• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Detaljer som stör dig på annars fina klockor

Zentih och den förbaskade stjärnan som de använder på sin sekundvisare. Jag vet inte hur många av deras annars grymma klockor som jag avstått för att den är en enda stor nagel i ögat på mig.

EF419799-4445-4763-8C93-74C8494A184C.jpeg
Tycker även stjärnan som logga är på gränsen, finns en zenith där jag skulle kunna se förbi den.

Har nu läst igenom hela tråden och det är ingen som har tagit upp det som jag stör mig på, kanske bara är jag som stör mig på det då :p
Ber om ursäkt om jag gör nån ledsen nu men det jag stör mig på är när man har minutvisaren formad som en pil, i min värld så är det timvisaren som ska vara en pil! Man kan dock komma undan med det om båda visarna är pilar. Se exempel nedan, bilderna är skamlöst stulna från intranätet.
C70663EE-55FC-46C3-8DE5-9CB52376F6E8.jpeg

DCD97336-C2A0-4360-A22D-8841B3A94360.jpeg

Jag, blott 45 år fyllda, kan knappt se vad klockan är på min DJ när ljuset är sådär. Snyggaste kombon, men jag ångrar den lite nu. Å andra sidan fanns få bra alternativ som inte innebar en prisökning motsvarande typ en begagnad SMPc.

Men snygg är den ju
833C76AF-92CB-465C-AA58-81F521347FE1.jpeg

När datumfönstret är en ”parallelltrapets” och inte exempelvis en rektangel. Oris Diver 65 42mm lider av detta enligt bilden, och även vissa Omega Aqua Terra osv. Jag stör mig något fruktansvärt på det 😩
838A3D23-46F1-4D04-9B8D-1FAF4CCED7B3.jpeg

Har nu läst igenom hela tråden och det är ingen som har tagit upp det som jag stör mig på, kanske bara är jag som stör mig på det då :p
Ber om ursäkt om jag gör nån ledsen nu men det jag stör mig på är när man har minutvisaren formad som en pil, i min värld så är det timvisaren som ska vara en pil! Man kan dock komma undan med det om båda visarna är pilar. Se exempel nedan, bilderna är skamlöst stulna från intranätet.

Tycker själva pilarna längst ute på minut och sekundvisarna är smaklöst stora och störande. Mycket snyggare med en enkel strömlinjeformad visare. Samma gäller tudors ENORMA klump längst ute på timvisaren.

Tycker själva pilarna längst ute på minut och sekundvisarna är smaklöst stora och störande. Mycket snyggare med en enkel strömlinjeformad visare. Samma gäller tudors ENORMA klump längst ute på timvisaren.
Planet ocean är ju ändå en dykare och har ärvt en del designelement från seamastern från 1957, CK2913.
Aqua terra är ju en sportdressare och jag tycker också att minutvisaren är helt malplace på den klockan. @Fletch har helt rätt i att det borde vara timvisaren som hade pil men helst borde ingen av visarna ha någon.

Faktum är att det är 1 av 2 stora anledningar till att jag inte köpt någon. Den andra är att länken saknar mikrojustering..

Det är ju egentligen rätt att minutvisaren är en pil då det ör den som skall användas ihop med vridring. Att man sedan tycker det är fel rent estetiskt är en annan sak.

När datumfönstret är en ”parallelltrapets” och inte exempelvis en rektangel. Oris Diver 65 42mm lider av detta enligt bilden, och även vissa Omega Aqua Terra osv. Jag stör mig något fruktansvärt på det 😩
838A3D23-46F1-4D04-9B8D-1FAF4CCED7B3.jpeg
Tycker ändå det är OK om datumet är placerat klockan 6. Sitter den vid 3-4 så ja då är det fult...

Och det mest irriterande är ju på POn att det är pil på BÅDA visarna....titta på den här först den är viktigast...öhh..vilken?

Dessa fantastiska seamaster 1948 dressarna fick mig att ligga vaken om nätterna av längtan och jag hade planer på att köpa settet med bägge två tills det visade sig att de printar EN BÅT OCH ETT FLYGPLAN på baksidan istället för att låta oss se det vackra och imponerande verket. Så besviken och jag blev. Underligt hur emotionellt laddad man kan bli över ett klockköp. Avstod från köpet av den enda anledningen.

OMEGA-Seamaster-1948-Limited-Edition_COVER1.jpg
Omega-Seamaster-1948-Limited-Editions-Baselworld-2018-review-6.jpg

Och det mest irriterande är ju på POn att det är pil på BÅDA visarna....titta på den här först den är viktigast...öhh..vilken?
Ja, det är rätt dumt även om jag tycker det är snyggt med pil på båda.

Lumen är dock grön på minutvisaren och blå på timvisaren.. hur smart det är under vatten i dåliga ljusförhållanden vet jag inte. Förmodligen inte alls. Men de har gjort nån slags försök..
Med AT:n fick nån hjärnblödning.

Dessa fantastiska seamaster 1948 dressarna fick mig att ligga vaken om nätterna av längtan och jag hade planer på att köpa settet med bägge två tills det visade sig att de printar EN BÅT OCH ETT FLYGPLAN på baksidan istället för att låta oss se det vackra och imponerande verket. Så besviken och jag blev. Underligt hur emotionellt laddad man kan bli över ett klockköp. Avstod från köpet av den enda anledningen.

OMEGA-Seamaster-1948-Limited-Edition_COVER1.jpg
Omega-Seamaster-1948-Limited-Editions-Baselworld-2018-review-6.jpg
Instämmer. Här kan man också lägga till att den högra med blått band fått en tavla som med sina inflyttade Indexmarkeringar ser väldigt märklig ut och leder till "short hand syndrome" så det sjunger om det. Den andra är snygg dock.

Vi har alla våra små hang-up’s…
Här är två favoriter, som ändå bara är 99% perfekta i min bok.
FEB81C79-717A-471D-9F45-3A2F51298EF6.jpeg

Den vänstra med ett litet applicerat index bredvid datumfönstret, något jag gillar. Den högra med täckt visarrör, något jag också gillar. Den vita med sekundindex PÅ tavlan, något jag absolut föredrar, till skillnad från den blåas sluttade ring. Den blå skulle alltså vara 100% om den hade täckt visarrör och index på tavlan, den vita om den hade applicerat index bredvid datumfönstret…

Instämmer. Här kan man också lägga till att den högra med blått band fått en tavla som med sina inflyttade Indexmarkeringar ser väldigt märklig ut och leder till "short hand syndrome" så det sjunger om det. Den andra är snygg dock.
Jag tycker faktiskt om den där grejen med inflyttad sekundindex ring på vintage design. Samma på Longines Heritage Conquest modeller, blir lite zon-tavla…

Jag tycker faktiskt om den där grejen med inflyttad sekundindex ring på vintage design. Samma på Longines Heritage Conquest modeller, blir lite zon-tavla…
Kommer inte ihåg Heritage exakt men vet att jag brukar tycka den är snygg. Men här tyckte jag inte visarnas längd ifht till tavla o övrigt blev bra.

Tillbaka
Topp