Fenice är rätt tunn i konsistensen. Torkar rätt snabbt. Börja med ett tunt lager på en sandpapprad yta och värm in detta (Med friktion (tjockare tyg/canvas, eller electric creaser/värmd manuell creaser.) Använd aldrig samma canvasduk som du använder till vax (bivax/paraffin)
Sen ska du få ett bra tips på hur du får bra finish. När du lagt ett lager så se till att du "sandpapprar" tills det är helt jämnt innan du lägger nästa lager annars är det nästan omöjligt att få bra finish.
Angående lim så kör jag Renias produkter. Vattenbaserat: Aquilim 315 samt Aquilim SG (SG är "instant bond" temporär för exempelvis padding eller annat som "sys in"
och även utmärkt för att limma fast "paddings" på glasskiva/granitskiva för att forma och sen skära loss.
Lösningsmedelbaserat så föredrar jag Renia Syntic Total, då det inte är trådigt och fungerar till allt från vanligt koläder, exotiskt läder, vaxiga/oljiga läder, nylonbaserade förstärkningsmaterial osv.
Jag tror inte valet av kantfärg spelar så stor roll om du väljer någon av de mer renommerade, alla verkar bra om du använder dom rätt, sen beror det ju på lite vilken finish du efterfrågar. Här har du ett par du kan kika på. Fenice, Uniters, Stahl, Vernis 600, Beraud CT, Giardini. (Ha dock i åtanke att Vernis 600 blir dålig efter något år. (Börjar luka illa)
En liten tanke. Lägg inte allt fokus på dina kanter, visst är det en sak som får dina produkter att se snyggare ut, men det är så mycket mer som är viktigt. En sak som gör att exempelvis ett klockarmband ser bättre ut är avståndet från kantlinje till stygn. Om du kikar på en klocka i 100k klassen och uppåt som levereras ny med handgjort klockarmband så vill jag påstå att mina kanter på mina band har bra mycket bättre finish. (Iaf de jag sett) Men deras band är ändå snyggare och ser mer välgjorda ut.
Exempel på en av mina kanter med Fenice.