• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

En klocktyp som inte är min grej riktigt så lite vilsen vad den kan vara värd.
Citizen Pakistans Air Force.
Märkningen utförande och serienummer stämmer överens med andra PAF.
Men klockan är ju sunkigt, någon har slipat och polerat glaset och då även slipat och polerat vridringen vilket ser konstigt ut.
Dålig tavla och visare men går bra.
Tackar på förhand från folk med bättre koll.

A06CC017-D8D8-4380-9A8A-6A77C554012F.jpeg

87A0E566-5751-40EB-B928-B0212ACFD29B.jpeg
C2458EA9-5A6F-4BB3-AD53-42B0DAF67128.jpeg
Det vill jag också veta. Jag har aldrig sett någon ”PAF” märkt till salu. Omärkta brukar nog kosta ett par tusenlappar i det skicket.

Hej tråden!

Provade nedan Omega Seamaster hos en handlare/urmakare som jag tyckte var väldigt fin. Uppskattar att den är 33-34mm. Fått service av urmakaren nyligen och den kommer på OEM-bandet och OEM-spännet. Priset var satt till 13 500:- och jag undrar om det är ett rimligt pris? Frågade inte om årtal dessvärre eller referensnummer. Någon här kanske sitter på det? Tycker ni den ser sönderpolerad ut?

Kanske inte bästa bilden men den var guldpläterad om det inte framgår.

IMG_7610.jpeg

Senast ändrad:
Hej tråden!

Provade nedan Omega Seamaster hos en handlare/urmakare som jag tyckte var väldigt fin. Uppskattar att den är 33-34mm. Fått service av urmakaren nyligen och den kommer på OEM-bandet och OEM-spännet. Priset var satt till 13 500:- och jag undrar om det är ett rimligt pris? Frågade inte om årtal dessvärre eller referensnummer. Någon här kanske sitter på det? Tycker ni den ser sönderpolerad ut?

IMG_7610.jpeg
Den är nog från tidigt 60-tal, ref.14701.

Hej tråden!

IMG_7610.jpeg
Polerad, ja.
För det priset borde den i alla fall fått lite ny lysmassa av urmakaren ;-)

Hej !

Jag har en vintage 1961-66 Omega constellation pie pan (guld på stål med datumvisare) som har suttit på handleden i ca 7år. Är nu sugen på en mer "modern" klocka (aqua terra eller liknande) och skall försöka sälja min nuvarande. Den är i bra skick, nyservad (ej omega) men saknar låda och papper. Patina kvar på tavlan!

Vad är ett rimligt pris att lägga ut den för? Tradera och Chrono24 bra platser för försäljning? svårsålt ? Tackar ödmjukast för hjälp!

Senast ändrad:
Hej! Jag har en kompis som har ärvt en Omega Railmaster för många år sen. Den ga
Screenshot_20230930-114242_Messenger.jpg
Screenshot_20230930-114249_Messenger.jpg
Screenshot_20230930-114219_Messenger.jpg
vs ursprungligen av en arbetsgivare på 50-talet. Jag tänker åka dit och öppna den nån dag åt honom, men tills dess. Någon som har lite info utifrån bilderna?

Otroligt trevlig klocka och bra (om det nu finns något sådant) arv.
Delvis för att värdet trots allt är tämligen högt, men än mer för att det är någonting man faktiskt kan använda för att komma ihåg vederbörande.

Bör vara referens 135.004 och första halvan av sextiotalet (möjligen också slutet av femtio) - exakt blir det dock först med serienumret på verket.
38 mm exkl. krona och kaliber 284.

Allra helst vill man väl ha dem med Broad Arrow-visare, men i övrigt så ser den där ju otroligt fin ut.

Värdet är väl förmodligen uppåt de hundra.

Senast ändrad:
Delvis för att värdet trots allt är tämligen högt, men än mer för att det är någonting man faktiskt kan använda för att komma ihåg vederbörande.

Bör vara referens 135.004 och första halvan av sextiotalet (möjligen också slutet av femtio) - exakt blir det dock först med serienumret på verket.

Allra helst vill man väl ha dem med Broad Arrow-visare, men i övrigt så ser den där ju otroligt fin ut.

Tack för infon. Jag återkommer när vi öppnat den. Tydligen går den inte alls för tillfället. Kan man lämna den till vilken auktoriserad omega servicepartner som helst ?

Tack för infon. Jag återkommer när vi öppnat den. Tydligen går den inte alls för tillfället. Kan man lämna den till vilken auktoriserad omega servicepartner som helst ?
Nej, det tror jag inte? De kommer antagligen säga att delar inte finns alternativt vilja sätta in service-grejer. Jag skulle valt en erkänd uris som inte är auktoriserad av Omega.

Du har förmodligen bättre koll än mig, men låg det inte en railmaster för 70 på K/S här, som till och med prissänktes?
Tänker att uppåt hundringen kanske är lite högt?

Du har förmodligen bättre koll än mig, men låg det inte en railmaster för 70 på K/S här, som till och med prissänktes?
Tänker att uppåt hundringen kanske är lite högt?

Jo, det kanske kan vara så att jag var något för positiv i mitt utlåtande.

Dock... Tavlan på den som försökte säljas här på KS är ju väsentligt sämre än denna - även om den förvisso hade "rätt" visare.
Framförallt tror jag dock att KS är en för begränsad marknad för en klocka som denna.
Tror att den kommer in någorlunda nära hundringen på något av auktionshusens kvalitetsauktioner.

Jo, det kanske kan vara så att jag var något för positiv i mitt utlåtande.

Dock... Tavlan på den som försökte säljas här på KS är ju väsentligt sämre än denna - även om den förvisso hade "rätt" visare.
Framförallt tror jag dock att KS är en för begränsad marknad för en klocka som denna.
Tror att den kommer in någorlunda nära hundringen på något av auktionshusens kvalitetsauktioner.
Tack för infon, har ni tips på någon urmakare till detta ändamål?

Hej,
Fick hem några loppisfynd för någon vecka sedan som jag inte har någon direkt plan för. Fick en fråga i PM om jag vill sälja dem och det kan jag väl tänka mig men ingen har känsla för prisbild. Har inte gett så mkt för dem och är inte ute efter någon förtjänst, men det vore ju dumt att ge bort dem om de skulle ha något värde. Någon som kan ge en hint?

Seiko går och håller tiden. De andra går inte att vrida upp men känns bra att ställa tiden. Båda Tissot är 30mm och Certinan 33mm.

IMG_2117.jpeg

IMG_2118.jpeg

Bilagor

• IMG_2121.jpeg
    IMG_2121.jpeg
    755.5 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Hej,
Fick hem några loppisfynd för någon vecka sedan som jag inte har någon direkt plan för. Fick en fråga i PM om jag vill sälja dem och det kan jag väl tänka mig men har känsla för prisbild. Har inte gett så mkt för dem och är inte ute efter någon förtjänst, men det vore ju dumt att ge bort dem om de skulle ha något värde. Någon som kan ge en hint?

Seiko går och håller tiden. De andra går inte att vrida upp men känns bra att ställa tiden. Båda Tissot är 30mm och Certinan 33mm.

IMG_2117.jpeg

IMG_2118.jpeg
En Seiko Seahorse av samma modell och ungefär samma yttre skick sålde jag häromveckan för 1200 kr på Tradera. Tissot-klockorna borde du få minst 500 kr/st för även om de inte funkar. Certina är jag mer osäker på. Fina loppisfynd!

Köpte på loppis en GF-länk försedd med gravyr. Finns det något värde i denna tror ni? Går det/lönar det sig att renovera?

Bilagor

• länk.jpg
    länk.jpg
    94.4 KB · Visningar: 20
Visst finns det värde, men hur mycket vet jag inte och beror på bredd. Vet tyvärr inte heller vem som kan lösa nya fjädrar. Behöver faktiskt själv fixa en också.
+1 Har en som jag tänkt sätta på ngn salt dykare. Jag funderar på att ta isär en av länkarna och kika på hur de ser ut.

+1 Har en som jag tänkt sätta på ngn salt dykare. Jag funderar på att ta isär en av länkarna och kika på hur de ser ut.
Har kollat och försökt göra egna, men den metall jag hittar har varit för spröd. Har för mig att det är platta plåtbitar som är veckade. Tror det är samma som i Omegas gamla sportlänkar.

Tillbaka
Topp