• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tissot 6216
FC04CB63-E8F3-4257-A90F-1D6C2E98A27E.jpeg
Jäklar så fin! CH27 C12?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Fin! Av nyfikenhet så kan jag se att det är två inskriptioner på varandra i baklocket. Ser "FAB-SUISSE" men vad är det andra?
Tack och uppmärksamt av dig! Det är lite svårt att se, men jag är nästan säker på att det står SWISS. Så kanske märkt för engelskpråkig marknad först och sedan stämplat över med FAB SUISSE. Jag antar att det var av regelmässiga skäl; säljs det in Frankrike så måste det stå på franska! Har fått bekräftat på annat håll att den med stor sannolikhet just gjorts för den franska marknaden, med tanke både på att den bara har Jaeger på tavlan och FAB SUISSE inuti.
 
Senast ändrad:

MicSeh

Omega
Tjena, har lite frågor kring ett köp, vet inte om detta är rätt plats att vända sig till, finns det någon annan tråd som jag bör ta sånt här i så upplys mig gärna!

Har precis fått hem en vintage krono som jag har lite funderingar kring. Köpte den av en klockhandlare på tradera, vann den för 2000. Har två veckor öppet köp, så kan skicka tillbaks den om något skulle vara fel. Det rör sig om en Seiko automat, men jag har lite tvivel kring klockan.

1. tachymetern är inte centrerad, vilket är rätt tydligt. Är det något som kan förklaras med att klockan plockats isär och sen satts ihop igen på ett slarvigt sätt? Bör jag vara oroad? Se bild:
B680E4CC-DF0E-486B-BCFA-AB201F2F886A.jpeg


2: kronan tycks sitta snett, och jag kan inte for the life of me förstå hur jag ska kunna ställa om datumet. Tänkte först att det rör sig om att klockan inte skulle ha en “quick set date” funktion, men kom sedan på att den måste ha det, det är ju en day-date. Se bild:
63303A7B-D25C-441F-8407-9E0DC01F9246.jpeg


Det är en gammal krono, jag utgår ifrån att den kan finnas fel och brister. Själva kronograf-funktionen fungerar, centrerar även helt okej. Är det värt att be någon duktig kolla på den eller är problemen jag listat tillräckligt för att jag ska skita i det och skicka tillbaks den helt enkelt?

tack på förhand!
 

Kupad Hand

Panerai
2-Faktor
Tjena, har lite frågor kring ett köp, vet inte om detta är rätt plats att vända sig till, finns det någon annan tråd som jag bör ta sånt här i så upplys mig gärna!

Har precis fått hem en vintage krono som jag har lite funderingar kring. Köpte den av en klockhandlare på tradera, vann den för 2000. Har två veckor öppet köp, så kan skicka tillbaks den om något skulle vara fel. Det rör sig om en Seiko automat, men jag har lite tvivel kring klockan.

1. tachymetern är inte centrerad, vilket är rätt tydligt. Är det något som kan förklaras med att klockan plockats isär och sen satts ihop igen på ett slarvigt sätt? Bör jag vara oroad? Se bild:
B680E4CC-DF0E-486B-BCFA-AB201F2F886A.jpeg


2: kronan tycks sitta snett, och jag kan inte for the life of me förstå hur jag ska kunna ställa om datumet. Tänkte först att det rör sig om att klockan inte skulle ha en “quick set date” funktion, men kom sedan på att den måste ha det, det är ju en day-date. Se bild:
63303A7B-D25C-441F-8407-9E0DC01F9246.jpeg


Det är en gammal krono, jag utgår ifrån att den kan finnas fel och brister. Själva kronograf-funktionen fungerar, centrerar även helt okej. Är det värt att be någon duktig kolla på den eller är problemen jag listat tillräckligt för att jag ska skita i det och skicka tillbaks den helt enkelt?

tack på förhand!
Att tachyskalan är offcenter borde tyda på att någon vart där, men kan ju vara för service. Är lätt åtgärdat men kräver ju dock ändå en åtgärd. Dock ser kronan lurigare ut. Datumändring sker genom att man trycker in kronan, lätt för datum och lite hårdare för att byta dag. Ser inte ut att va mycket utrymme för det?!

Edit: även subsekunden sitter lite off ser ut som..
 

MicSeh

Omega
Att tachyskalan är offcenter borde tyda på att någon vart där, men kan ju vara för service. Är lätt åtgärdat men kräver ju dock ändå en åtgärd. Dock ser kronan lurigare ut. Datumändring sker genom att man trycker in kronan, lätt för datum och lite hårdare för att byta dag. Ser inte ut att va mycket utrymme för det?!

Edit: även subsekunden sitter lite off ser ut som..
Hej!

tack för hjälpen, hade aldrig listat ut hur man byter datum på egen hand. Konstigt nog så resulterade detta i att kronan nu sitter rakare…
E96E4824-0B27-46F5-9915-2286115B5221.jpeg


ja, jag la också märke till subsekunden… skulle det vara ett större ingrepp om man bestämmer sig för att försöka snygga till den?
 

Kupad Hand

Panerai
2-Faktor
Hej!

tack för hjälpen, hade aldrig listat ut hur man byter datum på egen hand. Konstigt nog så resulterade detta i att kronan nu sitter rakare…
E96E4824-0B27-46F5-9915-2286115B5221.jpeg


ja, jag la också märke till subsekunden… skulle det vara ett större ingrepp om man bestämmer sig för att försöka snygga till den?
Ah, den satt lite fast då! Tur o gott att den saken löste sig iaf. Nej, egentligen inte svårmeckat så länge allt är helt och funkar i övrigt.
 
Topp