• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

hej har en Seiko chronograph Y187-7A30 "italian tuna" hur mycket kan man vänta sig få tror ni? bara klockan, klockan är i bra skick.Må väl alla

För 1500:- som någon skrev köper jag den gärna. Jag blev erbjuden mellan 15.000:- och 22.000:- för min som är finare. Dessa bud var via Instagram och det blev ingen affär då jag inte kör PayPal och är nojig för internationella affärer så det är väl ingen rättvis bild av värdet egentligen.
Om min värdering var så extremt felaktig ber jag om ursäkt! Gick på det lilla jag lyckades hitta. Någon exakt likadan som sålts hittade inte jag.

Om min värdering var så extremt felaktig ber jag om ursäkt! Gick på det lilla jag lyckades hitta. Någon exakt likadan som sålts hittade inte jag.
Nejdå, tror inte man får några 15.000:- men tycker nog att man borde få ut åtminstone 3000:- till att börja med. Sedan kan din värdering vara lika bra som min då det inte finns något facit. För 1500:- tar jag den dock med en gång.

For 15K for en Movado Chronometre havde jeg fløjet til køberen og overleveret det personligt.

Det er fine ure, men i min verden ikke særligt interessante - de er fra en periode, hvor der ikke var nogen centraliseret kronometercertificering, så hvis et firma selv regulerede deres værk efter nogle løse forskrifter, kunne de kalde dem "chronometre". Movado producerede mange af dem...

Kollegans farsa gick bort häromsistens och nu funderar han på om det finns något värde i gubbens gamla finklocka, eller om den inbringar mer i guldvärde?
7919A1B3-139E-43D7-84A6-500BD0BC1806.jpeg
A189EC88-D4E9-459D-8EE9-E54354D9DCA6.jpeg

20A37ED0-CFD9-4EC5-A2DA-A5E809A6DB36.jpeg

Tänkte sälja en vintageklocka jag har. Tror marknadsvärdet är ca 7-9k men kronhalsen behöver fixas (den går inte att skruva upp nu). Farfars klocka sade ca 4k+ för en service.

Vad är ett rimligt pris om den säljs med reparationsbehov?

Tänkte sälja en vintageklocka jag har. Tror marknadsvärdet är ca 7-9k men kronhalsen behöver fixas (den går inte att skruva upp nu). Farfars klocka sade ca 4k+ för en service.

Oavsett marknadsvärdet kan det nog ändå spela in vad det är för klocka.
En populär modell som annars är svår att hitta behöver man inte dra av lika mycket för, som för en där det finns massa fungerande klockor att finna.

Om marknadsvärdet är 7-9k som den är idag, beroende på modell och skick, så är det ju det du borde kunna få för den. Om det marknadsvärdet du fått fram gäller för en helt fungerande klocka, så måste du såklart dra av ungefärlig servicekostnad. Men allt beror som @Anders Forsberg skriver, på vilken modell det gäller och skicket, både angående funktion och det estetiska skicket. Skulle vara bra om du postar lite bilder och/eller beskriver klockan mer, så kan du säkert få mycket bättre hjälp.

Om marknadsvärdet är 7-9k som den är idag, beroende på modell och skick, så är det ju det du borde kunna få för den. Om det marknadsvärdet du fått fram gäller för en helt fungerande klocka, så måste du såklart dra av ungefärlig servicekostnad. Men allt beror som @Anders Forsberg skriver, på vilken modell det gäller och skicket, både angående funktion och det estetiska skicket. Skulle vara bra om du postar lite bilder och/eller beskriver klockan mer, så kan du säkert få mycket bättre hjälp.
Dra av hela servicekostnaden känns inte rätt. Om någon modellspecifik del behövs ersättas kan man väl dra av för den. Spontant hade jag gissat på att dra av 1-2', men vet inte vad som är fel så är en vild gissning.

Dra av hela servicekostnaden känns inte rätt. Om någon modellspecifik del behövs ersättas kan man väl dra av för den. Spontant hade jag gissat på att dra av 1-2', men vet inte vad som är fel så är en vild gissning.
Nä, precis. Det var därför jag inte skrev någon specifik summa, utan skrev "ungefärlig" och INTE "hela". Sen är ju svaret på @Kleiz fråga, lite beroende på vem som gav honom marknadsvärdet, med tanke på det konstiga prisläget man ser nu, samt även vem som givit honom kostnadsförslaget på servicen, kan jag tycka.

Håller med i sak :) Marknadsvärdet
Oavsett marknadsvärdet kan det nog ändå spela in vad det är för klocka.
En populär modell som annars är svår att hitta behöver man inte dra av lika mycket för, som för en där det finns massa fungerande klockor att finna.
Tack för tipset, helt rätt att det bör såklart vara avhängigt modell. Det är en Chronograph Suisse. Köpt/sålt/köpte tillbaka samma modell för 2 år sedan. Sålde den för ca 5k men köpte tillbaka den av köparen för 7k.

Alternativet är såklart att serva den själv och sedan sälja förstås.

Håller med i sak :) Marknadsvärdet

Tack för tipset, helt rätt att det bör såklart vara avhängigt modell. Det är en Chronograph Suisse. Köpt/sålt/köpte tillbaka samma modell för 2 år sedan. Sålde den för ca 5k men köpte tillbaka den av köparen för 7k.

Alternativet är såklart att serva den själv och sedan sälja förstås.
En i guld? Då har iallafall jag svårt att se att marknadsvärdet skulle vara så högt, har du någon bild? :)

Fungerande i guld brukar ju gå för 4-6kkr på köp och sälj.

En i guld? Då har iallafall jag svårt att se att marknadsvärdet skulle vara så högt, har du någon bild? :)

Fungerande i guld brukar ju gå för 4-6kkr på köp och sälj.
Möjligt. Frågan fokuserade mer på hur mycket (uppskattningsvis) avdraget ska vara för reparationsbehov, jag får luska vidare i själva klockans marknadsvärde i så fall också. Det är inte så petnoga med någon tusenlapp. Ställde frågan här mest så man landar någorlunda rätt i prissättningen.

Möjligt. Frågan fokuserade mer på hur mycket (uppskattningsvis) avdraget ska vara för reparationsbehov, jag får luska vidare i själva klockans marknadsvärde i så fall också. Det är inte så petnoga med någon tusenlapp. Ställde frågan här mest så man landar någorlunda rätt i prissättningen.
Dock lite oklart vad som kan vara fel på kronhalsen där. Är boetten inte kaos där bör det inte vara något som behöver bytas? Eller menar du kron-axeln/bommen?

Nu ni. Jakten efter en seriös vintage Rolex kanske har nått sitt första (del)mål.

Allmänna synpunkter ifrån den samlade expertisen mottages tacksamt! Finns det någon som vågar sig på en grov värdering? Säljaren är seriös och etablerad.

1966 Rolex Gilt 5513 Submariner​

Dating to 1966 this gilt dial 5513 is truly special. Dial is near perfect and the patina is killer. Case has previously been polished but remains thick and has a good profile. Ghost insert. Watch comes on a C+I stretch rivet that remains in excellent condition. New true dome crystal so you can get lost this ones beauty.

4B3A8833.jpg

Nu ni. Jakten efter en seriös vintage Rolex kanske har nått sitt första (del)mål.

Allmänna synpunkter ifrån den samlade expertisen mottages tacksamt! Finns det någon som vågar sig på en grov värdering? Säljaren är seriös och etablerad.

1966 Rolex Gilt 5513 Submariner​

Dating to 1966 this gilt dial 5513 is truly special. Dial is near perfect and the patina is killer. Case has previously been polished but remains thick and has a good profile. Ghost insert. Watch comes on a C+I stretch rivet that remains in excellent condition. New true dome crystal so you can get lost this ones beauty.

4B3A8833.jpg
Har du frågat om den är relumad? Kemiskt blekt insert? Man blir ju misstänksam. Men det är ingen dealbreaker om det återspeglas i priset. Jag får intrycket att det är en tillfixad klocka. Uppsminkad med alla coola detaljer som mörk patina, blekt insert och skarp nyhyvlad boett.

Har du frågat om den är relumad? Kemiskt blekt insert? Man blir ju misstänksam. Men det är ingen dealbreaker om det återspeglas i priset. Jag får intrycket att det är en tillfixad klocka. Uppsminkad med alla coola detaljer som mörk patina, blekt insert och skarp nyhyvlad boett.

Högst rimlig input - tack. Allt detta gör det så oerhört svårt att värdera vintage Rolex allra särskilt. Hur vet man vad som är original, utbytt eller påverkat för att få en attraktiv patina..? I det här fallet så är det kanske "too good to be true" där begärt pris är ca 200.000 SEK.

Högst rimlig input - tack. Allt detta gör det så oerhört svårt att värdera vintage Rolex allra särskilt. Hur vet man vad som är original, utbytt eller påverkat för att få en attraktiv patina..? I det här fallet så är det kanske "too good to be true" där begärt pris är ca 200.000 SEK.
Mm, svårt. @Per är en av de främsta Rolex experterna på forumet och kanske har input att ge.

Lumet ser nästan bortskrapat ut och visarna är i bästa fall färgmatchade och i sämsta utbytta. Värdet på en gilt-tavla handlar ofta om hur blank den är och det går inte att avgöra från en enda bild så där. Insertet är senare än klockan och boetten ser spontant nyhyvlad ut.

Man får ofta det man betalar för. Speciellt från handlare som bör ha bra koll på marknadsvärdet på det de säljer.

Hej! jag hade denna ute på auktion på tradera och slutpriset landade till min stora förvåning på 8200 kr (8000 efter avgifter) + frakt. Kan det verkligen vara korrekt pris? Köpte den får bara några månader sedan för 5000. Det är en Manuell cartier med "lapis" tavla 20 x 28 mm (dam-modellen) Klockan kommer med original garantikort, serviceblad, manualer och box. Lite färgskav på luggar samt "spiderweb dial" men annars fin
1613924857747.png

Hej! jag hade denna ute på auktion på tradera och slutpriset landade till min stora förvåning på 8200 kr (8000 efter avgifter) + frakt. Kan det verkligen vara korrekt pris? Köpte den får bara några månader sedan för 5000. Det är en Manuell cartier med "lapis" tavla 20 x 28 mm (dam-modellen) Klockan kommer med original garantikort, serviceblad, manualer och box. Lite färgskav på luggar samt "spiderweb dial" men annars fin
1613924857747.png

Låter ganska högt för dammodellen, men om det är det som någon är villig att betala så är det ju korrekt pris.
Allting går upp! ;)

Det är väl bara att gratulera till en fin vinst om ca 60%. :)

Låter ganska högt för dammodellen, men om det är det som någon är villig att betala så är det ju korrekt pris.
Allting går upp! ;)

Det är väl bara att gratulera till en fin vinst om ca 60%. :)
Jo det har du visserligen rätt i! Så länge 2 pers vill buda så finns det inga gränser.
Tack! Rensar lite i samlingen då jag letar vintage speedy så är glad för lite extra pengar i klockbudgeten :D

1613924857747.png
Fint kit, bra annons och Cartier är på väg upp i pris. Hade själv annonsen på bevakning 😋

1613924857747.png
5000:- som du köpte den för låter ändå som ett bra pris, får man fråga vart? Här på KS?
mvh

Tillbaka
Topp