• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Den går fortfarande. Själv tycker jag att 24+ låter väldigt bra för en klocka från 50-talet, originalen hade väl oftast 48 timmar och ibland 72?
45 h i det här fallet tror jag. Håller med om att mycket mindre än så är en tydlig indikation på servicebehov. Precis som att den stora gångavvikelsen är det. Det där verket har naturligtvis potential att prestera mycket bättre än en minuts avvikelse per dygn.

Hej!
Vad tycker ni skulle vara ett bra pris för denna Eterna-matic 2000. Som ni kanse är 24H-ringen lite böjd (är det enkelt att fixa?).
5c60046b-cab1-46f0-a02a-22e82a8f4e92-jpeg.816356

Hur bedömer man lättast om en boett är kromad? Och vad innebär egentligen kromad? Sorry för dumma frågor :)

Äh. Ingen dum fråga

Ett ganska säkert tell är om det står "Stainless Steel Back" på boettlocket.
Skulle det istället stå "All stainless steel" eller bara "Stainless Steel"

Ofta är boetten i någon mässingslegering som sedan är belagd med ett "kromat" ytskikt.
Fördelen är att det är rejält okänsligt mot repor, men nackdelen är att det gärna blir anlupet över tid (se bild).

Military-WWII.jpg

Många som skyr kromat/fulmetall som pesten.

Äh. Ingen dum fråga

Ett ganska säkert tell är om det står "Stainless Steel Back" på boettlocket.
Skulle det istället stå "All stainless steel" eller bara "Stainless Steel"

Ofta är boetten i någon mässingslegering som sedan är belagd med ett "kromat" ytskikt.
Fördelen är att det är rejält okänsligt mot repor, men nackdelen är att det gärna blir anlupet över tid (se bild).

Military-WWII.jpg

Många som skyr kromat/fulmetall som pesten.
Aha då hänger jag med. Stort tack!

Har förköpt mig som vanligt och behöver nog rensa lite...
Vad tror ni är vettigt för dessa?

Atlantic jumbo 36mm i löjligt bra skick (jag polerar glaset innan fsg). Länk säljs ej.
IMG_20180716_075124.jpg

Stor (38mm) skin diver i grymt skick med blank tavla och sköldindex. Helt rätt Mao ;) Tropic säljs ej
IMG_20180711_180104_01.jpg

Möjligtvis lite OffTopic men tänkte värdera min DJ och få intyg. Är det Kaplans som gäller eller vilka andra kan man gå till? Syftet är att få pris på klockan men framförallt att ha klockan försäkrad om något händer.

Förresten vad tror ni om värdet? Grå tavla (lite ovanlig, kul!), inga papper eller box.

klocka (2).jpg

Möjligtvis lite OffTopic men tänkte värdera min DJ och få intyg. Är det Kaplans som gäller eller vilka andra kan man gå till? Syftet är att få pris på klockan men framförallt att ha klockan försäkrad om något händer.

Förresten vad tror ni om värdet? Grå tavla (lite ovanlig, kul!), inga papper eller box.

klocka (2).jpg
Yes, Kaplans är väl de som funkar bäst.

Hej!

Tänkte kolla med er vad ett rimligt pris för en Iwc 816 från 1969 kan vara värd, då jag kanske får en i inbyte. Inga tillbehör.
Och ifall man skulle tröttna på den tror ni den är lättsåld?
Tacksam för svar
96ee54fe-90d7-11e8-a344-5348261970f5.jpeg

Hej!

Tänkte kolla med er vad ett rimligt pris för en Iwc 816 från 1969 kan vara värd, då jag kanske får en i inbyte. Inga tillbehör.
Och ifall man skulle tröttna på den tror ni den är lättsåld?
Tacksam för svar
96ee54fe-90d7-11e8-a344-5348261970f5.jpeg
Wow! Sjukt cool!
Tror inte att den är våldsamt lättsåld, om jag ska vara ärlig. Den är väl kanske lite väl sjuttiotalig i sitt utseende.
Strax under trettio om det ska gå snabbt, strax över om du har lite mer tid(?).

Hej,
Vad tror ni om en sån här, vad ska man betala mellan tummen och pekfingret?
Certina DS 288(00) hi beat, tidigt 70-tal. ”Går bra” men ingen servicehistorik, ej originallänk. Fin baksida.
Med vänlig hälsning,
Matts

Ej samma som på bild men likadan
DBA49E06-D43F-4AD9-AB1E-3A92C67FB53B.png

Funderar på att rensa i samlingen å denna kan vara först ut, då jag gärna säljer på forumet så undrar jag vad rimligt pris kan vara?

Camy Sputnik
Super Automatic 25 Jewels
Märkt Goldfilling 20 MLB
Okänd servicehistorik men skulle nog må bra av det. Inte hunnit tidstesta än.

Lite bilder
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    77.7 KB · Visningar: 2
  • Like
Reactions: Beo
Det är H556 och H357, alldeles korrekt. Tänkte ifall du visste, tack trots.. :)
Verkar inte vara jätteheta tyvärr, eller som jag säger, prisvärda :) De ana-digi som verkar ha något större värde verkar vara den första H127 och H558/H601 Arnie/Bond. H556 verkar gå för några hundringar till en lusentapp i okej skick. H357 som var den andra ana-digi är väl något dyrare (speciellt H357-5040 som kostar en hel del) Din verkar dock vara i ganska risigt skick och saknar orginallänken så den är nog inte värd mer än din H556 trots att den är äldre. 81års modell H357 är nog värda några hundra till då det var första årgången.

Verkar inte vara jätteheta tyvärr, eller som jag säger, prisvärda :) De ana-digi som verkar ha något större värde verkar vara den första H127 och H558/H601 Arnie/Bond. H556 verkar gå för några hundringar till en lusentapp i okej skick. H357 som var den andra ana-digi är väl något dyrare (speciellt H357-5040 som kostar en hel del) Din verkar dock vara i ganska risigt skick och saknar orginallänken så den är nog inte värd mer än din H556 trots att den är äldre. 81års modell H357 är nog värda några hundra till då det var första årgången.
Tack för ditt svar. Ja dem är i rätt risigt skick.
Kanske kan flippa dem för några hundralappar. Ska gräva lite i det.
Allt gott
/S

Tillbaka
Topp