• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Maer

Cartier
Snickrade ihop en korthållare igår förmiddag. Är min första, så man får väl vara nöjd :).
IMG_0039.JPG
IMG_0041.JPG
IMG_0044.JPG
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
@Kvisten Satan så imponerande, stor eloge! Hur lång tid lade du ned på projektet?

Tackar! Det tog kanske 40 timmar att få klart väskan. Men det som tog mest tid för mig var att konstruera allting - att klura ut hur allting ska gå ihop. Jag spenderade därför först några dagar på att göra en väska i kartong. När jag gjort det och klurat ut hur alla delar ska se ut och skäras till, hur de ska sitta ihop och i vilken ordning de olika momenten ska göras går det sedan rätt snabbt.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej på er,
Skulle behöva lite tips på storlek på sk "pricking irons" utbudet på slöjddetaljer är minst sagt lite magert och det jag har därifrån är lite för grovt för klockarmband. Jag är främst ute efter något i stil och storlek med stygnen på original Panerai och tänkte kolla med er här i "lädertråden" om ni vet rätt/bra storlek och kanske tips på någon prisvärd säljare på EBay

Tack på förhand
Matts
 

aejmil

Breitling
Vad kreativa alla är.. önskar att man själv var lite händig och hade tålamod nog att snickra ihop liknande saker.. Hade varit grymt med en guide på hur folk gör sina band själva :)
 

Barabom

Omega
Hur lång tid tar det att skapa sitt egna band? Hur länge har ni kämpat för att komma dit ni är idag? Onekligen en bra hobby..
 

gdae

Cartier
2-Faktor
Hinner inte slöjda så mycket numera, men kan tipsa om ett enkelt sätt att hålla lite ordning på alla verktyg. Jag tog en remsa läder och skar ut lämpliga hål för de mest använda verktyget och skruvade sedan fast det hela på ett hyllplan.
IMAG2099.jpg
 

240snusit

Panerai
Kan rekommendera er som bor hyfsat nära Stockholm/Uppsala som har tillgång till bil att ta en tripp till Tärnsjö. Tyvärr säljer inte Tärnsjö Garveri direkt till privatkunder, men dom har en liten affär där de säljer restläder bland annat - men även om det är rester är de ändå väldigt, väldigt bra kvalité - definitivt den bästa läderkvalitén jag sett i Sverige för privatkunder och priset är inte så farligt heller - har för mig det var 250:- för en halv hud så köper man några såna har man väldigt mycket med bra läder för att sitta och pyssla med hemma.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Vore jäkligt kul att se hur alla läderslöjdares "arbetsbänk"/verktyg såg ut och vad ni använder för några/något och till vad de främst används till. Själv lägger jag upp när min beställning av lite nya grejer landar :D
 
Topp