• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Supertack, otroligt värdefullt! Står nog över denna i såfall även om jag tyckte den var snygg :)
Boetten är en 6138-8020 (som skall ha vit/silvrig tavla med svarta subdials). Tavlan ser ut att komma från en 6138-3002 (som ibland kallas jumbo eftersom det är en av de större 6138 modellerna. 6138-8020 i fint skick är klart dyrare än 6138-3002 (som är vanligare). I det här skicket är den dock inte värde mycket, det är en ren franken. Finns mycket bättre exemplar av båda modellerna att få tag på!

Titta här för en bra sammanställning av 6138 serien
https://forums.watchuseek.com/f281/...-reference-guide-1608554.html#/topics/1608554
6138-8020 finns som helsvart variant också, men då med guldindex och guldlogga, samt vita visare. Svårt att se på denna bild men det ser ut att vara den tavlan. 6138-3002 har flera skillnader, t.ex. att index ligger på en egen nivå, samt att den har index vid klockan 9 och 3, vilket denna inte har.

6138-8020 finns som helsvart variant också, men då med guldindex och guldlogga, samt vita visare. Svårt att se på denna bild men det ser ut att vara den tavlan. 6138-3002 har flera skillnader, t.ex. att index ligger på en egen nivå, samt att den har index vid klockan 9 och 3, vilket denna inte har.
Tack för svar!
Hm okej, bilden på tavlan är ju kanske inte superbra, svårt att avgöra något alls med säkerhet. Men menar du att det finns en Seiko som ska se ut just så här och att detta inte nödvändigtvis behöver vara en franken?

Tack för svar!
Hm okej, bilden på tavlan är ju kanske inte superbra, svårt att avgöra något alls med säkerhet. Men menar du att det finns en Seiko som ska se ut just så här och att detta inte nödvändigtvis behöver vara en franken?
Finns ingen som ser exakt ut som denna. Med svart tavla skall den vara guldpläterad. Kan vara en sån som de slipat/polerat bort all plätering på.

Den skall i så fall se ut så här
6138-8020-3.jpg

Tack för svar!
Det är nog tyvärr fortfarande Franken, då den svarta pandan ska ha guldig boett, och guldig text på Tachy-ringen. Jag tror att det handlar om en vit panda med bytt tavla i detta fall. Se bilden på de två versionerna t.ex här: https://www.timekeeper.co.nz/forum/...ient-citizen-forum/5299-seiko-6138-8020-panda
Edit: PR1973 hann före :)

Finns ingen som ser exakt ut som denna. Med svart tavla skall den vara guldpläterad. Kan vara en sån som de slipat/polerat bort all plätering på.

Den skall i så fall se ut så här
6138-8020-3.jpg
Jättetack för klargörande, uppskattas mycket!
Avstår nog denna, lite känslig för franken vilket är synd för jag tycker nog kombon stål/svart-vita visare/svart tavla är snyggare än både pandan och den guldpläterade :)

Hej!
Jag är helt ny här på forumet och jag har fått ärva en Heuer Autavia från min gamle far, klockan tror jag är från 70-talet någon gång.

Den har inget armband och är ganska så repig i glaset, tidtagningen verkar fungera men hur får jag igång klockan?
Behöver jag byta batteri, dra upp den eller göra något annat för att få igång den?
Behöver man lämna in den på service, om jag vill byta ut glaset och köpa ett nytt armband, var kan man göra det någonstans?
Hur ligger värdet till på en sån här klocka?
Är det dumt att börja använda den som vardagsklocka eller ska jag spara den istället?
Ligger frågan i fel tråd så flytta den gärna.

Bilagor

• 20180807_002641.jpg
    20180807_002641.jpg
    297.5 KB · Visningar: 7
Hej!
Jag är helt ny här på forumet och jag har fått ärva en Heuer Autavia från min gamle far, klockan tror jag är från 70-talet någon gång.

Den har inget armband och är ganska så repig i glaset, tidtagningen verkar fungera men hur får jag igång klockan?
Behöver jag byta batteri, dra upp den eller göra något annat för att få igång den.
Behöver man lämna in den på service, om jag vill byta ut glaset och köpa ett nytt armband, var kan man göra det någonstans?
Hur ligger värdet till på en sån här klocka?
Är det dumt att börja använda den som vardagsklocka eller ska jag spara den istället?
rohu
Hej,

välkommen till forumet! Det där är en riktigt tidig 1163 Autavia som ser ut att vara helt original. Om den inte går så lär den behöva en service. Tyvärr inte helt lätt att lösa i Sverige på ett bra sätt men det finns bra urmakare utanför landets gränser. Glaset är inga problem att få tag på om det inte går att polera det som sitter där. Ett svart armband i rally/racing stuck passar fint och går att hitta lite här och där.

Skickar dig lite tips på ställen att serva den på och värdet i ett PM.

FBD54EA1-9943-40DC-AF79-95981CF49F35.jpeg
Köpte den här för några månader sen för 3500 på Bukowskis. Aldrig använt den och jag gissar att jag gav ett överpris.
Vad kan jag få tillbaka?

Vad brukar en Vintage Tudor prince oysterdate two-tone med 14k guld bezel och 2824-2 automatic verk vara värd? Och vad skulle en service kosta? Allt ska vara orginal förutom spännet.
279454029_0213ab3a-248f-4129-af79-dfa4cfb94871.jpg

Hej alla, jag har lite funderingar på en klocka jag har om den kan vara värd något.
vet att den är vattentålig, klarar 30 meter under vatten, har kronograf eller vad det heter, analog.
den skall vara från skiftet till digital tror jag.
rostfritt stål. finns ett modell nr under klockan som jag googlat på utan att finna något.
just de. den har även datum.

Bilagor

• IMG_2199.JPG
    IMG_2199.JPG
    159.4 KB · Visningar: 6
Heej på er :)
Letar lite info om denna omega klocka.
Sökt runt lite men hittar inget vettigt.
Undrar typ pris, årtal osv. :)
Det är min morbrors gamla.
En Genève, trevlig tavelfärg. Sätt på ett matchande vinrött läderband så har du en vinnare där. Värde? Mellan 2000-4000 kr skulle jag säga även om det nyligen gick en blå likadan för över 10’ på Bukowskis något förvånande..
FBD54EA1-9943-40DC-AF79-95981CF49F35.jpeg
Köpte den här för några månader sen för 3500 på Bukowskis. Aldrig använt den och jag gissar att jag gav ett överpris.
Vad kan jag få tillbaka?
Kring ca 2000kr är nog riktigt som @Anders Forsberg nämner.
Hej! Undrade om någon vet något värde om denna klocka; har hört att den ska vara innan millennium skiftet. Lite saker som står under den; "V501-8A10" & en liten blå klisterlapp där det står "REF R RS071". Tack på förhand!
https://imgur.com/a/VekYBNP
Din Lourus är säkert från innan milleniumskiftet men från en lågpristillverksre och kvartsklocka. Den ser dessutom ut att vara en reklamklocka (från ”VL”?). Den är tyvärr inte värd några pengar att tala om, några tior på en loppis är vad man brukar få ge.
Hej alla, jag har lite funderingar på en klocka jag har om den kan vara värd något.
vet att den är vattentålig, klarar 30 meter under vatten, har kronograf eller vad det heter, analog.
rostfritt stål. finns ett modell nr under klockan som jag googlat på utan att finna något.
Din kvartsdrivna kronografklocka har tyvärr inte heller något direkt värde i samlarkretsar. En gratisklocka med tidningsprenumeration eller något liknande? Gissar på Kina som tillverkningsland. Klockan är säkert från denna sida millenniumskiftet och betingar kanske en femtiolapp/hundring på loppis.

fick förklarat för mig igår att den var värd betydligt mer än så. men får nog veta lite mer idag.
återkommer hur som haver :D

iaf var bara bandet värt 500-1000kr sen med alla påkostade finesser från tidigt bruk, såg någon liknande sådan klocka för ett par hundra tusen iaf

ursäkta en kanske dum fråga men Kaplans i höst vart är det ? är det något likt antikrundan ? :D
läst mig till att frilufts folk/ millitär/ extrem sport, segling etc sådana människor verkar gilla dessa typer av klockor eller har jag fattat fel ? :D
tack för all hjälp av er iaf :)

ursäkta en kanske dum fråga men Kaplans i höst vart är det ? är det något likt antikrundan ? :D
läst mig till att frilufts folk/ millitär/ extrem sport, segling etc sådana människor verkar gilla dessa typer av klockor eller har jag fattat fel ? :D
tack för all hjälp av er iaf :)
Nej, det är inte värt att kolla med Kaplans (ett auktionshus i Stockholm som bl.a. förmedlar exklusiva klockor). Vi driver med dig i och med att du inte tycks lyssna på våra värderingar. Min första uppskattning på 50-100kr gäller tyvärr fortfarande. Har någon annan hävdat något annat är personen antingen okunnig eller drar dig vid näsan..

fick förklarat för mig igår att den var värd betydligt mer än så. men får nog veta lite mer idag.
återkommer hur som haver :D

iaf var bara bandet värt 500-1000kr sen med alla påkostade finesser från tidigt bruk, såg någon liknande sådan klocka för ett par hundra tusen iaf
Tycker absolut du ska sälja klockan till personen som värderade den så högt.

Den där klockan är nog värd ca. 100-lappen på auktion med lite tur. Som Rozzy säger kan det mycket väl röra sig om en "giveaway" eller något ur och penn sålde på 90-talet. 30m betyder att den klarar av regn, inte att den är vattentät eller går att bada med.

för mig den är köpt kanske i paris eller så. den klarar upp till 30m ner i vattnet :p
förmedlar bara vad jag hört, och den är säkert 20 år gammal. bara förstått som att de är något antikt värde, går ju inte direkt finna dessa klockor, var ju en som la upp liknande min med bild idag.

Tillbaka
Topp