• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

Ja, jag vill mest ha jeans i riktigt bra kvalitet, så de måste egentligen varken vara råa eller selvedge. Och selvedge måste ju nödvändigtvis inte garantera kvalitet, men min tanke är att eftersom råvaran oftast är dyrare så innebär det oxå att resten av byxan är i god kvalite...
Men raw behöver de definitivt inte vara, tar gärna tips på washed selvedge eller till o med pre-distressed selvedge, eller andra jeans av riktigt bra kvalite som inte är selvedge. Det viktiga är att de inte färgar av sig förjävla mycket, har läst om folk som blir blåa om händerna så fort de tar i byxorna även att de tvättat jeansen i maskin 5-6 gånger.
Jag förstår vad du är ute efter men utbudet är ganska litet. De flesta köper ändå raw och gör en handtvätt/maskintvätt 1-2 gånger före användning och accepterar blödningen. Men annars skulle jag tittat på OrSlow, Incotex alternativt C.O.F. De sistnämnda stretchar dock ganska kraftigt? vilket man måste tänka på när man väljer storlek. Råkar du vara en W27/28 så har jag 2 par från 3Sixteen som jag inte passar längre och blöder inte lika mycket som när de var nya.

Jag förstår vad du är ute efter men utbudet är ganska litet. De flesta köper ändå raw och gör en handtvätt/maskintvätt 1-2 gånger före användning och accepterar blödningen. Men annars skulle jag tittat på OrSlow, Incotex alternativt C.O.F. De sistnämnda stretchar dock ganska kraftigt? vilket man måste tänka på när man väljer storlek. Råkar du vara en W27/28 så har jag 2 par från 3Sixteen som jag inte passar längre och blöder inte lika mycket som när de var nya.
Kan man räkna med att ett par råa slutar torrfälla eller blöda efter 2 initiala tvättar?
COF och Nudie kan man väl hitta och prova i Sverige, orSlow kanske oxå på nitty gritty..(?) Finns det fler märken som faktiskt finns i fysisk butik? (Stockholm eller Göteborg eller där i mellan)
(tack för erbjudandet men är 29-31 i midja)

Kan man räkna med att ett par råa slutar torrfälla eller blöda efter 2 initiala tvättar?
COF och Nudie kan man väl hitta och prova i Sverige, orSlow kanske oxå på nitty gritty..(?) Finns det fler märken som faktiskt finns i fysisk butik? (Stockholm eller Göteborg eller där i mellan)
Jag har ett par nudie selvage steady eddie. Efter ca 16 månader utan tvätt blöder de inget alls som jag kan märka. Jag har iofs inte en vit soffa, så kan vara så att de blöder lite.

Nudie tycker jag om då de lagar gratis livet ut. De har trevliga modeller också.

De slutar aldrig blöda ;). Men jag skulle säga efter 2 tvättar absolut, så är de nästan som ett par vanliga jeans i mörkttyg. Jag skulle letat efter en modell som är "rinsed" om det är extremt illa. Annars rekommenderar jag att du kör en handtvätt i badkaret, låt de ligga i 1-2h och sedan använda försiktigt x antal tillfällen så de stretchar ut och sedan gör samma sak igen. Efter de skulle jag säga att det är lugnt.

Tjenare jeansnötare!
Nu tänkte jag svära lite i kyrkan... :)
Jag vill ha tips/rekommendationer på riktigt bra jeans, gärna selvedge jeans, men det första och viktigaste kriteriet är att de inte ska torrfälla/blöda färg (crocking). Jag förstår o köper att man kanske då inte får till den åtråvärda faden eller ett par helt personliga jeans. Men jag har alldeles för mycket ljusa kläder, möbler, och speciellt mocka skor och så vidare så jag klarar helt enkelt inte av att behöva oroa mig för att allt ska bli blått. Sen är så klart passform och stil viktigt men oftast har de flesta märken alla olika varianter av baggy, straight, tappered, slim o.s.v. så det brukar alltid gå och hitta ngt som passar efter att första kriteriet är avklarat.
Så, hit me med era bästa förslag!
Eller också om det finns ett garanterat sätt att få raw-denim att inte släppa färg så är jag inte främmande för att köpa det.
Tack...

Kolla efter "resin" i tvätt/modellnamnen. Det är en typ av behandling av tyget som ger bl.a effekten att det blöder mindre färg. Kontrollera sedan modellen mot erfarenheter på styleforum, supertalk/superdenim osv. Vill man extraskydda skor är silvertejp på insidan av benslutet ett klassiskt trick.

Nytt projekt, APC Hiver 87
DD147627-EB3B-4DED-9629-8E575B15A46F.jpeg

Obs ej min bild

Någon som kan tipsa om schysta type III-jackor utan sidofickor? Max 14 oz. LVC-jackan verkar vara något boxig i passformen, annars hade den varit trevlig.

Jag brukar tvätta första gången när grenen behöver lagas. Brukar ta runt ett år av flitig användning innan det är dags. :)
Intressant hur jeans går sönder. För mig är det alltid knäna först, sen invid höger bakficka där plånbok nöter cykelsadel. Har däremot aldrig lyckats med grenen!

Edit: först pajar vänster ficka, inuti. Skarpa hörn på telefonen... Men det är ju bara vanligt tunt tyg så det räknas väl inte.

Intressant hur jeans går sönder. För mig är det alltid knäna först, sen invid höger bakficka där plånbok nöter cykelsadel. Har däremot aldrig lyckats med grenen!

Edit: först pajar vänster ficka, inuti. Skarpa hörn på telefonen... Men det är ju bara vanligt tunt tyg så det räknas väl inte.
Har man knubbiga lår som jag, så sliter man rätt rejält i det området. Grenen och längst upp på insidan av låren är där jag sliter hål. Jag bär generellt en ledigare passform som inte sitter tight över rumpan och knäna på samma sätt. Är man en flitig cyklist som du är det ju inte så konstigt om knäna slits, med tanke på rörelserna.

Iphone 5 var ju värdelös just för fickorna! Vass i kanterna så det blev hål fort. Nya 8 och x är mycket bättre där. Synd bara man har ett par Grim Tim med Iphone 5s slitning...

Här har en 5s och sen SE huserat.
08869ADA-CBDC-4C99-AFF8-06B568E26A93.jpeg

Notera det lagade hålet i bortre högra hörnet. Skit telefon för jeansen var vad den var!

Notera det lagade hålet i bortre högra hörnet. Skit telefon för jeansen var vad den var!
Min mobil har slitit upp fickpåsen. Tror att det är "ljudlösknappen" som hakat i och repat upp sömmen där framför allt. Även blivit ett slithål på fickpåsen in mot låret också. Lyckades reparera båda skadorna själv på ett någorlunda tillfredsställande sätt. :D

Min mobil har slitit upp fickpåsen. Tror att det är "ljudlösknappen" som hakat i och repat upp sömmen där framför allt. Även blivit ett slithål på fickpåsen in mot låret också. Lyckades reparera båda skadorna själv på ett någorlunda tillfredsställande sätt. :D

Såhär ser min ficka ut...
DBAB732E-2BFA-4E2E-968A-796006DEB0CF.jpeg

Kör bara Nudie jeans numera för det är så smidigt att bara kunna lämna in dom och få dom lagade gratis. Brukar dock alltid se till att bjuda på lite fikabröd eller liknande som tack. Alltid uppskattat.

Haha, just SE är det jag har! Bra storlek men usel form, tråkiga raka slitningar blir det också. Tacka vet jag Ericson t29, den var perfekt för jeansnötare...

Senast ändrad:

Såhär ser min ficka ut...
DBAB732E-2BFA-4E2E-968A-796006DEB0CF.jpeg

Kör bara Nudie jeans numera för det är så smidigt att bara kunna lämna in dom och få dom lagade gratis. Brukar dock alltid se till att bjuda på lite fikabröd eller liknande som tack. Alltid uppskattat.
Det var exakt så det började för mig med, men lyckades repa upp den halvvägs till toppen innan jag gjorde nåt åt det. :D

Det var exakt så det började för mig med, men lyckades repa upp den halvvägs till toppen innan jag gjorde nåt åt det. :D

Jag fick ett tyg påsytt "innanför" det med hål i. Lite irriterande då det är tre hål som man bland fastnar i. Dock är Iphone 8 halare så det funkar. :)

Bjuder på en till bild på dagens Grim Tim där man ser hur mina slits på låren i grenen..
430175AD-9AB9-41DB-871B-48BC13BA6983.jpeg

Mer än så tänker jag inte skreva på KS :D

Senast ändrad:
Jag fick ett tyg påsytt "innanför" det med hål i. Lite irriterande då det är tre hål som man bland fastnar i. Dock är Iphone 8 halare så det funkar. :)

Bjuder på en till bild på dagens Grim Tim där man ser hur mina slits på låren i grenen..
430175AD-9AB9-41DB-871B-48BC13BA6983.jpeg

Mer än så tänker jag inte skreva på KS :D
Det är ungefär sådär mina slits också. Fickpåsereparationen har hållit rätt bra för min del. Hålen är borta och har inte slitits upp igen på ett par månader.

Eller så reparerar man? ;)
Givetvis är de lagade och kommer kunna användas ett bra tag till. Dock börjat köra ett par lite lättare, 13oz, från Indigoferra som kontors-jeans nu så får se hur mycket mer tid dessa får.
Cyklar till jobbet året om och duschar och byter om på plats så jag brukar ha ett förråd med fräscha skjortor/tröjor/etc. så jag kan byta varje dag medan jeansen kan få gå väldigt länge. Eftersom jag nästan aldrig rör mig utomhus med dem klarar de sig väldigt bra på bara någon blötläggning ibland.

//j

Kände mig inspirerad, så fick bli en kall soak med L:a Brukets denim wash. Bäst att passa på när det ska bli 30 plus i morgon, så dom får hänga på tork ordentligt. Blir mina lättare Edwin MiJ chinos i morgon!
D6C5472E-3AD4-4ED5-8564-FE8406515DFE.jpeg

Kan ha sagt det tidigare men säger det igen - efter många års letande efter de perfekta jeansen säger jag JACOB COHEN, utan tviel!
Har ett helt gäng och köpte på mig några fler nu när jag var i Italien i somras.
Dels tyget (jap denim) men även finish detaljer, sömnad och passform är grymt.
Har man som jag rätt stora lår men rel smal midja och uppskattar slim fit är de perfekta.

Tillbaka
Topp