som kan vara fel på kronhalsen där. Är boetten inte kaos där bör det inte vara något som behöver bytas? Eller menar du kron-axeln/bommen?Möjligt. Frågan fokuserade mer på hur mycket (uppskattningsvis) avdraget ska vara för reparationsbehov, jag får luska vidare i själva klockans marknadsvärde i så fall också. Det är inte så petnoga med någon tusenlapp. Ställde frågan här mest så man landar någorlunda rätt i prissättningen.
Har du frågat om den är relumad? Kemiskt blekt insert? Man blir ju misstänksam. Men det är ingen dealbreaker om det återspeglas i priset. Jag får intrycket att det är en tillfixad klocka. Uppsminkad med alla coola detaljer som mörk patina, blekt insert och skarp nyhyvlad boett.Nu ni. Jakten efter en seriös vintage Rolex kanske har nått sitt första (del)mål.
Allmänna synpunkter ifrån den samlade expertisen mottages tacksamt! Finns det någon som vågar sig på en grov värdering? Säljaren är seriös och etablerad.
1966 Rolex Gilt 5513 Submariner
Dating to 1966 this gilt dial 5513 is truly special. Dial is near perfect and the patina is killer. Case has previously been polished but remains thick and has a good profile. Ghost insert. Watch comes on a C+I stretch rivet that remains in excellent condition. New true dome crystal so you can get lost this ones beauty.
Har du frågat om den är relumad? Kemiskt blekt insert? Man blir ju misstänksam. Men det är ingen dealbreaker om det återspeglas i priset. Jag får intrycket att det är en tillfixad klocka. Uppsminkad med alla coola detaljer som mörk patina, blekt insert och skarp nyhyvlad boett.
Mm, svårt. @Per är en av de främsta Rolex experterna på forumet och kanske har input att ge.Högst rimlig input - tack. Allt detta gör det så oerhört svårt att värdera vintage Rolex allra särskilt. Hur vet man vad som är original, utbytt eller påverkat för att få en attraktiv patina..? I det här fallet så är det kanske "too good to be true" där begärt pris är ca 200.000 SEK.
Hej! jag hade denna ute på auktion på tradera och slutpriset landade till min stora förvåning på 8200 kr (8000 efter avgifter) + frakt. Kan det verkligen vara korrekt pris? Köpte den får bara några månader sedan för 5000. Det är en Manuell cartier med "lapis" tavla 20 x 28 mm (dam-modellen) Klockan kommer med original garantikort, serviceblad, manualer och box. Lite färgskav på luggar samt "spiderweb dial" men annars fin
Jo det har du visserligen rätt i! Så länge 2 pers vill buda så finns det inga gränser.Låter ganska högt för dammodellen, men om det är det som någon är villig att betala så är det ju korrekt pris.
Allting går upp!
Det är väl bara att gratulera till en fin vinst om ca 60%.
Fint kit, bra annons och Cartier är på väg upp i pris. Hade själv annonsen på bevakningHej! jag hade denna ute på auktion på tradera och slutpriset landade till min stora förvåning på 8200 kr (8000 efter avgifter) + frakt. Kan det verkligen vara korrekt pris? Köpte den får bara några månader sedan för 5000. Det är en Manuell cartier med "lapis" tavla 20 x 28 mm (dam-modellen) Klockan kommer med original garantikort, serviceblad, manualer och box. Lite färgskav på luggar samt "spiderweb dial" men annars fin
Kan meddela att jag lämnade in hos Zander och fick en mycket väl utförd service, tusen tack för tipset och jag kan bara tipsa alla andra här ute att besöka Zander för dina klockärenden! Mycket kompetent och trevlig, supernöjd med min nyservade RailmasterZander i Sundsvall hjälper dig på ett kompetent vis.
5000:- som du köpte den för låter ändå som ett bra pris, får man fråga vart? Här på KS?Hej! jag hade denna ute på auktion på tradera och slutpriset landade till min stora förvåning på 8200 kr (8000 efter avgifter) + frakt. Kan det verkligen vara korrekt pris? Köpte den får bara några månader sedan för 5000. Det är en Manuell cartier med "lapis" tavla 20 x 28 mm (dam-modellen) Klockan kommer med original garantikort, serviceblad, manualer och box. Lite färgskav på luggar samt "spiderweb dial" men annars fin
Köpte den på tradera i november förra året !5000:- som du köpte den för låter ändå som ett bra pris, får man fråga vart? Här på KS?
mvh