• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Patrik J

Rolex
Snubblade på denna goding på armen på en projektkollega. Han hade ingen aning om vad han knallade runt med. Upphittad när han var i tonåren, ingen anmälde den saknad. Ej servad och drar sig 1-2 min dygn. Som ni ser är det inte originallänk.
Min amatörgoogling säger att det är en pre-moon med cal. 321. Stämmer det? Men kollegan är ju nyfiken på vad den kan tänkas vara värd. Mycket battle-scars på både boett och plexi.
IMG_3373.JPG
IMG_3375.JPG
IMG_3376.JPG

Ser ju finfin ut! Visst är det en 321 och troligen ref, 145.012!:) -67. Kan ni öppna huven och bjuda på en bild!

Jag tror att @Patrik J vet mycket om prisläget på dessa.

Är det inte de mindre tryckknapparna? 105.012-66 i så fall.
Har inte kollat priser så mycket på ett tag, men minst 60' för ett orört, charmigt slitet ex borde det väl vara. Lite mindre om det skulle vara 145.012.
Byt absolut ingenting. Putsa plexit och serva om den ska användas. Gör ingenting alls om den ska säljas.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Är det inte de mindre tryckknapparna? 105.012-66 i så fall.
Har inte kollat priser så mycket på ett tag, men minst 60' för ett orört, charmigt slitet ex borde det väl vara. Lite mindre om det skulle vara 145.012.
Byt absolut ingenting. Putsa plexit och serva om den ska användas. Gör ingenting alls om den ska säljas.
Kan kanske vara så! Det var mer helheten och känslan som gav mig det intrycket. Hursom, en fin klocka från 66-67:) Det är så skönt att se en 321 med visarna i behåll. Det var ju vanligt att dom byttes ut!
 

Snårtas

Rolex
Är det inte de mindre tryckknapparna? 105.012-66 i så fall.
Har inte kollat priser så mycket på ett tag, men minst 60' för ett orört, charmigt slitet ex borde det väl vara. Lite mindre om det skulle vara 145.012.
Byt absolut ingenting. Putsa plexit och serva om den ska användas. Gör ingenting alls om den ska säljas.

Kan kanske vara så! Det var mer helheten och känslan som gav mig det intrycket. Hursom, en fin klocka från 66-67:) Det är så skönt att se en 321 med visarna i behåll. Det var ju vanligt att dom byttes ut!

Alltså, Klocksnack. Helt grymt med kunskap och tack för att ni delar med er! Jag tror ägaren kommer tappa hakan när jag berättar vad han bär på armen...
 

Patrik J

Rolex
Kan kanske vara så! Det var mer helheten och känslan som gav mig det intrycket. Hursom, en fin klocka från 66-67:) Det är så skönt att se en 321 med visarna i behåll. Det var ju vanligt att dom byttes ut!

Alltså, Klocksnack. Helt grymt med kunskap och tack för att ni delar med er! Jag tror ägaren kommer tappa hakan när jag berättar vad han bär på armen...
105.012 vs 145.012. Inte alltid så lätt att se skillnad (bortsett från CB-case, rödingar och dubbelfasat baklock). Många 105.012 har dessutom fel tryckknappar efter service. Boetterna är olika men det är svårt att se på bild. 145.012 är längre lugg till lugg och tjockare. Skiljer trots allt en del i pris när det gäller mellanmjölksmodellerna.
IMG_0020.JPG
1B52F764-CA7C-41DF-9D24-8960FB7B25EA-2.JPG
 

Rolfen

Rolex
Gay Freres Bamboo 16 mm med 18mm endlänkar, vad betingar egentligen ett sådant? Visst kan det vara värt en slant eller?
Är riktigt långt (nästan för långt för mig) och i rätt bra skick!
IMG_3182.JPG
IMG_3183.JPG

Har inte bättre bilder just nu tyvärr.
Går att hitta för under 500kr på eBay ifrån England då dom inte uppskattar den utan föredrar sina egna Bonklip. Personligen tycker jag dock Gay Freres variant är bättre. Mitt råd är att låta bli och sälja och lär dig älska det istället. Klart bästa länkvarianten jag har stött på, skönt luftig, passar alla (även xl gubbar som mig) och går att justera superlätt.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Går att hitta för under 500kr på eBay ifrån England då dom inte uppskattar den utan föredrar sina egna Bonklip. Personligen tycker jag dock Gay Freres variant är bättre. Mitt råd är att låta bli och sälja och lär dig älska det istället. Klart bästa länkvarianten jag har stött på, skönt luftig, passar alla (även xl gubbar som mig) och går att justera superlätt.
Hmm, dessa engelsmän... Det ska nog inte säljas, ska bara hitta en klocka det passar på. Det ska nog inte va helt omöjligt. :)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Det här är väl en IWC?

kchJ3lf.jpg


Går det att utifrån den usla bilden säga något om ålder, möjligt urverk eller ungefärlig storlek? Och värde?

Jag kan tyvärr inte fixa fler eller bättre bilder, vet inte ens om den går för tillfället...
 

Psykel

Patek
Det här är väl en IWC?

kchJ3lf.jpg


Går det att utifrån den usla bilden säga något om ålder, möjligt urverk eller ungefärlig storlek? Och värde?

Jag kan tyvärr inte fixa fler eller bättre bilder, vet inte ens om den går för tillfället...
Ser ut som en klassisk IWC-logga, ja. Har dålig koll på IWC, men tycker det ser ut som typisk design från mitten av 50-talet. Nu gissar jag rätt vilt, men med tanke på kronans proportioner, så skulle jag höfta på 34mm.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Tror också att det är herrstorlek i alla fall, men det kan kanske vara allt från 32 till 36 mm. 36 är bärbart, 32 vore tveksamt. Någon här kanske har en likadan klocka?
 

Psykel

Patek
Tror också att det är herrstorlek i alla fall, men det kan kanske vara allt från 32 till 36 mm. 36 är bärbart, 32 vore tveksamt. Någon här kanske har en likadan klocka?
32mm är lika bärbart som 36, tycker jag. Nåt som talar för att det är en större klocka är oversize subsekund. Det betyder ju att verket är lite mindre i förhållande till boetten och sekundvisaren därmed hamnar mer mot mitten jämfört med mindre klockor. Har nog aldrig sett en mindre klocka med oversize subsekund iallafall.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Det här är väl en IWC?

kchJ3lf.jpg


Går det att utifrån den usla bilden säga något om ålder, möjligt urverk eller ungefärlig storlek? Och värde?



Jag kan tyvärr inte fixa fler eller bättre bilder, vet inte ens om den går för tillfället...

Ser ut som 33 mm, ingen bit av 6an under sekunden. Cal 88 från 50-55 ungefär? Inga ref nummer på den här tiden.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Det här är väl en IWC?

kchJ3lf.jpg


Går det att utifrån den usla bilden säga något om ålder, möjligt urverk eller ungefärlig storlek? Och värde?

Jag kan tyvärr inte fixa fler eller bättre bilder, vet inte ens om den går för tillfället...
32mm är lika bärbart som 36, tycker jag. Nåt som talar för att det är en större klocka är oversize subsekund. Det betyder ju att verket är lite mindre i förhållande till boetten och sekundvisaren därmed hamnar mer mot mitten jämfört med mindre klockor. Har nog aldrig sett en mindre klocka med oversize subsekund iallafall.
Ser ut som 33 mm, ingen bit av 6an under sekunden. Cal 88 från 50-55 ungefär? Inga ref nummer på den här tiden.

Ser ut att vara samma boett som min 53a, kronan ser dock fel ut tycker jag, alldeles för smal och liten.

IWC11.jpg


Värde i gott skick 6-800 USD?
 

Psykel

Patek
Ser ut att vara samma boett som min 53a, kronan ser dock fel ut tycker jag, alldeles för smal och liten.

IWC11.jpg


Värde i gott skick 6-800 USD?
Det kan du nog ha rätt i, angående kronan. Min storleksbedömning på 34-36mm var ju baserat på att den såg rätt liten ut. Men 33mm med utbytt för liten krona låter definitivt troligt.
Grymt fin klocka, för övrigt! Har nån liknande IWC på önskelistan!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Detta är bilden jag har att utgå från...
Klockan är en Omega och ska vara 33mm ex krona. Oklart om kronan är original och såklart helt okänd servicehistorik/skick på verk.
Vad tror ni om värde?
Kan det vara en suverän?
IMG_6432.JPG
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det här är väl en IWC?

kchJ3lf.jpg


Går det att utifrån den usla bilden säga något om ålder, möjligt urverk eller ungefärlig storlek? Och värde?

Jag kan tyvärr inte fixa fler eller bättre bilder, vet inte ens om den går för tillfället...
Ser mest ut som de med kal 88 - 89 brukar se ut än de mindre 83 så en gissning att det är en sån (88 lr 89) och då blir det ungefär 34-mm ca om gissningen är riktigt. Runt 6000 privat här hemma är nog normalt om i ok skick. Skicket gör mycket som vanligt.

Edit; tänkte fel. Sänkte det frikostigt satta prisläget med en tusenlapp till vad jag själv blev erbjuden att köpa en nyligen för (men tackade nej) tankspridd:oldman:
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ok, tack! Har du koll på värde?
Skicket avgör ju så det går inte att säga nåt vettigt av en sån bild tycker jag. Funkar den alls, är den trasig, fattas delar? Bilden visar heller inte särskilt bra hur den ser ut. Omegapriser råder ofta mer eller mindre anarki i numer. Utan nån annan info utifrån en sån bild skulle jag personligen inte betala mycket alls. Men det är ju jag...

Med info typ "fungerar", inte över 1500-2000.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Skicket avgör ju så det går inte att säga nåt vettigt av en sån bild tycker jag. Funkar den alls, är den trasig, fattas delar? Bilden visar heller inte särskilt bra hur den ser ut. Omegapriser råder ofta mer eller mindre anarki i numer. Utan nån annan info utifrån en sån bild skulle jag personligen inte betala mycket alls. Men det är ju jag...

Med info typ "fungerar", inte över 1500-2000.
Tack! Dessa är ju lätta/billiga att serva, så tänker att den är värd en dryg tusing iaf...?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
IMG_6968.JPG


Fruktansvärt tråkig bild och endast semi-vintage, men nån kanske har input?
IWC Flatline Quartz annon 1981.
LKAB förtjänstklocka, så den har gravyr. Den har också originalförpackning, instruktioner/försäkringshandlingar från köpet och originalband (tråkigt skick).
Går bra och har original fiskkrona. Nytt batteri och packningar 2017.

5k, är det rimligt - batteridriften till trots?

EDIT
Inte guld, utan bara guld på stål.
 
Topp