Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Berätta mer! Dubbla verk? Räknar med en service på ca 11k dock.Inte alls kunnig, men det jag har läst och hört är att just Reduce är väldigt dyra i servicen. Dubbla verk
Ska inte säga dubbla verk. Förutom cal. 1143 lr 3220, beroende vilket år det va nu så har du även den ökända Dubois Dépraz, en total samling av 42 jewels, kan ha fel på siffran.Berätta mer! Dubbla verk? Räknar med en service på ca 11k dock.
Agree. En gick om mig med 1850€ och då drar jag mig ur. Skulle dock kunna köpa en nyservad för 30k just för jag gillar siffrorna. En oddbird men måste nog läsa på lite om urverken. Ökänd på vilket sätt? Trodde Omega kärde egna urverk i alla sina speedys.Jag skulle aldrig betala över 30k för en reduce och då pratar jag enbart om klockan. Att enbart lådan finns och att det skulle öka värdet tycker jag är löjligt, skillnad om papper/cert med låda fanns.
Denna däremot har ju en annan layout med färger och siffror, kanske värd lite mer.
Värt att ha i åtanke är att denna modell inte längre produceras. Jag ser att värdet kmr öka i framtiden, dock långt fram i framtiden. Beroende på skick m.m.
Det är en otroligt fin klocka och väl gjord!Agree. En gick om mig med 1850€ och då drar jag mig ur. Skulle dock kunna köpa en nyservad för 30k just för jag gillar siffrorna. En oddbird men måste nog läsa på lite om urverken. Ökänd på vilket sätt? Trodde Omega kärde egna urverk i alla sina speedys.
Hej! Fick denna av svärmor, hon bad mig artigt att sälja den. Kunde inte komma på någon bättre plats att fråga vad jag borde begära än här. Den är graverad på baksidan med namn och årtal (1999).
Tacksam för alla gissningar.
Det är väl tyvärr bara guldvärdet på en sådan. Eller vad tror @StrindbergHej! Fick denna av svärmor, hon bad mig artigt att sälja den. Kunde inte komma på någon bättre plats att fråga vad jag borde begära än här. Den är graverad på baksidan med namn och årtal (1999).
Det är väl tyvärr bara guldvärdet på en sådan. Eller vad tror @Strindberg
Det står 18k på brickan, så jag förmodar det. Men får ta en vända hos en urmakare för att vara säker.Är det guld?
Tack!! håller med!Snygg i vart fall.
Snygg i vart fall.
Tack! Får samma av grundkunskaperna i statistisk och köra medelvärdet på de kvalificerade gissningarna!Om den är guld skulle jag väl tippa på 7-10k
Tack för de!Nja… Omega-guld är generellt sett dyrare.
Om en Tissot/Certina klubbas för ca 4.000 kr på auktion så får man ofta runt 5.500-6.000 kr för motsvarande Omega.
Guldmängden är nog ungefär densamma.
Baksidor?Min mor hittade idag, till min stora förtjusning, min morfars förtjänstklocka. I lådan fanns även en De Ville quarts.
Nu är jag ju lååååångt ifrån någon expert på vintage så tänker om det finns någon här som vet mer lite mer.
Framförallt två frågor som uppstått.
1. Genèven har ingen märkning (graverad bakboett) är det guld eller dublé må tro?
2. De villen. (Märkt 1365) är det något värde i en sån?
Vackert ur! Tips från mig är bara att INTE gå till en pantbank, de ”lowballar” en så enormt mycket jämfört med ”andra” metoder/erbjudanden för att sälja prylar.Hej! Fick denna av svärmor, hon bad mig artigt att sälja den. Kunde inte komma på någon bättre plats att fråga vad jag borde begära än här. Den är graverad på baksidan med namn och årtal (1999).
Tack Ottie, det lägger jag på minnet. Tror jag börjar få en kvalificerad gissning av värdet tack vare alla medlemmar.Vackert ur! Tips från mig är bara att INTE gå till en pantbank, de ”lowballar” en så enormt mycket jämfört med ”andra” metoder/erbjudanden för att sälja prylar.
Tror också att Omega adderar lite till värdet (utöver guldpriset), men även skick, det faktum att den har box med tag kvar är något många gillar. Jag hade sålt den på eBay eller Tradera. 7000 - 8000 eller till och med mer är nog inte omöjligt. Är det quartz?Tack Ottie, det lägger jag på minnet. Tror jag börjar få en kvalificerad gissning av värdet tack vare alla medlemmar.
Geneven “guldbakssida” bara märkt “waterproofed”Baksidor?
Tack! De var ju goda nyheter! Den är graverad och det är kvarts. Skulle tradera svika, kanske intresset finns på forumet!Tror också att Omega adderar lite till värdet (utöver guldpriset), men även skick, det faktum att den har box med tag kvar är något många gillar. Jag hade sålt den på eBay eller Tradera. 7000 - 8000 eller till och med mer är nog inte omöjligt. Är det quartz?
Är det en så kallad gilt? De gick relativt högt, i alla fall för några år sedan. Skulle gissa runt 10-15’. Någon annan kan säkert ge mer noggrant. Tips är att kolla klubbslag på kaplans.Hej, köpte en klocka idag som jag vill få hjälp med en värdering på. Det jag hittat på nätet att den är från ca1940 och en ww2 klocka. Mäter 36,5mm
Ser ut som cal 852, de är eftertraktade. Skulle gissa från 7’ beroende på hur bra tavlan är. Ser dock ut som mer än 7’.Hej, köpte en klocka idag som jag vill få hjälp med en värdering på. Det jag hittat på nätet att den är från ca1940 och en ww2 klocka. Mäter 36,5mm
Det såldes en på tradera för 6700 nu i veckanÄr det en så kallad gilt? De gick relativt högt, i alla fall för några år sedan. Skulle gissa runt 10-15’. Någon annan kan säkert ge mer noggrant. Tips är att kolla klubbslag på kaplans.
Eterna, Klockor - Varunummer 1 686 153
ETERNA, "Gilt Dial", herrur, 36,5 mm, Cal 852, Serie nr. 3052557, Boett nr. 2961021, stål, manuell, plexiglas, liten sekundvisare, läderband, ca 1943.www.kaplans.se