• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Detaljer som stör dig på annars fina klockor

5 sidor och fortfarande ingen som stör sig på att kronan inte är centrerad när den är inskruvad?
Hur det bör se ut
image.jpeg

Hur det oftast ser ut
image.jpeg

5 sidor och fortfarande ingen som stör sig på att kronan inte är centrerad när den är inskruvad?
Hur det bör se ut
image.jpeg

Hur det oftast ser ut
image.jpeg
Det borde ju bero på när man börjar skruva in kronan.
Om man tex drar upp den manuellt till ett visst läge för att sedan skruva in den så kan man nog hitta ett läge där den blir centrerad fullt inskruvad.

Svårt att förklara vad jag menar...

Tack.
Vet du om safiren på ädelmetallsmodellerna är naturlig eller industritillverkad?
Tycker mina ser äkta ut, men har inte tittat jättenära. Har fått intrycket att väldigt många av smyckessafirena är syntetiska idag. Enda sätter man kan se är ju om de har inneslutningar eller andra defekter, precis som diamanter mao. Kan inte se att Cartier specar det iaf. Dock tar de 4000 kr för en krona.

Om man tex drar upp den manuellt till ett visst läge för att sedan skruva in den så kan man nog hitta ett läge där den blir centrerad fullt inskruvad.

Jag förstod precis men jag skulle tro att det hänger ihop med "var" gängorna börjar. Går väl inte att påverka..

Gängorna man skruvar in kronan i sitter still om jag förstått det rätt, så du kommer alltid att få den i samma läge. Alltså att om du börjar skruva in den kan du skruva den något halvvarv innan du kommer till gängans start, först då har du x antal varv innan kronan sitter still.

Jag tycker nog att det ser bättre ut om subdialsen på Daytonan sitter lite högre upp. På den gamla ser det ut som att klockan "faller" lite. Tänk den vita ramen på en vanlig tavla.

Rolex-16520-116520.jpg

Det är ju Helmut Sinn som är grundare till märket så det är nog fullt naturligt. Typ Pedral ;)
Håller dock med om teckensnittet. Det skulle ju varit STORT, STELT OCH TYSKT!

App, app, app den blåa safiren är untouchable!

Klockrent!

Nu till mitt eget störningsmoment på @stelahs tema:
Jag gillar Sinn i allmänhet och min Sinn U1 i synnerhet. Men varför gör man datumfönstret så litet?
Ok, jag är inte 20 år med knivskarp syn, men vi som kommit ur moppeåldern är faktiskt en ganska köpstark grupp som inte vill negligeras.

WP_20160830_20_22_50_Pro.jpg

Edit: Glömde ju nämna Breitling. Var helt såld på dessa innan jag såg att subdialsen sitter förlångt ifrån varandra.
breitling-A1338111_BC33_170A_LRG.jpg

untitled.png
Då blev frågan istället: Vem är så elak att ge sitt barn efternamnet Sinn?

Nej, kronhalsen är fast.
Jag förstod precis men jag skulle tro att det hänger ihop med "var" gängorna börjar. Går väl inte att påverka..
Gängorna man skruvar in kronan i sitter still om jag förstått det rätt, så du kommer alltid att få den i samma läge. Alltså att om du börjar skruva in den kan du skruva den något halvvarv innan du kommer till gängans start, först då har du x antal varv innan kronan sitter still.

Ok! Då vet jag det :) men jag hade fått för mig att kronan på min 16570 landade olika..

Krävs ju så vitt jag vet en typ av bajonettfattning för att det ska vara möjligt och funktionellt. Svårt och dyrt men används av bland annat Hublot i vissa Unico och även hos Patek Philippe i deras 5524g
Har för mig att skydweller också har det men att det är dyrt. Stör mig oavsett på det. Kan tänka mig att Rolex har rätt bra marginaler för att kunna ha råd att tillföra en sån detalj om de hade velat men folk köper oavsett så varför lägga ner extra tid. :)

Har för mig att skydweller också har det men att det är dyrt. Stör mig oavsett på det. Kan tänka mig att Rolex har rätt bra marginaler för att kunna ha råd att tillföra en sån detalj om de hade velat men folk köper oavsett så varför lägga ner extra tid. :)

Sant, sen är ju frågan hur många procent av alla kunder ens märker detta, än mindre stör sig till den nivån att de önskar de hade åtgärdats!

Om Rolex skulle ge sig på att försöka få det perfekt, skulle vi sannolikt reagera starkare på om det är lite fel än på om det är 180 grader fel. Sådana är vi människor :) Personligen har jag inte märkt av den fadäsen förrän nu.

Tycker det är tramsigt att bry sig så mycket och även tramsigt rent principmässigt då det är bruksur. Sedan är det ju lättare att få den centrerad om man kar presspassning på kronhalsen istället för att skruva in den. Gäller även att kronans packningar är styva annar kommer centreringen bero på hur hårt man skruvar in kronan och hur gammal packningen är. Mao motsatsen till tool.

Tack alla som hittar "fel" på Rolex, nu har jag några motargument till hustruns högst julklappsönskemål. Den där SPA-helgen låter vettigare. :)

Är det så här på nyare och dyrare klockor också?
Om jag köper en ny Rolex så vill jag ju att allt ska vara perfekt! :confused:
Här är en yacht-master 16623 från 2016. När man betalt så mycket gör hjärnan om det till att Rolex verkligen tänkt till här, det perfekta är också det ultimata tråkiga enligt Rolex livscoach-avdelning. Lite skit ger klockan liv, lust och personality, precis samma egenskaper som bäraren besitter, om bäraren själv får välja.
IMG_0077.JPG

Senast ändrad:
Här är en yacht-master 16623 från 2016. När man betalt så mycket gör hjärnan om det till att Rolex verkligen tänkt till här, det perfekta är också det ultimata tråkiga enligt Rolex livscoach-avdelning. Lite skit ger klockan liv, lust och personality, precis samma egenskaper som bäraren besitter, om bäraren själv får välja.
IMG_0077.JPG
OT: TT-YM är så jääkla snyggt!

IMG_0077.JPG
I mina drömmar så köper jag en ny Sub 2020. Om kronan sitter på sniskan på den blir jag ju ledsen på riktigt.
Frågan nu är ju om det ser likadant ut på alla Yachtmasters t.ex? Om det är så borde man ju kunna rätta till det, tänker jag?

3. Explorer 2 16570 vs 216550

Alltså. Jag köpte en 16570 från 2002 med SEL (och lugholes) i våras som jag dels var mycket nöjd med - utseendemässigt.
Men jag blev så besviken på kvaliten, länken, tyngden - jag vet inte. Den åkte.
Jag gillade den inte jämfört med andra klockor jag haft - betydligt billigare men även betydligt nyare. Vad som stör mig på den här punkten är att jag såklart borde kollat på en sexsiffrig EXP2:a istället! För sexsiffriga referenser känns SÅ mycket bättre för vad man betalar för. Men den är 42mm. VARFÖR? Varför har dom gjort den större? Varför den nya fula visaren? VARFÖÖÖR?
Därför:
1655.jpg

Explorer-II.jpg

GMT-visaren är en hyllning till en episk äldre broder.
För övrigt är Expyn i min bok Rolex bästa moderna stålrolle, inte minst tack vare den perfekta storleken på 42mm. Tillsammans med det faktum att modellen är relativt platt sitter den som en smäck på de flesta handleder.

Senast ändrad:
Därför:
1655.jpg

Explorer-II.jpg

GMT-visaren är en hyllning till en episk äldre broder.
För övrigt är Expyn i min bok Rolex bästa moderna stålrolle, inte minst tack vare den perfekta storleken på 42mm. Tillsammans med det faktum att modellen är relativt platt sitter den som en smäck på de flesta handleder.
Jo jag vet det. Men jag gillar inte pilen ändå.
Och den har för stora visare.

Jag har även testat 216570 men jag tycker den är för stor även om den är relativt platt.

DD40:s romerska siffror är fasansfulla, att blanda romerska med vanliga raka index blir bara ännu värre.
Menar du att DD40 skulle vara värre än andra romerska index håller jag inte med..

Jag är heller ingen fan av romerska index men DD40 har överlägst bäst sådana om man nu måste välja det. Jmf. t.ex nedan med en lånad bild på ett mindre lyckat exempel. Titta därefter på DD40 igen :)

IMG_3180.JPG

Tillbaka
Topp