• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Gillar den tunna sömmen! Jag kommer behöva ett nytt eller ett par nya band till nykomlingen. Vi får ta en ny diskussion om du kan hjälpa till igen samt isf färger. Tänker ett brunt som matchar subdials. Kanske småhålat racing(?) eller ej. Kanske krämfärgad kontrastsöm? Många funderingar...
IMG_20181121_145054.jpg
Shit, bra köp!! Får kolla på lite alternativ!
 
Gillar den tunna sömmen! Jag kommer behöva ett nytt eller ett par nya band till nykomlingen. Vi får ta en ny diskussion om du kan hjälpa till igen samt isf färger. Tänker ett brunt som matchar subdials. Kanske småhålat racing(?) eller ej. Kanske krämfärgad kontrastsöm? Många funderingar...
IMG_20181121_145054.jpg
Jävlar vad den där är fin. Jag tycker du är helt rätt ute. Mörk choklad med kontrastsöm som matchar lumen. ELLER om man vill vara lite crazy; röd tråd.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Shit, bra köp!! Får kolla på lite alternativ!

Jävlar vad den där är fin. Jag tycker du är helt rätt ute. Mörk choklad med kontrastsöm som matchar lumen. ELLER om man vill vara lite crazy; röd tråd.

Tack hörni! Ja brunt med tunn kantsöm känns nog rätt. De bruna jag har som @Fredrik (Swe) har gjort är sjukt fina men tror en nyans ljusare hade varit optimalt här. Sedan tänker jag att ett grönt som ditt i början av tråden kunde vara ballt - grönt passar ju med både brunt och pandatavla :)
På sätt och vis tänker jag ljus kantsöm (sorry inte röd) men tycker oftast det blir bäst med matchas söm trots allt.... Sedan är ju frågan om det ska vara hålat eller ej... :)
Screenshot_20181030_120538.jpg

Edit: en bild med det bruna jag har
IMG_20181017_154933.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Google sviker mig! :( Vart hittar jag bältespännen i rostfritt stål till livremmar? Inget förnicklat alltså utan riktigt rostfritt!
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Jag gillar att se vad alla gör men är kass på att posta eget. Tänkte det var dags ge tillbaka nåt.
En lite udda krokodil :) jag gör knappt nåt med exotiskt läder i vanliga fall, men köpte en spillbit på bukten för att testa. Nästan så att man blir sugen på mer.
746586C4-146E-4910-B3EE-2FAC1CC922E7.jpeg
CB8C4F35-7C5A-4D7F-8AD5-F2D374224BAB.jpeg
98577273-DC97-4E2C-8F70-120E948D9746.jpeg
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Okej, spännande! Dina kanter är riktigt fina också. Bland de bättre jag sett. Använder du kantjärn, räfflingsträ eller någon typ av värme för att få så snygg rand längst kanterna?
Tack!
Initialt skulle jag väl säga tid,tålamod och envishet.
Sen använder jag en kombination av kantjärn, sandpapper,färg samt "värme" med canvas/burnisher. Det är en kombination av typ alla filmer på Youtube om ämnet så det är svårt att ge ett kort svar:)
 

C.Williams

Breitling
Tack!
Initialt skulle jag väl säga tid,tålamod och envishet.
Sen använder jag en kombination av kantjärn, sandpapper,färg samt "värme" med canvas/burnisher. Det är en kombination av typ alla filmer på Youtube om ämnet så det är svårt att ge ett kort svar:)
Jag förstår att det varit riktigt hårt arbete. Bra jobbat! Tänkte mer specifikt på randen längst kanterna. Antar att du använder "värme", som du säger, med något typ av kantjärn?
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Jag förstår att det varit riktigt hårt arbete. Bra jobbat! Tänkte mer specifikt på randen längst kanterna. Antar att du använder "värme", som du säger, med något typ av kantjärn?
Kantjärn använder man till att "hyvla av" kanter för att de ska bli "rundare". För att skapa linjer kan man använda olika verktyg. I detta fallet har jag bara använt en passare. Då den följer konturerna på bandet krävs det dock att det är fint och jämnt innan för att bli bra.
 

C.Williams

Breitling
Kantjärn använder man till att "hyvla av" kanter för att de ska bli "rundare". För att skapa linjer kan man använda olika verktyg. I detta fallet har jag bara använt en passare. Då den följer konturerna på bandet krävs det dock att det är fint och jämnt innan för att bli bra.
Aha okej, det har jag också använt mig av. Min passare kanske har varit för vass då jag skapat rispor i lädret. Tack!
 
Topp