• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hej!
Är det någon som vet vad detta kan vara för modell och ifall den är värd nåt
jag bytte armband på den bara. Automatiskt verk tror funkar bra förutom datumet tror jag
lite kassa upplösning

mvh
Carl

Bilagor

• IMG_20230531_160824_870.jpg
    IMG_20230531_160824_870.jpg
    288.8 KB · Visningar: 23
  • Screenshot_20230531-154814 (1).png
    Screenshot_20230531-154814 (1).png
    199.5 KB · Visningar: 25
Budade på denna klocka och någon annan svensk som budade över mig. 😅

Försökt googla lite men hittar inte supermycket mer än att pris kanske ligger runt 2000-3500kr? Någon som har tips eller kommentar om vad denna kan vara "värd"?
Klockan ska användas av mig så +-500kr spelar ju ingen större roll egentligen.

Finns mer bilder på auktionen.

Bilagor

• 9927df37-e389-4106-9f9b-6044796883f4.jpg
    9927df37-e389-4106-9f9b-6044796883f4.jpg
    162.3 KB · Visningar: 22
  • ff31ca05-7af4-4bac-9180-a7d48316f797.jpg
    ff31ca05-7af4-4bac-9180-a7d48316f797.jpg
    290.7 KB · Visningar: 24
Budade på denna klocka och någon annan svensk som budade över mig. 😅

Försökt googla lite men hittar inte supermycket mer än att pris kanske ligger runt 2000-3500kr? Någon som har tips eller kommentar om vad denna kan vara "värd"?
Klockan ska användas av mig så +-500kr spelar ju ingen större roll egentligen.

Finns mer bilder på auktionen.
Jag tycker estimatet är i rätt härad, € 300-330. Jag har en likadan fast "de Luxe" som jag köpte från Japan för några år sedan för runt 3500sek.

Jag tycker estimatet är i rätt härad, € 300-330. Jag har en likadan fast "de Luxe" som jag köpte från Japan för några år sedan för runt 3500sek.
Okej! Ja det är väl ungefär vad jag hittar också.
Svårt val. Buda vidare på klockan eller trycka på "köp" hos cousinsuk för en full uppsättning verktyg/oljor.

Ja just de givetvis, tänkte inte på det.
En Citizen Automat med kaliber 6501 i stål från 1974 är fina grejer! Frågan är om boetten är en av de mer eftertraktade så jag skulle sätta ett värde på mellan 800-1000 kr men säljer man den på Tradera kommer den nog gå för hälften om man inte sätter ett lite högre utropspris. Citizen gjorde mest billigare modeller i krom så där hade du tur och stål är vad samlare vill ha.

Citizen är lite hopplösa med sina modellbeteckningar och söker man på 60-6457 får man andra modeller i samma serien som ser helt annorlunda ut men det är så långt man kommer tyvärr.

Senast ändrad:
En Citizen Automat med kaliber 6501 i stål från 1974 är fina grejer! Frågan är om boetten är en av de mer eftertraktade så jag skulle sätta ett värde på mellan 800-1000 kr men säljer man den på Tradera kommer den nog gå för hälften om man inte sätter ett lite högre utropspris. Citizen gjorde mest billigare modeller i krom så där hade du tur och stål är vad samlare vill ha.

Citizen är lite hopplösa med sina modellbeteckningar och söker man på 60-6457 får man andra modeller i samma serien som ser helt annorlunda ut men det är så långt man kommer tyvärr.
Grymt tack för informationen. Jag verkar inte kunna hitta exakt den här klockan i detta utseende det ser lite annorlunda ut de andra man hittar konstigt nog. Jag tänker på de romerska siffrorna. Ja precis lite hopplösa. Men gött o veta.

Vad är denna tg 195 värd?
Känns väldigt fel i pris?

Vad är denna tg 195 värd?
Känns väldigt fel i pris?

Jag sålde en i liknande skick för 31k, men den gick iofs på typ en kvart. Men tror också den kommer behöva bumpas i all oändlighet med det priset satt. Blir glad om jag har fel, då jag har en TG195 för mycket igen :D

Hej jag undrar om någon har koll på Omega constellation 166.059. Guldklockornas guldklocka i mitt tycke. I ett riktigt bra skick, hur mycket mer än själva guldvärdet bör man vara beredd att betala? Denna klocka verkar inte ha diskuterats något på det här forumet, hittar inget vid sökning. De få jag hittar till salu ligger på allt mellan 80' upp till 150' Sek. Om jag förstått rätt så består klockan av ca 130 gram 18k guld. Vilket i dagens värde är ca 50' sek endast i guldvärde. /T

Hej jag undrar om någon har koll på Omega constellation 166.059. Guldklockornas guldklocka i mitt tycke. I ett riktigt bra skick, hur mycket mer än själva guldvärdet bör man vara beredd att betala? Denna klocka verkar inte ha diskuterats något på det här forumet, hittar inget vid sökning. De få jag hittar till salu ligger på allt mellan 80' upp till 150' Sek. Om jag förstått rätt så består klockan av ca 130 gram 18k guld. Vilket i dagens värde är ca 50' sek endast i guldvärde. /T
150' känns orimligt.
Har sett några passera auktionerna med värderingar kring 100k och reservationspris utifrån detta. De har alltid blivit osålda.
Antar att du har pejl på att det är ett svenskt auktionshus som har en ute just nu? Den har en mer human (eller kanske snarare försiktig) värdering och kommer alltså att säljas.

150' känns orimligt.
Har sett några passera auktionerna med värderingar kring 100k och reservationspris utifrån detta. De har alltid blivit osålda.
Antar att du har pejl på att det är ett svenskt auktionshus som har en ute just nu? Den har en mer human (eller kanske snarare försiktig) värdering och kommer alltså att säljas.
Hej tack för svar. Japp jag har koll på den och avvaktar svar från dom på ett par frågor jag hade. Varför blir dom osålda då? Så hemska är de väl inte 😊 /T

Hej tack för svar. Japp jag har koll på den och avvaktar svar från dom på ett par frågor jag hade. Varför blir dom osålda då? Så hemska är de väl inte 😊 /T
Den har i mitt tyckte inte någonting kvar av de attributen som gör original constellation så bra, den ser varken elegant eller tunn ut samt har inte direkt någon egen design. Även fast de ser rätt tunga ut förstår jag att de inte kostar mycket mer än guldvärdet, för 100k får du en 50 eller 60-tals Constellation deluxe på guldlänk också vilket känns väldigt många gånger roligare tycker jag iaf.

Den har i mitt tyckte inte någonting kvar av de attributen som gör original constellation så bra, den ser varken elegant eller tunn ut samt har inte direkt någon egen design. Även fast de ser rätt tunga ut förstår jag att de inte kostar mycket mer än guldvärdet, för 100k får du en 50 eller 60-tals Constellation deluxe på guldlänk också vilket känns väldigt många gånger roligare tycker jag iaf.
Tack för svar och din åsikt! Jag vet inte varför men jag tycker den fyrkantiga formen gör den otroligt tilltalande 😊 men det verkar Jag uppenbarligen vara ensam om. Borde vara bra förhandlingsläge således. /T

Hej!

Jag går i säljtankar och undrar vad ni anser vara ett rimligt pris för den här City dykaren? Den är servad för någon månad sedan (kvitto finns) och går mycket bra. Visarna har relumats, annars tror jag allt är original. 5 500?
IMG_6434.jpg

Jag funderar på vad min Certina DS-2 kan vara värd. Servade den för en månad sen. Opolerat case, original glas med repor i men det inget som tränger igenom. Håller tiden extremt bra för en gammal vintage. Bättre än min Seiko spb143 och Seiko baby alpinist (säger kanske mest om Seiko ifs)
C5C7525E-9A2B-42D6-AB5C-9C66BE13B2C2.jpeg
D88C50B1-E504-4922-9C83-0F7168A84FAF.jpeg
B7ACC8D3-281B-48F4-A21E-CE6689958923.jpeg

Jag funderar på vad min Certina DS-2 kan vara värd. Servade den för en månad sen. Opolerat case, original glas med repor i men det inget som tränger igenom. Håller tiden extremt bra för en gammal vintage. Bättre än min Seiko spb143 och Seiko baby alpinist (säger kanske mest om Seiko ifs)
C5C7525E-9A2B-42D6-AB5C-9C66BE13B2C2.jpeg
D88C50B1-E504-4922-9C83-0F7168A84FAF.jpeg
B7ACC8D3-281B-48F4-A21E-CE6689958923.jpeg
Har tyvärr inget att säga om värdet förutom att jag sålde en i liknande skick för 1250 kr på tradera för över ett år sedan.. Men tänkte på glaset.. Det ser ut att vara microsprickor / crazing istället för repor vilket inte kan poleras bort.

Har tyvärr inget att säga om värdet förutom att jag sålde en i liknande skick för 1250 kr på tradera för över ett år sedan.. Men tänkte på glaset.. Det ser ut att vara microsprickor / crazing istället för repor vilket inte kan poleras bort.
Ja det har du väl rätt i. Hittade inget bättre ord men det gjorde du 👍🏼 Den lär stanna i rotationen men man vet aldrig om den får gå vidare

Tillbaka
Topp