• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Danneswe

Cartier
Super! hade missat den tråden, ska kika



Jag ser det uttrycket hela tiden men jag har haft svårt att hitta någon som definierar det, men som jag förstått det (tror jag såg det i en video av Ian) att det är att föra högernålen (den jag tar sist) genom öglan som bildas av den vänstra nålen (första nålen)?

http://andersenleather.blogspot.com/2015/10/sewing.html

Glöm inte att experimentera med vinklar och hur hårt du sträcker tråden.
 

Maer

Cartier
Jag tänkte isåfall be honom beskriva lite hur han tillverkar sitt band, så kanske jag har gjort på ett liknande sätt men hittat en annan lösning. "Tjockare" padding komplicerar ju helt klart konstruktionen av ett band.

Själv så har jag ett par saker som jag försöker hitta lösningar på.
1. Hitta ett lim som fungerar med diverse olika förstärkningsmaterial (beroende på bandkonstruktion) och inte är lösningsmedelbaserat.
2. Hur man ska garantera att stygnen (looparna) på sidan där spännet sitter inte släpper. Att bara dra ihop dom med lite lim känns inte som en tillförlitlig lösning.
och att sy in "keepers" alltså sy hela vägen är heller ingen bra lösning för då kan man inte göra kantlinjer efter stygn på korta bandet. (Visar en bild hur jag helst vill ha det.
loop.jpg

IMG_20190413_100914.jpg

IMG_20190413_101839.jpg

Jag gör alltid så att jag tunnare ut mycket fram till den gröna linjen på bilden så att jag även får sömm från andra hållet men man får tunna ut mycket så att den inte blir för tjock där keepern ska sitta, därav är sömmarna över kanter mer en dekorativ sömm och inte något som måste utså så mycket påfrestning iaf.
Gör jag endast corner stitch så vill jag gärna ha en kraftigare sömm där nere.
IMG_20190412_170751.jpg
IMG_20190413_100107_667.jpg

Edit: svårt att förklara men hoppas du förstår vad jag menar. När du foldar över där vid spännet så har man en längre flärp där bak som går förbi en liten bit där sömmen kommer att vara vid gröna linjerna.
 
Senast ändrad:

bjerre

Breitling
IMG_20190413_100914.jpg
IMG_20190413_101839.jpg
Jag gör alltid så att jag tunnare ut mycket fram till den gröna linjen på bilden så att jag även får sömm från andra hållet men man får tunna ut mycket så att den inte blir för tjock där keepern ska sitta, därav är sömmarna över kanter mer en dekorativ sömm och inte något som måste utså så mycket påfrestning iaf.
Gör jag endast corner stitch så vill jag gärna ha en kraftigare sömm där nere. IMG_20190412_170751.jpg
IMG_20190413_100107_667.jpg

Edit: svårt att förklara men hoppas du förstår vad jag menar. När du foldar över där vid spännet så har man en längre flärp där bak som går förbi en liten bit där sömmen kommer att vara vid gröna linjerna.

Sjukt snyggt! Vad har du för läder på undersidan, alltså den sida som är mot handleden? Ser ju grymt proffsigt ut
 

bjerre

Breitling
Stiligt band. Personligen så hade jag nog valt än annan tråd än Ritza25 (Ser ut att vara det iaf) Men det är givetvis en smaksak. Gillar själv inte riktigt utseendet på den tråden på ett klockarmband. Angående försäljning så kan jag inte svara på det, för har själv ingen erfarenhet av någon försäljning av läderprodukter.

Det jag ser på ditt band som "sticker ut" lite negativt är att stygnen varierar rätt mycket i avstånd från kanten.
Dra iväg ett pm till mig om du vill diskutera lösningar på detta.
Tack så mycket Danne för feedback! Du har helt rätt med tråden. Vad är det som gör att den inte är bra? Är det tjockleken eller att det är tigertråd? Hade gärna velat höra mer om hur man får till rätt avstånd för stygnen :) Tack igen!
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Jag delade denna bilden på ett annat forum, och vet att det finns flera nybörjare här. Ville med denna bilden ge er lite inspiration. Jag har tillverkat band i ungefär tre år, lite då och då, har aldrig sålt några band och har således inte tillverkat några enorma mängder. Men det har även blivit lite korthållare/plånböcker och mycket övning på stygn, och tester av olika tekniker osv.

Det är lätt att jämföra sig med andra och då blir man ofta besviken, för det finns alltid de som är mycket duktigare, men om man istället jämför med vad man gjorde för något år sen så ser man sina resultat.

Skulle även vara roligt att se liknande bilder från er andra som hållt på ett tag.

Progress.jpg
Började nog för typ fyra år sedan. Gillar dock att "forska" på saker innan jag ger mig på något så jag plöjde nog youtube i ett år innan jag satte kniven i något. Har ett ganska tidskrävande jobb, barn + hus så har inte så mycket tid som jag skulle vilja. Gör mest band men ger mig in på allt möjligt för att det är kul (handsydde om en antik barnvagn en gång...gör jag inte om.).

Senaste gänget band jag gjort som ska med på en GTG.blandat Alran Get och Tärnsjö.

953A88B1-D0F2-4798-AC62-89E3B09B9883.jpeg
A966F076-63F1-4879-AD05-BCB96E860A3E.jpeg
71316891-E996-4727-9078-66AC1F5F8872.jpeg
 

Maer

Cartier
Var hittar jag det? Har handlat från aacrack innan men dyrt och knöligt. :)
Aldrig handlat där ifrån, men det är väl i England om jag inte minns fel? Rmleathersupply har Zermatt. Finns o köpa lite överallt men det är ett ganska dyrt material. Rmleathersupply är dessvärre i amerika så där åker man på tull och moms när det anländer.
 

bjerre

Breitling
Aldrig handlat där ifrån, men det är väl i England om jag inte minns fel? Rmleathersupply har Zermatt. Finns o köpa lite överallt men det är ett ganska dyrt material. Rmleathersupply är dessvärre i amerika så där åker man på tull och moms när det anländer.
Ja precis det är i England. Tycker bara att det är bökigt att behöva handla från utlandet, särskilt aacrack som inte har någon användarvänlig e-handel då man behöver maila om vad man vill köpa.
Vad är det för tjocklek på din? Viker du det övre lagret och sen applicerar Zermatt på undersidan?
Hade varit kul o se en tutorial på hur du gör då det är riktigt snyggt på båda sidor! :)
 

Oster

Omega
IMG_20190413_100914.jpg

IMG_20190413_101839.jpg

Jag gör alltid så att jag tunnare ut mycket fram till den gröna linjen på bilden så att jag även får sömm från andra hållet men man får tunna ut mycket så att den inte blir för tjock där keepern ska sitta, därav är sömmarna över kanter mer en dekorativ sömm och inte något som måste utså så mycket påfrestning iaf.
Gör jag endast corner stitch så vill jag gärna ha en kraftigare sömm där nere.
IMG_20190412_170751.jpg
IMG_20190413_100107_667.jpg

Edit: svårt att förklara men hoppas du förstår vad jag menar. När du foldar över där vid spännet så har man en längre flärp där bak som går förbi en liten bit där sömmen kommer att vara vid gröna linjerna.
Snyggt! Jag antar att du använder speciell symaskin till sömmarna? De ser perfekta ut:)
 

Danneswe

Cartier
IMG_20190413_100914.jpg

IMG_20190413_101839.jpg

Jag gör alltid så att jag tunnare ut mycket fram till den gröna linjen på bilden så att jag även får sömm från andra hållet men man får tunna ut mycket så att den inte blir för tjock där keepern ska sitta, därav är sömmarna över kanter mer en dekorativ sömm och inte något som måste utså så mycket påfrestning iaf.
Gör jag endast corner stitch så vill jag gärna ha en kraftigare sömm där nere.
IMG_20190412_170751.jpg
IMG_20190413_100107_667.jpg

Edit: svårt att förklara men hoppas du förstår vad jag menar. När du foldar över där vid spännet så har man en längre flärp där bak som går förbi en liten bit där sömmen kommer att vara vid gröna linjerna.

Jag börjar med att notera att du har väldigt bra finish på dina band.
Jag uppskattar din input här. Nu kan jag har fel, men jag limmar banden med lösningsmedelbaserat lim (då jag även förstärker banden, hittils bara vid bandhorn och spänne men experimenterar med lite olika lösningar för tunnare band. Jag tror inte det kommer bli någon direkt belastning på "stygnlooparna" och även om en skulle släppa så tror jag bandet skulle hålla fint. Men tänk dig scenariot. Kund köper ett band av dig och då dina band är väldigt välgjorda så har han detta i två år. Efter två år slutar han använda bandet för att ett stygn har släppt vid spännet. (Kunden kommer sannolikt inte tänka att ditt band var dålig kvalitet, men han kan inte använda bandet för han är orolig att tappa sina "200k-klocka" och hans minne av ditt band blir inget bra.
Jag har experimenterat med lim (lösningsmedelbaserade, superlim flexibelt osv) problemet här är att de lösningar som fungerar torkar "glansiga" Tänker mig ett flexibelt superlim med "kanylspets" så man med precision säkra tråden efter en "halv knut"

Lösningen på ditt sista band är faktiskt också en bra lösning, problemet är att jag inte får till det så snyggt som du :) så ska lägga ner lite tid på det.
 

Danneswe

Cartier
Tack så mycket Danne för feedback! Du har helt rätt med tråden. Vad är det som gör att den inte är bra? Är det tjockleken eller att det är tigertråd? Hade gärna velat höra mer om hur man får till rätt avstånd för stygnen :) Tack igen!
Det faktum att det är polyestertråd behöver inte vara något negativt, utan kan passa riktigt bra på vissa typer av band (Igen detta är mina åsikter och min smak)
Men att tråden är platt gör att den lägger sig på ett sätt som jag inte tycker är estetiskt tilltalande. Sen är deras tunnaste tråd för tjock för min smak.

Grunden för att få riktigt bra stygn. Se till att paddingen är placerade exakt i mitten, extra viktigt när paddingen går ut rätt nära kanten.
Sen gör du en linje runt kanten (exempelvis med en passare) gör försiktiga avtryck för hand med dina gafflar, på detta vis kan du göra små justeringar vid behov.
Jag upplever det även enklare att markera hålen när jag har dom framför mig och inte från sidan.

Dock behöver jag lite mer information för att avgöra om det kan bero på andra faktorer, kan det vara så att du skär ut bandet färdigmått efter stygn? om så är fallet och det är en metod du gillar så har jag ingen riktig lösning där. Ser att det är rätt populärt att göra så, men det är inget jag känner mig bekväm med, för det resulterar i att jag får lägga väldigt mycket tid med sandpapper efteråt för att få till rätt mått.
 

Danneswe

Cartier
Började nog för typ fyra år sedan. Gillar dock att "forska" på saker innan jag ger mig på något så jag plöjde nog youtube i ett år innan jag satte kniven i något. Har ett ganska tidskrävande jobb, barn + hus så har inte så mycket tid som jag skulle vilja. Gör mest band men ger mig in på allt möjligt för att det är kul (handsydde om en antik barnvagn en gång...gör jag inte om.).

Senaste gänget band jag gjort som ska med på en GTG.blandat Alran Get och Tärnsjö.

953A88B1-D0F2-4798-AC62-89E3B09B9883.jpeg
A966F076-63F1-4879-AD05-BCB96E860A3E.jpeg
71316891-E996-4727-9078-66AC1F5F8872.jpeg

Mycket stiliga band Fredrik. Här har vi ju också en lösning på mitt problem med looparna vid spännet. Ser att du syr ett extra stygn in.
 

Danneswe

Cartier
@Maer Jag gillar även utseendet när man syr in den fasta "keepern" dock krångligt med stygnen då. Man får nästan sy båda bakåt och framåt för att sedan lämna tråd löst under tiden som man gör kantlinjer och färgar kanter för att avsluta med att sy färdigt.

IMG_2798.JPG
dfg.jpg
 

Maer

Cartier
Jag börjar med att notera att du har väldigt bra finish på dina band.
Jag uppskattar din input här. Nu kan jag har fel, men jag limmar banden med lösningsmedelbaserat lim (då jag även förstärker banden, hittils bara vid bandhorn och spänne men experimenterar med lite olika lösningar för tunnare band. Jag tror inte det kommer bli någon direkt belastning på "stygnlooparna" och även om en skulle släppa så tror jag bandet skulle hålla fint. Men tänk dig scenariot. Kund köper ett band av dig och då dina band är väldigt välgjorda så har han detta i två år. Efter två år slutar han använda bandet för att ett stygn har släppt vid spännet. (Kunden kommer sannolikt inte tänka att ditt band var dålig kvalitet, men han kan inte använda bandet för han är orolig att tappa sina "200k-klocka" och hans minne av ditt band blir inget bra.
Jag har experimenterat med lim (lösningsmedelbaserade, superlim flexibelt osv) problemet här är att de lösningar som fungerar torkar "glansiga" Tänker mig ett flexibelt superlim med "kanylspets" så man med precision säkra tråden efter en "halv knut"

Lösningen på ditt sista band är faktiskt också en bra lösning, problemet är att jag inte får till det så snyggt som du :) så ska lägga ner lite tid på det.
Jag kontroll "drar" lite i dom när jag gjort klart. Ibland gör jag om det om jag känner att den blir lite lös. Men jag är med dig i din oro, för det finns inget optimalt sett med lin tråd. Kanylspets lät dock spännande, du får säga till om det funkar bra. :)
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Mycket stiliga band Fredrik. Här har vi ju också en lösning på mitt problem med looparna vid spännet. Ser att du syr ett extra stygn in.
Tack!
Hatar looparna vid spännet. Har sjukt många band som bara ligger för jag tycker de är så tråkiga. :) men det funkar ok med det är extra hålet så det har jag kört på med sista tiden.
 

Maer

Cartier
@Maer Jag gillar även utseendet när man syr in den fasta "keepern" dock krångligt med stygnen då. Man får nästan sy båda bakåt och framåt för att sedan lämna tråd löst under tiden som man gör kantlinjer och färgar kanter för att avsluta med att sy färdigt.

IMG_2798.JPG
dfg.jpg
Ser bra ut det där. Jag har testat den versionen ett par gånger, men jag gillar inte alls arbetet som den versionen tillför. Känns mycket bättre för mig att göra på det andra sättet. Men alla är vi olika, vissa kanske gillar det där mer. Jag tycker det är rätt bökigt att få till keepern bra vid den där versionen också.
 

Danneswe

Cartier
Ingen av er som har dissekerat några handgjorda slitna band (Exempelvis Santoni (IWC)) där har man ju all möjlighet att
Menar du att det är en vanlig symaskin eller syr du för hand?:) Blev lite förvirrad av ditt svar :dead::happyhappy:

Det var inte mitt band. Men de flesta av oss här (alla i tråden?) syr för hand, antingen med lintråd eller polyestertråd.
Min gissning av att titta på hans band så är det 0.51mm tjock lintråd, och 2.7-3mm mellan hålen. (lutar lite mer åt 3mm)
 

Maer

Cartier
Snyggt! Jag antar att du använder speciell symaskin till sömmarna? De ser perfekta ut:)
Ursäkta, missade ditt inlägg. Nej det där är handsytt med Amy roke gaffel järn, dock är jag inte jätte nöjd med amy rokes gaffel järn. Om man bara använder de till att märka lädret sen använda syl är dom bra men jag slår igenom hela hålen och dom är gjorda för det men hålen blir lite för vida på ovansidan. Har beställt nya från ksbladepunch och deras tänder är längre och gör inte lika stort hål på ovansidan. Helst vill man att hålet bara ska bli / (som på undersidan).
3.0 spacing och 0.45mm lintråd är det där.
 

Danneswe

Cartier
För att utveckla Osters fråga lite.
Den stora faktorn som ger en kvalitetsskillnad mellan produktionsband och helt handgjorda band är stygnen och kantfärgen. (Detta är lite kontroversiellt, vissa anser att maskinsytt är precis lika bra, min åsikt är att handsytt är mer hållbart om det är korrekt utfört. När man syr för hand så använder man en tråd, när man syr med maskin så använder man en metod som kallas "lockstitch" med två trådar. Går tråden av när något är handsytt så släpper inte "all" tråd. För att inte reta upp någon så skulle jag säga att ett maskinsytt band med polyester är nog ungefär lika hållbart som ett handsytt med lintråd. För lintråd är känsligare för slitage.

Kantfärgen då? Du har säkert någon gång köpt en billig massproducerad produkt med målade kanter och hela kanten har lossnat, detta beror på att en relativt tjock kantfärg används och målas oftast bara i ett lager. De kantfärger som vi använder oss av (Fenice, Uniters, Vernis600, Giardini, Beraud CT, Stahl osv) är tunnare färger (även att vissa av dessa tillverkare även tillverkar färger i andra viskositeter för maskinapplicering) så vi målar kanterna flertalet gånger (ibland upp till fem gånger) men torktid, slipning, värmning, polering osv. Vilket är väldigt tidskrävande och kräver rätt mycket övning för att bra och jämnt resultat. Det ger också en kant som håller sig fin i många år under förutsättning att korrekt appliceringsmetoder används, att eventuella primers används vid oljiga/vaxiga lädersorter osv. (Obs! är öppen för att bli rättad här då detta är mina amatörobservationer.
 

Danneswe

Cartier
Ursäkta, missade ditt inlägg. Nej det där är handsytt med Amy roke gaffel järn, dock är jag inte jätte nöjd med amy rokes gaffel järn. Om man bara använder de till att märka lädret sen använda syl är dom bra men jag slår igenom hela hålen och dom är gjorda för det men hålen blir lite för vida på ovansidan. Har beställt nya från ksbladepunch och deras tänder är längre och gör inte lika stort hål på ovansidan. Helst vill man att hålet bara ska bli / (som på undersidan).
3.0 spacing och 0.45mm lintråd är det där.

Vill du även ha 2.45/11 så rekommenderas KevinLee, mycket nöjd med hans verktyg, enda nackdel är att dom är lite "topptunga" och har inte en "radie" på "gaffelspetsarna" som Ksblade (lättare att centrera Ksblade) https://kevinlee.global/collections...french-pricking-iron-1?variant=15890879479908

Gissar att du med 0.45mm tråd, syftar på Meisitillverkat tråd. Då är deras 0.35mm perfekt till 2.45mm gafflar.
 

Maer

Cartier
Vill du även ha 2.45/11 så rekommenderas KevinLee, mycket nöjd med hans verktyg, enda nackdel är att dom är lite "topptunga" och har inte en "radie" på "gaffelspetsarna" som Ksblade (lättare att centrera Ksblade) https://kevinlee.global/collections...french-pricking-iron-1?variant=15890879479908

Gissar att du med 0.45mm tråd, syftar på Meisitillverkat tråd. Då är deras 0.35mm perfekt till 2.45mm gafflar.
Tror inte jag kommer gå under 3.0. Det där är meisi m40. Sen har jag även yue fung den tycker jag känns bättre än meisi. Dock är det inget fel på meisi men hade gärna haft 0.40 till 3.0 gafflarna.
 

Maer

Cartier
Yue Fung är tillverkad ev Meisi, trodde det var exakt samma tråd?
Fil Au Chinois 832 är 0.43mm
Är det så? Hade jag ingen aning om. Har ingen i samma färg som den andra kan vara det som gör att ena känns bättre än den andra. Ska kika på trådarna lite noggrannare sen. Hur som så är båda bra trådar men skulle någon be mig rekommendera någon av de skulle jag säga yue Fung, men skulle det vara samma tråd är det ju bara att det sitter i mitt huvud av någon anledning.
 

Danneswe

Cartier
Är det så? Hade jag ingen aning om. Har ingen i samma färg som den andra kan vara det som gör att ena känns bättre än den andra. Ska kika på trådarna lite noggrannare sen. Hur som så är båda bra trådar men skulle någon be mig rekommendera någon av de skulle jag säga yue Fung, men skulle det vara samma tråd är det ju bara vara att det sitter i mitt huvud av någon anledning.

Jag kan ha fel men tror både YueFung och Twist (RML) är Meisi, Amy Roke använde också Meisi som leverantör i början (Nu har dom bytt till en sämre tråd om jag förstått det rätt. Vill du prova Fil Au Chinois 832 så kan du köpa 10-meters "kort" direkt från Sajou. Ska du köpa hela rullar finns det dock billigare leverantörer.
 

Maer

Cartier
Har lite fil Au Chinois och den känns ju snäppet bättre i tjocklek för mina gafflar men rullarna är så dyra. Sen vet jag inte om det är så mycket dyrare per meter då rullarna (väl) är mycket mer tråd på än tex hos meisi eller yue Fung? Men en rulle från meisi eller yue Fung räcker ju hur länge som helst för mig.
 

Danneswe

Cartier
Har lite fil Au Chinois och den känns ju snäppet bättre i tjocklek för mina gafflar men rullarna är så dyra. Sen vet jag inte om det är så mycket dyrare per meter då rullarna (väl) är mycket mer tråd på än tex hos meisi eller yue Fung? Men en rulle från meisi eller yue Fung räcker ju hur länge som helst för mig.

Jo precis, Fil Au Chinois är ju inte dyrare/meter, men det blir rätt dyrt om man ska ha många färger i både 632 och 832. Som jag sagt förut så tror jag inte Meisi är ren "Flax linen" men iaf mina resultat blir jämnare med Meisi. Fil Au Chinois kan "tvinna sig" och då blir det tjocka stygn som sticker ut. Sen har jag fått slänga en del tråd från mina Fil Au Chinoisrullar för att det är knölar i tråden.

Jag har en liten bas med tråd, mest Meisi, sen som komplement mindre förpackningar (10-meters) för diverse färger och tjocklekar.
IMG_2831.JPG
 
Senast ändrad:
Topp