Det låter ganska exakt vad jag letar efter. Du har möjligtvis ingen bild på den plånboken? Jag har ett par vänner som bett om några plånböcker och andra mindre saker. Jag brukar göra lite större saker annars och använder då tjockare veg- eller chromegarvat. Så jag söker nu lite tunnare (.6-1mm), mörkbrunt, slätt, veggarvat läder. Har inte använt get tidigare men jag tror mig förstått att det är ett vanligt alternativ för mindre saker och funderar att även köpa ett skinn get för att prova. För plånböcker och andra mindre saker föredrar du get eller ko/kalv?
Tack för tipset om AAcrack och samples! På tal om AAcrack, har du någon erfarenhet av deras Buttero eller Saffiano?
Jag har tyvärr ingen bild på plånboken med patina men bifogar en bild från när den var ny.
Jag gillar att använda get i interiören. (Men även andra kromgarvade eller kombinationsgarvade läder och anledningen är att du har mycket högre rivstyrka i detta lädret än i vegetabilgarvat ko/kalvläder. Vilket gör att du kan göra tunnare plånböcker utan att använda något förstärkningsmaterial. Visst du skulle kunna göra detta i vegetabil ko/kalv också, men jag skulle säga att du då kompromissar med hållbarheten över tid.
Buttero är ett av de bästa Italienska vegetabilgarvade lädren. Saffiano är precis som Epsom ett produktnamn och tillverkas av flera olika garverier. Saffiano är Pradas produktnamn tror jag. Precis som Epsom från Hermes. Hermes köper Epsom från garveriet Haas och deras produktnamn är Derby. Men du har flera garverier som tillverkar samma läder. Weinheimer waprolux, Perlinger Noblessa är två exempel, Du Puy, D'annonay osv tillverkar det också. Saffiano tillverkas i både kalv och get av olika garverier.