• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Vet ej verk, men vill gärna veta. Öppnade nu för första gången. Sjukt mysigt verk och ser clean ut. Känns som det bara är ngt som hängt sig (kan ej vrida upp)
973509CB-C52D-4F43-AD45-0F396E0B6A2F.jpeg
213BC0C0-214A-4614-B8DC-9B9B57CB3D34.jpeg
D53E6CBD-43D9-4ECC-BD8C-9C5B616AE6E3.jpeg
01ABEBE1-168C-459C-B86B-4798644381D6.jpeg
Valjoux 23? Kanske?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack alla för info! Superkul :)
Så hjälpsamt och trevligt forum om man hänger i rätt avdelningar…

@Aurum tack! Skulle du kunna utveckla? Hur varmt tex? Blåsa lite med hårtork?
Brukar lägga på elementet (vattenburet) men värmen från armen hjälper nog rätt bra till den med. Oljorna blir lite trevligare. Kan vara intressant att se hur svårstartad den är, men man får ju såklart vara väldigt försiktig så man inte kommer åt fjädern eller liknande.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Brukar lägga på elementet (vattenburet) men värmen från armen hjälper nog rätt bra till den med. Oljorna blir lite trevligare. Kan vara intressant att se hur svårstartad den är, men man får ju såklart vara väldigt försiktig så man inte kommer åt fjädern eller liknande.
Tack!
Typ ta en liten urverksmejsel och trycka försiktigt som pilen?
6575B243-C7C6-4E55-A07E-71EF9BA10FA6.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack!
Typ ta en liten urverksmejsel och trycka försiktigt som pilen?
6575B243-C7C6-4E55-A07E-71EF9BA10FA6.jpeg
Tandpetare, så kan man försiktigt putta den en korts träcka åt båda håll. Man kan ju även blåsa med en sån där man tar bort löst damm med. Då ser man även om balansaxeln är någorlunda intakt. Sedan kan du se om sekundvisaren rört sig framåt.

Det är kanske inte bästa tipset att uppmana folk att pilla i urverken men jag kan aldrig hålla mig iaf.
 

Exxet

Rolex
Tack!

Får rucka lite ;)
Oh yeah, ruck on, den kan ju ha det klassiska syndromet för hårt uppdragen som egentligen inte finns, det kan bero på att det är skitigt i trumman som uppdragsfjädern ligger i, torkat fett, olja blandat med smuts gör att fjädern inte orkar att göra sitt jobb, m a o fastnar i fullt uppdrag, även om verket ser fint ut visuellt kan det vara skitigt och torkat "invändigt"
Hur som helst en trevlig klocka.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Testade blåsa med blåsbälg och balanshjulet rör sig ett tag men stannar snart. Behöver nog åka på spa trots allt.

Inte för att den ska säljas, men vad kan den tänkas ha för värde? Är väl lite liten för att betinga stora summor antar jag.
 
Senast ändrad:

Corgi

Rolex
2-Faktor
Testade blåsa med blåsbälg och balanshjulet rör sig ett tag men stannar snart. Behöver nog åka på spa trots allt.

Inte för att den ska säljas, men vad kan den tänkas ha för värde? Är väl lite liten för att betinga stora summor antar jag.

Nja, den är nog värd en del. Vågar inte gissa på ett slutpris, men att låta serva hade varit en no-brainer för mig iaf. ☺️
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Nja, den är nog värd en del. Vågar inte gissa på ett slutpris, men att låta serva hade varit en no-brainer för mig iaf. ☺️
Håller fullständigt med! De är inte så vanliga tidiga Valjoux 23 Heuer, och med tanke på det mycket fina skicket så tycker jag den är mycket attraktiv. Inte riktigt som en 38mm, men bland det finaste ur med ett Valjoux 23 som går att få tag på! Det skulle inte förvåna mig om den skulle gå för över 30k på auktion. Serva och njut!
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Håller fullständigt med! De är inte så vanliga tidiga Valjoux 23 Heuer, och med tanke på det mycket fina skicket så tycker jag den är mycket attraktiv. Inte riktigt som en 38mm, men bland det finaste ur med ett Valjoux 23 som går att få tag på! Det skulle inte förvåna mig om den skulle gå för över 30k på auktion. Serva och njut!

Själv föredrar jag de mindre, men är nog i minoritet (ännu iaf). ☺️ Men det kommer en renässans!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Blev tvungen att ta två bilder till… :)
CEC54326-6B8B-4BE3-9640-70BA362E0870.jpeg
7E0C4919-F032-43A0-885E-AC1169DEE9E3.jpeg
Utan att kunna Heuer öht eller misstro detta exemplaret är jag förvånad att trycket är så inkonsekvent.

Kolla siffrorna i minutskalan tex som ser kladdiga och inte likadana ut runt hela (om man kollar på samma siffror).

Samt att fonten på siffrorna är olika på minutskalan, kronograftavlorna och timsiffrorna.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Utan att kunna Heuer öht eller misstro detta exemplaret är jag förvånad att trycket är så inkonsekvent.

Kolla siffrorna i minutskalan tex som ser kladdiga och inte likadana ut runt hela (om man kollar på samma siffror).

Samt att fonten på siffrorna är olika på minutskalan, kronograftavlorna och timsiffrorna.
Är inte heller så erfaren på Heuer som man kan förstå men har normalt bra känsla för ommålade tavlor och känner ingen tveksamhet kring denna.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Vet ej verk, men vill gärna veta. Öppnade nu för första gången. Sjukt mysigt verk och ser clean ut. Känns som det bara är ngt som hängt sig (kan ej vrida upp)
973509CB-C52D-4F43-AD45-0F396E0B6A2F.jpeg
213BC0C0-214A-4614-B8DC-9B9B57CB3D34.jpeg
D53E6CBD-43D9-4ECC-BD8C-9C5B616AE6E3.jpeg
01ABEBE1-168C-459C-B86B-4798644381D6.jpeg
Nu är jag visserligen väldigt sen på bollen men du hade egentligen inte behövt öppna klockan för att avgöra vilket verk som sitter i klockan - eftersom knapparna sitter asymmetriskt (den undre knappen sitter längre från kronan än den övre) och klockan har två register, så kan det bara vara ett Valjoux 23. Tre register + asymmetriska knappar = syskonverket Valjoux 72.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nu är jag visserligen väldigt sen på bollen men du hade egentligen inte behövt öppna klockan för att avgöra vilket verk som sitter i klockan - eftersom knapparna sitter asymmetriskt (den undre knappen sitter längre från kronan än den övre) och klockan har två register, så kan det bara vara ett Valjoux 23. Tre register + asymmetriska knappar = syskonverket Valjoux 72.
Ah kul kunskap! Tack!
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Topp