• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Ikväll smäller det på våran lilla herrmiddag.
uppdaterar under kvällen men nån som har någon åsikt om vinpaketet?

8F37E0E7-0C87-47F0-A3A6-AC8E1EE7738E.jpeg
Sassicaia och Shafer blir nog klockrent!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Spårade som vanligt!
Blev ett utökat paket efter lite feeling med

1990 Dompa rose
1995 Cristal rose
1973 Bollinger
Förstår inte hur 4 personer fick ner såhär mycket men men..
A2B72EF7-D69D-4A4A-B247-C8A779AC4E45.jpeg
Inte för o va sån men jag hoppas du har slagit av halsarna i efterhand så att du inte har sabrerat gammal fin dompa, cristal o bollinger!!?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Älskar svenska folket så innerligt ibland! APK!
Även begåvade människor tycker att det är rätt orimligt att pröjsa över 100:- för en flaska vin på bolaget. Det är lite sjukt.
Ja verkligen, har många bekanta som absolut inte saknar pengar men de kan inte tänka sig o lägga >120kr på en flaska vin. De verkar inte fatta att man faktiskt får en markant bättre upplevelse med lite dyrare viner, som med mycket annat får man ofta vad man betalar för. (Hos vissa väljer jag nästan alltid öl när de frågar vad man vill ha att dricka för jag vet att vinet de dricker är piss)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja verkligen, har många bekanta som absolut inte saknar pengar men de kan inte tänka sig o lägga >120kr på en flaska vin. De verkar inte fatta att man faktiskt får en markant bättre upplevelse med lite dyrare viner, som med mycket annat får man ofta vad man betalar för. (Hos vissa väljer jag nästan alltid öl när de frågar vad man vill ha att dricka för jag vet att vinet de dricker är piss)
Du har faktiskt en poäng där, folk har flyttat upp sina budgetar till typ 119kr!

Min invändning är mer mot den pissiga produkten man får. Att köpa vin för 89kr är lite samma som att beställa svinbillig skit (telefonskal m.m) på Wish. Men folk är så jävla snåla och giriga.
 
  • Like
Reactions: par
Jag tänker att folk prioriterar olika ting och intressen. Jag tänker på folket som har gott om pengar men aldrig skulle köpa en kostym annanstans än på Dressman, eller lägga mer pengar på en klocka än vad en Calvin Klein kostar. Men de kan lägga hundratusentals eller miljoner kronor på båtar, bilar, motorcyklar, konst, sparande eller annat.

Samma sak gäller väl här. Jag gillar vin, och lägger gärna en slant på ett lite finare vin men samtidigt förstår jag att andra kanske inte tycker att prisskillnaden motsvarar skillnaden i upplevelse för just dem och att de hellre lägger pengar på annat, som de är mer intresserade av eller prioriterar före, trots att de har gott om pengar.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag tänker att folk prioriterar olika ting och intressen. Jag tänker på folket som har gott om pengar men aldrig skulle köpa en kostym annanstans än på Dressman, eller lägga mer pengar på en klocka än vad en Calvin Klein kostar. Men de kan lägga hundratusentals eller miljoner kronor på båtar, bilar, motorcyklar, konst, sparande eller annat.

Samma sak gäller väl här. Jag gillar vin, och lägger gärna en slant på ett lite finare vin men samtidigt förstår jag att andra kanske inte tycker att prisskillnaden motsvarar skillnaden i upplevelse för just dem och att de hellre lägger pengar på annat, som de är mer intresserade av eller prioriterar före, trots att de har gott om pengar.
Som sagt, det handlar inte om intresse eller något i den stilen. Handlar om att vara medveten om vad man handlar, men folk låter snålhet/girighet gå i första hand.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Var hittar du sådan statistik?
På det trevliga forumet finewines.se och deras artiklar. Kan varmt rekommendera det forumet till de som hänger i den här tråden.

(Har blivit en dyr upplevelse att hägna där då man alltid hittar roliga nyheter via deras systembolags-lanseringstrådar, so be warned... ;) )
 

mrowkoob

Omega
På det trevliga forumet finewines.se och deras artiklar. Kan varmt rekommendera det forumet till de som hänger i den här tråden.

(Har blivit en dyr upplevelse att hägna där då man alltid hittar roliga nyheter via deras systembolags-lanseringstrådar, so be warned... ;) )
Ooops ja det blir lätt dyrare än att hänga här
 
R

Red Scream

Guest
Tycker den här statistiken var fantastiskt ögonbrynshöjande.... :)
system-stat-2020.jpg

Det är alltså top 60 försäljning på systembolaget under 2020. Och av top 60 viner så upptas 57 platser av bag-in-box!!

Två reflektioner:

1. Sverige torde inte vara unikt i det här sammanhanget. En snabbgoogling på "average cost of wine France" ger ett literpris på EUR 2,7
2. Exakt, det handlar om prioriteringar och vad man är intresserad av. Det kan tyckas konstigt att vissa kan köpa en ny bil för 1,3 mkr och acceptera en värdeförlust på 100 000 kr/år och samtidigt inte köpa dyrare vin än 120 kr/flaska. Men så är det...

På ett personligt plan kan jag även känna ett visst motstånd mot den totala nernördningen. Jag kan känna ibland att jag bara inte orkar nörda ner mig mer i ett specifikt område. "Det är rött, det passar till biff, what's not to like"?
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Gillar du Amerikansk Cabernet så prova CS, väldigt gott, väldigt ful etikett.

Dags att prova din rekommendation, beställde den från Systembolaget och när jag kom hem och kollade kvittot så hade jag tydligen betalt för något annat vin som var 50 kronor billigare 🙂.

Tyckte att det var gott men Black Stallion är lite godare och fylligare men för 135 kronor ska man inte klaga 🙂.

Passade även på att köpa en annan Amerikansk Cabernet bland tillfälliga nyheter som heter Freakshow, dock inte provad ännu.

20210226_201543.jpg
 
Topp