• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

jhellstrom

Cartier
2-Faktor
Hej.
Någon som har en aning mellan tummen och pekfingret vad dessa gamla klassiker kan vara värda?
En Tissot Compressor och en Certina DS-2 PH 200.
Okänd servicehistorik på båda.
Tack på förhand.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Hson

Cartier
2-Faktor
Denna omega constellation 168.005 har min mor grävt fram ur gömmorna, klockan har legat som den är sen minst slutet på 70 talet.
vad som hänt med den har hon ingen aning om men rimligtvis handlar det väl om fukt som kommit in i klockan.
Jag har försökt övertala henne om att lämna in klockan och få den servad men det har hon inget större intresse utav.

Jag själv hade ju gärna gjort vid den men frågan är om det är värt det.
Jag har spanat in chrono24 för att kolla priserna på fungerande klockor i respektabelt skick och har väl en ganska bra bild av vad dom är värda då.

Men min fråga då är vad klockan kan tänkas vara värd som den är, den fungerar inte, kronan går att skruva baklänges men inte framåt.
Tavlan är ju ganska härjad av mögel/oxidering, men verket ser jag inga tecken på rost eller liknande, iaf inte så mycket av verket man ser utan att skruva isär det.

Mvh




04667EBA-8019-4BC3-9CEF-093982F7682D.jpeg

1EF15FBA-B947-4BBA-BCF8-A8760DC7A1A8.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
chrono24 är inget bra ställe att värdera sina klockor efter utan gå på riktiga auktioner istället. En klocka i gott kosmetiskt skick ligger på ca 10 000-14 000 kr och det dyker upp tavlor lite då och då som går för ca 2000-3000 kr. Som den är nu skulle inte jag ge mer än 5000-6000 kr för det är mycket jobb som väntar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denna omega constellation 168.005 har min mor grävt fram ur gömmorna, klockan har legat som den är sen minst slutet på 70 talet.
vad som hänt med den har hon ingen aning om men rimligtvis handlar det väl om fukt som kommit in i klockan.
Jag har försökt övertala henne om att lämna in klockan och få den servad men det har hon inget större intresse utav.

Jag själv hade ju gärna gjort vid den men frågan är om det är värt det.
Jag har spanat in chrono24 för att kolla priserna på fungerande klockor i respektabelt skick och har väl en ganska bra bild av vad dom är värda då.

Men min fråga då är vad klockan kan tänkas vara värd som den är, den fungerar inte, kronan går att skruva baklänges men inte framåt.
Tavlan är ju ganska härjad av mögel/oxidering, men verket ser jag inga tecken på rost eller liknande, iaf inte så mycket av verket man ser utan att skruva isär det.

Mvh




04667EBA-8019-4BC3-9CEF-093982F7682D.jpeg

1EF15FBA-B947-4BBA-BCF8-A8760DC7A1A8.jpeg
Tror det var någon här på forumet som lät måla om en constellationstavla, kan vara ett alternativ. En fin originaltavla lär vara svårt att få tag på. Helt klart värd lite kärlek iaf.
 

Jockepunch

Breitling
Hej gänget!
Vad tror ni man kan få för denna i detta skick? Håller tiden bra över ett dygn men vet ej gångreserv.
ursäkta kvalitén, har ingen bild på urverket heller.
 

Bilagor

  • 207BC8A3-397B-444B-B637-CBF29014EBC7.jpeg
    207BC8A3-397B-444B-B637-CBF29014EBC7.jpeg
    310.3 KB · Visningar: 10
  • 56955565-F320-4AAF-9202-0C51F41DDABC.jpeg
    56955565-F320-4AAF-9202-0C51F41DDABC.jpeg
    353.3 KB · Visningar: 23

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Någon som har koll på ungefärligt värde på en sådan här knubbis på 33mm, från -45 med 12.68z? @Zacke m.fl.

20201017_081202.jpg
20201017_081341.jpg
20201017_081236.jpg
20201018_194928.jpg
20201018_004348.jpg

Tavlan såg ut att vara i fint skick och den här boetten gillas ju ute på marknaden. Jag tycker de har pendlat en del, men vissa har ju ridit på tre tacche och denna kallas ju sei tacche, handlaruttryck eller inte, men de går väl för 6-7' uppåt en 15 och mer för svarta. Jag tycker dessa har en av de mest lyckade boetterna Longines kommit med, mycket gods runt tavlan och den känns som en liten "hamburgare".
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tavlan såg ut att vara i fint skick och den här boetten gillas ju ute på marknaden. Jag tycker de har pendlat en del, men vissa har ju ridit på tre tacche och denna kallas ju sei tacche, handlaruttryck eller inte, men de går väl för 6-7' uppåt en 15 och mer för svarta. Jag tycker dessa har en av de mest lyckade boetterna Longines kommit med, mycket gods runt tavlan och den känns som en liten "hamburgare".
Toppen, tack! Ja, den är ju hur mysig som helst... hamburgaren eller bönan, som jag kallar den :)
 

Tictak

Breitling
Hej, rensar bland klockorna och funderar på att sälja denna men är osäker på värdet. Tavlan är i toppenskick men glas och boett har en del repor. Urverket tickar bra men behöver finjusteras.
IMG_20200719_194843.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Ganska fin modell och ser ut att vara av lite bättre kvalité men det vet man inte förrän man får se urverket. Vid den här perioden blev de flesta tillverkares klockor nedgraderade till lite sämre kvalité med billigast möjliga lever urverk (FHF och AS Standard verk).

Candiono med sunburst tavla, fina markörer och Tritium lysmassa skulle jag gissa på ca 600 kr +.
 

Martin Lovasz

Audemars
en dum fråga från en rookie här, men vad anses vara vintage, är det x-antal år som gäller för att den ska kvala in som det?
Tekniskt sätt handlar det inte om år utan ordet kommer från vintillverkningen och betyder att bra årgångsvin så man kan se klockor på lite samma sätt men översätts ofta i år och då säger man ca 30 år bakåt i tiden.

Denna fråga är dock ganska infekterad och en del vägrar att säga att quartzklockor är vintage men det är bara dumheter enligt mig. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
en dum fråga från en rookie här, men vad anses vara vintage, är det x-antal år som gäller för att den ska kvala in som det?

Tekniskt sätt handlar det inte om år utan ordet kommer från vintillverkningen och betyder att bra årgångsvin så man kan se klockor på lite samma sätt men översätts ofta i år och då säger man ca 30 år bakåt i tiden.

Denna fråga är dock ganska infekterad och en del vägrar att säga att quartzklockor är vintage men det är bara dumheter enligt mig. :)
Ska vi kasta bensin på brasan så anser JAG att klockorna som avses -precis som med vin- bör ha viss kvalitet/höjd redan som nya. Annars är det second hand.
 

Tictak

Breitling
Ganska fin modell och ser ut att vara av lite bättre kvalité men det vet man inte förrän man får se urverket. Vid den här perioden blev de flesta tillverkares klockor nedgraderade till lite sämre kvalité med billigast möjliga lever urverk (FHF och AS Standard verk).

Candiono med sunburst tavla, fina markörer och Tritium lysmassa skulle jag gissa på ca 600 kr +.
Tack för svaret, tog en snabb bild på urverket men kan inte säga vilken typ det är.
IMG_20201022_194628.jpg
 
Topp