• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jasså såpass ok :cool: Har det inte lite att göra med vilken årsmodell det är?
Just den här jag lurar på ska vara en -69.
Pre moln i grymt skick med box och papper är dyrt som fan även om det inte är applied logo etc. Ett bra DONinsert kostar 20-30k ensamt.

Dock ska tilläggas att jag ej är expert alls. Men jag tror ändå den ligger en bra bit norr om 60. Kolla sålda på omega forums
 

PetriS

Panerai
Pre moln i grymt skick med box och papper är dyrt som fan även om det inte är applied logo etc. Ett bra DONinsert kostar 20-30k ensamt.

Dock ska tilläggas att jag ej är expert alls. Men jag tror ändå den ligger en bra bit norr om 60. Kolla sålda på omega

forums
Pre moln i grymt skick med box och papper är dyrt som fan även om det inte är applied logo etc. Ett bra DONinsert kostar 20-30k ensamt.

Dock ska tilläggas att jag ej är expert alls. Men jag tror ändå den ligger en bra bit norr om 60. Kolla sålda på omega forums

Utmärkt tack för input. :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Intressant tack, det verkar vara( förutom en cool klocka) en säker investering !
Finns inga säkra investeringar!
Risk and return gäller även i klockvärlden. Om vi får en global finanskris kan du nog räkna kallt med att folk säljer sina klockor innan de säljer sin bostad med stor förlust och flyttar in i en etta i förorten :)
 

PetriS

Panerai
Finns inga säkra investeringar!
Risk and return gäller även i klockvärlden. Om vi får en global finanskris kan du nog räkna kallt med att folk säljer sina klockor innan de säljer sin bostad med stor förlust och flyttar in i en etta i förorten :)

Haha jo såklart kris kan det bli...men dom brukar oxå passera.. :)
 

PetriS

Panerai
Sådär då har jag accepterat köpet. :)
En sak oroar mig dock. Jag köper på Ebay och på ett Köp nu-avtal där jag fyllde i mina uppgifter till säljare och efter det fick jag en invoice från Ebay via mail där betalning sker med banköverföring.
Är det nån som känner igen förfarandet? :rolleyes:
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Sådär då har jag accepterat köpet. :)
En sak oroar mig dock. Jag köper på Ebay och på ett Köp nu-avtal där jag fyllde i mina uppgifter till säljare och efter det fick jag en invoice från Ebay via mail där betalning sker med banköverföring.
Är det nån som känner igen förfarandet? :rolleyes:
Vill bara tillägga att jag inte kan eller har försökt bedöma äkthet och eller alla delars korrekthet. Min värdering var såklart baserad på antagandet att den är äkta etc men det får du eller ngn annan avgöra :)
 

PetriS

Panerai
Vill bara tillägga att jag inte kan eller har försökt bedöma äkthet och eller alla delars korrekthet. Min värdering var såklart baserad på antagandet att den är äkta etc men det får du eller ngn annan avgöra :)
Det är lugnt! :) Jag tycker mej ha koll på vad är för klocka och hoppas säljaren är reko, det är en risk jag får ta.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tycker denna känns helt ok i pris? Lite tråkigt på lumen kanske, men ändå. Eller är jag fel på det? :)
8858A7EC-70B1-4F1A-90C6-414507B91FC6.png
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sådär då har jag accepterat köpet. :)
En sak oroar mig dock. Jag köper på Ebay och på ett Köp nu-avtal där jag fyllde i mina uppgifter till säljare och efter det fick jag en invoice från Ebay via mail där betalning sker med banköverföring.
Är det nån som känner igen förfarandet? :rolleyes:
Låter som en scam! Låter inte alls säkert! Köper endast via Paypal för någon form av säkerhet!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker denna känns helt ok i pris? Lite tråkigt på lumen kanske, men ändå. Eller är jag fel på det? :)
8858A7EC-70B1-4F1A-90C6-414507B91FC6.png
Jag har inte koll på vad den där modellen borde kosta men den där handlaren brukar generellt ta 2-3 gånger så mycket som känns rimligt. Dessutom, omlumade visare, lume som saknas på tavlan, och inte minst misshandlade skruvar i verket. Tycker det senare säger nåt om kompetensnivån på urmakarna (bysmederna?) som pillat i den där genom åren. Fin modell dock... :)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag har inte koll på vad den där modellen borde kosta men den där handlaren brukar generellt ta 2-3 gånger så mycket som känns rimligt. Dessutom, omlumade visare, lume som saknas på tavlan, och inte minst misshandlade skruvar i verket. Tycker det senare säger nåt om kompetensnivån på urmakarna (bysmederna?) som pillat i den där genom åren. Fin modell dock... :)
Kollade inte verket! Såg bara att den fungerade ”mycket bra” hehe!
 

PetriS

Panerai
Låter som en scam! Låter inte alls säkert! Köper endast via Paypal för någon form av säkerhet!
Ja jag måste erkänna att jag inte känner mej helt trygg med detta. Dock har jag varit i kontakt med Ebay och fått följande svar - However , if you have paid trough
an eBay invoice and the seller is listing from an eBay site that offers bank transfer as a valid payment method then you are protected but this has its own policy -
Jag har gjort klart betalning i alla fall och får helt enkelt vänta och se. Det är en spännande vecka jag har framför mej...o_O:eek::confused:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ja jag måste erkänna att jag inte känner mej helt trygg med detta. Dock har jag varit i kontakt med Ebay och fått följande svar - However , if you have paid trough
an eBay invoice and the seller is listing from an eBay site that offers bank transfer as a valid payment method then you are protected but this has its own policy -
Jag har gjort klart betalning i alla fall och får helt enkelt vänta och se. Det är en spännande vecka jag har framför mej...o_O:eek::confused:
Ok, då får vi hålla tummarna för dig. Har du någon länk till annonsen, eller säljaren?
 

PetriS

Panerai
Låter märkligt då annonser brukar ligga kvar ett tag som ended/sold?
Så tyckte jag också. Säljaren förklarade det med att det inte var en vanlig auktion på eBay. Han har butik på eBay och jag har fått en " Purchase Protection" från eBay.
När betalning och objektet är skickad ska affären synas på mitt konto på eBay.
Det är lite läskigt eftersom jag inte handlat på det här sättet förrut. Men jag känner mej förvånansvärt lugn i magen trots allt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Så tyckte jag också. Säljaren förklarade det med att det inte var en vanlig auktion på eBay. Han har butik på eBay och jag har fått en " Purchase Protection" från eBay.
När betalning och objektet är skickad ska affären synas på mitt konto på eBay.
Det är lite läskigt eftersom jag inte handlat på det här sättet förrut. Men jag känner mej förvånansvärt lugn i magen trots allt.
Ok. Har han inget annat i sin butik som du kan länka till?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det här låter nog lite illavarslande..:shifty: men när han tog bort annonsen så kan jag inte se hans username på eBay. Och jag tänkte ju inte på att notera det i upphetsningen av köpet av den här coola klockan.
Ja, låter ju lite mysko, men det låter ju som om allt skulle kunna vara ok ändå... men är en deal för bra för att vara sann så är ju tyvärr risken ganska stor för att den är det... Vad fick du ge för den om jag får fråga, och vilket land var säljaren ifrån osv? Håll oss gärna uppdaterade, så vi vet.
 

PetriS

Panerai
Ja, låter ju lite mysko, men det låter ju som om allt skulle kunna vara ok ändå... men är en deal för bra för att vara sann så är ju tyvärr risken ganska stor för att den är det... Vad fick du ge för den om jag får fråga, och vilket land var säljaren ifrån osv? Håll oss gärna uppdaterade, så vi vet.
Jadå jag uppdaterar om vad som händer...såvida jag inte blir helt förkrossad över en ev blåsning..:bawling: Enliga säljaren är han italienare som haft en pantbutik i USA som han stängt och har nu flyttat tillbaks till Italien. Jag vill inte skriva priset här men jag betalade betydligt mindre än siffrorna som jag fått här i tråden.
 

PetriS

Panerai
Sådär, då är det bekräftat från eBay. Fakturan
som jag fått kommer inte från dom. *dundersuck* :banghead:
Nu startar en förmodligen lång och smärtsam utredning via min bank, polis osv för att ev kunna få tillbaka betalningen.
Det som egentligen smärtar mej mest är att jag inte får lägga beslag på en tillsynes häftig Speedmaster.
Låt det här bli ett varnande exempel angående köp på eBay! Använd ALLTID PayPal!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Sådär, då är det bekräftat från eBay. Fakturan
som jag fått kommer inte från dom. *dundersuck* :banghead:
Nu startar en förmodligen lång och smärtsam utredning via min bank, polis osv för att ev kunna få tillbaka betalningen.
Det som egentligen smärtar mej mest är att jag inte får lägga beslag på en tillsynes häftig Speedmaster.
Låt det här bli ett varnande exempel angående köp på eBay! Använd ALLTID PayPal!
Lider med dig, så jävla tråkigt med dessa scammare. :( Jag gick också igång när jag såg bilden du postade här på Speedyn med B&P och hoppades den skulle landa på forumet. Hoppas allt löser sig till det bästa.
 
Topp