• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Detaljer som stör dig på annars fina klockor

Kom på en till, även om den varit uppe i andra sammanhang. Mängden text på Tudor Pelagos... 5 rader plus "swiss made"...

TudorPelagosInHouse-15.jpg
Dessutom är texten i "ledsen" form. Den blir större nedåt, och mina tankar blir till en sur mun. Jämför med Daytona som visserligen har för mkt text, men den texten är "glad", alltså en glad mun.
Usch och fy. Jag vill så gärna ha in-house, men nöjer mig nog med min gamla eta tills de fixar detta.

Inte omöjligt att jag blir rån-bög-mördad eller nåt ännu värre efter det här inlägget men jag kör ändå:
Jag har ganska kraftiga problem med kronografer som har Tachymeter-skalor. Tycker visserligen inte att de är superfula rent estetiskt sett men jag har fruktansvärt svårt att komma på en situation i vardagen där man spontant känner att: "Jamen vafan, det där fixar jag! Det blir ju perfekt att mäta upp med Tachy-skalan på min klocka!"
Och just bristen på användningsområde gör att jag har riktigt svårt för dem. Med det sagt så är Omega Speedmaster och Breitling Transocean Chronograph fortfarande två av världens snyggaste klockor så om någon kan informera mig om ett bra användningsområde skulle jag vara tacksam.
asset-version-26eb783d8c-a4131012-bc06-171a.jpg

På ämnet 5-resp 6-siffriga Daytonas så måste man ju påpeka den obegripliga förändringen av index från fina, raka och väl avvägda till ...
IMG_3621.PNG

Sen en annan sak som förstör en klocka jag i grunden skulle vilja äga någon gång. Typsnittet, eller kanske typsnitten på Seiko GS. Blir lite för rörigt i min smak, onödigt när man lägger så mycket tid på finishen i övrigt
IMG_3620.PNG

Håller med tidigare inlägg om datumplacering 4:30. Det är en styggelse. Ansvarig konstruktör borde bestraffas med att se hela säsongen av Paradise Hotel 2016 utan reklamavbrott.

Inte omöjligt att jag blir rån-bög-mördad eller nåt ännu värre efter det här inlägget men jag kör ändå:
Jag har ganska kraftiga problem med kronografer som har Tachymeter-skalor. Tycker visserligen inte att de är superfula rent estetiskt sett men jag har fruktansvärt svårt att komma på en situation i vardagen där man spontant känner att: "Jamen vafan, det där fixar jag! Det blir ju perfekt att mäta upp med Tachy-skalan på min klocka!"
Och just bristen på användningsområde gör att jag har riktigt svårt för dem. Med det sagt så är Omega Speedmaster och Breitling Transocean Chronograph fortfarande två av världens snyggaste klockor så om någon kan informera mig om ett bra användningsområde skulle jag vara tacksam.
Tidsvisning!

Nu skulle det ju hittas diss på annars åtråvärda klockor, men... hur kan du som under 40 använda uttryck som rån-bög-mördad? FY:bag:

Lite inspirerad av @leben's tråd för Onödig text på tavlan kom jag att tänka på vad jag själv fastnar i då och då när jag kollar in klockor jag är sugen på.

Det finns såklart vissa klockor som är perfekta, men även många klockor jag väldigt gärna hade velat ha - och kanske köpt - om det inte var för den där detaljen som stör mig - som jag aldrig kommer sluta tänka på.

Som TS ska jag självklart börja.

1. 116520/alla sexsiffriga Daytonas
Problemet, förutom poleringen (boett/mittlänkar), som stör mig här är det nya urverket som i sin tur ger urtavlan den lilla malplaceringen. Att registren inte längre är linjära med indexen stör mig något otroligt.

Rolex-16520-116520.jpg

Tudor-Black-Bay-Black-wrist-1.jpg

:)

Jag tycker nog att det ser bättre ut om subdialsen på Daytonan sitter lite högre upp. På den gamla ser det ut som att klockan "faller" lite. Tänk den vita ramen på en vanlig tavla.

Rolex-16520-116520.jpg

Namnet orient var uppe. Jag skulle vilja lyfta fram SINN. Vem är så elak och döper en klocka till något sådant? Om inte namnet vore nog; typsnittet...fy fan...
Det är ju Helmut Sinn som är grundare till märket så det är nog fullt naturligt. Typ Pedral ;)
Håller dock med om teckensnittet. Det skulle ju varit STORT, STELT OCH TYSKT!

Blå kronan på cartier tank.
App, app, app den blåa safiren är untouchable!

Läsbarhet är viktig, hur kan man då tillverka en klocka som man bara kan se tiden med när visarna passerar svarta fält. Upp till 25 års är enda gången man kan se visarna men då har man inte har råd att köpa en. Sen kommer behovet av terminalglasögon och då är det kört.
rolex-daytona-black-bezel-2-320x213.jpg
Klockrent!

Nu till mitt eget störningsmoment på @stelahs tema:
Jag gillar Sinn i allmänhet och min Sinn U1 i synnerhet. Men varför gör man datumfönstret så litet?
Ok, jag är inte 20 år med knivskarp syn, men vi som kommit ur moppeåldern är faktiskt en ganska köpstark grupp som inte vill negligeras.

WP_20160830_20_22_50_Pro.jpg

Edit: Glömde ju nämna Breitling. Var helt såld på dessa innan jag såg att subdialsen sitter förlångt ifrån varandra.
breitling-A1338111_BC33_170A_LRG.jpg

untitled.png

Senast ändrad:
Lite inspirerad av @leben's tråd för Onödig text på tavlan kom jag att tänka på vad jag själv fastnar i då och då när jag kollar in klockor jag är sugen på.

Det finns såklart vissa klockor som är perfekta, men även många klockor jag väldigt gärna hade velat ha - och kanske köpt - om det inte var för den där detaljen som stör mig - som jag aldrig kommer sluta tänka på.

Som TS ska jag självklart börja.

1. 116520/alla sexsiffriga Daytonas
Problemet, förutom poleringen (boett/mittlänkar), som stör mig här är det nya urverket som i sin tur ger urtavlan den lilla malplaceringen. Att registren inte längre är linjära med indexen stör mig något otroligt.

Rolex-16520-116520.jpg

2. ETA-Black Bay's länk...
Black Bayen stör mig på ett annat sätt också. Den är LIIIIIITE för stor. Ändå har jag haft 2 (och har en kvar)..
Men länken. Mittlänken är för bred. Jag kommer aldrig komma över det.

Tudor-Black-Bay-Black-wrist-1.jpg

3. Explorer 2 16570 vs 216550

Alltså. Jag köpte en 16570 från 2002 med SEL (och lugholes) i våras som jag dels var mycket nöjd med - utseendemässigt.
Men jag blev så besviken på kvaliten, länken, tyngden - jag vet inte. Den åkte.
Jag gillade den inte jämfört med andra klockor jag haft - betydligt billigare men även betydligt nyare. Vad som stör mig på den här punkten är att jag såklart borde kollat på en sexsiffrig EXP2:a istället! För sexsiffriga referenser känns SÅ mycket bättre för vad man betalar för. Men den är 42mm. VARFÖR? Varför har dom gjort den större? Varför den nya fula visaren? VARFÖÖÖR?

4. "Orient"
Jag älskar Orient som tillverkare! Löjligt prisvärda klockor med inhouse-verk och grym kvalitet. Jag har haft flertalet och använder min Orient Ray 2 mest av mina klockor. Men namnet, jag hatar namnet. "ORIENT" - vad är det för jävla namn? Det är fult :(

Ja... jag hade fler exempel i huvudet men de försvann.... Fyll gärna på! :)
Vi är soul mates. Jag stör mig på EXAKT de där sakerna (med reservation för att jag aldrig reflekterat över Daytona-issuet, men det kommer för evigt vara etsat på min näthinna nu).

HAHA nu sysslar vi ju med klockor, så subjektiva åsikter väger tungt ;):cool:

Även om jag tycker den ser ut såhär: :oldman:

Även kommit på att jag stör mig på texten i den nedersta subdialen...

Här sågas Rolex-bubblor, Daytona, Panerai, VC OS subdialstorlek, alla 1700 fina klockor med datum kl 4...
Klart som tusan subjektiva åsikter kan ha ett finger med i spelet ;)

Senast ändrad:
Jag tycker nog att det ser bättre ut om subdialsen på Daytonan sitter lite högre upp. På den gamla ser det ut som att klockan "faller" lite. Tänk den vita ramen på en vanlig tavla.

Rolex-16520-116520.jpg

Det är ju Helmut Sinn som är grundare till märket så det är nog fullt naturligt. Typ Pedral ;)
Håller dock med om teckensnittet. Det skulle ju varit STORT, STELT OCH TYSKT!

App, app, app den blåa safiren är untouchable!

Klockrent!

Nu till mitt eget störningsmoment på @stelahs tema:
Jag gillar Sinn i allmänhet och min Sinn U1 i synnerhet. Men varför gör man datumfönstret så litet?
Ok, jag är inte 20 år med knivskarp syn, men vi som kommit ur moppeåldern är faktiskt en ganska köpstark grupp som inte vill negligeras.

WP_20160830_20_22_50_Pro.jpg

Edit: Glömde ju nämna Breitling. Var helt såld på dessa innan jag såg att subdialsen sitter förlångt ifrån varandra.
breitling-A1338111_BC33_170A_LRG.jpg

untitled.png
Nej nej, tänk om när det gäller subdialsen på Breitling! Det är snyggare när de sitter en bit ifrån varandra! Sitter de för tätt så ser det ut som om Patrik Sjöberg gått och blivit vindögd också. @hooods skrev samma sak som dig gällande Speedmaster och Speedmaster Reduced men jag måste faktiskt säga att jag tycker att Reduced är snyggare! :happyhappy:
5095848669_65b833683d.jpg

Tillbaka
Topp