benknäckaren
Basic
Jo men stör mi som fan på det.Fast den är ju lätt. "Grand Seiko" är ju ett varumärke med egen logotyp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jo men stör mi som fan på det.Fast den är ju lätt. "Grand Seiko" är ju ett varumärke med egen logotyp.
Varför har seiko olika typsnitt på seiko?
![]()
Haha som jag skratta om namnet Orient har sagt samma sak till mig självLite inspirerad av @leben's tråd för Onödig text på tavlan kom jag att tänka på vad jag själv fastnar i då och då när jag kollar in klockor jag är sugen på.
Det finns såklart vissa klockor som är perfekta, men även många klockor jag väldigt gärna hade velat ha - och kanske köpt - om det inte var för den där detaljen som stör mig - som jag aldrig kommer sluta tänka på.
Som TS ska jag självklart börja.
1. 116520/alla sexsiffriga Daytonas
Problemet, förutom poleringen (boett/mittlänkar), som stör mig här är det nya urverket som i sin tur ger urtavlan den lilla malplaceringen. Att registren inte längre är linjära med indexen stör mig något otroligt.
![]()
2. ETA-Black Bay's länk...
Black Bayen stör mig på ett annat sätt också. Den är LIIIIIITE för stor. Ändå har jag haft 2 (och har en kvar)..
Men länken. Mittlänken är för bred. Jag kommer aldrig komma över det.
![]()
3. Explorer 2 16570 vs 216550
Alltså. Jag köpte en 16570 från 2002 med SEL (och lugholes) i våras som jag dels var mycket nöjd med - utseendemässigt.
Men jag blev så besviken på kvaliten, länken, tyngden - jag vet inte. Den åkte.
Jag gillade den inte jämfört med andra klockor jag haft - betydligt billigare men även betydligt nyare. Vad som stör mig på den här punkten är att jag såklart borde kollat på en sexsiffrig EXP2:a istället! För sexsiffriga referenser känns SÅ mycket bättre för vad man betalar för. Men den är 42mm. VARFÖR? Varför har dom gjort den större? Varför den nya fula visaren? VARFÖÖÖR?
4. "Orient"
Jag älskar Orient som tillverkare! Löjligt prisvärda klockor med inhouse-verk och grym kvalitet. Jag har haft flertalet och använder min Orient Ray 2 mest av mina klockor. Men namnet, jag hatar namnet. "ORIENT" - vad är det för jävla namn? Det är fult
Ja... jag hade fler exempel i huvudet men de försvann.... Fyll gärna på!![]()
Problemet existerar inte längre, så du kan bara störa dig på gamla GS’arJo men stör mi som fan på det.
Däremot är det lite störigt att GS inte är i samma typsnitt som Grand SeikoFast den är ju lätt. "Grand Seiko" är ju ett varumärke med egen logotyp.
Det är inte min klocka på bilden om man säger såTycker det är värre att det står Chrono24.com precis under visaren![]()
Gammal tråd men jag har både nyare och äldre IWC. Gamla loggan har KLASS!!IWC:s design i övrigt säger jag inget om, jag är en stolt ägare själv. Men snälla återgå till första loggan.
![]()
Går säkert också att få in i någon slags triangel.![]()
För att det ser snyggast ut när den är i sitt hemmaläge, och att högst en promille av kunderna faktiskt använder sig av vridringen?Har alltid tyckt att det ser lite weird ut med att siffrorna på bezeln (gmt markeringarna) vänds mellan 8 och 16 på ex Explorer II. Kanske finns någon anledning jag inte känner till iofs?
Ja, det kanske handlar om vad man uppfattar är snyggast. Tänker att det finns många gmt-klockor där markeringarna har samma riktning (jmf ex rolex gmt master II) vilket, om man faktiskt använder vridringen, ger en mer logisk design. Sen tycker jag (subjektivt såklart) att det är mer harmoniskt med markeringarna åt samma håll.För att det ser snyggast ut när den är i sitt hemmaläge, och att högst en promille av kunderna faktiskt använder sig av vridringen?
Skeletturtavlor som på denna, varför?Zentih och den förbaskade stjärnan som de använder på sin sekundvisare. Jag vet inte hur många av deras annars grymma klockor som jag avstått för att den är en enda stor nagel i ögat på mig.
![]()
Skeletturtavlor som på denna, varför?
Förstör läsbarheten och är fult
Skeletturtavlor som på denna, varför?
Förstör läsbarheten och är ful
Det är Zeniths grej lite
Har alltid tyckt att det ser lite weird ut med att siffrorna på bezeln (gmt markeringarna) vänds mellan 8 och 16 på ex Explorer II. Kanske finns någon anledning jag inte känner till iofs?
Bezeln på Explorer II är inte vridbar, så det är väl inte helt fel att siffrorna är rättvända.För att det ser snyggast ut när den är i sitt hemmaläge, och att högst en promille av kunderna faktiskt använder sig av vridringen?
Det förklarar ju saken.Bezeln på Explorer II är inte vridbar, så det är väl inte helt fel att siffrorna är rättvända.
Zentih och den förbaskade stjärnan som de använder på sin sekundvisare. Jag vet inte hur många av deras annars grymma klockor som jag avstått för att den är en enda stor nagel i ögat på mig.
![]()
Hur menar du nu? Vad är en dykartavla och dykarindex?Stör mig på Tudors friska blandningar mellan olika genrer. Tex dykartavla utan vrid-ring (BB36 och 41). Samt deras kronografer med runda dykarindex.![]()
I de allra flesta fall så har en dykare runda index, eller eventuellt kvadratiska på tavlan. Ett snabbt kännetecken på en klassisk dykare.Hur menar du nu? Vad är en dykartavla och dykarindex?
Kanske bara är jag, men tycker hela den där klockan är en nagel i ögat, gummit är ingen fröjd heller designmässigt...Zentih och den förbaskade stjärnan som de använder på sin sekundvisare. Jag vet inte hur många av deras annars grymma klockor som jag avstått för att den är en enda stor nagel i ögat på mig.
![]()
Nu var det bara ett exempel för att visualisera sekundvisaren så modellen i sig var dock sekundär.Kanske bara är jag, men tycker hela den där klockan är en nagel i ögat, gummit är ingen fröjd heller designmässigt...
Ah, sedär! Då har jag lärt mig nått nytt idagBezeln på Explorer II är inte vridbar, så det är väl inte helt fel att siffrorna är rättvända.
Det var alls inte meningen att såra någon.En mer ödmjuk hållning kring estetik från någon som bär en Tag och kör Maza uppmanas.