• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

klak

Omega
Från den Spanska sidan (Curtidoscarrasco) så är det vegetabilgarvat läder. Rätt styvt och det mörkbruna lädret jag har är blankt, tänk dig lite åt Shellcordovanhållet. Sydde om en plånbok som har ett par år på nacken och är gjort i det lädret. Det får en fin patina.

Det getläder jag verkligen gillar är det från Alran, det är kombinationsgarvat (Vegetabil och krom) Men det kan vara lite krångligt att beställa direkt från Garveriet (Alran) vissa som inte har företag har inte fått köpa.

MarcusGear har ett getläder från Lowick, www.pickett.co.uk använder detta läder på vissa av sina produkter om du vill se hur det ser ut.

Mitt tips till dig är att köpa läder i bra kvalitet som en bas. Säg en brun och en svart hud, sen om du vill ha en mix av lite "udda" färger och lädersorter så köper du dessa från Usa eller Asien där du kan köpa enstaka fot och även få det spaltat. Visst det kostar lite mer men åtgången för ett klockarmband är ju rätt liten.

Vad rekommenderar jag dig att köpa I Europa? Jag tycker du ska plocka ihop sex samples (gratis) från Aacrack på dessa läder. (Så slipper du betala för spaltning vilket jag tror kräver att du köper mer än två hudar totalt, dock ej säker)

Aacrack (Sök efter dessa på sidan)
Saint Crispin polished buffalo 0.9-1,1mm
Saint Crispin polished buffalo angus 0.9-1,1mm
Saint Crispin baby calf 1.1-1.2mm (Används av Ettinger, fast dom har valt att polera upp glans i lädret. Används även till exklusiva skor.)

Det låter ganska exakt vad jag letar efter. Du har möjligtvis ingen bild på den plånboken? Jag har ett par vänner som bett om några plånböcker och andra mindre saker. Jag brukar göra lite större saker annars och använder då tjockare veg- eller chromegarvat. Så jag söker nu lite tunnare (.6-1mm), mörkbrunt, slätt, veggarvat läder. Har inte använt get tidigare men jag tror mig förstått att det är ett vanligt alternativ för mindre saker och funderar att även köpa ett skinn get för att prova. För plånböcker och andra mindre saker föredrar du get eller ko/kalv?

Tack för tipset om AAcrack och samples! På tal om AAcrack, har du någon erfarenhet av deras Buttero eller Saffiano?
 

Danneswe

Cartier
Det låter ganska exakt vad jag letar efter. Du har möjligtvis ingen bild på den plånboken? Jag har ett par vänner som bett om några plånböcker och andra mindre saker. Jag brukar göra lite större saker annars och använder då tjockare veg- eller chromegarvat. Så jag söker nu lite tunnare (.6-1mm), mörkbrunt, slätt, veggarvat läder. Har inte använt get tidigare men jag tror mig förstått att det är ett vanligt alternativ för mindre saker och funderar att även köpa ett skinn get för att prova. För plånböcker och andra mindre saker föredrar du get eller ko/kalv?

Tack för tipset om AAcrack och samples! På tal om AAcrack, har du någon erfarenhet av deras Buttero eller Saffiano?

Jag har tyvärr ingen bild på plånboken med patina men bifogar en bild från när den var ny.

Jag gillar att använda get i interiören. (Men även andra kromgarvade eller kombinationsgarvade läder och anledningen är att du har mycket högre rivstyrka i detta lädret än i vegetabilgarvat ko/kalvläder. Vilket gör att du kan göra tunnare plånböcker utan att använda något förstärkningsmaterial. Visst du skulle kunna göra detta i vegetabil ko/kalv också, men jag skulle säga att du då kompromissar med hållbarheten över tid.

Buttero är ett av de bästa Italienska vegetabilgarvade lädren. Saffiano är precis som Epsom ett produktnamn och tillverkas av flera olika garverier. Saffiano är Pradas produktnamn tror jag. Precis som Epsom från Hermes. Hermes köper Epsom från garveriet Haas och deras produktnamn är Derby. Men du har flera garverier som tillverkar samma läder. Weinheimer waprolux, Perlinger Noblessa är två exempel, Du Puy, D'annonay osv tillverkar det också. Saffiano tillverkas i både kalv och get av olika garverier.

IMG_2415.JPG
IMG_2412.JPG
 

Kris747

Omega
Ett litet tips angående kantfärg. Vilken tillverkare du ska välja kan jag inte ge så mycket rekommendationer kring då jag bara använt mig av Fenice.

Populära kantfärger.

Fenice (Mycket populär i Asien)
Uniters (Verkar mycket populär i Europa och Usa)
Stahl (Används av Hermes)
Vernis 600 (Bra kantfärg, men har en kort hållbarhetstid, börjar lukta illa efter något år.)
Giardini
Beraud CT (Har varit populär förr, men läste något om att något ämne i färgen förbjudits och detta bytts ut.)

Min rekommendation här är att köpa stora flaskor av primärfärgerna (Gul, blå, röd) och sen svart och vit. (Jag har orange istället för gul då gul inte fanns i lager när jag beställde)

Sen mixar du dina färger i småburkar och skriver upp "receptet" en fördel med småburkar är även att du inte riskerar att kontaminera all färg i den stora flaskan, samt att du inte behöver öppna den så ofta (släpper inte in syre som gör att färgen inte håller lika länge) För att göra det enklare att mixa färgerna så kan du använda dig av https://trycolors.com/remixer/ samt små sprutor från apoteket.

IMG_2786.JPG
image_179.jpg
Var kommer de små brukarna du blandar i ifrån?
 

Danneswe

Cartier
Var kommer de små brukarna du blandar i ifrån?

Panduro https://panduro.com/sv-se/produkter/forvaring/burkar/plast/plastburkar-20-ml-6-st-242600
Vill du ha lite större så dessa. https://panduro.com/sv-se/produkter/forvaring/burkar/plast/plastburkar-lock-o-4-cm-6-st-512764

Om du mixar enligt Trycolors och formeln efterfrågar svart så ta bort svart och mixa de andra färgerna först, sen mixar du försiktigt i svart tills du är nöjd, annars tar svart över och ja det blir helt svart.
 

Kris747

Omega
Panduro https://panduro.com/sv-se/produkter/forvaring/burkar/plast/plastburkar-20-ml-6-st-242600
Vill du ha lite större så dessa. https://panduro.com/sv-se/produkter/forvaring/burkar/plast/plastburkar-lock-o-4-cm-6-st-512764

Om du mixar enligt Trycolors och formeln efterfrågar svart så ta bort svart och mixa de andra färgerna först, sen mixar du försiktigt i svart tills du är nöjd, annars tar svart över och ja det blir helt svart.
Tack för bra svar.
 

Kris747

Omega
Vad tycker ni om Meisi/Yuefung? När jag jämför den med Lin cable från Sajou så har jag noterat två saker. 1. Meisitråden är jämnare, dvs inga "knölar" i tråden som Lin cable lider av. 2. Tråden är något styvare och således tvinnar den sig inte när man syr (ni vet när ett stygn blir lite tjockare) 3. Meisis tråd är något tunnare. Lin Cable 632/0.51mm Meisi 40/0.45

För att utveckla varför skillnaden i trådtjocklek är relevant. Jag anser att Meisi 40/0.45 är en bra match till både 3.0mm/9SPI och till 10/2.7SPI Väljer man istället Lin Cable så är det en bättre match med två olika tjocklekar av tråd beroende på stygnlängden. (3mm/9SPI = 632/0.51mm 2.7mm/10SPI = 832/0.43mm) Det kan låta som en väldigt liten skillnad på Meisi 40 och Lin Cable 832, men enligt de bilder jag sett så blir 832 något tunn för 3mm/9SPI.

Om man tillverkar klockarmband som är lite tunnare så är den lite tunnare Meisitråden helt klart att föredra för att få till snygga stygn med cast.
Bifogar en bild med 3mm stygn och Meisi 40. Lädret är totalt 2mm tjockt och som ni ser så är det sytt med cast och fortfarande en snygg lutning på framsidans stygn.

Länk till Meisi: https://www.meisithreads.com/waxed-linen-threads

IMG_2659.JPG
IMG_2660.JPG
Ser helt klart bra ut, vad har du för färger på bilden? Hur är meisis färgnyanser jämfört mot sajou (mörka/ljusa)? Jag tänker främst på röd och orange.
 

traceour

Omega
Finns det nån guide, länk för att komma igång med läder tillverkning. Sy är jag hyffsad på, men behöver komma igång :)
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Vad tycker ni om Meisi/Yuefung? När jag jämför den med Lin cable från Sajou så har jag noterat två saker. 1. Meisitråden är jämnare, dvs inga "knölar" i tråden som Lin cable lider av. 2. Tråden är något styvare och således tvinnar den sig inte när man syr (ni vet när ett stygn blir lite tjockare) 3. Meisis tråd är något tunnare. Lin Cable 632/0.51mm Meisi 40/0.45

För att utveckla varför skillnaden i trådtjocklek är relevant. Jag anser att Meisi 40/0.45 är en bra match till både 3.0mm/9SPI och till 10/2.7SPI Väljer man istället Lin Cable så är det en bättre match med två olika tjocklekar av tråd beroende på stygnlängden. (3mm/9SPI = 632/0.51mm 2.7mm/10SPI = 832/0.43mm) Det kan låta som en väldigt liten skillnad på Meisi 40 och Lin Cable 832, men enligt de bilder jag sett så blir 832 något tunn för 3mm/9SPI.

Om man tillverkar klockarmband som är lite tunnare så är den lite tunnare Meisitråden helt klart att föredra för att få till snygga stygn med cast.
Bifogar en bild med 3mm stygn och Meisi 40. Lädret är totalt 2mm tjockt och som ni ser så är det sytt med cast och fortfarande en snygg lutning på framsidans stygn.

Länk till Meisi: https://www.meisithreads.com/waxed-linen-threads

IMG_2659.JPG
IMG_2660.JPG

Kör både och.

Här har en kille på instagram kollat lite mer på ”meisi”
5B2EA6AF-CE4B-4738-862F-D30D6DDDB284.png
56870DCE-029E-4DCC-8F72-7BFF5FD2B896.png

Kör dem på mindre klockarmband ibland och tycker de funkar bra. Men man vill ju gärna ”veta vad man använder i slutändan ”.
 

Danneswe

Cartier
Kör både och.

Här har en kille på instagram kollat lite mer på ”meisi”
5B2EA6AF-CE4B-4738-862F-D30D6DDDB284.png
56870DCE-029E-4DCC-8F72-7BFF5FD2B896.png

Kör dem på mindre klockarmband ibland och tycker de funkar bra. Men man vill ju gärna ”veta vad man använder i slutändan ”.

Intressant. I mitt läge då jag inte säljer något så är jag inte så orolig. Men ja den Franska tråden vet vi hur den fungerar över tid. Och prismässigt är det ju ingen direkt skillnad (meterpris)
 

Danneswe

Cartier
Säljer du inget, skojar du? Jag upplever dig som proffs, vad gör du med allt du tillverkar?

Jag har inte tillverkat så mycket än. Lite korthållare och klockarmband till kompisar och bekanta. Sen även att jag vet att det jag gör ser okej ut, så är det långt ifrån hur jag vill att det ska se ut. Detta kräver mer erfarenhet och även möjlighet till spaltning. Som exempel mina korthållare består av läder i 1mm och 0.5mm tjocklek. En konstruktion som jag skulle vara nöjd med kräver 0,3mm, 0,5mm, 0,7mm och 1mm. Hållbarheten är det inga problem med, men det är rent estetiskt jag vill ändra saker som kräver fler tjocklekar av läder.

Skulle jag någon gång börja sälja så skulle det vara produkter i exotiska läder, med en perfekt finish, och ingen hänsyn till hur lång tid det tar att tillverka skulle tas.

Jag kommer nog tids nog ha en rätt stor låda med klockarmband dock. Tillverkar dom för att bli duktigare.

Men tack för komplimangen.
 
Senast ändrad:

Danneswe

Cartier
Köpte mig ett spänne från J hopenstand och tillverkade bältet själv. Blev ett bälte som är användbart på båda sidor, marin blå Epsom på ena sidan och en beige/orange färgad Epsom som kallas gold på andra sidan.
IMG_20190310_144748.jpg
IMG_20190310_144809.jpg

Riktigt snyggt och välgjort. Är det Epsom (Haas Derby) och var köper du lädret?
 

rogart-63

Patek
Köpte mig ett spänne från J hopenstand och tillverkade bältet själv. Blev ett bälte som är användbart på båda sidor, marin blå Epsom på ena sidan och en beige/orange färgad Epsom som kallas gold på andra sidan.
IMG_20190310_144748.jpg
IMG_20190310_144809.jpg
Vilket jobb det måste vara att sy alla dom stygnen för hand . Grymt snyggt bälte.
 

Kris747

Omega
Köpte mig ett spänne från J hopenstand och tillverkade bältet själv. Blev ett bälte som är användbart på båda sidor, marin blå Epsom på ena sidan och en beige/orange färgad Epsom som kallas gold på andra sidan.
IMG_20190310_144748.jpg
IMG_20190310_144809.jpg
Vad var
Tackar. Fick tag på leftovers från Hermes på etsy och jag har för mig det är haas derby dom använder.
Vad var det för längd på lädret du köpte?
 

klak

Omega
Jag har tyvärr ingen bild på plånboken med patina men bifogar en bild från när den var ny.

Jag gillar att använda get i interiören. (Men även andra kromgarvade eller kombinationsgarvade läder och anledningen är att du har mycket högre rivstyrka i detta lädret än i vegetabilgarvat ko/kalvläder. Vilket gör att du kan göra tunnare plånböcker utan att använda något förstärkningsmaterial. Visst du skulle kunna göra detta i vegetabil ko/kalv också, men jag skulle säga att du då kompromissar med hållbarheten över tid.

Buttero är ett av de bästa Italienska vegetabilgarvade lädren. Saffiano är precis som Epsom ett produktnamn och tillverkas av flera olika garverier. Saffiano är Pradas produktnamn tror jag. Precis som Epsom från Hermes. Hermes köper Epsom från garveriet Haas och deras produktnamn är Derby. Men du har flera garverier som tillverkar samma läder. Weinheimer waprolux, Perlinger Noblessa är två exempel, Du Puy, D'annonay osv tillverkar det också. Saffiano tillverkas i både kalv och get av olika garverier.

IMG_2415.JPG
IMG_2412.JPG
Snyggt, riktigt fint hantverk! Du har inte någon instagram med dina verk? Har du någon personlig erfarenhet från Buttero eller den saffiano som säljs på A&A crack?

Jag tog och beställde lite tunnt (1mm) från den Spanska sidan, känns riktigt bra. Tog även hem lite get från en fransk sida. Jag tänkte göra en vertikal korthållare, har tidigare gjort kortfickorna med 7 cm i bredd vilket jag har trott varit ganska standard. Har nu märkt att flera använder mindre breda ner till 6.6 cm, att minska storlek lockar alltid men det vore trist att inte få ner korten i slutändan. Gjorde en snabb prototyp med 6.8cm i bredd med enbart lim vilket verkade funka. Har du lust att dela med dig vad för bredd du använder?
 

Danneswe

Cartier
Snyggt, riktigt fint hantverk! Du har inte någon instagram med dina verk? Har du någon personlig erfarenhet från Buttero eller den saffiano som säljs på A&A crack?

Jag tog och beställde lite tunnt (1mm) från den Spanska sidan, känns riktigt bra. Tog även hem lite get från en fransk sida. Jag tänkte göra en vertikal korthållare, har tidigare gjort kortfickorna med 7 cm i bredd vilket jag har trott varit ganska standard. Har nu märkt att flera använder mindre breda ner till 6.6 cm, att minska storlek lockar alltid men det vore trist att inte få ner korten i slutändan. Gjorde en snabb prototyp med 6.8cm i bredd med enbart lim vilket verkade funka. Har du lust att dela med dig vad för bredd du använder?

Tack,
Jag har ingen Instagram.
Har inte så mycket erfarenhet från Buttero mer än en liten bit jag använde till något klockarmband. Skulle jag köpa ett Italienskt vegetabilgarvat läder i brunt eller svart så hade jag nog valt La Perla Azzurra Dakota då det går köpa i "rätt tjocklek" dvs 1mm för min del. Aacrack har spaltning också, men tror att det krävs att man köper fler än en hud. Kollade på min ritning för den vertikala korthållaren. Bredden är 6.75 (Beräknat för stygnlängd) och cerntrum av stygnhålen är 2.8mm från kanten (Matchar mina creasers F2 och FN2 som jag använder på plånböcker.)) Liggande korthållare med mittenfack som den rosa jag visade tidigare här i tråden ger jag lite mer marginaler för att ge lite mer utrymme till "sedelfacket" (101.5mm bredd)

Ett tips när du gör ytterdelen till korthållaren (om du ska fodra den) limma då fodring i radie, annars blir det så fula veck när du stänger korthållaren. Här har du två alternativ antingen limmar du bara kanterna i mittendelen, eller så limmar du allt fast runt en lite större radie. (3cm eller så)

Jag har en bild jag gjorde som jag visade på Reddit Leathercraft, men ska nog sluta dela saker där. Snabbt någon besserwisser som förklarade hur mitt förslag inte var någon bra lösning.

Vertikala plånböcker brukar jag limma runt en tajtare radie och i mitten endast lim i kanterna (som den bruna du citerade) plånböcker med sedelfack där limmar jag ytterlagret runt en större radie.
radie.JPG


Denna delen limmar jag inte på vertikala korthållare. (Röda ytan)
Untitled-1.jpg
 
Senast ändrad:
Topp