• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

volesse

Breitling
Många som gör riktigt tjusiga prylar.
Ni som knåpar, är ni självlärda överlag eller har ni gått kurser eller så?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Youtube introduktion (sadelstygn) sedan nött på och fått in snitsen... men har mycket kvar att lära:)
 
Här är två 19/16 band. keepers ska sys ihop och hål ska slås annars är de klara (keepers syddes ihop i morse men har ingen bild på det)

IMG_7589.JPG

IMG_7590.JPG
 

Jibe

Cartier
Fantastisk tråd! Här kommer mitt första bidrag, ett klockband i vegetabiliskt läder. Översidan har jag köpt på slöjd-detaljer så vet inte från vilket garveri det kommer från. Undersidan är fint mörkblått italienskt läder som jag fick tag på från en gammal skomakare. Kanterna är målade och därefter bearbetade med en vanlig edge burnisher.

IMG_5674.JPG
IMG_5676.JPG
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Fantastisk tråd! Här kommer mitt första bidrag, ett klockband i vegetabiliskt läder. Översidan har jag köpt på slöjd-detaljer så vet inte från vilket garveri det kommer från. Undersidan är fint mörkblått italienskt läder som jag fick tag på från en gammal skomakare. Kanterna är målade och därefter bearbetade med en vanlig edge burnisher.

IMG_5674.JPG
IMG_5676.JPG

Snyggt!
 

Aivengo13

Omega
Hej allihopa!
Jag är sugen att göra ammo armband. Jag har några gamla militär väskor, som jag planerar använda. Hur tvättar/behandlar man det gamla lädret? Vilken tråd brukar man använda och hur tjock ska den vara?
Tack för alla tips och råd!
 

rogart-63

Patek
Brukar använda 0,8- 1.0 mm tråd till mina band? Om jag gör typ såna som i bilden över. Annars kanske 0,6 räcker gott om man ska göra en söm längst med sidan? Kör alltid Ritza tigertråd? Har testat andra men gillar Ritza tråden?
 

Aivengo13

Omega
Brukar använda 0,8- 1.0 mm tråd till mina band? Om jag gör typ såna som i bilden över. Annars kanske 0,6 räcker gott om man ska göra en söm längst med sidan? Kör alltid Ritza tigertråd? Har testat andra men gillar Ritza tråden?
Tack så mycket, Roger!
Då är frågan kvar angående rengöring och behandling av gammal läder.
 

MickeJ

Panerai
Tack så mycket, Roger!
Då är frågan kvar angående rengöring och behandling av gammal läder.

Det beror helt på hur smutsigt det är. Om det t ex är riktigt skitiga svenska ammoväskor kan du testa isopropanol/isopropylalkohol. Det tar bort allt vad fett och smuts heter (och ibland mer än vad man vill). Glöm inte att fetta lädret efteråt eftersom isopropanolen torkar ut kraftigt.
Om det däremot inte är så smutsigt så kan du med fördel använda glycerintvål, en speciell tvål för läder som man ofta använder för att göra rent t ex sadlar.
 

Aivengo13

Omega
Det beror helt på hur smutsigt det är. Om det t ex är riktigt skitiga svenska ammoväskor kan du testa isopropanol/isopropylalkohol. Det tar bort allt vad fett och smuts heter (och ibland mer än vad man vill). Glöm inte att fetta lädret efteråt eftersom isopropanolen torkar ut kraftigt.
Om det däremot inte är så smutsigt så kan du med fördel använda glycerintvål, en speciell tvål för läder som man ofta använder för att göra rent t ex sadlar.
@MickeJ, tack för svaret!
Det är "riktigt skitiga svenska ammoväskor" och mindre smutsiga ryska väskor vill jag använda.
Går det använda en kombo: varm vatten + vanlig handtvål + borste?
Vad det gäller "fetta lädret", kan du rekommendera något?
 

MickeJ

Panerai
@MickeJ, tack för svaret!
Det är "riktigt skitiga svenska ammoväskor" och mindre smutsiga ryska väskor vill jag använda.
Går det använda en kombo: varm vatten + vanlig handtvål + borste?
Vad det gäller "fetta lädret", kan du rekommendera något?

Jag skulle inte ge mig på handtvålen, hellre Yes handdiskmedel i så fall. Om du använder en borste så se till att det är en som är rejält mjuk. Låt sedan lädret torka någon vecka innan du gör något mer med det, välventilerat.
Slöljd-detaljer har ett riktigt bra läderfett som heter Gold Quality, testa det.
 
Topp