• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Sådär, då är det bekräftat från eBay. Fakturan
som jag fått kommer inte från dom. *dundersuck* :banghead:
Nu startar en förmodligen lång och smärtsam utredning via min bank, polis osv för att ev kunna få tillbaka betalningen.
Det som egentligen smärtar mej mest är att jag inte får lägga beslag på en tillsynes häftig Speedmaster.
Låt det här bli ett varnande exempel angående köp på eBay! Använd ALLTID PayPal!
Jobbigt läge! Hoppas det löser sig!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Sådär, då är det bekräftat från eBay. Fakturan
som jag fått kommer inte från dom. *dundersuck* :banghead:
Nu startar en förmodligen lång och smärtsam utredning via min bank, polis osv för att ev kunna få tillbaka betalningen.
Det som egentligen smärtar mej mest är att jag inte får lägga beslag på en tillsynes häftig Speedmaster.
Låt det här bli ett varnande exempel angående köp på eBay! Använd ALLTID PayPal!
Fan vad tråkigt! Beklagar! Antar att det var för bra för att vara sant... :(
Om du får tillbaka pengarna och söker en mint pre-moon har du en här.
https://omegaforums.net/threads/omega-speedmaster-145-022-69-1039-516-mint-don.79237/
Inte billig men riktigt fin.
 

PetriS

Panerai
Lider med dig, så jävla tråkigt med dessa scammare. :( Jag gick också igång när jag såg bilden du postade här på Speedyn med B&P och hoppades den skulle landa på forumet. Hoppas allt löser sig till det bästa.
Jobbigt läge! Hoppas det löser sig!

Fan vad tråkigt! Beklagar! Antar att det var för bra för att vara sant... :(
Om du får tillbaka pengarna och söker en mint pre-moon har du en här.
https://omegaforums.net/threads/omega-speedmaster-145-022-69-1039-516-mint-don.79237/
Inte billig men riktigt fin.

Tack alla för omtanken! :)
Banken ger mej tyvärr ingen större förhoppningar utan dom hänvisar till Polisen.
Jag har förståss gjort en anmälan. Banken vill ha en kopia på anmälan och med samtal med polisen så meddelar dom att anmälan skickas till mej om 1 vecka! Det börjar ju bra..:( jag betraktar pengarna som förlorade.
 

PetriS

Panerai

Norken

Panerai
2-Faktor
Sådär, då är det bekräftat från eBay. Fakturan
som jag fått kommer inte från dom. *dundersuck* :banghead:
Nu startar en förmodligen lång och smärtsam utredning via min bank, polis osv för att ev kunna få tillbaka betalningen.
Det som egentligen smärtar mej mest är att jag inte får lägga beslag på en tillsynes häftig Speedmaster.
Låt det här bli ett varnande exempel angående köp på eBay! Använd ALLTID PayPal!
Fy vad jobbigt! Håller tummarna för att det löser sig!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sådär, då är det bekräftat från eBay. Fakturan
som jag fått kommer inte från dom. *dundersuck* :banghead:
Nu startar en förmodligen lång och smärtsam utredning via min bank, polis osv för att ev kunna få tillbaka betalningen.
Det som egentligen smärtar mej mest är att jag inte får lägga beslag på en tillsynes häftig Speedmaster.
Låt det här bli ett varnande exempel angående köp på eBay! Använd ALLTID PayPal!
fy vad tråkigt! lider med dig! hopplöst lätt att bli lurad av idioter på alla möjliga sätt. väldigt tråkig samhällsutveckling. hoppas du inte la i närheten av marknadsvärdet :(
 

PetriS

Panerai
fy vad tråkigt! lider med dig! hopplöst lätt att bli lurad av idioter på alla möjliga sätt. väldigt tråkig samhällsutveckling. hoppas du inte la i närheten av marknadsvärdet :(
Tack för omtanke. Nej jag betalade inte ens hälften av marknadsvärdet. Men onödigt mycket i sjön såklart! Förbannat! :banghead:
Jag var såå nära att avbryta transaktionen men hann inte få svar från eBay angående den falska fakturan.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Sådär, då är det bekräftat från eBay. Fakturan
som jag fått kommer inte från dom. *dundersuck* :banghead:
Nu startar en förmodligen lång och smärtsam utredning via min bank, polis osv för att ev kunna få tillbaka betalningen.
Det som egentligen smärtar mej mest är att jag inte får lägga beslag på en tillsynes häftig Speedmaster.
Låt det här bli ett varnande exempel angående köp på eBay! Använd ALLTID PayPal!
Jättetråkigt, lider med dig! :( Men kunde du inte se vem som var avsändare i mailet med fakturan?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
https://www.ebay.com/help/account/protecting-account/recognising-spoof-emails?id=4195

Mest som en liten påminnelse.
Inte helt relevant i detta fallet, men biten med att om det är eBay själva som skickar så ska meddelandet även dyka upp i "Messages" borde gälla även fakturor.

Jättetråkigt, det som hänt.
Hoppas att det ändå löser sig på något vis.
En fråga bara - igår kväll skrev du att du varit i kontakt med eBay som gav ett någotsånär betryggande besked.
Är det inte lite märkligt att de inte rakt ut skrev att detta kändes fuffens?
 

PetriS

Panerai
https://www.ebay.com/help/account/protecting-account/recognising-spoof-emails?id=4195

Mest som en liten påminnelse.
Inte helt relevant i detta fallet, men biten med att om det är eBay själva som skickar så ska meddelandet även dyka upp i "Messages" borde gälla även fakturor.

Jättetråkigt, det som hänt.
Hoppas att det ändå löser sig på något vis.
En fråga bara - igår kväll skrev du att du varit i kontakt med eBay som gav ett någotsånär betryggande besked.
Är det inte lite märkligt att de inte rakt ut skrev att detta kändes fuffens?

Precis! Och jag har haft en häftig konversation med dom angånde det.
Jag ställde frågan redan i första meddelandet i lördags till dom om fakturan( invoice) var korrekt och från dom, men inte förrän imorse fick jag bekräftat av dom att det inte var skickat från eBay. Det hade räddat mej om jag vetat det tex i söndags.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Vad är det för priser idag på en Omega Speedmaster ref 145022-69ST i gott skick med orginalbox och papper ?
0D71AD3D-0D6B-459D-B255-CF6FA4CC5054.jpeg


Ok, tack då har jag en referens att gå på :)

Lider verkligen med dig @PetriS !
I all välmening, och jag anser mig inte vara någon expert på Speedmasters, men jag tror mig veta att en 145.022 -69ST med DON och som har box och papper är värd betydligt mer än 50/60. Jag tycker själv det är svårt med värdering av speedmasters och har frågat runt lite för att få en uppfattning, men när man ger den här typen av uppskattning till någon är det här ett exempel på när det kan bli fel. Givetvis ska man som köpare själv göra en research, men jag tror vi alla behöver tänka till och vara försiktiga när man man försöker hjälpa till med en värdering. Vad tycker ni andra?
Edit: Såg nu också att det verkar sitta en 1039 länk på den, och de är ju inte direkt billiga heller.
 
Senast ändrad:

PetriS

Panerai
Lider verkligen med dig @PetriS !
I all välmening, och jag anser mig inte vara någon expert på Speedmasters, men jag tror mig veta att en 145.022 -69ST med DON och som har box och papper är värd betydligt mer än 50/60. Jag tycker själv det är svårt med värdering av speedmasters och har frågat runt lite för att få en uppfattning, men när man ger den här typen av uppskattning till någon är det här ett exempel på när det kan bli fel. Givetvis ska man som köpare själv göra en research, men jag tror vi alla behöver tänka till och vara försiktiga när man man försöker hjälpa till med en värdering. Vad tycker ni andra?

Tack för sympatierna! :)
Angående värderingar här så lastar jag absolut ingen. Jag såg själv tex på Chrono24 att referensen där låg i trakten 80-100k. Jag hade köpt klockan ändå och det här är helt och hållet min tabbe. Jag blev alldeles för ivrig att lägga beslag på denna godbit, så jag missade alla varningsklockor...lågt pris, köp utanför eBay, kollade inte upp säljaren m,m.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tack för sympatierna! :)
Angående värderingar här så lastar jag absolut ingen. Jag såg själv tex på Chrono24 att referensen där låg i trakten 80-100k. Jag hade köpt klockan ändå och det här är helt och hållet min tabbe. Jag blev alldeles för ivrig att lägga beslag på denna godbit, så jag missade alla varningsklockor...lågt pris, köp utanför eBay, kollade inte upp säljaren m,m.
Jag tycker bara det är så tråkigt när sånt här händer och jag vill gärna att vi ska hjälpas åt att förhindra det. Det känns som att om du hade fått en mer rimlig värdering utifrån klockans faktorer så som box och papper, ett DON insert, en 1039 länk och klockans fina skick, att man kunnat dra slutsatsen att affären var lite för bra för att vara sann och på så sätt kunnat förhindra att du blev lurad. Tråkigt, men jag hoppas det löser sig och att vi kanske kan lära oss något av det.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag tycker bara det är så tråkigt när sånt här händer och jag vill gärna att vi ska hjälpas åt att förhindra det. Det känns som att om du hade fått en mer rimlig värdering utifrån klockans faktorer så som box och papper, ett DON insert, en 1039 länk och klockans fina skick, att man kunnat dra slutsatsen att affären var lite för bra för att vara sann och på så sätt kunnat förhindra att du blev lurad. Tråkigt, men jag hoppas det löser sig och att vi kanske kan lära oss något av det.
Lite blandade känslor här. På ett sätt håller jag med dig om att bara folk med verklig koll ska svara men då kommer nästan ingen känna sig kompetent nog vilket i slutändan leder till att man inte får svar. @PetriS fick från mig och andra direkt veta att 60 var väldigt lågt, om än inget specifikt värde. Då kunde han ändå lägga ihop svaren och få en bild av att 60 var absolut minimum men troligen mkt högre. Då kunde han dra slutsatsenatt det var för bra för att vara sant.

Missförstå mig inte nu. Jag känner stor sympati och tycker det är supertråkigt! Jag är själv ofta förhastad och förstår att man bli ivrig, så inget konstigt alls. Som sagt mycket tråkigt på alla vis, men jag tror kanske inte lösningen är att kräva korrekta värden. Då kommer man inte få några svardå priserna ändras hela tiden. Man kan ju inte ens kolla priser från i höstas på många modeller.
 

PetriS

Panerai
Jag tycker bara det är så tråkigt när sånt här händer och jag vill gärna att vi ska hjälpas åt att förhindra det. Det känns som att om du hade fått en mer rimlig värdering utifrån klockans faktorer så som box och papper, ett DON insert, en 1039 länk och klockans fina skick, att man kunnat dra slutsatsen att affären var lite för bra för att vara sann och på så sätt kunnat förhindra att du blev lurad. Tråkigt, men jag hoppas det löser sig och att vi kanske kan lära oss något av det.

Ja det där med -för bra för att vara sant- vet jag ju men det förbisåg jag just denna gång. Man hoppas alltid på det där stora fyndet.
Som sagt ingen ska lastas för min chansning.
Min bank har för övrigt begärt en återbetalning från säljarens bank i Italien, så med lite god vilja från deras sida...ett litet gnutta hopp har har jag kvar.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Lite blandade känslor här. På ett sätt håller jag med dig om att bara folk med verklig koll ska svara men då kommer nästan ingen känna sig kompetent nog vilket i slutändan leder till att man inte får svar. @PetriS fick från mig och andra direkt veta att 60 var väldigt lågt, om än inget specifikt värde. Då kunde han ändå lägga ihop svaren och få en bild av att 60 var absolut minimum men troligen mkt högre. Då kunde han dra slutsatsenatt det var för bra för att vara sant.

Missförstå mig inte nu. Jag känner stor sympati och tycker det är supertråkigt! Jag är själv ofta förhastad och förstår att man bli ivrig, så inget konstigt alls. Som sagt mycket tråkigt på alla vis, men jag tror kanske inte lösningen är att kräva korrekta värden. Då kommer man inte få några svardå priserna ändras hela tiden. Man kan ju inte ens kolla priser från i höstas på många modeller.
Jag förstår dig och Nej några exakta värden existerar ju inte riktigt i vintagevärlden, mer olika prisspann. Jag vill nog hävda att även "minimum 60" är ganska långt ifrån vad den typen av klockor går för enligt den erfarenhet jag har. Jag är som jag tidigare sagt ingen expert, men försöker följa prisutvecklingen på den referensen då jag själv har samma modell som jag funderar på att sälja och jag tycker priser på Speedmasters kan vara lite spretiga. Detta objekt såg ut att vara i ett orört skick med samtliga, av klocksamlare, önskade "features" där många är beredd att betala ganska mycket för respektive del var för sig, exempelvis DON-inset, 1039 länk, box och papper osv. Givetvis är ju alla fria att komma med sina antaganden efter de erfarenheter man har, men om man går på en känsla eller tror sig ha en uppfattning så kan det kanske vara bra att skriva det, och då gärna med grund i någon tidigare försäljning eller auktion exempelvis. Jag tycker bara att det är tråkigt om någon skriver ett så pass missvisande pris att det leder till att någon åker på en nit, det gäller ju såklart både upp och ner. Men det är bra att diskussionen kring detta förs så vi kan lära oss antar jag.
 

joca

Patek
2-Faktor
@PetriS varför inväntade du inte svar från ebay när du var osäker?
En extra dag eller två hade väl inte skadat?

Vill inte strö salt i såren utan undrar mest :)
 

RobRoy

Panerai
2-Faktor
Lider verkligen med dig @PetriS !
I all välmening, och jag anser mig inte vara någon expert på Speedmasters, men jag tror mig veta att en 145.022 -69ST med DON och som har box och papper är värd betydligt mer än 50/60. Jag tycker själv det är svårt med värdering av speedmasters och har frågat runt lite för att få en uppfattning, men när man ger den här typen av uppskattning till någon är det här ett exempel på när det kan bli fel. Givetvis ska man som köpare själv göra en research, men jag tror vi alla behöver tänka till och vara försiktiga när man man försöker hjälpa till med en värdering. Vad tycker ni andra?
Edit: Såg nu också att det verkar sitta en 1039 länk på den, och de är ju inte direkt billiga heller.
Därför skrev jag ett frågetecken och du kunde rätta mig direkt!Vi är på forum och vi ska diskutera om såna situationer!
Det är svårt att värdera vintage bästa set att få rätt på priser är att sälja dem på auktioner men inte i Sverige!
För länge sen ville du köpa delar av mig och du värderade dem mycke lägre en dem vå värda. Därför har inte såld dem. Det inte lätt med gammal mögel. :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Därför skrev jag ett frågetecken och du kunde rätta mig direkt!Vi är på forum och vi ska diskutera om såna situationer!
Det är svårt att värdera vintage bästa set att få rätt på priser är att sälja dem på auktioner men inte i Sverige!
För länge sen ville du köpa delar av mig och du värderade dem mycke lägre en dem vå värda. Därför har inte såld dem. Det inte lätt med gammal mögel. :)
Länge sen? Priserna går ju upp hela tiden. Det är inte svårt att missa :) oavsett delar eller klockor. Hade gärna köpt t.ex en 16710 för 27k som jag blev erbjuden en för 2012 istället för att betala 80-90k idag.
 

PetriS

Panerai
@PetriS varför inväntade du inte svar från ebay när du var osäker?
En extra dag eller två hade väl inte skadat?

Vill inte strö salt i såren utan undrar mest :)

Du det undrar jag oxå nu såhär i efterhand. Banköverföring genomförs ändå inte på helgdagar.
Men jag var så ivrig och upphetsad över att lägga beslag på den här klockan så förnuftet funkade inte. Jag var rädd att kanske en annan köpare skulle stå på tur om jag inte genomförde överföringen.
Det roliga är att säljaren fortfarande svarar på mail- nu senast att han inte sett att banköverföring är genomförd- Jo hejsan säger jag! Han förhalar väl det hela...men att han svarar överhuvudtaget är skumt.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
@Gummo sluta gilla för helvete och värdera istället, behöver ju hjälp =)
Förövrigt har ingen ngn sin värderat en klocka jag postat på ks , kan du bli den första ? :nailbiting::)
 
Topp