• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Gummo

Joker
2-Faktor
@Gummo sluta gilla för helvete och värdera istället, behöver ju hjälp =)
Förövrigt har ingen ngn sin värderat en klocka jag postat på ks , kan du bli den första ? :nailbiting::)
Avsaknad av den lite coolare MN-decomp-bezel drar Gvs ner värdet ;) Har ärligt inte följt med utvecklingen. Hos handlare/auktion säkert norr om 30’. Ligger ju några (osålda buy-now) på eBay med i sämre skick runt 40.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kan bero på att du verkar köpa/sälja som affärsverksamhet? Vad vet jag.
Säljer bara sådant jag inte tycker är värt och spara på eller objekt jag tröttnat på. Men klockan har ju ett värde oavsett vad jag gör med den ? , eller när man tröttnar på en klocka måste man väl inte sälja eller byta den på KS ? :)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Avsaknad av den lite coolare MN-decomp-bezel drar Gvs ner värdet ;) Har ärligt inte följt med utvecklingen. Hos handlare/auktion säkert norr om 30’. Ligger ju några (osålda buy-now) på eBay med i sämre skick runt 40.

Ok tack för hjälpen ! Håller med dig, tycker verkligen att din Bezel är bra mycket råare
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag kan tippa på ett ungefär vad bara klockan
är värd. Men det som jag tycker är inteessant är när det nästan är ett full set. Hur mycket det spelar in på detta mögel. Det har jag inte en blekaste koll på
Ok. Då skulle jag gärna veta vad du tycker för endast klocka :)
Jag personligen skulle betala ett par tusen extra men inte så jättemycket.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Då skulle jag gärna veta vad du tycker för endast klocka :)
Jag personligen skulle betala ett par tusen extra men inte så jättemycket.
Har sett väldigt blandat spann prismässigt på dessa klockor. Är dålig på Kontiki överlag , men om jag själv får gissa tror jag som dig.
Att 25k plus/minus några tusen känns rimligt
för ett hyffsat korrekt marknadspris.
Men om någon betalar 2k extra eller 15k extra för resten som följer med har jag inte en susning om. Det va därför jag ville ha hjälp , det är ju en ”värderingstråd” jag postar i.
Postar inte här för att jag vet exakt värde och bara drygar mig:facepalm: :)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Men i ärlighetens namn så är denna nöten svårast att knäcka bland mina mögel klockor. Informationen angående klockan och säljstatistik existerar knappt.
Men den ligger mig varmt om hjärtat fastän den är rejält tilltufsad :happyhappy:
8E140379-D9B9-484B-84A5-8593444132B2.jpeg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Vad har det med inlägget du citerar? Ett skambud är ett skambud även om det var länge sedan.
Att han menade att dagens värdering skulle varit densamma som för "länge sen" då han värderade hans saker då. Så tolkade åtminstone jag det. Delarna har gått upp i pris och är inte lika lite värda då som nu
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att han menade att dagens värdering skulle varit densamma som för "länge sen" då han värderade hans saker då. Så tolkade åtminstone jag det. Delarna har gått upp i pris och är inte lika lite värda då som nu
Förstår inte varför du tolkar det så, men det får Inläggsskaparen berätta hur det är.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Sedan är det ju lite såhär med värderingar. Ska folk köpa jämför man gärna med två år gamla KSannonser men när folk ska sälja kikar man gärna på Shucktheoyster.com eller liknande :)
 

RobRoy

Panerai
2-Faktor
Att han menade att dagens värdering skulle varit densamma som för "länge sen" då han värderade hans saker då. Så tolkade åtminstone jag det. Delarna har gått upp i pris och är inte lika lite värda då som nu
jag menade att hans värdering vår dåligt från början! för 2år sen! och skulle inte jämföra det med dagens värdering!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
jag menade att hans värdering vår dåligt från början! för 2år sen! och skulle inte jämföra det med dagens värdering!
Först vill jag poängtera att problemet jag tog upp gäller generellt, det var aldrig min mening att hänga ut specifikt dig så du ska inte ta illa vid dig, och har du det så ber jag om ursäkt. Jag är bara ute efter att vi ska lära oss och försöka förhindra att någon blir lurad, den här diskussionen bidrar ju också till just detta när den lyfts.

Sen är jag lite osäker på vad värdet på dina delar som vi diskuterade för 3 år sedan har med tidigare diskussion att göra, eller om du menar att jag också har svårt att sätta ett värde? Isf är jag den förste att erkänna att jag har det. Som jag minns det ville du inte ge mig något pris och jag hade dessutom svårt att uppskatta värdet på det du du ville sälja och jag påtalade också det flera gånger. Även fast vi pratades vid ett par tillfällen fick jag aldrig ett pris av dig och då blir det ju ganska svårt att köpa något, jag gav dig säkert ett bud, men det var för att försöka sätta igång diskussionen kring pris. Med allt detta sagt så tycker jag att den här typen av problem genererar ett värde när den diskuteras och det är därför jag tar upp det. Allt gott :)
 

Tidlös

Omega
IMG_20180720_142517.jpg
Klockan är i mintskick i min mening, originalglas och originalkrona märkt Omega. Går fint med 10+ Tim i gångreserv. Har en tanke vad den borde vara värd men hör gärna vad ni andra tänker!
Årtal ca. 1954. Diameter 35mm.
Ref: CAL266 Serie: 1483xxxx 2791-5.
 

Bilagor

  • IMG_20180720_142602.jpg
    IMG_20180720_142602.jpg
    105.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_20180720_142537.jpg
    IMG_20180720_142537.jpg
    96.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_20180720_142510.jpg
    IMG_20180720_142510.jpg
    180.7 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
IMG_20180720_142517.jpg
Klockan är i mintskick i min mening, originalglas och originalkrona märkt Omega. Går fint med 10+ Tim i gångreserv. Har en tanke vad den borde vara värd men hör gärna vad ni andra tänker!
Årtal ca. 1954. Diameter 35mm.
Ref: CAL266 Serie: 1483xxxx 2791-5.
Ser väldigt fin ut!
Tror dock inte att guld på stål är premium, utan snarare tvärtom. Höftar med ett ganska brett spann - 4-5 000 kr.

När du skriver gångreserv på 10+ timmar så antar jag att du menar väsentligt mycket mer?
Annars är det ju något som är knas.
 

Tidlös

Omega
Ser väldigt fin ut!
Tror dock inte att guld på stål är premium, utan snarare tvärtom. Höftar med ett ganska brett spann - 4-5 000 kr.

När du skriver gångreserv på 10+ timmar så antar jag att du menar väsentligt mycket mer?
Annars är det ju något som är knas.

Ja den går nog säkert 20 men har inte klockat det så precist på ett bra tag. Den har mest legat och vågar inte heller dra upp den för mkt.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ja den går nog säkert 20 men har inte klockat det så precist på ett bra tag. Den har mest legat och vågar inte heller dra upp den för mkt.
Vågar inte dra upp den ordentligt? Inget klockan mår dåligt av - snarare tvärt om. Att en klocka går i 10-timmar är inte speciellt bra.

Vad gäller värdet tror jag det hamnar strax över 3’ om allt funkar som det ska.
 

Heimby

Cartier
Hej!
En kille här på forumet vill sälja denna Certina DS-2 för 2000kr "Head only". Den är cirka 50 år gammal.
Vad tycker folket? Bra eller dåligt pris? Sedan undrar jag lite över tillförlitligheten och service pris.
20180704_194031-jpg.853053
 
  • Like
Reactions: Beo

Anstalten

Breitling
Hej!

Jag har en arvsklenod i form av ett fickur i guld från Omega. Skulle vilja veta lite mer om detta, men hittar inga serienr eller modellnr. Hade varit kul att veta ålder och ev värde!
 

Bilagor

  • 1058316D-D2CC-4588-95BA-BB51E1CDA241.jpeg
    1058316D-D2CC-4588-95BA-BB51E1CDA241.jpeg
    121.2 KB · Visningar: 2
  • Like
Reactions: Beo
Topp