• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Berätta mer! Dubbla verk? Räknar med en service på ca 11k dock.
Ska inte säga dubbla verk. Förutom cal. 1143 lr 3220, beroende vilket år det va nu så har du även den ökända Dubois Dépraz, en total samling av 42 jewels, kan ha fel på siffran.
Dem ligger ovanpå varandra, därav kronan och knapparna inte ligger i linje med varandra

Jag skulle aldrig betala över 30k för en reduce och då pratar jag enbart om klockan. Att enbart lådan finns och att det skulle öka värdet tycker jag är löjligt, skillnad om papper/cert med låda fanns.
Denna däremot har ju en annan layout med färger och siffror, kanske värd lite mer.

Värt att ha i åtanke är att denna modell inte längre produceras. Jag ser att värdet kmr öka i framtiden, dock långt fram i framtiden. Beroende på skick m.m.

Jag skulle aldrig betala över 30k för en reduce och då pratar jag enbart om klockan. Att enbart lådan finns och att det skulle öka värdet tycker jag är löjligt, skillnad om papper/cert med låda fanns.
Denna däremot har ju en annan layout med färger och siffror, kanske värd lite mer.

Värt att ha i åtanke är att denna modell inte längre produceras. Jag ser att värdet kmr öka i framtiden, dock långt fram i framtiden. Beroende på skick m.m.
Agree. En gick om mig med 1850€ och då drar jag mig ur. Skulle dock kunna köpa en nyservad för 30k just för jag gillar siffrorna. En oddbird men måste nog läsa på lite om urverken. Ökänd på vilket sätt? Trodde Omega kärde egna urverk i alla sina speedys.

Agree. En gick om mig med 1850€ och då drar jag mig ur. Skulle dock kunna köpa en nyservad för 30k just för jag gillar siffrorna. En oddbird men måste nog läsa på lite om urverken. Ökänd på vilket sätt? Trodde Omega kärde egna urverk i alla sina speedys.
Det är en otroligt fin klocka och väl gjord!
Försökte vara lite rolig, kanske fel ordval, men just okänd p.g.a. Dubois Dépraz och den dyra servicen. Urverket är en ETA 2892 vad jag kmr ihåg, kan ha fel. Dem äldre modellerna har mer kända urverk.
Som sagt ingen expert, väldigt lite kunskap. Kommer ihåg vissa saker jag har läst och hört

Hej! Fick denna av svärmor, hon bad mig artigt att sälja den. Kunde inte komma på någon bättre plats att fråga vad jag borde begära än här. Den är graverad på baksidan med namn och årtal (1999).

Tacksam för alla gissningar.
42AC6110-9F24-4D28-9DBD-C8AEA2F79DAC.jpeg

Min mor hittade idag, till min stora förtjusning, min morfars förtjänstklocka. I lådan fanns även en De Ville quarts.
Nu är jag ju lååååångt ifrån någon expert på vintage så tänker om det finns någon här som vet mer lite mer.
Framförallt två frågor som uppstått.
1. Genèven har ingen märkning (graverad bakboett) är det guld eller dublé må tro?
2. De villen. (Märkt 1365) är det något värde i en sån?
IMG_8629.jpeg
IMG_8630.jpeg

Min mor hittade idag, till min stora förtjusning, min morfars förtjänstklocka. I lådan fanns även en De Ville quarts.
Nu är jag ju lååååångt ifrån någon expert på vintage så tänker om det finns någon här som vet mer lite mer.
Framförallt två frågor som uppstått.
1. Genèven har ingen märkning (graverad bakboett) är det guld eller dublé må tro?
2. De villen. (Märkt 1365) är det något värde i en sån?
IMG_8629.jpeg
IMG_8630.jpeg
Baksidor?

Hej! Fick denna av svärmor, hon bad mig artigt att sälja den. Kunde inte komma på någon bättre plats att fråga vad jag borde begära än här. Den är graverad på baksidan med namn och årtal (1999).

Tacksam för alla gissningar.
42AC6110-9F24-4D28-9DBD-C8AEA2F79DAC.jpeg
Vackert ur! Tips från mig är bara att INTE gå till en pantbank, de ”lowballar” en så enormt mycket jämfört med ”andra” metoder/erbjudanden för att sälja prylar.

Tack Ottie, det lägger jag på minnet. Tror jag börjar få en kvalificerad gissning av värdet tack vare alla medlemmar.
Tror också att Omega adderar lite till värdet (utöver guldpriset), men även skick, det faktum att den har box med tag kvar är något många gillar. Jag hade sålt den på eBay eller Tradera. 7000 - 8000 eller till och med mer är nog inte omöjligt. Är det quartz?

Tror också att Omega adderar lite till värdet (utöver guldpriset), men även skick, det faktum att den har box med tag kvar är något många gillar. Jag hade sålt den på eBay eller Tradera. 7000 - 8000 eller till och med mer är nog inte omöjligt. Är det quartz?
Tack! De var ju goda nyheter! Den är graverad och det är kvarts. Skulle tradera svika, kanske intresset finns på forumet! :)

Hej, köpte en klocka idag som jag vill få hjälp med en värdering på. Det jag hittat på nätet att den är från ca1940 och en ww2 klocka. Mäter 36,5mm
image.jpg

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    267.2 KB · Visningar: 14
Hej, köpte en klocka idag som jag vill få hjälp med en värdering på. Det jag hittat på nätet att den är från ca1940 och en ww2 klocka. Mäter 36,5mm
image.jpg
Är det en så kallad gilt? De gick relativt högt, i alla fall för några år sedan. Skulle gissa runt 10-15’. Någon annan kan säkert ge mer noggrant. Tips är att kolla klubbslag på kaplans.

Hej igen, verkar finnas en heldel kunskap här.
Hur vet om om en klocka är guldpläderad eller guld på stål? Denna nedan känns mer ”guldig” mot mina tidigare klockor.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    486.5 KB · Visningar: 16
  • image.jpg
    image.jpg
    429.3 KB · Visningar: 13
  • image.jpg
    image.jpg
    300.2 KB · Visningar: 8
Är det en så kallad gilt? De gick relativt högt, i alla fall för några år sedan. Skulle gissa runt 10-15’. Någon annan kan säkert ge mer noggrant. Tips är att kolla klubbslag på kaplans.

Det såldes en på tradera för 6700 nu i veckan

Tillbaka
Topp