• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Någon som har handlat på buyleatheronline.com och kan ge ett omdöme på kvaliteten? Jag har tröttnat lite på att ständigt misslyckas med att färga mitt läder och vill nu pröva på att köpa färgat veg-tan istället. Min lokala förmåga tar dock inte in så mycket av just det och det han har känns väldigt dyrt. Förutom buyleatheronline.com har någon rekommendationer på annan onlineförsäljare i EU?
Ser ut som de har bra priser. Köper man låt säga kalv ca 1mm. hos lädervärkstan kostar 1 kvadatfot 200-300 kronor.
 
Blev ett glasögon fodral idag. Lite lagom klockrelaterat, behöver ju glasögon för att se klockan.
0E9AEDC2-FECE-461A-A06F-9D09F21A97DA.jpeg
1BED8891-E0FD-4B16-9F42-3535BE6BA86E.jpeg
 
Dags att fylla på med svart kantfärg, har kört uniters och är antingen inne på att fortsätta med det eller om jag ska prova Fenice.
  • Hur är Fenice i konsistensen, ganska tjock?
  • Och hur är det med torktid?
Om jag kör på fenice kommer jag lägga en order på Aqualim samtidigt men om jag kör på Uniters (som köps på cuirtextilecrea) kommer jag lägga en order
AQUAGUM 018, någon som provat?

Fenice är rätt tunn i konsistensen. Torkar rätt snabbt. Börja med ett tunt lager på en sandpapprad yta och värm in detta (Med friktion (tjockare tyg/canvas, eller electric creaser/värmd manuell creaser.) Använd aldrig samma canvasduk som du använder till vax (bivax/paraffin)

Sen ska du få ett bra tips på hur du får bra finish. När du lagt ett lager så se till att du "sandpapprar" tills det är helt jämnt innan du lägger nästa lager annars är det nästan omöjligt att få bra finish.

Angående lim så kör jag Renias produkter. Vattenbaserat: Aquilim 315 samt Aquilim SG (SG är "instant bond" temporär för exempelvis padding eller annat som "sys in"
och även utmärkt för att limma fast "paddings" på glasskiva/granitskiva för att forma och sen skära loss.
Lösningsmedelbaserat så föredrar jag Renia Syntic Total, då det inte är trådigt och fungerar till allt från vanligt koläder, exotiskt läder, vaxiga/oljiga läder, nylonbaserade förstärkningsmaterial osv.

Jag tror inte valet av kantfärg spelar så stor roll om du väljer någon av de mer renommerade, alla verkar bra om du använder dom rätt, sen beror det ju på lite vilken finish du efterfrågar. Här har du ett par du kan kika på. Fenice, Uniters, Stahl, Vernis 600, Beraud CT, Giardini. (Ha dock i åtanke att Vernis 600 blir dålig efter något år. (Börjar luka illa)

En liten tanke. Lägg inte allt fokus på dina kanter, visst är det en sak som får dina produkter att se snyggare ut, men det är så mycket mer som är viktigt. En sak som gör att exempelvis ett klockarmband ser bättre ut är avståndet från kantlinje till stygn. Om du kikar på en klocka i 100k klassen och uppåt som levereras ny med handgjort klockarmband så vill jag påstå att mina kanter på mina band har bra mycket bättre finish. (Iaf de jag sett) Men deras band är ändå snyggare och ser mer välgjorda ut.

Exempel på en av mina kanter med Fenice.
IMG_2532.JPG
 
Senast ändrad:
Jag ser att vissa här har svårt att hitta läder i Europa som är lite tunnare (Runt 1mm) Jag tänkte skriva en snabb lista på ett par leverantörer. Kommer bara länka till sidor där du kan köpa online, således inga krav på direktkontakt med garverier vilket i många fall kan vara besvärligt och kräver oftast företag (VAT)

Jag kommer ta med England i listan här (Hur blir det med tull/moms med Brexit?)

Curtidoscarrasco (Återförsäljare, Inget minimum)
Fina hudar i 1mm.
https://www.curtidoscarrasco.com/205-cuellos-de-vaquetilla-1-milimetro-de-espesor

La Perla Azzurra (Garveri Italien, Inget minimum)
Dakota är ett fint läder i diverse olika färger, Svart och bruna nyanser är riktigt fina, mer "färgglada" ger ett lite plastigt intryck enligt mig, Googla.)
Beställer du samples så kommer du få stå för courier själv (Dyrt) så be dom hellre skicka med samples med din första order.
http://www.venditapelle.it/department/4/Articoli-con-Finitura.html

Aacrack (Återförsäljare, Inget minimum)
Erbjuder spaltning (kontakta dom för info kring eventuellt minimum)
Ett par populära lädersorter för små läderprodukter är Saint Crispin baby calf, Saint Crispin baby bufallo, Badalassi Minvera box, Badalassi Pueblo, Walpier Buttero. Har även Chromexel, Tempesti, Shell Cordovan osv. Skickar även sex gratis samples.
http://www.aacrack.co.uk/

Marcus Gear (Återförsäljare för Perlinger osv)
Säljer Perlinger Noblessa i ett par olika färger (Samma typ av läder som Haas Derby (Epsom) Weinheimer Waprolux. Kan säkert lösa spaltning vid förfrågan (Skicka vidare till Leatherthinning.co.uk) som sedan skickar till dig.
https://www.marcusgear.co.uk/

Ett litet tips om du vill tillverka klockarmband och saknar möjlighet att spalta läder (Dvs om du tillverkar klockarmband och inte har tillgång till spaltmaskin (bandkniv) eller skärflingsmaskin vilket är det rimliga valet om man bara tillverkar klockarmband. Så skicka lite vegetabilgarvat läder till leatherthinning.co.uk och spalta till lite olika tjocklekar för padding. Jag använder läder i 1.5mm 1mm samt 0.5mm för klockarmband.

Naturligtvis så finns det en hel del fler företag som säljer läder i Europa, och jag har heller inte tagit med några leverantörer av exotiska läder här, utan fokuserade på lite tips för att komma igång.
 
Fenice är rätt tunn i konsistensen. Torkar rätt snabbt. Börja med ett tunt lager på en sandpapprad yta och värm in detta (Med friktion (tjockare tyg/canvas, eller electric creaser/värmd manuell creaser.) Använd aldrig samma canvasduk som du använder till vax (bivax/paraffin)

Sen ska du få ett bra tips på hur du får bra finish. När du lagt ett lager så se till att du "sandpapprar" tills det är helt jämnt innan du lägger nästa lager annars är det nästan omöjligt att få bra finish.

Angående lim så kör jag Renias produkter. Vattenbaserat: Aquilim 315 samt Aquilim SG (SG är "instant bond" temporär för exempelvis padding eller annat som "sys in"
och även utmärkt för att limma fast "paddings" på glasskiva/granitskiva för att forma och sen skära loss.
Lösningsmedelbaserat så föredrar jag Renia Syntic Total, då det inte är trådigt och fungerar till allt från vanligt koläder, exotiskt läder, vaxiga/oljiga läder, nylonbaserade förstärkningsmaterial osv.

Jag tror inte valet av kantfärg spelar så stor roll om du väljer någon av de mer renommerade, alla verkar bra om du använder dom rätt, sen beror det ju på lite vilken finish du efterfrågar. Här har du ett par du kan kika på. Fenice, Uniters, Stahl, Vernis 600, Beraud CT, Giardini. (Ha dock i åtanke att Vernis 600 blir dålig efter något år. (Börjar luka illa)

En liten tanke. Lägg inte allt fokus på dina kanter, visst är det en sak som får dina produkter att se snyggare ut, men det är så mycket mer som är viktigt. En sak som gör att exempelvis ett klockarmband ser bättre ut är avståndet från kantlinje till stygn. Om du kikar på en klocka i 100k klassen och uppåt som levereras ny med handgjort klockarmband så vill jag påstå att mina kanter på mina band har bra mycket bättre finish. (Iaf de jag sett) Men deras band är ändå snyggare och ser mer välgjorda ut.

Exempel på en av mina kanter med Fenice.
IMG_2532.JPG
Tack för utförlig guide, har ganska bra koll på mina kanter redan ;) Som sagt har jag använt uniters ett bra tag nu men funderade på att prova Fenice, nu blev det inte så just nu utan jag beställde mer Untiers samt Aquagum som också är vattenbaserad.
 
Tack för utförlig guide, har ganska bra koll på mina kanter redan ;) Som sagt har jag använt uniters ett bra tag nu men funderade på att prova Fenice, nu blev det inte så just nu utan jag beställde mer Untiers samt Aquagum som också är vattenbaserad.

Uniters verkar populär, så det var nog ett bra val. Jag tror det bästa alternativet är att välja en kantfärg man trivs med och sen inte byta. För olika färger beter sig lite olika. Speciellt viktigt är ju detta om man säljer saker. Inte så roligt om tekniken man använde för en annan färg innebär att färgen släpper efter en tid med den nya färgen.
 
Det är något som känns fel med detta bandet. Jag har kommit fram till att det förmodligen skulle se bättre ut med lite tunnare tråd och tätare stygn. Nu är det 3mm och 632 tråd (0.51mm) Känns som 2.7mm och 832 (0.43mm) skulle passa bättre med tanke på att bandet är lite tunnare. (Tjocklek 3.5mm vid bandhornen och 2.5mm längst ut) Håller ni med?

IMG_2654.JPG IMG_2650.JPG IMG_2655.JPG IMG_2649.JPG
 
Det är något som känns fel med detta bandet. Jag har kommit fram till att det förmodligen skulle se bättre ut med lite tunnare tråd och tätare stygn. Nu är det 3mm och 632 tråd (0.51mm) Känns som 2.7mm och 832 (0.43mm) skulle passa bättre med tanke på att bandet är lite tunnare. (Tjocklek 3.5mm vid bandhornen och 2.5mm längst ut) Håller ni med?

IMG_2654.JPG IMG_2650.JPG IMG_2655.JPG IMG_2649.JPG
Jag kör 2,7 med 632 tråd. testade med 832 tråd men tyckte det kändes lite väl tunt men det är en smaksak. men att köra tätare stygn tycker jag du ska göra. det kommer göra stor skillnad.
 
Jag kör 2,7 med 632 tråd. testade med 832 tråd men tyckte det kändes lite väl tunt men det är en smaksak. men att köra tätare stygn tycker jag du ska göra. det kommer göra stor skillnad.

På detta bandet är kanterna 2mm, och eftersom man då sträcker tråden väldigt försiktigt för att strygnen inte ska "rätas ut" så uppstår ett problem som jag tänker att jag säkert kan undvika med lite tunnare tråd. Problemet är när tråden har tvinnat sig lite och i kombination med att man sträcker väldigt lite så blir tråden lite tjockare det stygnet. Tror du vet vad jag menar. Jag har inga 2.7 gafflar men tunnare tråd har jag, så ska testa lite.
 
Vad kör ni på plånböcker etc?

Den svarta/orange jag visade ett par inlägg upp är 3mm/632 och F2 crease. Skulle man istället köra på 2,7mm/832 FN1/F1.5 så tycker jag det ser riktigt bra ut också, men personligen så tycker jag kanterna bör vara rätt tunna för att det ska se estetiskt bra ut. Alltså inga 3mm tjocka kanter med tätare stygn och crease närmare kanten. Men det är min åsikt :)
 
Tack. Har dock "vaskat" ett bra antal band genom åren som inte blivit "bra nog" för min light-asperger :)

Känner igen det där, har min egen lilla "skämslåda" med sådant jag inte är nöjd med, eller med mindre misstag.

Dina band är väldigt välgjorda, har du något liknande band med kantlinje/crease? tror det skulle passa riktigt bra på det bandet.
 
Känner igen det där, har min egen lilla "skämslåda" med sådant jag inte är nöjd med, eller med mindre misstag.

Dina band är väldigt välgjorda, har du något liknande band med kantlinje/crease? tror det skulle passa riktigt bra på det bandet.

Tack!
Inte för tillfället. Har försökt jobba mycket med att få ut stygnen längs kanten och har för närvarande ingen bra crease:er för att klara av det lilla mellanrum som blir kvar mellan stygn och kant (jobbar dock på det).
 
Tack!
Inte för tillfället. Har försökt jobba mycket med att få ut stygnen längs kanten och har för närvarande ingen bra crease:er för att klara av det lilla mellanrum som blir kvar mellan stygn och kant (jobbar dock på det).

Hur långt ifrån kanten ligger centrum av stygnhålen? ser ut att vara i trakterna 2.5-2.7mm

Jag syr de flesta av mina band 2.7mm från kanten och använder oftast FN2 eller F2 som creaser. Syr jag närmare kanten så blir det FN1
Om du inte vill investera i en "electric creaser" så har jag sett väldigt bra resultat med Wuta creasers. Googlade bara fram en länk med bilder, så ingen säljare jag använt mig av. https://www.ebay.co.uk/itm/173626265273

Här är en bild på mina stygn 2.7mm från kanten med FN2 crease, från mitt tidigare inlägg.
i2KOMg7.jpg
 
Det skulle vara kul att prova göra ett eget klockarmband.
Vart kan man köpa start-kit med det nödvändigaste verktygen?
 
Hur långt ifrån kanten ligger centrum av stygnhålen? ser ut att vara i trakterna 2.5-2.7mm

Jag syr de flesta av mina band 2.7mm från kanten och använder oftast FN2 eller F2 som creaser. Syr jag närmare kanten så blir det FN1
Om du inte vill investera i en "electric creaser" så har jag sett väldigt bra resultat med Wuta creasers. Googlade bara fram en länk med bilder, så ingen säljare jag använt mig av. https://www.ebay.co.uk/itm/173626265273

Här är en bild på mina stygn 2.7mm från kanten med FN2 crease, från mitt tidigare inlägg.
i2KOMg7.jpg
Det är kul att se andras fina hantverk här, det driver en framåt.
Syr ni höger eller vänsterhandssöm?
 
Det skulle vara kul att prova göra ett eget klockarmband.
Vart kan man köpa start-kit med det nödvändigaste verktygen?

Jag hade nog köpt detta kitet, du får verktyg i bra kvalitet till ett vettigt pris. Det gröna verktyget nere till vänster i bild är en "stitching groover" för att göra en skåra för stygn (vilket jag inte skulle använda på ett klockarmband, men den har även med en spets för att markera en linje där du ska ha stygnen. Boken är på Japanska dock.

Tror de andra här som har samlat på sig en del verktygen genom åren kommer hålla med om att detta är ett riktigt bra val av startkit. (Det bästa alternativet under 1000kr?)

https://leathercrafttools.com/item?id=7623
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp