Tar mig friheten att korsposta lite,
Ramlade över en liten urmakare i grannbyn i Italien där vi semestrar och bland en massa konstiga Prynceps, Bulovor och krafs fanns i ett kassaskåp (för övrigt som ur en tecknad serie) en klockbricka med 20-talet omegor.
Fastnade för följande tre men då jag inte är någon expert vare sig på vintage eller Omega ber jag om er vägledning i huruvida det är prisvärda dinkor vi snackar om.
Alla tre är enligt uppgift NOS, vilket iaf vg tvåtonaren med integrerad länk inte är sant, även om den är i riktigt fint skick. De övriga två har plast på baksidan. Constellation är i 18k och den tank-liknande är enligt uppgift också det, även om den kändes lätt och var hade en oxidering på baksidan jag inte tror drabbar 18k-boetter, känner igen missfärgningen från en äldre Must de Cartier jag har. Förmodligen något som går att putsa bort.
Alla tre quartz. Prislapparna var 1200 euro för tvåtonaren, 1400 för den tankliknande och 1800 för Constellationen. På rak arm sänkte de priset till 600, 1000 respektive 1500, innan ev förhandling.
Ett äldre par som gnabbades med varandra om att de sålde för billigt, urtrevligt men samtidigt kanske en del av spelet, så att säga. Lite småsura men kändes samtidigt ärliga då de avrådde från några gamla Accutrons pga att om de går sönder är servicekostnaden hög och det tar enorm tid att få tillbaka klockorna från Bulova.
Tyvärr har jag ingen mer info då jag hade lite bråttom iväg men klockorna var i fint skick, såldes med garanti, genomgångna med nya batterier samt originalboxar, även om jag inte såg dem och det mao kan röra sig om bara originalboxar till Omega men inte de specifika klockorna.
Vad säger ni? Tips på vad man ska tänka på? Prisvärt?
Tack på förhand!