Har du mätt tjockleken på bitarna?Har kollat och försökt göra egna, men den metall jag hittar har varit för spröd. Har för mig att det är platta plåtbitar som är veckade. Tror det är samma som i Omegas gamla sportlänkar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har du mätt tjockleken på bitarna?Har kollat och försökt göra egna, men den metall jag hittar har varit för spröd. Har för mig att det är platta plåtbitar som är veckade. Tror det är samma som i Omegas gamla sportlänkar.
Tyvärr inte.Har du mätt tjockleken på bitarna?
Jag bytte fjäder på min doxa-länk själv. Då tog jag fjädrar från något flexband som var snarlikt ett oyster. Inte lika styva i fjädringen som doxas original, men bättre än ingen fjäder. Kan vara lönt att testa!Visst finns det värde, men hur mycket vet jag inte och beror på bredd. Vet tyvärr inte heller vem som kan lösa nya fjädrar. Behöver faktiskt själv fixa en också.
Beroende på bredd och vad det är för typ av fjäder verkar det som att det kan finnas ersättningsfjädrar på Ebay. En annan variant vore väl att låta en billigare länk bli donator. Då skulle ju renoveringskostnaden kunna bli försumbar. Jag har ingen erfarenhet av att byta fjädrar i just den där länken så jag vågar inte svara på hur knepigt det är. Har lyckats byta när det varot liknande konstruktion utan att ha extraordinära färdigheter eller exotiska verktyg iallafall. Här finns ledtrådar som borde räcka för att nysta vidare lite: https://omegaforums.net/threads/repairing-vintage-gay-freres-bracelet.129365/Köpte på loppis en GF-länk försedd med gravyr. Finns det något värde i denna tror ni? Går det/lönar det sig att renovera?
Jättetack. Får bli ett litet vinterprojekt!Beroende på bredd och vad det är för typ av fjäder verkar det som att det kan finnas ersättningsfjädrar på Ebay. En annan variant vore väl att låta en billigare länk bli donator. Då skulle ju renoveringskostnaden kunna bli försumbar. Jag har ingen erfarenhet av att byta fjädrar i just den där länken så jag vågar inte svara på hur knepigt det är. Har lyckats byta när det varot liknande konstruktion utan att ha extraordinära färdigheter eller exotiska verktyg iallafall. Här finns ledtrådar som borde räcka för att nysta vidare lite: https://omegaforums.net/threads/repairing-vintage-gay-freres-bracelet.129365/
Det var så lite! Ta gärna lite bilder och dela med dig av dina erfarenheter sedan. En liten guide till hur man fixar det där skulle säkert bli ett uppskattat inlägg.Jättetack. Får bli ett litet vinterprojekt!
Jag hade ringt KLM Globen som är auktoriserade. En av deras urmakare har tidigare varit ansvarig för Omegas service.Tack för infon, har ni tips på någon urmakare till detta ändamål?
Vill pantbanken ge 1500 kr för den tror jag det betyder att de är säkra på att det går att göra en hacka på den bara genom att sälja guldet som skrot. Då är 1500 kr förmodligen billigt.Nivia Precision. 18K boett med diamanter enligt pantbank som ville ge 1500kr för den. Vad kan vara rimligt att begära vid en försäljning? Är 1500kr fair? Tack på förhand.
Ser ut att vara äldre boett och nyare insida. Angående värdet får du facit om du väger guldet. 1500 låter billigt, men nog svårt att få mycket mer.Nivia Precision. 18K boett med diamanter enligt pantbank som ville ge 1500kr för den. Vad kan vara rimligt att begära vid en försäljning? Är 1500kr fair? Tack på förhand.
Vet inte svaret men kan tipsa om att kolla morgondagens auktion hos Kaplans där det finns med en -71 och ett gäng -69, du borde alltså få en rätt bra prisbild. Glöm inte att 20% tillkommer på klubbat pris. Annars kan du kika på länken nedan där det finns en pristabell som uppdateras regelbundet.Vad betingar en sådan här för ungefärligt värde idag. Ska vara från -71 och bör väl då också har 861 i sig förutsatt att den är nyservad?
Inte bästa bilden kanske men någon uppskattning kan kanske göras.
Efter att ha granskat utfallet så måste jag säga att jag blev lite förvånad. Trodde nog att de skulle orka uppåt 50k då flera såg fina ut och kanske lite högre än så på något enskilt exemplar. Men verkar som att man kan få vettig vintage Speedmaster för strax över 40 i dagen marknad.Vet inte svaret men kan tipsa om att kolla morgondagens auktion hos Kaplans där det finns med en -71 och ett gäng -69, du borde alltså få en rätt bra prisbild. Glöm inte att 20% tillkommer på klubbat pris. Annars kan du kika på länken nedan där det finns en pristabell som uppdateras regelbundet.
Price Chart
Price Chart Based on Previous SalesPrices are in USD $ and for the head only. Remember to account for a bracelet box or papers if present.Updated for October 2024I have been actively engaged in the…speedmaster101.com
Nja, inkl 20% köparprovision så var väl ingen under 45kSEK? Din skulle väl landa runt 45-50 antar jag. Kanske mer om skicket är väldigt bra men då skulle någon kunnigare än jag behöva fler bilder.Efter att ha granskat utfallet så måste jag säga att jag blev lite förvånad. Trodde nog att de skulle orka uppåt 50k då flera såg fina ut och kanske lite högre än så på något enskilt exemplar. Men verkar som att man kan få vettig vintage Speedmaster för strax över 40 i dagen marknad.
Lite förvånad när man ser hur tex DJ och många andra dragit iväg något enormt men är väl Rolexhypen helt enkelt
Aha jag missade ju provisionen rookiemisstag haha. Ja då ligger de ju ändå i häradet jag tänkte.Nja, inkl 20% köparprovision så var väl ingen under 45kSEK? Din skulle väl landa runt 45-50 antar jag. Kanske mer om skicket är väldigt bra men då skulle någon kunnigare än jag behöva fler bilder.
Som han skriver i länken ovan (Speedmaster 101) så verkar marknaden ha fallit för de vanligare referenserna i vad man kan kalla bra bruksskick/dåligt samlarskick. Kanske en normalisering snarare där tillgång och skick styr snarare än hype? Med det sagt är det skönt för oss som stått utan att äntligen kunna köpa en vettig vintage Speedy till samma pris som en begagnad modern, eller tom billigare. Inget svårt val i min värld.
Jämför utrop 2 med utrop 50 för att se vad skick kan göra. Nu var det lite tveksamhet kring tavlan på utrop 50 men jag väljer att tro att den levererades så som den klubbades i helgen.
Är det kromad boett? Kromad drar ner värdet men ser fin ut i övrigt. Kanske 6-7.000 kr.funderar på att sälja min Zodiac kronograf men vad kan vara rimligt pris?
Troligt 40-50 tal?
Index & visare roseguldfärgade
Landeron 48 som funkar och nollställer som det ska
36,5mm kromad boett
Dom har fina boetter. Och roliga tavlor. Kanske 800kr?Va kan man få för en sån här tro? Som funkar som den ska, mekanisk.
Är det stålboett så runt 1000kr, kromad några hundralappar mindre.Va kan man få för en sån här tro? Som funkar som den ska, mekanisk.
Skulle inte sälja en 36mm VM-Ur i det skicket för under 1500, men det är kanske bara jag.Är det stålboett så runt 1000kr, kromad några hundralappar mindre.
Vad tycker du om denna? Riktigt fint skick tycker jag.Skulle inte sälja en 36mm VM-Ur i det skicket för under 1500, men det är kanske bara jag.
Samma där.Vad tycker du om denna? Riktigt fint skick tycker jag.
Antagligen jag som fått kompispris på min blåa i motsvarande skick. Har en mycket finare med brun (tropic) zontavla som jag ropade hem på tratten för ca 2kkrSkulle inte sälja en 36mm VM-Ur i det skicket för under 1500, men det är kanske bara jag.
Tack! Ja precis, kromad boett.Är det kromad boett? Kromad drar ner värdet men ser fin ut i övrigt. Kanske 6-7.000 kr.
Sådär ser den ut, och gissar att den är helt i stainlessSkulle inte sälja en 36mm VM-Ur i det skicket för under 1500, men det är kanske bara jag.
Hjälper en släkting att värdera några klockor. Vad tror ni detta rörande fina fullset kan vara värt? 38 mm, uttaget från Erikssons Ur i Sundbyberg 1988. Mycket fint skick.
Vulcain cricket
Risig tavla. Osäker på funktionen, men larmet ljudet högt.