• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Detaljer som stör dig på annars fina klockor

Menar du att DD40 skulle vara värre än andra romerska index håller jag inte med..

Jag är heller ingen fan av romerska index men DD40 har överlägst bäst sådana om man nu måste välja det. Jmf. t.ex nedan med en lånad bild på ett mindre lyckat exempel. Titta därefter på DD40 igen :)

IMG_3180.JPG

Ja, det kanske kan uppfattas som märkligt att 9:an är ett rakt index och fyran är skrivet som IIII, men det är för att skänka lite harmoni till urtavlan.
De romerska på 36mm DD är snyggare än de på DD40. Vad jag syftade på var inte att fyran är IIII utan att vartannat index är romerskt och vartannat är vanliga stickindex.

I mina drömmar så köper jag en ny Sub 2020. Om kronan sitter på sniskan på den blir jag ju ledsen på riktigt.
Frågan nu är ju om det ser likadant ut på alla Yachtmasters t.ex? Om det är så borde man ju kunna rätta till det, tänker jag?
Lägger vi inte fokus på fel saker nu? Jag har inte ens sett det förrän det tas upp här så det stör mig inte ett dugg. Risken finns, om vi blir för petiga, att Rolex tar bort kronan helt och hållet och håller den helt blank. Då vet vi inte vad som är upp eller ner längre och vad ska vi då prata om?

Lägger vi inte fokus på fel saker nu? Jag har inte ens sett det förrän det tas upp här så det stör mig inte ett dugg. Risken finns, om vi blir för petiga, att Rolex tar bort kronan helt och hållet och håller den helt blank. Då vet vi inte vad som är upp eller ner längre och vad ska vi då prata om?
Det är väl inte de mest relevanta :D

Har för mig att skydweller också har det men att det är dyrt. Stör mig oavsett på det. Kan tänka mig att Rolex har rätt bra marginaler för att kunna ha råd att tillföra en sån detalj om de hade velat men folk köper oavsett så varför lägga ner extra tid. :)

Sant, sen är ju frågan hur många procent av alla kunder ens märker detta, än mindre stör sig till den nivån att de önskar de hade åtgärdats!

Är det så här på nyare och dyrare klockor också?
Om jag köper en ny Rolex så vill jag ju att allt ska vara perfekt! :confused:

Rolex tog ju ett patent på centrerad krona 2013 så de har redan lösningen:
http://www.patentsencyclopedia.com/app/20130114383#ixzz39Q63EiJT
Borde vara den som sitter på Skydweller?

Jag älskar min FOIS, men stör mig på 2 saker...
Klockan är en re-edition på Wally Schirras Speedmaster CK 2998 som han tog med sig på en rymdresa 1962.
Varför kan man då inte göra den exakt likadan? Visarna på alla subdials på CK2998är raka och enkla (Baton?) medan man på FOIS valt att byta ut (endast) sekundvisaren till leaf-visare. VARFÖR???
Dom kunde också ha fått sätta pricken vid 90 på Tachy ovanför 0an istället för brevid. Detta är kanske inte jättestörande, men den här tråden får en ju att störa sig på sånt man inte brukar bry sig om :grumpy:

Sen att det är 19 mm mellan luggarna. Hur j***a lätt är det att hitta snygga band och länkar till det egentligen??

Sen kunde man förstås ha satt i 321-verket också, men 1861 funkar det med :)

CK2998

CK2998.png

First Omega In Space (FOIS)

FOIS.png

OT: TT-YM är så jääkla snyggt!
@Strindberg min språk-ocd har slagit på maxläge här, måste dubbelkolla med dig så att jag inte är ute och cyklar... Visst måste det väl ändå vara så att kronan centrerar, men inte är i våg relativt med boetten?!
Om den inte centrerar, då har vi STORA problem med våra klockor!
Tror att det går att lösa problemet genom noggrannare beräkning av gängorna samt att ange exakt gängvarv!
Älskade I-landsproblem!

Jag har ganska kraftiga problem med kronografer som har Tachymeter-skalor ... Och just bristen på användningsområde gör att jag har riktigt svårt för dem. Med det sagt så är Omega Speedmaster och Breitling Transocean Chronograph fortfarande två av världens snyggaste klockor så om någon kan informera mig om ett bra användningsområde skulle jag vara tacksam.
asset-version-26eb783d8c-a4131012-bc06-171a.jpg
Du kan ju mäta annat än fordons hastighet, tex produktionstakt. Så här i juletid så kan man räkna köttbullerullning... :D
https://klocksnack.se/threads/tachymeter-så-funkar-det.22217/#post-449057

Klockan är en re-edition på Wally Schirras Speedmaster CK 2998 som han tog med sig på en rymdresa 1962.
Varför kan man då inte göra den exakt likadan? Visarna på alla subdials på CK2998är raka och enkla (Baton?) medan man på FOIS valt att byta ut (endast) sekundvisaren till leaf-visare. VARFÖR???
Dom kunde också ha fått sätta pricken vid 90 på Tachy ovanför 0an istället för brevid. Detta är kanske inte jättestörande, men den här tråden får en ju att störa sig på sånt man inte brukar bry sig om :grumpy:

Sen att det är 19 mm mellan luggarna. Hur j***a lätt är det att hitta snygga band och länkar till det egentligen??

CK2998

CK2998.png

FOIS.png
Kan till viss del hålla med om visarna. Tänk istället att kronografens funktioner har en typ av visare (raka sådana) medan den normala tidvisningen har en egen typ av visare, lite för att skilja elementen åt :)

CK2998

CK2998.png

FOIS.png

Hodinkee undrar också om det är nån tröst!:)
So, when you compare the first Omega in space with The First Omega in Space, you see the watches are all but identical. It is slightly strange that Omega chose to use a leaf hand for the running seconds and not for the chronograph counters - I'm curious if they just weren't sure which hands were original to Schirra's watch (just like so many other people ) so they decided to cut their losses and use both. Historically, it's not accurate - as Schirra's had all straight hands, and aesthetically, it's a little odd - but that's nitpicking.
https://www.hodinkee.com/articles/a-vintage-watch-nerds-critical-dissection-of-the-new-omega-s#

Mer gnäll från mig.

Finns på en hel del klockor: minut- och timvisare med för lika längd. Försvårar läsbarheten kopiöst (omöjligt att se tiden annars, i synnerhet när man vaknar till på natten och är groggy). En lång, en kort! Inte två jämnlånga! Ska det vara så jäkla svårt?

IMG_2625.JPG

Rolex tog ju ett patent på centrerad krona 2013 så de har redan lösningen:
http://www.patentsencyclopedia.com/app/20130114383#ixzz39Q63EiJT
Borde vara den som sitter på Skydweller?

Det är den lösningen som sitter på Skydweller.

Finns en intressant artikel om lösningen i någon gammal 'Watch Time' - från typ 2013. Tror även det står om det i någon av 'Rolex Magazine'-upplagorna.

Riktigt cool, och nördig, lösning på ett icke-problem. Precis sånt vi älskar i klockvärlden! :)

Några av mina...
- att boettens kant inte är bruten mot länken på royal oak. Länkbitarna är brutna o polerade men inte boettkanten just där. Den är bara vass.
- att länkbitarnas ovansida inte är i våg med boettens ovansida på royal oak (15300 i alla fall, och verkar vara olika mycket på olika klockor. En del klockor verkar ha helt perfekt passning.
ap15300blackg03.jpg

Här ser man tydligt båda sakerna (lånad bild).
- parmigianis logga
- klockor med kronografmodul så tryckknappar o krona inte linjerar

Och så var det ju många andra saker som redan tagits upp, sub c o dd2 case bl.a.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp