• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Kul, man blir ju nästan lite sugen på att själv försöka meka ihop något när det kommer ut sådanna snygga bilder.
Kan intyga att det är mjukt och skönt :)
IMG_20181031_082841-01.jpeg
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Ha i åtanke att det är rätt svårt att jobba med dock. Så om du är en nybörjare skulle jag inte rekommendera lax läder.

Förstod nästan det, har lite andra småprojekt jag skulle kunna lära mig av så får nog vänta med lax. Visst skiljer det inte något med vad för verktyg som behövs för att arbeta med lax kontra kalv osv?
 

rogart-63

Patek
Tusan vilka snygga band ni gör grabbar. Blir avis. Men vet vilket jobb det ligger bakom.
Btw är det nån som har lite brun tigertråd att sälja. Behöver en bit så jag kan byta tråd. Gärna mörkbrun eller nåt. Eller byta mot nåt typ Polywatch?
 

Björn.W

Omega
2-Faktor
Finns det några "knep" för att få ett nytt läderarmband att bli mjukare? Eller är det bara användning som gäller?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det ger med sig eftersom. Lite beroende på band går det att påskynda med produkter som vårdar läder.
 

Kris747

Omega
Dags att fylla på med svart kantfärg, har kört uniters och är antingen inne på att fortsätta med det eller om jag ska prova Fenice.
  • Hur är Fenice i konsistensen, ganska tjock?
  • Och hur är det med torktid?
Om jag kör på fenice kommer jag lägga en order på Aqualim samtidigt men om jag kör på Uniters (som köps på cuirtextilecrea) kommer jag lägga en order
AQUAGUM 018, någon som provat?
 

zzaphod

Cartier
Är det någon som har gjort sig en snygg förvaring för er EDC? Kniv, penna, liten ficklampa o.s.v. i samma etui?
Söker efter ideer då jag tycker nylonvarianterna är urtråkiga..
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Hej!
Först och främst, grymt fina arbeten ni gör.
Nu till min fråga. Jag har köpt mig en Filson väska som jag använder som jobbväska och är grymt nöjd med. Väskan är i grov canvas med mörkbruna läderdetaljer.
Jag vill få mitt namn på väskan och vill ha även det på mörkbrunt läder. Tänker mig ett tjockare läder med ”instansat” namn. Ev om namnet behöver färgas? Om det är ett tjockare/grövre mörkbrunt läder vill jag ha svart kantfärg på ”patchen”. Jag tror inte jag duger till att sy fast den i den grova canvasen så en söm runt patchen och sedan limma på den blir nog enklast.
Finns det någon här som kan hjälpa mig med det mot en rimlig ersättning? Har tittat runt på verktyg men det blir mycket att köpa för en patch och jag vet inte om jag duger till...
Bilder på väska och idé nedan.
F74AF5D3-18B4-4467-B705-AECD9A8A6889.jpeg
C1755372-E3D5-4292-AB2A-954D176E13E0.jpeg
-JL-
 

klak

Omega
Någon som har handlat på buyleatheronline.com och kan ge ett omdöme på kvaliteten? Jag har tröttnat lite på att ständigt misslyckas med att färga mitt läder och vill nu pröva på att köpa färgat veg-tan istället. Min lokala förmåga tar dock inte in så mycket av just det och det han har känns väldigt dyrt. Förutom buyleatheronline.com har någon rekommendationer på annan onlineförsäljare i EU?
 

ittam

Audemars
Någon som har handlat på buyleatheronline.com och kan ge ett omdöme på kvaliteten? Jag har tröttnat lite på att ständigt misslyckas med att färga mitt läder och vill nu pröva på att köpa färgat veg-tan istället. Min lokala förmåga tar dock inte in så mycket av just det och det han har känns väldigt dyrt. Förutom buyleatheronline.com har någon rekommendationer på annan onlineförsäljare i EU?
http://www.mgleather.se/
Jag är sadelmakare på hobbybasis och köper mitt läder/skinn hos Morgan Gustavsson, och har aldrig blivit besviken. Jag har ingen riktig koll på vad han har för övrigt, men hylla upp och hylla ner i långa rader med skinn i olika kvalitet och kulör. Vet heller inte om han säljer till privatpersoner, men kostar ju bara ett telefonsamtal att kolla..
 

klak

Omega
http://www.mgleather.se/
Jag är sadelmakare på hobbybasis och köper mitt läder/skinn hos Morgan Gustavsson, och har aldrig blivit besviken. Jag har ingen riktig koll på vad han har för övrigt, men hylla upp och hylla ner i långa rader med skinn i olika kvalitet och kulör. Vet heller inte om han säljer till privatpersoner, men kostar ju bara ett telefonsamtal att kolla..
Tack för tipset! Jag sitter tyvärr längre ner i europa vilket gör att jag gärna ser alla produkter på hemsida med bilder och liknande, men det ser onekligen intressant ut för dagen jag flyttar hem.


Jag försökte söka lite här på forumet utan resultat, men finns det en kompilerad lista på återförsäljare av läder i tråden redan? Om det finns intresse bland andra kan det kanske vara något vi kan sätta ihop annars
 

ittam

Audemars
Tack för tipset! Jag sitter tyvärr längre ner i europa vilket gör att jag gärna ser alla produkter på hemsida med bilder och liknande, men det ser onekligen intressant ut för dagen jag flyttar hem.


Jag försökte söka lite här på forumet utan resultat, men finns det en kompilerad lista på återförsäljare av läder i tråden redan? Om det finns intresse bland andra kan det kanske vara något vi kan sätta ihop annars
Läderpularna verkar bara bli fler, så en lista på inköpsställen kan ju aldrig vara fel;)
 
Topp