• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Nygren

Audemars
2-Faktor
Hej!

Jag har en arvsklenod i form av ett fickur i guld från Omega. Skulle vilja veta lite mer om detta, men hittar inga serienr eller modellnr. Hade varit kul att veta ålder och ev värde!
Har du öppnat den och kollat efter stämplar på insidan? Värdet brukar tyvärr bara vara runt skrotguldsvärdet
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Lite sugen på denna. Men ser den Kosher ut? Och precis som tråden antyder, vad är ett rimligt pris? ;)
10ABFAED-425E-4223-9F4F-3308D66FF0A9.png
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Är de osedvanligt fina, som den ser ut att kunna vara fast det är svårt att döma av en bild, i det zontavleutförandet blev inte jag överraskad av ett slutpris på runt 1000, kanske t.o.m. väntade mig det. Fast en del hänger på storleken. Ser lite liten ut.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Ser fin ut! Finns ingen vinning i att måla om en sån där. Är det stål? Isåfall runt 400 kr :)

Tycker allt den är värd lite till va? 600-700kr, tycker sen ser fin ut. Borde absolut vara orginal.

Vilken storlek har den? 33 mm? Fin zontavla. Tycker nog den kan vara värd ca 1000kr, allra helst om den är 34-35 mm.

Sen är frågan vad kosher är i detta fall? Har aldrig hört talats om märket.

Är de osedvanligt fina, som den ser ut att kunna vara fast det är svårt att döma av en bild, i det zontavleutförandet blev inte jag överraskad av ett slutpris på runt 1000, kanske t.o.m. väntade mig det. Fast en del hänger på storleken. Ser lite liten ut.

Tack till alla! Den ska vara fungerande och 35mm men blev inget köp denna gång. Blev lite dyrare än vad jag ville. Slutade på 750 plus provis så strax under tusenlappen.
@Criss Cross med kosher menade jag om allt såg rätt ut men man kanske inte kan säga så?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack till alla! Den ska vara fungerande och 35mm men blev inget köp denna gång. Blev lite dyrare än vad jag ville. Slutade på 750 plus provis så strax under tusenlappen.
@Criss Cross med kosher menade jag om allt såg rätt ut men man kanske inte kan säga så?
Ok, synd att det inte blev något köp.
Menade att jag inte hade koll på märket, vad det ska vara för verk i, mm.

Var såldes den?
 

Diogenes

Cartier
Eftersom vintagemarknaden svänger som aldrig förr och det nästintill är omöjligt att följa med i alla svängar undrar jag om någon vet värdet på följande två ur som jag tänkt avyttra:

1. En nära NOS Breitling Chronomat ref: 769 med Venus 175. Jag vågar nog lova att den är opolerad.
C30A47D1-844A-4E3A-9526-19F42AD611EB.jpeg


2. En nyservad Tissot Pointerdate med svart/grå zontavla.

164E362F-28A9-4763-A5BB-73012B4393FC.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Eftersom vintagemarknaden svänger som aldrig förr och det nästintill är omöjligt att följa med i alla svängar undrar jag om någon vet värdet på följande två ur som jag tänkt avyttra:

1. En nära NOS Breitling Chronomat ref: 769 med Venus 175. Jag vågar nog lova att den är opolerad.
C30A47D1-844A-4E3A-9526-19F42AD611EB.jpeg


2. En nyservad Tissot Pointerdate med svart/grå zontavla.

164E362F-28A9-4763-A5BB-73012B4393FC.jpeg
Breitlingen typ 19'
 
Jag gillar mindre ur, men kolla proportionerna på visarna. Det där är klart en dam- eller barnklocka snarare än en liten herrklocka. Och så är den som sagt kromad (stainless steel back skvallrar om det). Ett par hundralappar, eftersom den är i okej skick.
Ja så kan det nog vara. Jag gav ett par hundralappar så ingen större skada skedd. Sen har jag riktigt taniga handleder, får se hur den sitter när den dyker upp :).
 

Mansfeldt

Breitling
Hejhej!
Jag funderar på att försöka hitta mig en Omega Seamaster 200 (1441).
Men har kollat runt och det är ju en djungel av både olika modeller men också väldigt stor skillnad på priserna.
Vad är skäligt att betala för en sådan vintageklocka? Eller vad ska jag tänka på mellan fe olika modellerna? Någon kunnig? :)
Tack för hjälpen på förhand!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
https://www.tradera.com/item/190120/315918296/rolex-submariner-16613-fullset

Vad tycks? Klocka i sig förefaller vara helt korrekt och än så länge inom en rimlig nivå...dock är jag lite misstänksam mot att det är två relativt nya användare som som krigar mot varandra, jag får känslan av att killen själv kanske bumpar priser! vad tror ni?

Säljaren har ett omdöme och då som köpare.

Hur det kan komma sig att säljaren har olika betalalternativ som swish och bankkort förstår jag inte. Man ska ha minst fem säljomdömen de senaste tolv månaderna för att kunna erbjuda annat än paypal eller klarna. Jag är exempelvis inte betrodd till det trots idel positiva sen millenieskiftet. Eller så anses inte Rolex sån högriskkategori som exempelvis Omega för där går det då inte för sig. Ofattbart.

Nej, jag skulle inte köpa nåt i den prisklassen på Tradera av en så ny säljare som jag inte känner till och dessutom med presumtivt suspekta bud..
 
Senast ändrad:

Salesmayne

Panerai
Säljaren har ett omdöme och då som köpare.

Hur det kan komma sig att säljaren har olika betalalternativ som swish och bankkort förstår jag inte. Man ska ha minst fem omdömen de senaste tolv månaderna för att kunna erbjuda annat än paypal eller klarna. Jag är exempelvis inte betrodd till det trots idel positiva sen millenieskiftet. Eller så anses inte Rolex sån högriskkategori som exempelvis Omega för där går det då inte för sig. Ofattbart.

Nej, jag skulle inte köpa nåt i den prisklassen på Tradera av en så ny säljare som jag inte känner till och dessutom med presumtivt suspekta bud..

Helt med dig, gjorde valet på toa precis. Både budhistoriken samt att säljaren är en novis gör det alldeles för riskfyllt. Hade han bott i Skåne så kunde jag iaf kört till honom och tagit hand om det på plats. Ähhh....Subban får vänta!
 

Tidlös

Omega
Ser väldigt fin ut!
Tror dock inte att guld på stål är premium, utan snarare tvärtom. Höftar med ett ganska brett spann - 4-5 000 kr.

När du skriver gångreserv på 10+ timmar så antar jag att du menar väsentligt mycket mer?
Annars är det ju något som är knas.

Har gått i 26 timmar nu på en uppdragning med en diff på under en minut. Känns väl rätt hyffsat för en klocka från 1954?
 
Topp